فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

افسانه پاکرو؛از صحنه های رویارویی با فرامز قریبیان می گوید



گپی با افسانه پاکرو؛
عاطفه "تکیه بر باد" از صحنه های رویارویی با فرامز قریبیان می گوید
اولین سكانس‌هایی كه بازی كردم، آن قسمتی بود كه عاطفه با پدرش در خانۀ مجردی‌اش روبه‌رو می‌شود. برای من كه آخرین نفری بودم كه به گروه اضافه شدم، خیلی سخت بود سكانس‌های مهم را بدون این كه دقیقا در جریان كار باشم بازی كنم.
«تكیه بر باد» نام سریالی است به كارگردانی محمود معظمی كه از شبكه تهران پخش می‌شود. عاطفه، دختر سركش، زیاده‌خواه و خطاكاری است كه برای رسیدن به آرزوهایش می‌خواهد با مردی هم سن و سال پدرش ازدواج كند.
در این میان با خانواده‌اش كه مخالف این ازدواج هستند، به مشكل می‌خورد. افسانه پاكرو كه نقش عاطفه را برعهده دارد، با بازی در این نقش، كاری متفاوت از بازی‌های گذشته‌اش را تجربه كرده است.
او را پیش از این در فیلم‌هایی مثل رویای خیس، محاكمه، زندگی شیرین، شیر و عسل و سریال تلویزیونی در مسیر زاینده‌رود دیده‌ایم. با او به گفت‌وگو نشستیم تا از این تجربه جدید بیشتر بدانیم.

 

اخبار,اخبار جدید,افسانه پاکرو


در شخصیت عاطفه چه ویژگی یا خصوصیتی دیدید كه تصمیم گرفتید آن را بپذیرید؟

 وقتی فیلمنامه را برایم تعریف كردند، نقش عاطفه به نظرم هم با كارهای قبلی‌ام و هم با آنچه در تلویزیون دیده بودم، متفاوت بود. خصوصیات عاطفه به واقعیت نزدیك است، نه كاملا مثبت است و نه كاملا منفی. مثل آدم‌های مختلف كه در مقابله با اتفاقات مختلف واكنش‌های متفاوتی از خود نشان می‌دهند. وقتی نقشی خیلی مطلق نوشته می‌شود، مثلا كاملا مثبت، اجازه خلاقیت و استفاده از توانایی‌های بازیگر را می‌گیرد. در حالی كه وقتی نقشی خصوصیات متفاوتی دارد دست بازیگر هم بازتر است تا بتواند جنبه‌های مختلف بازیگری را به نمایش بگذارد. 
آیا عاطفه نقش منفی سریال تكیه بر باد است؟

 به هیچ عنوان. او طرز تفكر خودش را دارد. فقط فكر رسیدن به خواسته‌های خودش است چه درست و چه غلط. این نوع تفكر اوست كه با خانواده‌اش كه بیننده بیشترین حق را به آن می‌دهد، متفاوت است. فكر می‌كنم طرز تفكرش با آدم‌های مثبت داستان متفاوت است، فقط به فكر رسیدن به خواسته‌های خودش است و اشتباهات و گناهانی كه مرتكب می‌شود به همین خاطر است؟ این خانواده از لحاظ سواد اجتماعی دردرجه‌ای بالا، اما سنتی و قانع است. خصوصا پدر كه راس اصلی خانواده است و تفكر دیگر بچه‌هایش هم نزدیك به اوست. بلندپروازی خصوصیتی است كه در عاطفه هم مثل همه آدم‌ها وجود دارد و همین زیاده‌خواهی اوست كه باعث می‌شود او درگیر داستان‌های تلخی شود. اما هرچه سریال پیش می‌رود، اتفاقاتی می‌افتد كه باعث می‌شود او هم در جاهایی محق‌تر شود. ضمن این كه وقتی عاطفه در مقابل پدرش كه شخصیتی كاملا مثبت است قرار می‌گیرد، تناقضی به وجود می‌آید كه اشتباهات و خطاهایش را پررنگ‌تر می‌كند. الان كه كارهای عاطفه را می‌بینم، گاهی از حركاتی كه انجام می‌دهد، حرص می‌خورم. 
در كارنامه شما بیشتر بازی در نقش‌های مثبت دیده می‌شود. فكر می‌كنم این به خاطر معصومیتی است كه خاصیت چهره شماست. با این حساب نقش عاطفه برایتان نقش متفاوتی بود. درست است؟ 

