فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

با پرتیراژ‌ترین کتاب‌های طول تاریخ آشنا شوید+ تصاویر



پرتیراژترین کتابهای طول تاریخ

با پرتیراژ‌ترین کتاب‌های طول تاریخ آشنا شوید+ تصاویر

چاپ چندباره‌ یک کتاب در طول‌ دهه‌ها و قرن‌ها، مسلما معیار مناسبی برای درک محبوبیت و برجستگی یک اثر است و می‌تواند آن کتاب را در جمع پرفروش‌ترین و محبوبترین آثار ادبی قرار دهد.

در گزارش پیش‌رو نگاهی داریم به کتاب‌ها و مجموعه‌های چندجلدی که بیشترین تیراژ چاپخانه‌های جهان را در دست دارند. این آمار در سه بخش تیراژ بالای 100 میلیون‌، بین 50 تا 100 میلیون و بین 30 تا 50 میلیون نسخه ارائه می‌شود.

*انجیل

انجیل به عنوان کتاب مقدس مسیحیان از سال 1815 تا کنون با دو میلیارد و 500 میلیون جلد، در صدر فهرست پرتیراژ‌ترین کتاب‌های تاریخ جای دارد. قدیمی‌ترین نسخه‌های موجود از انجیل، پاپیروس‌هایی هستند که قدمت برخی به 50 تا 100 سال پس از اتمام نگارش متون قانون ثانی (یعنی سده دوم میلادی) می‌رسد.

*نقل قول‌هایی از مائو

کتاب «نقل قول‌هایی از مائو» که اولین‌بار در سال 1964 به چاپ رسید، تا کنون بیش از 800 میلیون نسخه از آن منتشر شده است. این اثر سیاسی نوشته‌ی «مائو ژدونگ»، رهبر کمونیست‌های چین است که از مهمترین کتاب‌های مرجع این مکتب به شمار می‌رود.

*قرآن کریم

نسخه‌ عربی «قرآن کریم» با 400 میلیون جلد تیراژ رتبه‌ی سوم را در این فهرست در اختیار دارد. این کتاب مقدس در یک دوره 23 ساله از جانب خداوند و از طریق جبرئیل امین بر حضرت محمد (ص) نازل شد.

پرتیراژترین کتابهای طول تاریخ

*داستان دو شهر

«داستان دو شهر»، شاهکار کلاسیک چارلز دیکنز هم در میان آثار پرتیراژ ادبیات جهان قرار دارد. این رمان که در سال 1859 منتشر شد، تا کنون 200 میلیون جلد فروخته است. این کتاب که داستانش در لندن و پاریس، قبل و در جریان انقلاب فرانسه روی می‌دهد، پرفروش‌ترین کتاب تک‌جلدی انگلیسی‌زبان در دنیا محسوب می‌شود.

*شازده کوچولو

کتاب «شازده کوچولو» هم با همین تعداد تیراژ در میان آثار ادبی با تیراژی بالای 100 میلیون نسخه جای دارد. «آنتوان دو سنت اگزوپری»، نویسند‌ه‌ سرشناس فرانسوی، داستان ماندگارش را اولین‌بار در سال 1943 وارد بازار کتاب کرد. این کتاب «خوانده شده‌ترین» و «ترجمه شده‌ترین» کتاب فرانسوی‌زبان در جهان است و به عنوان بهترین کتاب قرن بیستم در فرانسه انتخاب شده است. از این کتاب به طور متوسط سالی یک میلیون نسخه در جهان به فروش می‌رسد. این کتاب در سال 2007 نیز به عنوان کتاب سال فرانسه برگزیده شد.

پرتیراژترین کتابهای طول تاریخ

*مورمون

«کتاب مورمون» به قلم «جوزف اسمیت» (150 میلیون نسخه تا سال 2011) ، «ارباب حلقه‌ها» و «هابیت» رمان‌های پرطرفدار «جی.آر.آر تالکین» (150 و 100 میلیون نسخه) و همچنین «دیگر هیچ‌کس نبود» نمایشنامه معروف «آگاتا کریستی» (100 میلیون نسخه) از دیگر کتاب‌هایی پرتیراژ تاریخ هستند که بیش از 100 میلیون نسخه تیراژ داشته‌اند.

