فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

ایمن سفر کنید !



 

ایمن سفر کنید

 

وقتی قرار است یک سفر هوایی داشته باشید، باید قانونمندتر رفتار کنید و در چهارچوب باشید. چون فرودگاه و هواپیما جزو اماکن استراتژیک هر کشور به حساب می آیند و از آنجایی که سفر شما از زمان ورودتان به سالن فرودگاه آغاز می‌شود، باید قوانین را بدانید و آنها را كاملا رعایت كنید.

 

 

اولین قدم تحویل بارها به قسمت مخصوص دریافت كارت پرواز است. اگر فرصت دارید، قبل از رفتن به قسمت تحویل بار، مبلغ عوارض خروجی را پرداخت كنید و فیش مربوطه را آماده نگه دارید و چمدان خودتان را در قسمت بسته‌بندی با سلفون‌های مخصوصی كه در فرودگاه ارائه می‌شود، بسته‌بندی كنید. این‌گونه از چمدان خود محافظت بیشتری می‌كنید.

 

سعی كنید حتما نشان یا علامتی روی چمدان داشته باشید كه البته برای این كار می‌توانید از برچسب‌های مخصوص شركت‌های هواپیمایی استفاده كنید و نام و نشانی و مقصد خودتان را همراه شماره پاسپورت روی آن یادداشت كنید؛ اما قبل از بسته‌بندی مطمئن باشید كه وزن چمدان شما غیرمجاز نباشد، چون مجبور خواهید شد بسته‌بندی را دوباره باز كنید.

 

هرگز به درخواست افرادی كه از شما می‌خواهند بسته یا ساكی را در فرودگاه مقصد به شخصی تحویل دهید یا به دلیل اضافه بارشان قصد دارند یكی از ساك‌های خودشان را روی بار شما بگذارند، جواب مثبت ندهید. اگر اخبار را خوانده باشید هرساله تعداد زیادی از مسافران به همین دلیل دچار مشكلات جدی و ناگواری می‌شوند.

 

با قبول كردن چمدان یا هر بسته‌ای از دیگران، مسوولیت مربوط به محتویات آن به عهده شما خواهد بود و در صورت بروز هرگونه مشكلی، شما مالك آن شناخته می‌شوید.

 

پس از دریافت كارت پرواز به‌سرعت گیت خروجی برای سوار شدن به هواپیما را پیدا كنید. بعد از آن اگر قصد گشت و گذار در فروشگاه‌ها را دارید از فرصت باقیمانده استفاده كنید، اما از ساعت غافل نشوید.

 

اگر به زبان انگلیسی یا به زبان محلی مقصد تسلط ندارید و از پروازهای خارجی استفاده می‌كنید، یك كتاب راهنما همراه ببرید. مهمانداران هر شركت هواپیمایی هم وظیفه دارند به مناسب‌ترین روش شما را راهنمایی كنند و هرگز از این كار خسته نخواهند شد. پس، از سوال كردن خجالت نكشید؛ چون در صورت بروز هر مشكلی به دلیل ندانستن، بیشتر عذاب خواهید كشید.

 

معمولا برای تسریع كار، فرم‌های گمركی در هواپیما بین مسافران توزیع می‌شود. سعی كنید آنها را با دقت كامل كنید و اگر فكر كردید كه مشكلی برای پر كردن آنها دارید، از مهماندار بخواهید به شما كمك كند. این اطلاعات هنگام خروج شما از قسمت گمرك فرودگاه مبنای محاسبه ماموران قرار می‌گیرد. اگر اختلافی بین اطلاعات درج شده و واقعیت باشد، شما با مشكل مواجه خواهید شد. بنابراین فرم‌ها را درست و به‌دقت پر كنید.

 

پس از پیاده شدن از هواپیما و عبور از قسمت كنترل گذرنامه‌ها، شما باید وسایل خودتان را تحویل بگیرید كه با توجه به بزرگی فرودگاه‌ها ممكن است چندین نوار نقاله برای این كار در نظر گرفته شده باشد. بنابراین سریع شماره پرواز خودتان را روی تابلوهای این نوارهای نقاله پیدا كنید و منتظر بمانید تا چمدان خود را تحویل بگیرید.

 


قوانین گمرکی

مقولات گمرکی هر کشوری متفاوت است و لزوماً قوانین گمرکی کشور مبدا و کشور مقصد یکسان نیستند. طبق قوانین ایران، اگر شما از یک سفر خارجی به کشور (فرودگاه امام خمینی) بر می گردید، علاوه بر وسایل شخصی، می‌توانید طبق قوانین گمرک ایران تا سقف 8ظ دلار سالانه کالای نو وارد ایران کنید؛ البته به شرط این که هدف تجاری نداشته باشید. در مورد اضافه‌بار، مانند مسافر خروجی، شرکت هواپیمایی مسافر بابت بار بیش از حد مجاز با توجه به شرایط خود، هزینه‌ حمل و نقل اضافه‌بار را از مسافر می‌گیرد. عموماً مقدار بار مجاز همراه هر مسافر بین 2ظ تا 3ظ کیلوگرم است. البته معیار ارزیابی در گمرک، ارزش کالاست و ربطی به وزن بار ندارد.