بله خیلی خوشحالم از این‌كه در این سریال نقشی دارم كه جنبه‌های خطاكاری‌اش بیشتر است. البته در سریال «در مسیر زاینده‌رود» هم نقش دختری را برعهده داشتم كه بر علیه شخصیت‌های مثبت داستان نقشه می‌كشید و می‌خواست كار آنها را خراب كند. اما بیشتر اوقات موسیقی ملایمی روی بازی من قرار می‌گرفت كه احساس همدلی بیننده را برمی‌انگیخت. فكر می‌كنم آهنگساز هم تحت تاثیر چهره‌ام قرار می‌گرفت و در آن مظلومیت احساس می‌كرد. اینجا هم همین طور است. شاید اگر بازیگر دیگری این نقش را بازی می‌كرد، این شخصیت خیلی بیشتر از آنچه الان احساس می‌كنید منفی دیده می‌شد.
 وقتی عاطفه در مقابل محسنیان قرار می‌گیرد به طور كلی، جنبه منفی شخصیت او پررنگ‌تر است، برای خنثی كردن معصومیتی كه از آن صحبت كردیم، چه تمهیدی اندیشیدید؟ 
در طول كار لزومی نمی‌دیدم كه شرارتی در چهرۀ عاطفه وجود داشته باشد. اولین سكانس‌هایی كه بازی كردم، آن قسمتی بود كه عاطفه با پدرش در خانۀ مجردی‌اش روبه‌رو می‌شود. برای من كه آخرین نفری بودم كه به گروه اضافه شدم، خیلی سخت بود سكانس‌های مهم را بدون این كه دقیقا در جریان كار باشم بازی كنم. نگران نتیجه هم بودم كه در نهایت چطور به چشم خواهد آمد. از همان ابتدا كه نقش عاطفه را خواندم، تعریفی از او پیدا كردم و سعی كردم طبق آن و آنچه در فیلمنامه نوشته شده بود عمل كنم و تلاش نكردم نمونه بیرونی از شخصیت عاطفه پیدا كنم. 
پس چطور باید انتظار داشت كه این شخصیت شبیه به شخصیت‌های واقعی از كار در بیاید؟ 
عاطفه كسی است كه در مقابل خانوادۀ سنتی خود می‌ایستد و می‌خواهد زندگی متفاوتی داشته باشد. دلیل این تمایل او هم در قسمت‌های بعدی بهتر معلوم می‌شود. شناختی را كه برای بازی در نقش عاطفه لازم داشتم از مراجعه به نمونه‌هایی كه قبلا در زندگی شخصی‌ام دیده بودم دریافت كردم. چون عاطفه مثلا یك معتاد نیست، یك آدم عادی است كه وقتی در مقابل آدم‌های خوب قرار می‌گیرد، منفی به نظر می‌آید و در سریال از فاصله‌ای نزدیك‌تر با او برخورد می‌كنیم. وقتی عاطفه در مقابل محسنیان قرار می‌گیرد مظلوم قصه است و وقتی در مقابل پدر قرار می‌گیرد ظالم است. 

 

اخبار,اخبار جدید,افسانه پاکرو


همین كه عاطفه گاهی مظلوم است و گاهی ظالم، چه تغییری در نوع بازی شما ایجاد می‌كرد؟ 
پاكرو: عاطفه نقش منفی سریال نیست. او طرز تفكر خودش را دارد. فقط فكر رسیدن به خواسته‌های خودش است چه درست و چه غلط. این نوع تفكر اوست كه با خانواده‌اش كه بیننده بیشترین حق را به آن می‌دهد، متفاوت است وقتی آدم‌های مختلف جلوی عاطفه می‌ایستند، بازی من در مقابل هیچ‌كدام شبیه به دیگری نیست.

مگر این كه شخصیت‌ها به هم نزدیك باشند. از لحاظ لحن و حتی نگاه خیلی مواظب بودم كه تفاوت بین برخورد عاطفه مثلا با پدرش و محسنیان وجود داشته باشد. همین طور مثلا رفتار او با برادرش كه سختگیرتر از پدر است با رفتاری كه در مقابل پدر پیش می‌گیرد متفاوت است، چون تفاوت سنی كم با برادرش این فرصت را برایش فراهم می‌كند تا راحت‌تر با او صحبت كند.