* به سراغ تیراژ‌های بین 50 تا 100 میلیون که می‌رویم، در اولین نگاه به کتاب «سی.اس لوییس» انگلیسی برمی‌خوریم؛ «شیر‌، کمد‌ و جادوگر» که در سال 1950 زیر چاپ رفت، تاکنون 85 میلیون نسخه فروخته است. این کتاب اولین جلد از سری رمان‌های «سرگذشت نارنیا» است که از محبوب ترین و پرفروش‌ترین رمان‌های تاریخ به شمار می‌آید و به‌عنوان یک شاهکار در ادبیان فانتزی یاد می‌شود.

*رمز داوینچی

«رمز داوینچی» رمان معروف نوشته‌ی «دن براون» که اقتباس سینمایی آن با بازی درخشان «تام هنکس» جزو پرطرفدارترین آثار سینمایی به شمار می‌رود‌، با تیراژ 80 میلیون نسخه در فهرست پرتیراژترین‌ کتاب‌های تاریخ دیده می‌شود. این کتاب قسمت دوم از یک سه‌گانه است. قسمت اول آن در سال 2000 با نام «فرشتگان و شیاطین» به چاپ رسید. قسمت سوم از سه‌گانه براون با نام «نماد گمشده» در سال 2009 منتشر شد. «رمز داوینچی» در سال 2003 بازار را تسخیر کرد و فروش آن حتی از مجموعه «هری پاتر» نیز پیشی گرفت و به ۴۴ زبان (از جمله فارسی) ترجمه شده است.

پرتیراژترین کتابهای طول تاریخ

*ناتور دشت

مشهورترین رمان «جی.دی سالینجر» با نام «ناتور دشت» اولین‌بار در سال 1951 به چاپ رسید و از آن سال تاکنون به فروشی 65 میلیون جلدی رسیده است. این دستاورد، کتاب سالینجر را در رتبه‌ پنجم فهرست پرتیراژ‌ترین‌های بین 50 تا 100 میلیون نشانده است.

 از دیگر کتاب‌های پرفروش جهان ادبیات می‌توان به «کیمیاگر» به قلم «پائولو کوئلیو» (65 میلیون نسخه)،‌ «لولیتا» معروفترین رمان «ولادیمیر ناباکوف» (50 میلیون نسخه)،‌ «آن شرلی» نوشته‌ «لوسی مود مونتگومری» (50 میلیون نسخه) و «نام گل سرخ» کتاب ماندگار «اومبرتو اکو»‌ ایتالیایی (50 میلیون نسخه) اشاره کرد.

هری پاتر

*هری پاتر و هدیه‌های مرگ

«هری پاتر و هدیه‌های مرگ» یکی از هفت رمان پرطرفدار «جی.کی رولینگ»، رمان‌نویس ثروتمند انگلیسی در فهرست کتاب‌های پرتیراژ تاریخ ادبیات قرار دارد که بین 30 تا 50 میلیون نسخه در سطح جهان فروش داشته‌اند. نسخه انگلیسی این کتاب در اولین دقایق شامگاه 21 ژوئن 2007 به وقت محلی کشورهای مختلف جهان در کتاب‌فروشی‌های بیش از 93 کشور از جمله ایران توزیع شد.

پرتیراژترین کتابهای طول تاریخ

*جاناتان مرغ دریایی

در فهرست پرتیراژ‌ترین آثار ادبی جهان نام «جاناتان مرغ دریایی» اثر «ریچارد باخ» با 40 میلیون جلد پس از داستان‌های جادوگری هری پاتر قرار دارد. این داستان روایتگر یک مرغ نوروزی است که در مورد زندگی و پرواز می‌آموزد.

