فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

ایستاده بر فراز قزوین



 

 

ایستاده بر فراز قزوین

 

برج باراجین را باید در 12 کیلومتری شمال قزوین ببینید. در منطقه ای با هوای لطیف و خنک که می تواند بهترین گزینه برای یک سفر کوتاه بیرون شهری باشد. این منطقه خوش منظره و خوش آب و هوا به علت ارتفاع زیاد، از قزوین خنک‌تر است و به نظر می رسد گزینه خوبی برای یک سفر نوروزی باشد.

 

ارتفاعات باراجین به شکلی است که از روی آن می توانید قزوین را زیرپای خود ببینید و این در حالی است که در سمت چپ تان رودخانه عریضی به نام ارنزک جاری است و کمی دورتر از آن، برج بلندی به نام باراجین خودنمایی می کند.

 

معماری این برج سنگی، منحصر به فرد است و به نظر می رسد که از پایین به بالا، رفته رفته از قطر بنا کاسته می‌شود. این برج را می‌توان از آثار قرن 4 یا 5 هجری قمری به شمار آورد.

 

برج باراجین روی سکویی 8 ضلعی که حدود 1 متر از کف زمین ارتفاع دارد، بنا شده است. طرح برج به شکل 8 نیم ستون مدور است و در فواصل منظم، دور تا دور بدنه اصلی برج اضافه شده‌اند.

 

 

ایستاده بر فراز قزوین

 

 

ارتفاع این نیم ستون‌ها نزدیک به 6 متر است و حدود 1 متر به بالای برج مانده، یک ردیف سنگ خارا که با دقت خاصی تراشیده شده، دور تا دور برج را فرا گرفته و حدود 10 سانتیمتر لبه آن، از بدنه برج بیرون آمده است.

 

این برج 1 ورودی دارد و وقتی پا به درون آن بگذارید می بینید که داخل برج طرح مشخصی نداشته و احتمالاً به دلیل حفاری‌های مکرر، شکل خود را از دست داده است.

 

 

رج اول سنگ چین سکو با کمک سنگ ها ی صاف و تراش دار چهار گوش و بقیه از سنگ لاشه ساخته شده است. طول هر یک از اضلاع این سکو 70/3 متر است. نیم ستون ها تا نیمه ارتفاع اصلی برج ادامه دارند و در آنجا قطع شده اند و به نظر می رسد که علاوه بر جنبه تزیینی، نقش پشتیبانی بنا را بر عهده داشته اند.

 

حدود یک متر به بالای برج مانده، یک ردیف سنگ خارا که با دقت خاص تراشیده شده، دور تا دور برج را فرا گرفته و حدود ده سانتیمتر لبه آن، از بدنه برج بیرون آمده است.

 

ایستاده بر فراز قزوین

 


منبع: hamshahrionline,istta.ir


ویدیو مرتبط :
پاور تونیک- ماساژور ایستاده- لرزاننده ایستاده-لاغری

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

محاكمه عامل قتل‌های سریالی زنان در قزوین



 

 

 

عامل قتل‌های سریالی زنان در قزوین روز گذشته در دادگاه كیفری قزوین پای میز محاكمه قرار گرفت و خانواده ۶ مقتول برای این زن كه مرتكب ۶ فقره جنایت شده بود، درخواست اشد مجازات كردند.



پرونده قتل‌های سریالی زنان در قزوین از سال گذشته مطرح شده بود و كشف هر جسد، موجی از وحشت در محیط جغرافیایی جرم ایجاد می‌كرد. نخستین جسد، ۱۶ بهمن در یكی از محله‌های قزوین كشف و مشخص شد، وی ۷ ساعت پیش محل سكونت خود را ترك كرده است، ۲۷ روز پس از كشف این جسد، دومین جسد نیز كه متعلق به زن ۵۴ ساله‌ای بود، در بوستان فدك منطقه پاراچین كشف شد كه بررسی‌های تخصصی نشان داد هردو زن به یك شیوه به قتل رسیده‌اند.