در مقابل محسنیان سعی می‌كند خودش را بالا ببرد. چون خودش فكر می‌كند كه از محسنیان استفاده می‌كند و او را پلی برای رسیدن به خواسته‌هایش قرار داده در حالی كه مخاطب می‌داند كه محسنیان برای عاطفه نقشه‌هایی كشیده است. سعی كردم این تفاوت‌ها را در لحن دیالوگ گفتن، نوع نگاه كردن و حتی طرز ایستادن نشان دهم و خیلی مواظب بودم كه این تفاوت دیده شود. 
بازیگرانی كه در مقابل شما بازی كردند، همه نام‌آشنا و حرفه ای هستند. ایفای نقش در مقابل این بازیگران چقدر روی بازی شما تاثیر گذاشت؟ 
خیلی زیاد. با همه بازیگران این سریال قبلا بازی داشتم اما بیشتر بازی‌ام با آقای فخیم‌زاده و قریبیان بود. اینها استادان بازیگری هستند و برای هر بازیگر جوانی افتخار است كه با آنها كار كند، خصوصا تا این اندازه روبه‌رو و در تقابل. این اتفاق برایم خیلی خوشحال‌كننده و یكی از دلایلی بود كه این نقش را بازی كردم. بازی مقابل بازیگران پیشكسوت اضطراب‌آور نیست بلكه بازی در مقابل بازیگر بزرگ به آدم كمك می‌كند تا نقشش را بهتر اجرا كند. 
سخت نبود كه خودتان را مقابل بازیگران بزرگ اثبات كنید؟ نمی‌ترسیدید كه بازی شما زیر سایه بازی آنها قرار بگیرد؟ 
اصلا این فكر را نكردم. بعضی از سكانس‌های بازی من حذف شد، چون مثلا بعضی از نابازیگرانی كه در مقابلم بودند نتوانستند بازی خوبی ارائه كنند. در مقابل، بازیگران اصلی كار، آنقدر خوب بودند كه كار مرا هم ارتقا دادند. می‌شود گفت عیار كلی كار بالاتر می‌رود. چون وقتی در یك سكانس دو بازی خوب در مقابل هم دیده می‌شود، احتمال این كه با سریالی قابل قبول روبه‌رو باشیم بیشتر است. دقیقا همین طور است. ممكن است مخاطب با یك سكانس متوجه شود دوست دارد این كار را دنبال كند یا با یك سریال معمولی روبه‌روست. اصلا نمی‌دانم چطور می‌شود بازیگری جلوی بزرگان قرار بگیرد و كاری ضعیف ارائه دهد. تجربه و مهارت این بازیگران به آدم از هر لحاظ حس خوب می‌دهد. در كارهای قبلی هم جلوی بزرگان دیگری قرار گرفته بودم، اصلا به خودم اضطراب وارد نمی‌كردم، فقط می‌گفتم كه لازم است نقشی كه به من سپرده شده را به بهترین شكل ایفا كنم. 
حالا كه تجربه نقشی را داشته‌اید كه جنبه تاریك شخصیتش پررنگ‌تر است، دوست دارید بعد از این چگونه نقش‌هایی را باز كنید؟ 
همیشه برای پیدا كردن نقشی كه دلم می‌خواست صبر كردم. هرچند در كارنامه‌ام نقش‌هایی وجود دارد كه چندان مورد علاقه‌ام نیست اما آنها را هم به دلایلی بازی كرده‌ام. اما همیشه بین پیشنهادهایی كه داشته‌ام با دقت انتخاب كرده‌ام. اما مثلا فیلم «چشم» بسیار خوب بود اما خوب اكران نشد یا در سریال در مسیر زاینده‌رود هم به خاطر حاشیه‌هایی كه در مورد نقش وجود داشت، پیشرفت نقشم متوقف شد. حالا فكر می‌كنم عاطفه به خاطر تفاوت‌ با نقش‌های قبلی‌ام جای بازی بیشتری دارد و نقطه عطف محسوب می‌شود. دوست ندارم نقشی را كه تكرار عاطفه یا نقش‌های قبلی‌ام باشد بازی كنم. اما الان هم به زمان پخش سریال اعتراض دارم. البته خوشحالم و تشكر می‌كنم كه بعد از یك سال و نیم كه فكر می‌كردم سریال به فراموشی سپرده شده، پخش شد.
اما به خاطر زمان نامناسب پخش، كه با دو تعطیلی تهران مصادف شد و همین طور تبلیغات بسیار كم، بسیاری از مردم حتی یك قسمت سریال را ندیدند. تبلیغات سریال بیشتر دهن به دهن است و مردم به هم پیشنهاد می‌كنند كه آن را ببینند. البته این بهترین روش تبلیغ است اما كاش قبل از شروع كار، تبلیغات مفصل‌تری انجام می‌شد./باشگاه خبرنگاران