*دنیای سوفی

کتاب «دنیای سوفی» اثر فلسفی داستانی «یوستین گردر» نروژی که در سال 1991 برای اولین‌بار به چاپ رسید، تاکنون به 40 میلیون نسخه تیراژ دست یافته است. این اثر داستانی که تاریخ فلسفه را به زبان ساده برای نوجوانان تشریح می‌کند، تاکنون به 54 زبان ترجمه شده است. این کتاب اولین‌بار در سال 1374 توسط «حسن کامشاد» به فارسی ترجمه و در ایران منتشر شد.

*فرشتگان و شیاطین

«دن براون» که پیش از این به معروفترین اثرش‌ «رمز داوینچی‌» اشاره شد، با کتاب «فرشتگان و شیاطین» باز هم در میان نویسندگانی قرار گرفته که آثارشان تیراژ بالای 30 میلیون نسخه را تجربه کرده‌اند.

کمی که به عقب‌تر برگردیم‌، شاهکاری کلاسیک از ادبیات روسیه رخ می‌نماید که نمی‌توان آن را در میان کتاب‌های این فهرست قرار نداد؛‌ «جنگ و صلح»تولستوی نخستین‌بار در سال 1869 منتشر شد و از آن زمان تاکنون 36 میلیون جلد از آن زیر چاپ رفته است. موضوع این کتاب پیرامون اوضاع اجتماعی روسیه در زمان «ناپلئون بوناپارت» است.

*پینوکیو

«ماجراهای پینوکیو» که حس نوستالژیک هر خواننده‌ای را در اقصی نقاط جهان برمی‌انگیزد هم آماری مشابه را به دست آورده است. «کرالو کلودی» نویسنده‌ی ایتالیایی، این داستان را در سال 1881 منتشر کرد.

پرتیراژترین کتابهای طول تاریخ

*از دیگر آثاری که نام‌شان در میان پرتیراژ‌ترین کتاب‌های جهان به چشم می‌خورد،‌ «خاطرات آن فرانک»‌، «کشتن مرغ مقلد» شاهکار هارپر لی،‌ «بر باد رفته»‌ رمان کلاسیک «مارگارت میچل»‌، «پرندگان خارزار» نوشته‌ کولین مک کالو و «دختری با خالکوبی اژدها»اثر «استیگ لارسن» هستند که همگی تیراژی 30 میلیون نسخه‌ای داشته‌اند./سینما خبر

 

 

 


ویدیو مرتبط :
با 10 تصور غلط علمی و تاریخ آشنا شوید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

با 30 فیلم پرخرج‌ تاریخ سینما آشنا شوید +تصاویر



اخبار , اخبار فرهنگی , پرخرج‌ ترین فیلم

اخبار فرهنگی - با 30 فیلم پرخرج‌ تاریخ سینما آشنا شوید +تصاویر

بر این اساس گرانترین و پرخرج ترین فیلمهای تولید شده در تاریخ سینما بیش از 200 میلیون دلار بودجه نیاز داشته اند.

فیلمهای موفق و پرفروش هالیوود معمولا نیازمند تهیه كنندگانی با جیب پرپول و استودیو های حمایت گر هستند. هرچند فیلمهای پرهزینه ای هستند كه فروش چندانی ندارند ولی بسیاری از این فیلمهایی موفق باید با حجم بالایی از هزینه های تولید شوند.

 

پایگاه اطلاع رسانی بیزینس اینسایدر با بررسی منابع داده هایی سینمایی IMDB و بكس آفیس موجو  به معرفی 30 فیلم پرهزینه، پرخرج و گران پرداخته است. این پایگاه خبری همچنین به احتساب میزان تورم و مقایسه هزینه های هر فیلم و تخمین بودجه آن در سالهای كنونی پرداخته است.

 

به عنوان مثال در صورتی كه فیلم كلئوپاترا در سال 2014 ساخته می شد، 339 میلیون دلار بودجه نیاز داشت و 446 میلیون دلار فروش می كرد. در حالی كه این فیلم در سال 1963 با بودجه 44 میلیون دلاری ساخته شد و 57 میلیون و 800 هزار دلار فروش كرد.

