فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

اَلْوَند یکی از قله‌های بلند ایران



 

 

قله الوند

 

 

رشته کوه الوند ، یکی از ویژگیهای طبیعی و جذاب استان همدان می باشد ، که در جنوب شهر همدانو شمال شهر تویسرکان قرار گرفته است . الوند ، بلندترین قله آن ، با ارتفاع 3574 متر از سطح دریا،حد طبیعی بین این دو شهر می باشد . جهت این کوهستان از شمال غربی به جنوب شرقی کشیده شده است و استان همدان را به دو نیمه شمالی و جنوبی تقسیم می کند . این کوهستان ، با دره های عمیق و سرسبز ، چشمه سارها ، چمن زارها ، قله ها و پوشش گیاهی و ... میعادگاه هزاران انسان شیفته طبیعت می باشد .



قله های کوهستان الوند :


معروفترین قله ها ، از شمال غربی به جنوب شرقی عبارتند از :

المابلاغ 2997 متر،کرکس 2959 متر ، قزل ارسلان 3250 متر ، دائم برف 3450 متر ، کلاغ لان 3480 متر ، الوند 3584 متر ، تاریک دره 3314 متر ،کمر لرزان 3338 متر ، چهار قله (3184 ، 3172 ، 3166و 3170 متر) ، یخچال صاحب (گاو بره) 3486 متر شاه نشین 3496 متر ، سرخ بلاغ 3124 متر و قله کلاه قاضی 3125 متر .

 

 

دره های شمالی و جنوبی الوند :

 

در دامنه های شمالی الوند دره های پر آبی مانند : دره برفین ، دره گنجنامه ، دره عباس آباد ، دوزخ دره ، دره گوساله ، دره کیوارستان ، دره سیمین دره ، دره مراد بیگ ، دره دیوین ، دره قز ، دره حیدریه و غیره وجو دارد و دره های مصفایی نیز در دامنه جنوبی الوند واقع است ، از جمله دره سرکان ، دره آرتیمانی ، دره فاران ، دره گزندر ، دره شهرستانه و غیره .

 

 

دره زینا

 

 

دره زینا همدان :


دره زینا مشتمل بر دو دره حیدره و كیوارستان است كه اولی به دامنه های كوه میدان میشان منتهی می شود و روستای حیدره را مانند نگینی در خود جای می دهد و دومی همراه رودخانه های پشت كوه های الوند و كلاغ لان به دامنه آن كوه ها ختم می شود . از ویژگی های چشم‌گیر این دره ، چشم انداز زیبای میدان میشان در آن سوی الوند است . این دره با چشمه سارهای زیبا و پوشش گیاهی مناسب از ویژگی های منحصر به فردی برخوردار است .

 

دوزخ دره :


این دره از دره های صخره ای و ریزشی است که به امامزاده كوه منتهی می شود . آبشار این دره كه حدود 15 متر ارتفاع دارد ؛ معروف است . این دره كه عناصر زیبای طبیعی و چشم اندازهای بدیعی دارد ، علاقه‌مندان زیادی را ، به ویژه در فصل تابستان ، به سوی خود جلب می كند . وجود بیشه زار و رودخانه در عمق دره های رشته‌كوه‌های الوند زیبایی های گردشگاهی آن را دو چندان كرده است .


ویدیو مرتبط :
از بلند ترین قله های موفقیت برای دیگران دست تکون بدید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شاسی بلند هایی که در بازار ایران غوغا به پا کردند!


راهنمای تصویری خودروی شاسی بلند