فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

الحیات :اعراب اشتباه می کنند؛ فیلم "محمد رسول الله" مجید مجیدی بهتر از هر واعظ و کتاب تاریخی اسلام را معرفی می کند



اخبار,اخبار فرهنگی,فیلم محمد رسول الله

مسئله "تجسم"، مشکلی قدیمی است که درباره آن اختلاف نظر وجود دارد و به پیامبران محدود نشده بلکه در مورد خلفا و صحابه نیز مصداق پیدا می کند. در طول تدارک برای فیلم رسالت مسأله تجسم نزدیک بود از تولید این اثر جلوگیری کند.

الحیات نوشت: "محمد رسول الله" به کارگردانی مجید مجیدی کارگردان مشهور ایران، داستان زندگی حضرت محمد (ص) را از بدو تولد تا 13 سالگی با دیدی انسان دوستانه از شخصیت ایشان و جامعه ای که در آن رشد یافته و روابط وی با همسالان و اطرافیان، رحمت و رأفت و تسامحی که ویژگی محمد بن عبدالله است و چگونگی رفتار وی با نسل خود از کوچک و بزرگ روایت می کند. در این فیلم به این مسأله که این کودک قریشی متفاوت، پیامبری خواهد شد که چهره دنیا را دگرگون خواهد کرد اشاره ای نشده است. با وجود اهمیت، این دوره از زندگی پیامبر اسلام برای اکثر عرب ها و مسلمانان ناشناس است. حوادث فیلم بر منابع سنی که بارزترین آن طبری است و علاوه بر آن منابع شیعی استناد دارد.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، فیلم در پایان ماه اوت در بیشتر سالن های سینمای ایران و پیش از آن در افتتاحیه رسمی جشنواره بین المللی فیلم در مونترال کانادا به نمایش در آمد. اما با اعتراض های شدید عربی مواجه شد، درست مانند سرنوشتی که فیلم الرساله با آن روبرو شد. دستاویز مخالفان، تجسم شخصیت رسول خداست با وجود این که در این فیلم شخص حضرت رسول به گونه مستقیم تجسم نشده است.

مسئله "تجسم"، مشکلی قدیمی است که درباره آن اختلاف نظر وجود دارد و به پیامبران محدود نشده بلکه در مورد خلفا و صحابه نیز مصداق پیدا می کند. در طول تدارک برای فیلم رسالت مسأله تجسم نزدیک بود از تولید این اثر جلوگیری کند.

احمد مصطفی استاد دانشکده شریعت و حقوق در الازهر اعتقاد دارد " علت تحریم تجسم شخصیت نبی، قاعده سد الذرائع یا جلوگیری از فعل مفسده دار، است" اما پرسش مهمی مطرح می کند و می گوید:" اگر این اقدام را غیر مسلمانان انجام دهند چه"؟ به اهمیت این پرسش علمای دین در جهان عرب پی نبرده اند. این امر اساس مشکل آنان است و به جای درک آثار دراماتیک و ایمان به نقش آن و تلاش برای شناخت و کسب آن، دشمنی و حرام بودنش را انتخاب کردند و به این ترتیب در جریان تأثیر گذاری در حاشیه قرار گرفتند و جز صدور بیانیه هایی در جهت محکوم کردن آن برای شان راهی باقی نماند.

در این فیلم ایرانی سیمای نبی کریم نشان داده نمی شود و به [نمایش] سایه بدن و پشت وی اکتفا شده و چهره رسول در طول فیلم نشان داده نمی شود علاوه بر این صدای پیامبر اصلا شنیده نمی شود و شخصی به نیابت از وی سخن می گوید. به این معنا که کارگردان ایرانی اصول کارگردان عربی فقید مصطفی عقاد را در فیلم "الرساله" پیاده کرده است. اما برخی از موسسات دینی به این فیلم از زاویه سیاسی نگاه و داوری کردند زیرا کارگردان این فیلم ایرانی است و تکرار موضع خود را درباره فیلم "رسالت"از سر گرفتند.

بی تردید هیئت ها و موسسات اسلامی در جهان عرب امروزی فکر نمی کنند و در انتقال بزرگی و بخشش دین و فرهنگ خود به وسیله ابزارهای عصرشان مانع ایجاد می کنند.

با اطمینان فیلم "الرساله" و "محمد رسول الله" به گونه ای اسلام را معرفی کرد که واعظان و خطیبان و تمام کتاب های تاریخی از آن ناتوان بوده اند. اما موسسات اسلامی هنوز اهمیت تأثیر آثار دراماتیک را در دفاع از تصویر اسلام درک نکرده اند.