 

بر این اساس گرانترین و پرخرج ترین فیلمهای تولید شده در تاریخ سینما بیش از 200 میلیون دلار بودجه نیاز داشته اند.

 

اخبار , اخبار فرهنگی , پرخرج‌ ترین فیلم

 


دزدان دریایی كارایئیب: پایان دنیا
محصول: 2007
بودجه واقعی: 300 میلیون دلار
بودجه تولیدی با احتساب تورم: 341 میلیون و 800 هزار دلار
فروش:963 میلیون و 400 هزار دلار
فروش با احتساب تورم: یك میلیارد و 100میلیون دلار


 

اخبار , اخبار فرهنگی , پرخرج‌ ترین فیلم

 

كلئوپاترا
محصول:1963
بودجه واقعی: 44 میلیون دلار
بودجه تولیدی با احتساب تورم: 339 میلیون و 500 هزار دلار
فروش:57 میلیون و800 هزار دلار
فروش با احتساب تورم:445 میلیون و 800 هزار دلار

 

اخبار , اخبار فرهنگی , پرخرج‌ ترین فیلم

 

تایتانیك
محصول:1997
بودجه واقعی: 200 میلیون دلار
بودجه تولیدی با احتساب تورم:294 میلیون و300 هزار دلار
فروش: 2 میلیارد و 200 میلیون دلار
فروش با احتساب تورم: 3 میلیارد و 200 میلیون دلار


 

اخبار , اخبار فرهنگی , پرخرج‌ ترین فیلم

 

مرد عنكبوتی3
محصول:2007
بودجه واقعی: 258 میلیون دلار
بودجه تولیدی با احتساب تورم: 293 میلیون و 900 هزار دلار
فروش:890 میلیون و 900 هزار دلار
فروش با احتساب تورم: یك میلیارد دلار


 

اخبار , اخبار فرهنگی , پرخرج‌ ترین فیلم

 

گیسو كمند
محصول:2010
بودجه واقعی: 260 میلیون دلار
بودجه تولیدی با احتساب تورم: 281 میلیون و  700 هزار دلار
فروش:590 میلیون و 700 هزار دلار

فروش با احتساب تورم: 641 میلیون و 100 هزار دلار


 

اخبار , اخبار فرهنگی , پرخرج‌ ترین فیلم

 

هری پاتر و شاهزاده نیمه اصیل
محصول:2009
بودجه واقعی: 250 میلون دلار
بودجه تولیدی با احتساب تورم:275 میلیون و 300 هزار دلار
فروش:934 میلیون و 400 هزار دلار
فروش با احتساب تورم: یك میلیارد دلار


 

اخبار , اخبار فرهنگی , پرخرج‌ ترین فیلم

 

دنیای آبها
محصول:1995
بودجه واقعی: 175 میلیون دلار
بودجه تولیدی با احتساب تورم: 271 میلیون و 300 هزار دلار
فروش:264 میلیون و 200 هزار دلار
فروش با احتساب تورم: 409 میلیون و 600 هزار دلار


 

اخبار , اخبار فرهنگی , پرخرج‌ ترین فیلم

 

دزدان دریایی كارائیب:صندوقچه مرد مرده
محصول:2006
بودجه واقعی: 225 میلیون دلار
بودجه تولیدی با احتساب تورم: 263 میلیون و 700 هزار دلار
فروش:یك میلیارد دلار
فروش با احتساب تورم: یك میلیارد و 200 میلیون دلار


 

اخبار , اخبار فرهنگی , پرخرج‌ ترین فیلم

 

آواتار
محصول:2009
بودجه واقعی: 237 میلیون دلار
بودجه تولیدی با احتساب تورم: 261 میلیون دلار
فروش:2 میلیارد و 800 میلیون دلار
فروش با احتساب تورم:  3 میلیارد و 100 میلیون دلار


 

اخبار , اخبار فرهنگی , پرخرج‌ ترین فیلم

 

هابیت
محصول:2012
بودجه واقعی: 250 میلون دلار
بودجه تولیدی با احتساب تورم:257 میلیون و 200 هزار دلار
فروش:یك میلیارد و 20 میلیون دلار
فروش با احتساب تورم: یك میلیارد و 50 میلیون دلار