 

 

با كشف سومین جسد در منطقه مینو كه مقتول زن ۷۶ ساله‌ای بود، پلیس آگاهی با بررسی میدانی متوجه شد این جنایت‌ها به صورت سریالی انجام می‌شود. در حالی كه جستجوی گسترده‌ای برای رازگشایی از جنایت‌های سریالی ادامه داشت، چهارمین جسد ۳۰‌روز پس از قتل سوم در منطقه مینو كشف شد.



● سرنخ


ادامه قتل‌های سریالی علاوه بر ایجاد رعب و وحشت برای مردم موجب شد تا نماینده قزوین نسبت به این جنایت‌ها واكنش نشان‌ دهد و با ارسال نامه‌ای به فرمانده نیروی انتظامی از وی بخواهد نسبت به دستگیری عامل جنایت‌ها اهتمام بیشتری صورت گیرد.

 

با پیگیری و تحقیقات یك تیم ویژه از ماموران پلیس آگاهی ابتدا چند مظنون دستگیر شدند كه با تحقیق از هزار دستگیرشده مشخص شد آنها نقشی در جنایت‌ها نداشته‌اند.

 

پس از كشف پنجمین جسد و تحقیق از ساكنان محلی ردپای یك زن در این جنایت‌ها به دست آمد كه غروب روز ۱۷ اردیبهشت در اطراف محل رها شدن پنجمین جسد در حاشیه یك مزرعه در سه‌راه كمال‌آباد قزوین مشاهده شده بود.

 

با به دست آمدن این سرنخ و با توجه به یك فقره شكایت از سوی زنی كه عنوان می‌كرد در گورستان حاشیه‌ای قزوین یك زن با تعارف آبمیوه مسموم قصد بی‌هوش كردن او را داشته و او متوجه موضوع شده و پس از درگیری با كمك مردم نجات یافته است، ماموران با‌جمع‌بندی این اطلاعات و دعوت از زن شاكی، تصویر فرضی متهم را به دست آورده و در مرحله بعد با به دست آوردن ۲ شماره از پلاك خودروی مورد استفاده زن تحت تعقیب، سرانجام محل سكونت او را شناسایی و در اقدامی ضربتی او را دستگیر كردند.

 

با دستگیری زن متهم، در بازرسی از محل سكونت وی مقادیری از اموال متعلق به قربانیان كشف شد و زن متهم با معرفی خود به نام مهین به قتل ۵ زن و یك مرد اعتراف كرد.

 

وی گفت: پس از شناسایی زنانی كه قدرت دفاع از خود را نداشتند، به بهانه رساندن آنها به مقصد، زنان را سوار خودرو كرده و سپس با تعارف آبمیوه مسموم آنها را بی‌هوش و پس از خفه كردن، اموالشان را سرقت می‌كردم.

 

پس از این اعترافات و بازسازی صحنه، پرونده با صدور كیفرخواست به دادگاه كیفری قزوین ارسال و زن متهم روز گذشته باحضور خانواده قربانیان و وكیل مدافع خود محاكمه شد.



● محاكمه

این جلسه در‌حالی برگزار شد كه مردم قزوین بخصوص اولیای دم مقتولان انتظار محاكمه قاتلی را می‌كشیدند كه با قتل زنان میانسال برای مدتی آرامش را از جامعه سلب كرده بود.

 

مهین، زن ۳۲ ساله‌ای كه یك بار در سال ۸۵ به قتل صاحبخانه‌اش اقدام و به‌رغم مورد ظن بودن با توجه به نبود دلایل كافی با قرار وثیقه آزاد شده بود، به بهانه فقر مالی و با انگیزه سرقت از زنان متمول دومین جنایت خود را زمستان سال گذشته و با قتل كبری رقم زد تا آغازگر قتل‌های دلخراش دیگر باشد.

 

در ابتدای این جلسه قاضی لشگری، معاون دادستان قزوین پس از حضور در جایگاه قرائت كیفرخواست كه به تشریح اعترافات صریح مهین به قتل ۵ زن در فاصله زمستان سال گذشته تا اردیبهشت امسال، قتل مرد صاحبخانه در سال ۸۵ و نحوه قتل‌ها براساس صحنه‌های بازسازی شده در جریان بازپرسی‌ها اختصاص داشت، ضمن درخواست اشد مجازات برای قاتل، از دادگاه خواست تا با بررسی پرونده فروشندگان ماده بیهوشی و همچنین خریداران طلاهای مسروقه، رای این مجرمان را نیز صادر كنند.

