فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

ایران، بهشت نامدار زمین



کشور ایران,آداب و رسوم مردم ایران,شرایط آب و هوایی ایران


اینجا ایران است! دومین کشور بزرگ خاورمیانه و اولین مهد تمدن خیز جهان. سرزمین بهترین جراحان دنیا، سرزمین دانشمندان بزرگی چون ابن سینا، زکریای رازی، ابوریحان بیرونی، حکیم عمر خیام و پروفسور حسابی و... مهمترین منطقه ی استراتژیک جهان و بهشت چهار فصل زمین،  به این معنا که در هر زمان از سال می‌توانید با سفر به یکی از شهرهای آن، شاهد آب و هوای متفاوتی باشید و انگار که در فصل مورد علاقه‌تان قرار دارید. این سرزمین به علت قدمت تاریخی و تمدن های موجود آن، اهمیت بسزایی برای فرهنگ بشری دارد. بله! اینجا ایران است، سرزمین بهترین ها...


ایران و غنی ترین فرهنگ دنیا  (Iranian Culture)

 

آداب و رسوم مردم ایران,شرایط آب و هوایی ایران, محصولات ایرانی


پشتوانه فرهنگ چندین هزار ساله ی ایرانی , مملو از تجربیات و فراز و نشیبهای گوناگون است، اما بارزترین ویژگی، انساندوستی و محبت، روح و جان فرهنگ ایرانیان است، در شهرهای مختلف ایران مسیحیان , زرتشتیان , کلیمیان , یهودیان , شیعیان , سنی ها و... صدها سال پیش از آنکه سازمان حقوق بشری ایجاد گردد در کنار یکدیگر زیسته اند.

 

هیچ گاه در فرهنگ ایرانی مردم برای همسان نبودن دینشان به دیگر هم میهنانشان شمشیر نکشیدند . هیچگاه نبردهای دینی در ایران رخ نداد و هزاران سال است که دهها آئین و باور و مذهب مختلف در کنار یکدیگر زندگی کرده اند . برخورد اخلاقی با جامعه، برخورد اخلاقی با جهان، برخورد اخلاقی با انسان، برخورد اخلاقی با طبیعت، احترام به آب و باد و خاک و آتش و مبنا قراردادن اخلاق در همه مناسبات و روابط فردی و جمعی ؛ همدلی , نیکی کردن , عشق و مهر ورزیدن ظلم ستیزی و دادگری ،ایمان و یکتاپرستی،هنر و موسیقی غنی، یکپارچگی , احترام به باورها و گویشها،دفاع از کشور و میهن دوستی،اهمیت پیشرفت , علم , دانش و تربیت…یاری به مستمندان , خیرات , اطعام کردن و بخشش از خصویات ذاتی و بنیادین فرهنگ ایرانی است … نیکی کردن و انسان محوری نیز از نامورترین خصلتهای ملت ایران است .

 

  ایران كشوری است بزرگ ، با تمدن و فرهنگ غنی و دیرینه ای زیاد ، كه اقوام مختلف با فرهنگ و باورهای مخصوص به خود در آن زندگی می كنند . ((پروکوپیوس)) مورخ بزرگ رومی می نویسند : امروز نسخه اصلی تاریخی را که نوشته ام برای مطالعه به امپراتور (( ژوستینین))دادم . امپراتور پس از مروری کوتاه گفت :(( گرچه به سود ما رومیان نیست و باعث تزلزل روحیه می شود اما جا داشت می نوشتی که ژوستینین عقیده دارد که در خون پارسیان یک ماده اختصاصی وجود دارد که  باعث می شود ترس نداشته باشند ، بی باک و مغرور باشند و تسلیم نشوند ، با زور نمی شود غرور و شخصیت آنان را شکست . من نمی دانم ایران چه آبی دارد که این بذرها را درجان مردمانش پرورش می دهد . ))


امپراطوری پر آوازه ی ایران  (Persian Empire)
تاریخ چند هزار ساله ایران که روزی بزرگترین امپراتوری جهان را تشکیل می داد، بر خلاف تاریخ بسیاری از ملل جهان و برخلاف تمامی ملل قدرتمند جهان، تاریخی سرشار از کشورگشاییها ، قتل و غارتها و زورگویی ها نیست. بلکه تاریخی است که بیش از هر چیز بر پایه عدالت و آزادگی استوار است.