 

اخبار , اخبار فرهنگی , پرخرج‌ ترین فیلم

 

شوالیه تاریكی برمی خیزد
محصول:2012
بودجه واقعی: 250 میلیون دلار
بودجه تولیدی با احتساب تورم: 257 میلیون و 200 هزار دلار
فروش:یك میلیارد و 80 میلیون دلار
فروش با احتساب تورم: یك میلیارد و 100 میلیون دلار


 

اخبار , اخبار فرهنگی , پرخرج‌ ترین فیلم

 

جان كارتر
محصول:2012
بودجه واقعی: 250 میلیون دلار
بودجه تولیدی با احتساب تورم: 257 میلیو ن و 200 هزار دلار
فروش:284 میلیون و 100 هزار دلار
فروش با احتساب تورم: 292 میلیون و 400 هزار دلار


 

اخبار , اخبار فرهنگی , پرخرج‌ ترین فیلم

 

ترمیناتور3
محصول:2003
بودجه واقعی: 200 میلیون دلار
بودجه تولیدی با احتساب تورم: 256 میلون و 800 هزار دلار
فروش:433 میلیون و 400 هزار دلار
فروش با احتساب تورم: 556 میلیون و 500 هزار دلار


 

اخبار , اخبار فرهنگی , پرخرج‌ ترین فیلم

 

كینگ كونگ
محصول:2005
بودجه واقعی: 207 میلیون  دلار
بودجه تولیدی با احتساب تورم: 250 میلیون و 400 هزار دلار
فروش:550 میلیون و 500 هزار دلار
فروش با احتساب تورم: 665 میلیون و 900 هزار دلار


 

اخبار , اخبار فرهنگی , پرخرج‌ ترین فیلم

 

مرد عنكبوتی 2
محصول:2004
بودجه واقعی: 200 میلیون دلار
بودجه تولیدی با احتساب تورم: 250 میلیون و 100 هزار دلار
فروش:783 میلیون و 800 هزار دلار
فروش با احتساب تورم:  980 میلیون و 300 هزار دلار


 

اخبار , اخبار فرهنگی , پرخرج‌ ترین فیلم

 

وقایع نارنیا
محصول:2008
بودجه واقعی: 225 میلیون دلار
بودجه تولیدی با احتساب تورم: 246 میلیون و 900 هزار دلار
فروش:419 میلیون و 700 هزار دلار
فروش با احتساب تورم: 460 میلیون و 500 هزار دلار


 

اخبار , اخبار فرهنگی , پرخرج‌ ترین فیلم

 

مردان ایكس: آخرین پایداری
محصول:2006
بودجه واقعی: 210 میلیون دلار
بودجه تولیدی با احتساب تورم: 246 میلیون و 100 هزار دلار
فروش:459 میلیون و 400 هزار دلار
فروش با احتساب تورم: 538 میلیون و 300 هزار دلار


 

اخبار , اخبار فرهنگی , پرخرج‌ ترین فیلم

 

بازگشت سوپرمن
محصول:2006
بودجه واقعی: 209 میلیون دلار
بودجه تولیدی با احتساب تورم: 244 میلیون و 900 هزار دلار
فروش:391 میلیون دلار
فروش با احتساب تورم: 458 میلیون و 300 هزار دلار


 

اخبار , اخبار فرهنگی , پرخرج‌ ترین فیلم

 

غرب وحشی وحشی
محصول:1999
بودجه واقعی: 170 میلیون دلار
بودجه تولیدی با احتساب تورم: 241 میلیون و 100 هزار دلار
فروش:222 میلیون و 100 هزار دلار
فروش با احتساب تورم: 315 میلیون دلار


 

اخبار , اخبار فرهنگی , پرخرج‌ ترین فیلم

 

مرد عنكبوتی شگفت انگیز
محصول:2012
بودجه واقعی: 230 میلیون دلار
بودجه تولیدی با احتساب تورم: 236 میلیون و 700 هزار  دلار
فروش: 752 میلیون و 200 هزار دلار
فروش با احتساب تورم: 779 میلیون و 900 هزار دلار