 

پس از اظهارات معاون دادستان، اولیای دم به ترتیب در جایگاه حاضر شدند و ضمن درخواست قصاص برای مهین، بر شكایت خود از خریداران اموال مسروقه تاكید كردند. رئیس دادگاه پس از شنیدن اظهارات، سوالات و درخواست اولیای دم، از مهین خواست در جایگاه حاضر شود و ضمن پاسخ به سوالات طرح شده، از خود دفاع كند.

 

● دفاعیات متهم


متهم كه بشدت می‌لرزید و از شرم توان نگاه به چهره اولیای دم را نداشت، در برابر سوال رئیس دادگاه برای چندمین بار ارتكاب هر ۶‌قتل را بدون حضور و اطلاع فرد دیگری پذیرفت.

 

مهین در اظهاراتش گفت: «۱۸ سال پیش با مردی كه راننده خودروهای سنگین بود ازدواج كردم و حاصل ازدواج ما دو دختر است كه فرزند كوچكم از ناحیه یك پا معلول است و مراقبت از او مستلزم صرف هزینه‌ زیاد برای خانواده ما بود.»

 

متهم افزود: «بیكاری و اعتیاد شدید همسرم به مواد مخدر و هزینه‌های سرسام‌آور زندگی و درمان فرزندم، زندگی را هر روز بیشتر از قبل برای من تلخ‌تر و غیرقابل تحمل‌تر می‌كرد، به همین دلیل برای آن كه به تامین مخارج زندگی كمك كنم مدتی را در یك آموزشگاه رانندگی به عنوان مربی مشغول به كار شدم؛ اما حقوق این كار هم كفاف زندگی‌ام را نمی‌داد تا این كه برای دریافت وام جهت حل مشكلاتم، به شركتی كه مدعی فروش وام بود مراجعه كردم، اما غافل از آن كه این شركت قلابی بود و گردانندگان آن پس از گرفتن چندین چك از من، متواری شدند و چك‌ها را در بازار خرج كردند و من ماندم و ۱۰ میلیون تومان بدهی.

 

مهین سپس مشكلات مالی را مهم‌ترین انگیزه خود برای كشیدن نقشه قتل‌ها عنوان كرد و توضیح داد: پس از آن كه داروی بیهوشی را از خیابان ناصرخسروی تهران تهیه كردم، برای اجرای نقشه‌ام با مراجعه به اماكن مذهبی و زیارتی، زنانی را كه طلا به همراه داشتند، زیر نظر می‌گرفتم و پیشنهاد می‌دادم تا آنها را به منزل برسانم و با خوراندن آبمیوه مسموم به آنها، پس از آن كه بیهوش می‌شدند، طلاهایشان را سرقت می‌كردم و برای آن كه شناسایی نشوم، آنها را خفه و جسدشان را در مكان‌های خلوت رها می‌كردم.

 

مهین همچنین درباره قتل صاحبخانه‌اش با اعتراف به این موضوع و بیان این كه این مرد نظر سوء به من داشت، اظهار كرد: عزت (صفت‌الله م)‌ بارها به من پیشنهاد داده بود كه با طلاق از همسرم، زن او بشوم و هر بار مقابله می‌كردم تا این كه روز حادثه بشدت عصبانی شدم و به‌رغم مقاومت مقتول، او را به قتل رساندم.

 

متهم به قتل در پاسخ به این سوال كه چرا پس از قتل اقدام به سرقت كردی، پاسخ داد: چون بشدت به پول نیاز داشتم، پس از پیدا كردن كلید گاوصندوق مبلغ ۲ میلیون تومان به سرقت بردم.


مهین پس از پاسخ به سوالات رئیس دادگاه با ابراز پشیمانی از ارتكاب‌ قتل‌ها به برخی سوالات اولیای دم نیز پاسخ داد كه بارها در جریان صحبت دچار تناقض‌گویی شد.

