فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

اعدام‌هایی شبیه به شکنجه در قرون وسطی!!



تاریخ باستان, روشهای شكنجه در قرون وسطی

اعدام‌هایی شبیه به شکنجه در قرون وسطی!!
روش‌های پایان
اعدام یک جور مجازات است و با شکنجه که برای زورکی بهانه مجازات فراهم کردن اختراع شده، فرق دارد. اما آدمیزاد بلد است که حتی توی مراسم به  همین سادگی هم ابتکار بزند و روش‌های وحشتناکی را به کار ببرد. این روش‌ها هم باعث وحشت خود مجرم بود، هم شکنجه روحی بقیه.
سوزاندن
قبل از مردن بسوزان
این زجرآورترین نوع مرگ است که نماد وحشی بازی است. برای همین تا سال‌ها، کلی در اروپا و آمریکا طرفدار داشت. طرف را می‌بستند به یک چوب، دورش را هیزم می‌چیدند و آتش می‌زدند. ژاندارک، زن عصبانی فرانسوی که بعد از کلی شکنجه سوزانده شد، نزدیک‌ترین نمونه معاصر است. البته هنوز در هند هم مراسم همسرسوزی بعد از مرگ شوهر و در کنار سوزاندن جسد او، انجام می‌شود.
با کمک حیوانات
تست فیزیک
استفاده از حیوانات درنده برای اعدام قربانیان از تفریحات امپراتورهای روم باستان بود. اما علاوه بر حیوانات وحشی، حیوانات اهلی هم در اعدام کاربرد دارند. مثلا ً بستن مجرم به پشت اسب و سپس عصبانی کردن اسب در صحرای پر خار و سنگ هنوز هم ورزش پر طرفداری است. در هند و نپال این کار با فیل انجام می‌شود. به این شکل که سر قربانی را روی سکو گذاشته، از فیل خواهش می‌کنند پایش را همان جا بگذارد. با همین روش می‌شود اندازه نیروی جاذبه را در ارتفاعات سنجید.
گیوتین
همه با هم برابرند
220سال پیش، دکتر ژوزف گیوتین، احساس لطف و ترحمش سبت به اعدامی‌ها غلیان کرد و دستگاهی را در برابر نمایندگان مجلس فرانسه رونمایی کرد تا اعدامی‌ها، سریع جمع کنند بروند آن طرف! آن اول‌ها، گیوتین برای سر بریدن سریع گوسفندها استفاده می‌شد، بعد که دیدند خوب جواب می‌دهد، تا 188 سال از آن استفاده کردند. ایده گیوتین هم این بود که دستگاه فرقی بین پولدار و فقیر نمی‌گذارد! تیغه گیوتین که برای بریدن سریع _ مثل سر نی یا کاتر _ 45 درجه است، فولادی بود و معمولا ً با وزنه‌های سربی، وزنش را به 40 کیلو می‌رساندند تا سریع پایین بیاید؛ یعنی هر ثانیه، 70 سانتی‌متر. بعد از چند سال، برای سریع شدن مراسم اعدام با گیوتین، پله‌هایش را برداشتند و آن را روی زمین نصب کردند تا معطل فس فس کردن و از پله بالا رفتن اعدامی‌ها نشوند. 3 سال بعد از اختراع گیوتین، در عرض یک سال بیشتر از 20 هزار نفر در فرانسه از مسیر زیر گیوتین به آن دنیا رفتند. لویی شانزدهم و ماری آنتوانت، جرج دانتون و روبسپیر معروف‌ترین آدم‌هایی بودند که بر اثر فاصله‌گذاری گیوتین خلاص شدند.
 منبع: هفته نامه همشهری جوان/ شماره 208


ویدیو مرتبط :
موسیقی قرون وسطی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ابزار های شکنجه و اعدام در قرون وسطی


ابزار مختلفی برای شکنجه در تمام دنیا می‌توان پیدا کرد، در برخی زمان‌ها استفاده از آن‌ها رونق زیادی داشته است. در این گزارش نگاهی داریم به برخی از این ابزار و اگر فکر می‌کنید توانایی تحمل تصور شکنجه را ندارید، بهتر است بیشتر از این جلو نروید!

خبرگزاری مهر: شکنجه به هر عملی که تعمدا درد و رنج شدیدی را چه روحی و چه جسمی برای فردی به وجود می‌آورد، گفته می‌شود. این عمل بیشتر برای بدست آوردن اطلاعات یا اعتراف‌گیری استفاده می‌شده است. اما قرون وسطا دورانی بوده که بیشترین شکنجه‌ها و ابزار مربوط به آن را که در نهایت منجر به اعدام می‌شده، را در خود جای داده است. جنایتکاران، خیانتکاران و کسانی که مذهب یا دیدگاه مخالفی داشتند، همگی گناهکار بودند و شکنجه می‌شدند. شکنجه‌های جسمی و روحی که در برخی موارد به مرگ قربانی می‌انجامید.