 

اخبار , اخبار فرهنگی , پرخرج‌ ترین فیلم

 

مردان سیاهپوش3
محصول:2012
بودجه واقعی: 225 میلیون دلار
بودجه تولیدی با احتساب تورم: 231 میلیون و 500 هزار دلار
فروش:624 میلیون دلار
فروش با احتساب تورم:  642 میلیون دلار


 

اخبار , اخبار فرهنگی , پرخرج‌ ترین فیلم

 

مرد فولادی
محصول:2013
بودجه واقعی: 225 میلیون دلار
بودجه تولیدی با احتساب تورم: 228 میلیون و 200 هزار دلار
فروش:668 میلیون دلار
فروش با احتساب تورم: 677 میلیون و 500 هزار دلار


 

اخبار , اخبار فرهنگی , پرخرج‌ ترین فیلم

 

انتقامجویان
محصول:2012
بودجه واقعی: 220 میلیون دلار
بودجه تولیدی با احتساب تورم: 226 میلیون و 400 هزار دلار
فروش:یك میلیارد ئ 500 میلیون دلار
فروش با احتساب تورم:  یك میلیارد و 560 میلیون دلار


 

اخبار , اخبار فرهنگی , پرخرج‌ ترین فیلم

 

ترانسفورمرها
محصول:2009
بودجه واقعی:  200 میلیون دلار
بودجه تولیدی با احتساب تورم: 220 میلیون و 200 هزار دلار
فروش:836 میلیون و 300 هزار دلار
فروش با احتساب تورم: 920 میلیون و 900 هزار دلار


 

اخبار , اخبار فرهنگی , پرخرج‌ ترین فیلم

 

ترمیناتورسالویشن
محصول:2009
بودجه واقعی: 200 میلیون دلار
بودجه تولیدی با احتساب تورم: 220 میلیون و 200 هزار دلار
فروش:371 میلیون و 500 هزار دلار
فروش با احتساب تورم: 408 میلیون و 900 هزار دلار


 

اخبار , اخبار فرهنگی , پرخرج‌ ترین فیلم

 

2012
محصول:2009
بودجه واقعی: 200 میلیون دلار
بودجه تولیدی با احتساب تورم: 220 و 200 هزار دلار
فروش:769 میلیون و 700 هزار دلار
فروش با احتساب تورم: 847 میلیون و 500 هزار دلار

 

اخبار , اخبار فرهنگی , پرخرج‌ ترین فیلم

 

كوانتوم خورشیدی
محصول:2008
بودجه واقعی:200 میلیون دلار
بودجه تولیدی با احتساب تورم: 219 میلیون و 400 هزار دلار
فروش:586 میلیون و 100 هزار دلار
فروش با احتساب تورم: 643 میلیون و 100 هزار دلار


 

اخبار , اخبار فرهنگی , پرخرج‌ ترین فیلم

 

تروی
محصول:2004
بودجه واقعی:175 میلیون دلار
بودجه تولیدی با احتساب تورم:218 میلیون و 900 هزار دلار
فروش:497 میلیون و 400 هزار دلار
فروش با احتساب تورم: 622 میلیون


 

اخبار , اخبار فرهنگی , پرخرج‌ ترین فیلم

 

از بزرگ و قدرتمند
محصول:2013
بودجه واقعی:215 میلیون دلار
بودجه تولیدی با احتساب تورم:218 میلیون دلار
فروش:493 میلیون و 300 هزار دلار
فروش با احتساب تورم: 500 میلیون و 30 هزار دلار


 

اخبار , اخبار فرهنگی , پرخرج‌ ترین فیلم

 

رنجر تنها
محصول: 2013
بودجه واقعی:215 میلیون دلار
بودجه تولیدی با احتساب تورم: 218 میلیون دلار
فروش:260 میلیون و 50 هزار دلار
فروش با احتساب تورم: 264 میلیون و 200 هزار دلار

اخبار فرهنگی - سینما خبر