 

او بارها تاكید كرد كه قتل‌ها را به‌تنهایی مرتكب شده و همسرش، تنها از قتل مرد صاحبخانه آن هم ۲ روز پس از جنایت مطلع شده كه همین بهانه و مشكلات مالی سبب شد تا آنها برای طلاق توافقی به دادگاه مراجعه كنند كه پیش از این مساله، مهین دستگیر شد.

 

مهین در پایان اظهاراتش از اولیای دم خواست پس از قصاص، او را مورد بخشش قرار دهند و تنها به فرزندانش رحم كنند.


نخستین جلسه رسیدگی به پرونده قتل‌های زنجیره‌ای زنان در قزوین در حالی پس از حدود ۴ ساعت به كار خود پایان داد كه برگزاری جلسه بعدی به دهم بهمن امسال موكول شده است.



● حاشیه‌های دادگاه


در تمام مدت محاكمه، مهین بشدت می‌لرزید و گریه می‌كرد.

 

به رغم اشاره معاون دادستان به خوش‌كلامی و قلم خوب مهین و تذكر چندباره به او برای ارائه پاسخ‌های صحیح، شمرده و واقعی به‌سوالات رئیس دادگاه و اولیای دم، دچار تناقض‌گویی می‌شد.

 

مهین در پایان جلسه علنی برای صحبت با حاضران از دادگاه تقاضای وقت كرد و در حالی كه بشدت گریه می‌كرد با اظهار پشیمانی گفت: هر روز خون مقتولان را در دستانم می‌بینم و با توجه به درخواستم از اولیای دم برای اشد مجازات، از همه می‌خواهم مرا به خاطر این قتل‌ها ببخشند، حتی اگر پای چوبه دار بودم، می‌خواهم پاك از گناهان از این دنیا بروم.

 

اولیای دم از همان ساعات اولیه اعلام شده (۹ صبح)‌ در محل دادگاه حاضر بودند و پس از استقرار قضات در محل، حدود ساعت ۳۰/۹ مهین با ورود به جلسه در ردیف اول مستقر شد.

 

معاون دادستان پیش از قرائت كیفرخواست با اشاره به این كه این پرونده مربوط به اولین زن قاتل قتل‌های زنجیره‌ای در تاریخ است، پیشنهاد داد كاش از جامعه‌شناسان و روان‌شناسان صاحب‌نظر نیز به این جلسه دعوت می‌شد تا این پرونده از ابعاد جامعه‌شناسی و آسیب‌شناسی نیز مورد بررسی قرار می‌گرفت.

 

به دلیل كثرت اولیای دم این پرونده، جلسه به رغم تذكرات پیاپی رئیس دادگاه چند بار به بی‌نظمی كشیده شد كه مهم‌ترین درخواست و سوال اولیای دم از قضات مسوول رسیدگی و مهین در ارتباط با چگونگی حمل مقتولان با توجه به بالا بودن وزن بیشتر آنها از سوی قاتل و همچنین دست داشتن فرد دیگری در این قتل‌ها بود كه رئیس دادگاه و همچنین معاون دادستان نیز با اشاره به تاكیدشان بر این موضوع طی بازپرسی‌ها به اعترافات مهین مبنی بر این كه به تنهایی مرتكب قتل‌ها شده، اشاره كردند كه مهین نیز چند بار این موضوع را تایید كرد.

 

معاون دادستان در بخشی از صحبت‌های خود وقتی درباره قساوت قلب مهین سخن می‌گفت، به وجود پوستری با مضمون «صحنه دلخراش شكار یك بچه‌آهو توسط یك ببر» در اتاق مهین و علاقه او به این عكس اشاره كرد كه مهین نیز با رد علاقه‌اش به این تصویر آن را هدیه‌ای از سوی یكی از مقتولان عنوان كرد.

 

مهین در برابر سوالات رئیس دادگاه و حاضران درباره انگیزه‌اش از قتل، بارها بر فقر مالی و سرقت تاكید كرد و گفت: وقتی كارد به استخوانم رسید، چاره‌ای جز قتل و رسیدن به پول برای وصول چك‌هایم نداشتم.»

 

مهین در زمان ورود به جلسه، صورت خود را به طور كامل پوشانده بود كه با اعتراض اولیای دم روبه‌رو شد.