 


ویدیو مرتبط :
افسانه پاکرو

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مصر ؛ صحنه رویارویی جدید ایران و آمریکا



 

مصر ؛ صحنه رویارویی جدید ایران و آمریکا

 

 

مصر به صحنه جدیدی از رویارویی ایران و آمریکا تبدیل می شود.به گزارش عصر ایران، روزنامه السفیر چاپ بیروت در مقاله ای با عنوان " آمریکا یا ایران ؛چه کسی سیطره پیدا می کند؟ " نوشت: پس از سقوط حسنی مبارک در مصر، رویارویی ایران و آمریکا برای کسب نفوذ بیشتر در خاورمیانه وارد مرحله جدیدی شد. در حالی که ایران سقوط مبارک را نشانه و دلیلی دیگری از افول آمریکا و اسرائیل در منطقه می داند؛ آمریکا هم تلاش می کند از حوادث مصر بهره برداری کند. آمریکا معتقد است آنچه در مصر اتفاق افتاد فرصتی را در ایران برای مخالفان ایجاد کرد. "

 

ایران به جنبش های اعتراض آمیز علیه دولت ها در خاورمیانه به عنوان اقداماتی الگو گرفته شده از انقلاب ایران نگاه می کند.

"تریتا پارسی" رئیس شورای ملی آمریکا و ایران در واشنگتن نیز پیش بینی می کند در آینده ای نزدیک شاهد افزایش بحث و جدل های زبانی میان ایران و آمریکا خواهیم بود. آمریکا تلاش می کند ایران را در موقعیت دفاعی قرار دهد به ویژه پس از اینکه ایران تلاش کرد با توجه به حوادث مصر ، جایگاه آمریکا را متزلزل کند.

ایرانی ها تلاش می کنند خود را در خاورمیانه به عنوان رقیب آمریکا معرفی کنند. ایرانی ها به جایگاه خود در خاورمیانه در شرایط فعلی که کشورهای بزرگ عربی درگیر مشکلاتی هستند امیدوارند. طبیعی است که سقوط حکومت مصر، باعث ایجاد بحران برای آمریکا می شود.

سقوط حکومت مصر باعث شد اعتماد کشورهای عربی منطقه به دولت آمریکا نیز کاهش یابد. ایرانی ها تلاش می کنند حوادث مصر را نه تنها شکست آمریکا بلکه پیروزی خود بدانند اما تجمعات جدید مخالفان در ایران، فرصت پاسخ را به آمریکا می دهد.

سوزان مالونی تحلیلگر مسائل بین المللی در آمریکا نیز با اشاره به شدت گرفتن اظهارات آمریکا در برابر ایران می گوید: دولت آمریکا در کوتاه مدت امیدی به مذاکره با ایران درباره آرمان های هسته ای این کشور ندارد.

وی که در بخش ایران وزارت امور خارجه آمریکا فعالیت می کند ، ادامه داد: به نظر می رسد ایران در مقابل آمریکا در کوتاه مدت، دستاوردهایی را کسب کرده است. در سال های گذشته ایران در عراق ، لبنان و فلسطین نفوذ خود را به نمایش گذاشت و این موضوع امکان پذیر است که همراه با ادامه تظاهرات در یمن و بحرین ، روند نفوذ خود را در این کشورها ادامه دهد،به ویژه که بخش های زیادی از مردم این کشورها، علاقمند به ایران هستند.

در زمینه مصر نیز آمریکا می تواند مطمئن باشد که هر دولتی در آینده در مصر استقرار یابد، از اهداف آمریکا در برقراری صلح در خاورمیانه حمایت خواهد کرد.../عصر ایران