  اخبار  فرهنگی  - تیک 


ویدیو مرتبط :
فیلم محمد رسول الله مجید مجیدی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اکران فیلم «محمد رسول‌الله (ص)» در 55 کیلومتری قم کلید خورد/ مجیدی: چهره‌ پیامبر را نشان ندادیم



اکران فیلم محمد رسول‌الله در 55 کیلومتری قم کلید خورد

نشست خبری که مجید مجیدی دوست داشت در شهر مشهد و در جوار حرم امام رضا (ع) برگزار شود، در 55 کیلومتری شهر قم و در وسط بیابانی برگزار شد که حالا به یک شهرک سینمایی تبدیل‌شده است.

این شهرک پیش‌ازاین هم میزبان خبرنگاران شده بود، زمانی که سازندگان فیلم سینمایی «محمد رسول‌الله» تصمیم گرفتند تا اصحاب رسانه را به لوکیشن‌های اصلی فیلمی ببرند که حالا از آن به‌عنوان بزرگ‌ترین پروژه سینمای ایران نام‌برده می‌شود. فیلم که در آن چند چهره جهانی نیز در کنار سینماگران ایرانی قرارگرفته‌اند تا فیلمی درباره دوران کودکی پیامبر اسلام ص ساخته شود.

ساعت 19 زمانی بود که برای برپایی این نشست اعلام‌شده بود، اما تا گروه خبرنگاران به 55 کیلومتری شهر قم برسد، عقربه‌های ساعت آن‌قدر چرخیده بودند که ساعت 9 شب دوشنبه 27 مرداد را نشان دهند، زمانی که مجیدی در جوار ماکت کعبه لب به سخن گشود و از فیلمی حرف زد که بالاخره زمان اکرانش پس از مدت‌ها انتظار فرارسیده و قرار است، به گفته محمد صابری، مدیرعامل مجموعه نورتابان - شرکت تولیدکننده فیلم- از روز 4 شهریور در 45 سالن سینمای تهران و 98 سالن سینمای سایر شهرهای ایران به نمایش دربیاید.

مجیدی البته در این نشست گریزی هم به وضعیت سینماهای ایران زد و آمار تعداد سینماهای ایران پیش و پس از انقلاب را باهم مقایسه کرد تا بگوید: «متأسفانه در کشور ما ۸۰۰ شهر سینما ندارند و این نشانگر این است که همه دولت‌ها نسبت به مقوله فرهنگ توجه لازم را نداشته‌اند.»

طبق گفته‌های کارگردان فیلم‌هایی چون «بچه‌های آسمان» و «باران» پیش از انقلاب ما با ۳۰ میلیون جمعیت ۵۲۰ سینما داشتیم و حالا با ۸۰ میلیون جمعیت تنها ۳۰۰ سالن سینما داریم. البته او فراموش نکرد که از این تعداد سینما هم ۵۰ سالن فاقد امکان نمایش فیلم هستند. مجیدی گفت: «دولت‌ها حالا باید سخاوتمندانه برای هنر هزینه کنند تا این کمبودها برطرف شود.»

این کارگردان که کارش را از حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی آغاز کرده و با فیلم «بچه‌های آسمان» برای نخستین بار در فهرست نامزدهای جایزه اسکار فیلم خارجی زبان قرارگرفته، معتقد است در مملکت ما بارها و بارها درباره فرهنگ صحبت شده، اما در این حوزه کار جدی صورت نگرفته؛ «دولتمردان ما توفیقات زیادی در عرصه‌های سیاسی و اقتصادی به دست آورده‌اند اما امیدوارم فرهنگ را فراموش نکنند.»

شب، صدا، نور
مجیدی صحبت‌هایش را طبق روال مرسوم این نشست‌ها با تشکر از همکارانش آغاز کرد و بعد از رئیس سازمان صداوسیما محمد سرافراز به‌صورت ویژه قدردانی کرد و بعد به دلایلی پرداخت که باعث شده او ه عنوان کارگردان به سراغ ساخت چنین فیلم برود و این ایده را اجرایی کند.

او که از برخی مسئولان گلایه داشت که با عوامل فیلم همکاری نکرده‌اند تا این نشست در مشهد و در جوار حرم امام رضا (ع) برپا شود، 9 سال پیش را به یاد آورد که دانمارکی‌ها او را برای حضور در یک جشنواره دعوت می‌کنند و قرار هم می‌گذارند که برای او بزرگداشتی در این جشنواره برگزار کنند، اما این دعوت و بزرگداشت همزمان می‌شود با چاپ کاریکاتورهای موهنی که جهان اسلام را به خشم می‌آورد؛ «یادم می‌آید که آن دوره من خیلی فکر کردم که چه طور می‌توانم در کشوری حاضر شوم که به باورها و اعتقادات من توهین کرده است.»

این کارگردان سینما که تجربه بازیگری مقابل دوربین هم دارد و در فیلم «بایکوت» هم نقش‌آفرینی کرده است، تصمیم می‌گیرد که نامه‌ای به رئیس جشنواره بنویسد و به قول خودش خیلی دوستانه از او تشکر کند و بگوید که نمی‌تواند در فستیوال کشوری حاضر شود که به مقدس‌ترین ارزش‌ها و باورهایش توهین کرده است.