ابزار مختلفی برای شکنجه در تمام دنیا می‌توان پیدا کرد، در برخی زمان‌ها استفاده از آن‌ها رونق زیادی داشته است. در این گزارش نگاهی داریم به برخی از این ابزار و اگر فکر می‌کنید توانایی تحمل تصور شکنجه را ندارید، بهتر است بیشتر از این جلو نروید!

وان حمام

همان‌طور که تصویر می‌بینید، مجرم را داخل وان می‌نشانند و سرش را میان فضایی که در میان آن وجود دارد، قرار می‌دهند. سپس تمام وان را پر از عسل و زنبورهایی را در اتاق رها می‌کنند. ادامه ماجرا کاملا مشخص است و زنبورها مجرم را به اندازه کافی نیش می‌زنند. به این دستگاه کندوی عسل هم می‌گویند اما «وان حمام» بهتر به نظر می‌رسد.

تصاویر/ ابزار شکنجه و اعدام در قرون وسطی چه بود؟

شکنجه چینی

این نوع شکتجه کمترین میزان درد و برخورد فیزیکی را دارد و بیشتر برای شکنجه ذهنی استفاده می‌شود. در آن مجرم را یا روی یک صندلی با روی زمین می‌نشانند و سپس یک قطره آب هر لحظه روی سرش می‌چکد. به خودی خود این موضوع اصلا اذیت کننده نیست اما وقتی تکرار شود، هر قطره آب تبدیل به توپی از جنس آهن می‌شود که روی سر فرود می‌آید و بسیار آزار دهنده است؛ به قدری که حتی خود مجرم هم ممکن است تقاضای شکنجه و مرگ سریع‌تری داشته باشد.

تصاویر/ ابزار شکنجه و اعدام در قرون وسطی چه بود؟

زبان‌کِش

خیلی از ما وقتی که کوچک بودیم و حرف زشتی می‌زدیم، مادرمان دعوایمان می‌کرد و می‌گفت دهانمان را بشوریم، اما احتمالا او با «زبان‌کِش» آشنا نبوده است! این ابزار ساخته شده از آهن زبان را می‌گیرد و می‌کِشد و می‌کِشد تا زمانی‌که زبان پاره شود یا کاملا از دهان خارج شود.

تصاویر/ ابزار شکنجه و اعدام در قرون وسطی چه بود؟

گیوتین

یکی از قدیمی‌ترین و هیجان‌انگیزترین ساخته دست بشر برای اعدام و شکنجه گیوتین است. برای اینکه چنین دستگاهی داشته باشیم، نیاز به طناب و یک تیغه تیز داریم. وقتی سر مجرم را در جای مخصوصش بگذارید، با پایین آمدن تیغه سر فرد را به طور کامل جدا می‌کند، به نظر می‌رسد این کار بسیار سریع و بدون درد اتفاق می‌افتد اما برای لحظه‌ای تصور کنید که تیغ به اندازه کافی تیز نباشد! آن موقع است که دردسر شروع می‌شود و درد زیادی برای مجرم به وجود می‌آید، به نوعی او نه مُرده است و نه زنده!

تصاویر/ ابزار شکنجه و اعدام در قرون وسطی چه بود؟

مصلوب شدن

با اینکه گیوتین بسیار قدیمی و کلاسیک است، اما مصلوب شدن ابزار متفاوتی است! دردناک به همراه مرگ آهسته. وقتی کسی را به صلیب می‌کشند، با میخ اندام‌های مختلف بدنش را روی چوبی که به شکل صلیب است، محکم می‌کنند و به او این فرصت را می‌دهند تا آرام بمیرد. می‌گویند در برخی از کشورها هنوز هم از صلیب برای اعدام استفاده می‌کنند.

تصاویر/ ابزار شکنجه و اعدام در قرون وسطی چه بود؟

تابوت

تابوت در قرون وسطی بسیار محبوب بوده است. تابوت دقیقا همان چیزی است که از یک تابوت در ذهن دارید! مجرم را درون قفسی آهنی می‌گذاشتند، مُهر و موم می‌کردند و از جایی آویزان می‌کردند تا بمیرد. البته برای اذیت کردن بیشتر افراد فردی را که هیکل بزرگتری داشته در قفس کوچکتری می‌گذاشتند. در نهایت جسد مجرم تا مدت‌ها در قفس می‌مانده و همه بدنش خوراک حیوانات مختلف می‌شده است.