 

در طول قرن های متمادی، بارها کشور ایران دستخوش حملات و مهاجماتی شده که هر یک از آن ها برای نابود کردن مملکتی کافی بوده است، ولی هربار مهاجمین در مدنیت و فرهنگ درخشان ایران حل و مستهلک شده اند. حکومت ایران از قدیمی ترین حکومت های دنیا و سلطنت آن با دوام ترین سلطنت ها است و جمیع اختراعات مفید را که موجب بسط تمدن بشر است به پادشاهان ایران نسبت می دهند. ویلسون آمریکایی در کتاب تاریخ صنایع ایران می گوید: ایران در طرح صنایع، راهنمای تمام مردم جهان بوده است . استعداد و ذوق ایرانیان از لحاظ راهنمایی در صنعت، مورد تصدیق محققین است و این یکی از گرانبهاترین خدمت های این ملت به تمدن جهان است.


فرش ایرانی، جلوه ای بی بدیل ( Persian Carpets )

 

شرایط آب و هوایی ایران, محصولات ایرانی, فرهنگ مردم ایران

 
هنر فرش بافی، نقش آسمانی ترین خاطره آدمیان است. هنر یاد آوردن بهشت و نقش کردن آن و هنر بافتن رویایی از رویاهای بیشمار بهشت. نزد ایرانیان فرش یکی از جلوه‌های منحصر به فرد به شمار می‌رود. شماری از فرش‌های دست بافت ایرانی، درزمره‌ی برجسته ترین آثار هنری آفریده شده به دست بشر هستند. نام و آوازه فرش دستباف ایران از گذشته های دور در بین جهانیان پیچیده است. هنر گره زدن تاروپودها در میان یکدیگر بیانگر تمدن و فرهنگ دیرینه ایرانیان در این زمینه بوده و هست.

 

در هنر طراحی فرش ایرانی چه فرش دستباف و چه فرش ماشینی طراح، دارد با کنار هم قرار دادن و چیدمان اصولی و صحیح گل ها، برگ ها، واگیره ها و ...  یک مفهوم و معنای خاص را در طرح نشان می گنجاند. به هر حال وقتی صحبت از فرهنگ و هویت ایرانی می‌شود بی‌شك فرش یكی از نمادهای بارزی است كه این فرهنگ و هویت را نمایان می‌‌كند. گذشته از صنعت فرش كه امروزه به عنوان یكی از اهرم‌های قوی بازرگانی ایران تبدیل شده، این هنر ایرانی كاركرد فرهنگی نیز به خود گرفته است؛ به طوری كه طرح‌ها و نقش‌های هریك نه تنها نشان‌دهنده دوره ویژه تاریخی است، بلكه نمادهایی از فرهنگ بافندگان آن را كه از منطقه‌ای خاص از ایران هستند، آشكار می‌كند.

موسیقی ایرانی، روح نوازترین در دنیا  ( Iranian Music )

 

ایران, کشور ایران,آداب و رسوم مردم ایران


کشور ایران از لحاظ موسیقى قدمت تاریخى و درخور توجهى دارد. طبق نظریه‌هاى برخى مورخان مشرق‌ زمین ، قدمت موسیقى ایرانى را در زمان هخامنشى برآورد کرده‌اند. موسیقی اصیل ایرانی بیان زیبا و متعالی احساس، عاطفه و اندیشه انسانی است. اهمیت موسیقی به‌ ویژه موسیقی سنتی ایرانی و جایگاه آن درجهان،  بر كسی پوشیده نیست. موسیقی سنتی ایرانی شامل دستگاه‌ها، نغمه‌ها، و آوازها یی است كه عمری در تاریخ دیرینه این سرزمین دارد. در موسیقى بومى یا محلى ایران از یک‌ سو نقش هنرهاى اولیه، باورها، احساسات و به‌طورکلى زندگى گذشتگان را مى‌توان بازیافت و از سوى دیگر جلوه‌هاى طبیعت را. جزء اصلى موسیقى محلى ایران را ترانه‌ها تشکیل مى‌دهند. در بسیارى از این ترانه‌ها یادى از افسانه‌ها و داستان‌هاى آشناى محلى شده است. موسیقی ایرانی را میتوانید یكی از مهمترین اركان كل موسیقی جهان نامید. چرا كه از دیرباز تا كنون چنان شكوفایی داشته ، كه بهت همگان را به همراه داشته است.


خرمای ایرانی، لذیذ ترین در جهان ( Iranian Dates)

 

کشور ایران,شرایط آب و هوایی ایران,آداب و رسوم مردم ایران

 
این میوه پرخاصیت برای مردم کشورهای اروپایی و آمریکایی تا حدی ناآشنا است و آنرا بیشتر در کیک و شیرینی مصرف می کنند ولی در خاورمیانه و مخصوصا در کشورهای عربی بعنوان یک غذای اصلی بکار می رود. در دنیا بیش از 3000 رقم خرما گزارش شده است و در ایران در بیشتر منابع به 400 رقم اشاره شده است.