مجیدی به آن جشنواره نمی‌رود اما از همان زمان ذهنش درگیر این موضوع می‌شود که «چرا ما در کشور خودمان و در تمام این سال‌ها کاری برای پیامبر اسلام نکرده‌ایم و منتظر مانده‌ایم تا آن‌ها حرکتی بکنند و بعد ما جواب آن‌ها را بدهیم. ما همیشه واکنشی عمل کرده‌ایم و آن‌ها هم واکنش‌های ما را در رسانه‌هایشان نشان داده‌اند و احساسات پاک میلیون‌ها آدمی را که به مقدساتشان توهین شده و احیاناً به پرچم آتش زدنی منجر شده، به خشونت تعبیر کرده‌اند.»

او به وضعیت فعلی و اتفاقاتی هم که در عراق و سوریه و افغانستان و ... رخ می‌دهد هم اشاره کرد و گفت که دنیای غرب قرائتی زشتی را از اسلام ارائه کرده و کشتارهای سوریه، عراق، افغانستان و ... هم که با دلارهای برخی کشورهای اسلامی رخمی ده، تصویر بدی را از مسلمانان ساخته است.

این اتفاقات اما به گفته مجیدی تبعات ضعیف عمل کردن در حوزه فرهنگی است و این‌که ما نتوانسته این با زبان فرهنگ اسلام واقعی را به جهان نشان بدهیم؛ «در حوزه سینما فیلم‌های زیادی درباره پیامبران ادیان مختلف داریم، ولی درباره پیامبر اسلام فقط دو فیلم در جهان داریم که یکی از آن‌ها «الرساله» مصطفی عقاد است و دیگری اثری از سینمای ایران که همین فیلم «محمد رسول‌الله (ص)» است.»

از تغییرات فیلم تا واکنش الازهر
او هم درباره نسخه نهایی اثر و آخرین تغییرات فیلم حرف زد و هم از نخستین حضور جهانی فیلم در جشنواره مونترال کانادا سخن گفت. او در مورد واکنش‌ها به این فیلم در جشنواره تأکید کرد که دین یک امر کاملاً فطری است. این‌گونه نیست که خارجی‌ها بی‌دین باشند. خداوند گرایش به دین را در فطرت همه انسان‌ها گذاشته و وقتی با زبان فطرت صحبت می‌کنیم همه با آن ارتباط برقرار می‌کنند.

او بابیان این‌که به دلیل قرائت‌های غلطی که از اسلام در جهان ارائه داده‌اند، گفت: «من فکر می‌کنم با قرائتی که ما در این فیلم ارائه داده‌ایم برای مردم جهان هم جالب‌توجه خواهد بود. ما از قشرهای مختلف مردم آلمان دعوت کردیم و فیلم را دیدند و واکنش‌های خوبی داشتند.»

او معتقد است: «این فیلم در جشنواره مونترال هم بازتاب خوبی خواهد داشت و امیدوارم من و چند تن از همکارانم که به مونترال می‌رویم سفیران خوبی برای همه‌کسانی باشیم که برای این فیلم زحمت کشیدند.»

اعتراض‌ها به فیلم «محمد رسول‌الله (ص)» از سوی روحانیون الازهر مصر هم موضوعی بود که مجیدی به آن پاسخ داد. او گفت: «فیلم «محمد رسول‌الله (ص)» برای وفاق در جهان اسلام ساخته‌شده و به همین دلیل هم مقطعی از سن پیامبر اسلام انتخاب شد که اختلافی در جهان اسلام ایجاد نشود. فضاسازی‌هایی که از سوی برخی کشورهای عربی و به‌ویژه الازهر به وجود آمد ناشی از قضاوت زودهنگام بود چون اصلاً فیلم را ندیده بودند. ما بارها به آن‌ها اعلام کردیم که چهره پیامبر اسلام به نمایش درنیامده، اما آن‌ها به دنبال حاشیه‌سازی و تهییج بودند و این ماجرا را ادامه دادند.»

مجیدی در پاسخ به پرسشی درباره بازگشت سرمایه فیلم هم گفت که این فیلم نه از جنس شعار است و نه از جنسی که به دنبال گیشه باشد. ضمناً برای معرفی چهره پیامبر اسلام نمی‌توانیم قیمتی بگذاریم.

محمد صابری هم از تولید این فیلم گفت و علیرضا شجاع نوری بازیگر هم حضور در این فیلم را ایفای نقش عبدالمطلب را یکی از شانس‌های زندگی‌اش دانست.

حسن شاه ابراهیمی، طراح هنری و دکور فیلم هم درباره پیدا کردن محل ساخت این شهرک توضیحاتی را ارائه کرد تا نشست خبری بزرگ‌ترین پروژه سینمای ایران به پایان برسد و سینماها آماده‌ی نمایش این فیلم شوند.
اخبارفرهنگی - خبرآنلاین