تصاویر/ ابزار شکنجه و اعدام در قرون وسطی چه بود؟

سَرشِکَن

قطعا هیچ نکته خوبی ندارد! سرشکن سر مجرم را خُرد می‌کند! در حقیقت سر فرد را میان دو صفحه فلزی آن می‌گذارند و بعد این صفحه‌ها به یکدیگر نزدیک‌تر می‌شوند و با کم شدن فضا جمجمه، فک و استخوان‌های صورت به آرامی خُرد می‌شود. اگر این روند تا جایی که صفحه‌ها به یکدیگر برسند ادامه داشته باشد، فرد قطعا می‌میرد، اما در برخی موارد برای شکنجه بیشتر پیش از اینکه مجرم بمیرد، صفحه‌ها را نگه می‌دارند تا پیش از اینکه بمیرد، درد بیشتری بکشد.

تصاویر/ ابزار شکنجه و اعدام در قرون وسطی چه بود؟

انگشت پیچ

با انگشت پیچ قطعا کسی نخواهد مُرد، اما حتما درد بی‌نهایتی را تجربه می‌کند. با قرار دادن انگشت داخل آن به آرامی دست قطع می‌شود و خون‌ریزی خیلی زیادی هم دارد. البته این دستگاه‌ها در مواردی برای انگشتان پا و گوش هم استفاده شده‌اند.

تصاویر/ ابزار شکنجه و اعدام در قرون وسطی چه بود؟

اره

شیوه کار کردنش کاملا مشخص است! به دو نفر احتیاج است تا دو ظرف اره را بگیرند و مجرم را از میانه نصف کنند! در این نوع اعدام و شکنجه مجرم را از پاهایش آویزان و او را اره می‌کنند. زمانی که اره به شکن رسید، می‌توان دست از کار کشید و نهایت شکنجه‌ و دردی را که فرد تحمل می‌کند، تماشا کرد.

تصاویر/ ابزار شکنجه و اعدام در قرون وسطی چه بود؟

صندلی

اگر شما از آن دسته از افراد هستید که فکر می‌کنید تخته‌های چوبی در خودشان هیچ عنصر غیرانسانی ندارند، پس حتما با «صندلی» آشنایی ندارید! این وسیله بیشتر برای زمان‌هایی استفاده می‌شود که می‌خواهند مجرمین را به حرف بیاورند یا اعتراف بگیرند. این صندلی از آهن ساخته شده و روی آن در حدود ۱۵۰۰ میخ وجود دارد، همچنین تسمه‌ای روی آن تعبیه شده تا مجرم را محکم نگه دارد، با اینکه صندلی‌اش از آن‌هایی نسیت که دلتان بخواهد رویش تکان بخورید! اضافه بر این‌ها با روشن کردن دستگاه گرم کننده‌ای که زیر آن تعبیه شده، میخ‌ها داغ هم می‌شوند و همزمان وارد بدن می‌شوند.

تصاویر/ ابزار شکنجه و اعدام در قرون وسطی چه بود؟

خوردن اجباری

در این روش به قربانی مقداری آب می‌دهند، باز هم آب می‌دهند و باز هم آب می‌دهند! مجرم هیچ راه دیگری ندارد و مجبور است آب را بخورد و این کار تاز مانی که به بافت‌های مغزی او آسیب برسد، ادامه دارد. این اتفاق بسیار دردناک است و صداهای عجیبی را در ذهن فرد به وجود می‌آورد. این روش بیشتر در میان ثروتمندان اروپایی رواج داشته است.

تصاویر/ ابزار شکنجه و اعدام در قرون وسطی چه بود؟

چهارمیل کردن

شاید فکر کنید که مصلوب شدن روش دردناکی برای مُردن است و زمان زیادی طول می‌کشد تا قربانی بمیرد! اما چهارمیل کردن از آن هم بدتر است. وقتی کسی را مصلوب می‌کنند، دست‌ها و پاهایش را میخ می‌زنند و آویزانش می‌کنند، اما در چهارمیل شدن که روش شکنجه و اعدام رومانیایی‌ها بوده و گفته می‌شود با این روش در حدود ۲۰ هزار نفر را کشته‌اند، فرد علاوه بر اینکه درد خیلی زیادی را تحمل می‌کند، خیلی دیرتر هم می‌میرد. با عبور دادن یک تکه چوب بزرگ از میانه بدن، او را همین‌طور آویزان می‌گذارند تا با وزن بدنش همان‌وطر ایستاده بماند.

تصاویر/ ابزار شکنجه و اعدام در قرون وسطی چه بود؟

موش صحرایی جونده

قربانی را در قفسی که از کمر به بالاست می‌اندازند و محکم می‌بندند، بعد موش‌ها را به جانش می‌اندازند. موش هم با خیال راحت همه اندام‌ها را می‌خورد و اگر هم کامل نخورد، حتما چیز سالمی باقی نمی‌ماند.

تصاویر/ ابزار شکنجه و اعدام در قرون وسطی چه بود؟