 

ایران دارای غنی ترین ژرم پلاسم خرما در دنیا بوده و این ارقام منشا بذری دارند و دارای صفات ژنتیکی و مورفولوژیکی کاملا متفاوتی هستند. خرما از محصولات باغی سازگار با شرایط آب وهوایی منطقه خاورمیانه است که ارزش غذایی بالا و فراورده های غذایی متعددی دارد. این محصول با شرایط آب و هوایی بخشهایی از استانهای جنوبی و مرکزی ایران کاملاً سازگار است . خرما یکی از محصولات باغی ارز آور کشور به شمار میآید و طی سالهای دهه 1370 تولید و صادرات آن در ایران افزایش چشمگیری یافته است، هم اکنون ایران در مقام دوم تولید و سوم سطح زیر کشت خرما در جهان قرار دارد و متوسط عملکرد خرمای ایران با متوسط عملکرد جهانی برابری می‌کند؛ و صادرکنندگان مهم جهانی خرما به شمار می آید.


پسته ایرانی و طعمی که هرگز فراموش نخواهید کرد. (Iranian Pistachios)

 

پسته ایران,فرهنگ مردم ایران,آداب و رسوم مردم ایران


پسته گیاهی است که از دیرباز در نقاط مختلف ایران کشت می شده است، جنگل های وحشی پسته در ناحیه شمال شرق ایران به ویژه مرز افغانستان و ترکمنستان وجود دارد و گمان می رود که درخت پسته حدود 4-3 هزار سال قبل در ایران اهلی شده و مورد کشت و کار قرار گرفته است. اما گونه‌های‌ پرورش‌یافته‌ آن‌ در بخش‌های‌ عمده‌ای‌ از ایران‌ به‌ صورت‌ باغ‌های‌ بزرگ‌ موجود می‌باشد و سالیان‌دراز ایران‌ اولین‌ تولیدکننده‌ عمده‌ پسته‌ جهان‌ بوده‌‌ است‌.. سرخس را از قدیمی ترین مناطق کشت پسته می دانند. سابقه کشت پسته در دامغان ، سمنان و قزوین را به قرن هفتم هجری و در استان کرمان به قرن دوازدهم هجری نسبت می دهند. کشت پسته در سایر نقاط ایران سابقه 200-150 ساله دارد. علیرغم سابقه طولانی کشت پسته ایران ، پسته کاری در دهه های اخیر توسعه بیش از پیش فزاینده ای داشته است.

 

در باره ی محل پیدایش پسته، منابع مختلف، نظرهای گوناگون بیان می کنند: یک نویسنده فرانسوی آن را بومی ایران ، عربستان و سوریه دانسته است، دانشنامه بریتانیکا، پسته را بومی ایران می داند. درخت پسته معمولی و یا پسته ایرانی پستاشیا ورا (Pistacia vera) به شکل جنگل های انبوه در شمال شرقی ایران دیده می‌شود لذا می‌توان گفت که اصل این جور پسته از ایران است. درخت پسته از ایران به سایر نقاط مخصوصاً به سواحل دریای مدیترانه (جنوب اروپا و شمال آفریقا) رفته است. پسته در ایران انواع گوناگونی دارد؛ اگر یک بار پسته ایرانی را امتحان کنید، هرگز طعم و مزه ی آن را فراموش نخواهید کرد.


زعفران ایرانی، طلای سرخ کویر ( Iranian Saffron)

 

 فرهنگ مردم ایران,فرش ایرانی,زعفران


زعفران از گیاهان بومی ایران است که کشت آن از قدمت ۱۰۰۰ساله برخوردار است . گفته می شود ایرانیان نخستین قومی بودند که این گیاه ارزشمند را شناخته و به کشت و پرورش آن پرداخته اند. این گیاه رنگی و گرانبهای چندین ساله ، بدون ساقه است و پیاز دارد و چون درخاک کویر به عمل می آید، به طلای سرخ و یا طلای کویر شهرت یافته است. از هر ۱۵۰گل ، یک گرم زعفران و از حدود ۱۴۷هزار گل تازه ، یک کیلو زعفران خشک به دست می آید. زعفران به علت طعم و رنگ و عطر عالی ، کاربردهای فراوانی در تولید فرآورده های غذایی ، دارویی و شیمیایی دارد و با توجه به محدودیت کشت و تولید، از فرآورده های گران قیمت به شمار می رود. ایران با متوسط تولید ۱۰۰تن در سال ، در زمینه تولید زعفران، این طلای سرخ کویر، مقام اول را دارد.