برگرفته از زورق، جام جم


ویدیو مرتبط :
چگونه ایمن سفر کنیم - قسمت اول

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

قتل راننده آژانس برای سفر به شمال



 

 

 

 

سه مرد جوان که برای سفر به شمال راننده آژانسی را به قتل رسانده و ماشین او را به سرقت برده بودند، بعد از محاکمه در دادگاه کیفری استان تهران به قصاص و حبس و تبعید محکوم شدند.



در ابتدای جلسه محاکمه این متهمان که دیروز برگزار شد، نماینده دادستان تهران در توضیح کیفرخواست خطاب به قضات شعبه ۷۱ گفت؛ اوایل سال گذشته خانواده مردی به نام مظفر به پلیس خبر دادند وی از خانه خارج شده و دیگر باز نگشته است.



ماموران تحقیقات خود را آغاز کردند اما هیچ سرنخی از این مرد پیدا نشد. پلیس متوجه شد مظفر در یک آژانس کار می کرده. و روز حادثه نیز برای رساندن مردی که خود را یوسفی معرفی کرده به خیابانی در اطراف لواسانات رفته بود اما از آنجایی که یوسفی هیچ آدرس دقیقی به منشی آژانس نداده بود، پیگیری ماموران بی نتیجه ماند. این در حالی بود که هیچ اثری از ماشین این مرد پیدا نشد.



نماینده دادستان ادامه داد؛ ماموران چند روز بعد از این حادثه متوجه شدند مردی که تلفن همراهش به سرقت رفته، مدعی است سارق را پیدا کرده است.



این مرد به پلیس گفت در تحقیقاتی که از محل حادثه کرده متوجه شده جوانی به نام محسن که از سارقان سابقه دار نیز هست، گوشی او را به سرقت برده است. با ردیابی خط موبایل ماموران مکانی را که محسن در آنجا قرار داشت، شناسایی و وی را سوار یک خودرو بازداشت کردند.



در زمان دستگیری متهم یک دختر و دو پسر دیگر به نام های پیمان و وحید نیز در ماشین او بودند. پلیس شماره پلاک خودرو را بررسی کرد و متوجه شد ماشین سرقتی است.



با انتقال متهمان به دادسرا و آغاز تحقیقات از آنها مشخص شد این متهمان سارقان خودروی مظفر هستند. آنها اعتراف کردند راننده آژانس را به قتل رسانده اند و قصد داشتند همراه دختر جوان به شمال کشور سفر کنند اما دستگیر شدند. این مقام قضایی در ادامه گفت؛ من به عنوان نماینده دادستان تهران تقاضای صدور حکم قانونی را دارم.



در ادامه اولیای دم مقتول در جایگاه حاضر شدند و برای قاتلان تقاضای صدور حکم قصاص کردند. سپس محسن متهم ردیف اول به دفاع از خود پرداخت.



وی گفت؛ اتهام قتل را قبول دارم و از اتفاقی که افتاده است، بسیار ناراحتم و تقاضای بخشش دارم. وی گفت؛ من به اتفاق وحید و پیمان دست به این سرقت و قتل زدم.



ماجرا از این قرار بود که یک روز قبل از حادثه من تلفن همراه مردی را به سرقت بردم و قرار بود به اتفاق دوستانم ماشینی را هم بدزدیم تا با هم به شمال کشور برویم. وحید با یک تاکسی تلفنی تماس گرفت، خودش را یوسفی معرفی کرد و قرار گذاشت تا راننده بیاید. ما گفته بودیم کنار خیابان ایستاده ایم و منتظر هستیم.



وقتی آن مرد آمد، دیدم فردی سن بالا است و می توان به راحتی بر او غلبه کرد. ما هر سه سوار ماشین شدیم و زمانی که به جایی خلوت رسیدیم من از پشت دستانم را دور گردن او انداختم و آنقدر فشار دادم تا خفه شد. بعد جسد را داخل رودخانه یی انداختیم.



وی ادامه داد؛ ماشین را برداشتیم تا به سمت شمال حرکت کنیم. در راه با دختری به نام نیلوفر آشنا شدیم و او را نیز سوار ماشین کردیم. به سمت شمال به راه افتادیم. در این مدت با هم بودیم تا اینکه شناسایی و دستگیر شدیم.



در ادامه جلسه دادگاه نوبت به متهم ردیف دوم رسید. پیمان گفت؛ من فکر نمی کردم کسی در این ماجرا کشته شود. قرار بود ما فقط ماشین را بدزدیم. من هم فقط برای سرقت به آنجا رفته بودم، البته این اتهام را قبول کرده ام.



در ادامه متهم ردیف سوم یعنی وحید در جایگاه حاضر شد و از خود دفاع کرد. بعد از پایان دفاعیات متهمان و وکلای مدافع آنها هیات قضات وارد شور شدند و محسن را به اتهام قتل عمدی مظفر به قصاص و پیمان و وحید را به عنوان متهمان ردیف های دوم و سوم هر کدام به ۱۵ سال حبس و پنج سال تبعید محکوم کردند. متهمان پیش از این در دادگاه عمومی به جرم سرقت اتومبیل و تلفن همراه هر کدام به پنج سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده بودند.