خاویار، مروارید سیاه ایرانی( Iranian Caviar

 

 زعفران در ایران,خاویار,ایران

 
خاویار یا تخم ماهیان خاویاری و از گرانترین غذاهای جهان توصیف می کنند و دریای خزر به عنوان بزرگ‌ترین منبع ماهیان خاویاری در جهان بیش از 90 درصد خاویار جهان را تأمین می‌کند. فیل‌ماهی یا بلوگا، تاس‌ماهی روسی یا چالباش، تاس‌ماهی ایرانی یا قره‌برون، ماهی شیب و ماهی ازون‌برون یا سوروگا، گونه‌های اصلی ماهیان خاویاری دریای خزر هستند. "لطفش این است که «مروارید سیاه» در همه جا پیدا نمی شود و در بازارهای جهانی هم با نام ایران شناخته می شود. از معدود محصولاتی است که نیاز به هیچ بازاریابی و تبلیغ هم ندارد. خود مشتریان برای خرید از سراسر جهان صف می کشند."


ایران، جایی شبیه به رؤیا (Iran )

 

 زیبایی های ایران, کشور ایران,خلیج فارس

 
ایران، یکی از سرسبزترین کشور های دنیاست.جایی شبیه به رؤیا ،قطعه ی کوچکی از بهشت! طبیعت شمال ایران در کناره دریای خزر و جنگل های سرسبز و دیدنی، سواحل نیلگون خلیج فارس، هوای گرم و مطبوع و آفتاب تابان، طبیعت زیبای چهار فصل در استان های غربی همگی بخشی از شگفتی های طبیعی ایران است که  با زیبایی دو چندان در فصل بهار میزبان گردشگران هستند. در قاره آسیا فقط و فقط یک کشور است که انگشت به نشان تمام کشورهای دنیا است و هرکس نام این کشور را می شنود؛ بی اختیار در باره ی آن به فکر فرو می رود. اینجا سرزمین گل های لاله و سرزمین پهلوانان دلیر، کشور تمام ملتی است که از جان خود  برای سربلندی و آبادانی این وطن و مردم آن می کوشند.


نوشته توسط بنیانگذار سایت : www.PersiansAreNotArabs.com در آمریکا

 


ویدیو مرتبط :
گندمان بهشت ایران زمین...

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بهشت روی زمین در چند قدمی ایران است


تصاویری که در این مطلب تقدیم شما دوستان صبح بخیر خواهد شد مربوط به "العین بهشت" در امارات متحده عربی هست که بعنوان اولین باغ گل در نوع خود که با هزاران سبد گل در وسط یک منطقه صحرایی گرم تزئین شده در سال 2010 در رکوردهای گینس ثبت شده است.

تصاویری که در این مطلب تقدیم شما دوستان صبح بخیر خواهد شد مربوط به "العین بهشت" در امارات متحده عربی هست که بعنوان اولین باغ گل در نوع خود که با هزاران سبد گل در وسط یک منطقه صحرایی گرم تزئین شده در سال 2010 در رکوردهای گینس ثبت شده است. 

شما دوستان هم حتما به معجزه پول اعتقاد دارید و با دیدن چنین تصاویری به درستی اعتقادتون پی میبرید. چون ایجاد اینچنین پردیسی اونم در کشوری که فاصله چندانی با بوشهر نداره و از نظر اقلیمی بی شباهت به مناطق جنوبی کشور ما ایران نیست و حتی سخت تر هم هست واقعا آدم رو حیرت زده میکنه که چنین شرایطی رو برای پرورش گل هایی به این زیبایی، محیطی رویایی را بوجود آورده اند.

طراحان این باغ گذشته از اینکه برای مردم اونجا جایی زیبا و منحصربفرد رو آماده کردند، باعث جلب توریست به این کشور هم شدند و کلی مزایای ریز و درشت دیگه ... ضمن اینکه برای ثبت شدن در گتاب کینس اونم بخاطر قرار دادن 2964 عدد گلدان آویز واقعا جای تشویق داره، البته صرف این هزینه در مقابل ثروت رو به تزاید کشور امارات نه تنها چیزی به شمار نمیاد بلکه به نوعی باعث رونق اقتصادی آنجا نیز خواهد شد.

مساحت این باغ 21000 متر مربع هست که گویا ابتدا با 7000 متر مربع افتتاح شده اما بعد از بازدید، بازدیدگنندگان اختیار از دستشون خارج میشه و نمیتونند از خیر چیدن این گل های زیبا بگذرند که همین موضوع باعث میشه مسئولین باغ چند ماهی اونجا رو تعطیل کنند. اما در بازگشایی مجدد هم مساحت باغ رو توسعه میدهند و هم آرایش گل ها و فضاسازی رو بشکلی جدیدتر ارائه میدهند که منظره ای زیبا و چشم نواز را برای هر بیننده تداعی خواهد کرد.