فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

از «پدرخوانده ۳» تا «ماتریکس» / تاریخچه خشونت در سینماهای آمریکا + عکس



سینمای جهان ,کارگردانان سینمای جهان

«شوالیه تاریکی برمی‌خیزد» اولین فیلمی نیست که هنگام پخش آن یک نفر دیگران را به گلوله می‌بندد.
به گزارش خبرآنلاین، خبر تیراندازی در یکی از سینماهای نمایش‌دهنده فیلم «شوالیه تاریکی برمی‌خیزد» در آمریکا حالا حالاها سینماروها در سراسر دنیا را شوکه نگه خواهد داشت.
 
اولین بار نیست که در سالن‌های سینمای آمریکا خشونت و خون به راه افتاده است. چه قضیه دعواهای محلی بوده یا فقط خشم یک تماشاگر، خشونت این افراد چند نفر قربانی بیگناه داشته است، چند قربانی که برای تفریح به سینما رفته بودند.
 
آنچه در ادامه می‌خوانید مروری است بر تلخ‌ترین و مرگبارترین این اتفاقات نادر:
 
«رنگ‌ها» (1988)
13 مرد جوان در لس‌آنجلس در جریان اولین هفته نمایش «رنگ‌ها» در سال 1988 دستگیر شدند. این فیلم مبارزه پلیس لس‌آنجلس با جنایت دار و دسته‌های خیابانی را نشان می‌دهد. افراد دستگیرشده اعضای دو گروه خیابانی بودند که برای دعوا و درگیری خارج از سالن سینما جمع شدند. همان موقع چند نفر مشکوک دیگر نیز در سطح شهر دستگیر شدند. این افراد در تظاهراتی شرکت کرده بودند برای عدم نمایش فیلم در سینماها. شعارهای این معترضان چنین بود: «رنگ‌ها بچه‌ها را به کشتن می‌دهد» و «رنگ‌ها را در لس‌آنجلس نشان ندهید». پلیس شهرهای شیکاگو، نیویورک و میامی نیز در زمان نمایش فیلم در حالت آماده باش بودند.
 
«پدرخوانده: قسمت 3» (1990)
در زمان نمایش «پدرخوانده: قسمت 3» ساخته فرانسیس فورد کوپولا در لانگ آیلند، گروه‌های خیابانی با هم درگیر شدند. در جریان نمایش فیلم چند نفر که در ردیف اول نشسته بودند با چند نفر که در ردیف‌های آخر نشسته بودند درگیری لفظی پیدا کردند و به سمت هم شلیک کردند. هیچ کدام از اعضای دو گروه مجروح نشدند، اما چهار تن از تماشگران از جمله نوجوانی 15 ساله کشته شدند.
 

سینمای جهان ,کارگردانان سینمای جهان

آل پاچینو در صحنه‌ای از فیلم «پدرخوانده: قسمت 3»

«Boyz n the Hood» تولید 1991
بااینکه این فیلم گروه‌های خیابانی را نقد می‌کرد، یک قتل و چند درگیری حاشیه نمایش این فیلم در سال 1991 بود. مردی 23 ساله در جریان هفته اول نمایش این فیلم کشته و نوجوانی 15 ساله کاردآجین شد. چندین نفر دیگر هم در درگیری‌های منتسب به فیلم مجروح شدند. جان سینگلتن، کارگردان فیلم درمورد این خشونت‌ها گفت: «قلب من مانند قلب خانواده قربانیان و مجروحان به درد آمده است. ناراحت هستم چون فیلم من کاری به این چیزها نداشت. فیلم من درمورد دوستی، عشق و خانواده بود.»
 
«جویس» (1992)
وقتی سال 1992 فیلم «جویس» با بازی توپاک شکور روی پرده رفت، در چند ایالت آمریکا خشونت بروز کرد که نتیجه آن مرگ دختری 16 ساله در شیکاگو بود. علاوه بر این پسری 18 ساله هم در فلادلفیا پس از ترک سالن سینما مورد اصابت گلوله قرار گرفت و فلج شد. این گلوله سرگردان در جریان درگیری مسلحانه دو گروه خارج از سالن سینما شلیک شد. پارامونت که تولیدکننده فیلم بود خرج و مخارج اعزام ماموران بیشتر به سالن‌های سینما را متقبل شد. فیلم در سالگرد 20 سالگی خود دوباره به منظور بررسی خشونت در میان جوانان اکران شد.
 
«مردان ایکس: آخرین مقاومت» (2006)
پل شرام 62 ساله در بالتیمور به همراه چند تن از دوستانش به سالن سینما رفته بود تا این فیلم را تماشا کند، اما یکی از تماشاگران چند نفر را به گلوله بست و او قربانی این کار شد. حدود 20 دقیقه از شروع فیلم گذشته بود که مردی 24 ساله از جای خود بلند شد و از تماشاگران خواست روی زمین دراز بکشند. او سپس چهار تیز شلیک کرد و بعد هم به لابی سینما رفت و منتظر پلیس ماند. پلیس اعلام کرد شرام به این دلیل کشته شد که نزدیک‌ترین هدف به ضارب بوده است. این درحالی بود که همسر مقتول پس از پایان نمایش فیلم به سینما رفت تا با شوهر خود روبرو شود، اما ماشین‌های پلیس را می‌بیند.
 

سینمای جهان ,کارگردانان سینمای جهان

هیو جکمن در فیلم «مردان ایکس: آخرین مقاومت»
 
«مورد عجیب بنجامین باتن» (2008)
جیمز جوزف سیاللا 29 ساله به دلیل تیراندازی به پدر خانواده‌ای محکوم شد. این مرد 29 ساله ادعا می‌کرد پدر خانواده در جریان نمایش فیلم در روز کریسمس مدام حرف می‌زده است. سیاللا ابتدا به سمت پسر مرد پاپ کورن پرتاب می‌کند و بعد به بازوی مرد تیری شلیک می‌کند.
 
سه‌گانه «ماتریکس»
با اینکه نمایش فیلم‌ها هیچگونه اعمال خشونت‌آمیزی در سینما به همراه نداشت، اما چند نفر اعتراف کرده‌اند این فیلم علمی تخیلی آن‌ها را به سمت جنایت سوق داده است، آن هم چند سال پس از اکران فیلم. هنوز بسیاری گمان می‌کنند قتل عام کلمباین در سال 1999 به اولین فیلم این مجموعه ارتباط دارد. اولین فیلم چند هفته پیش از وقوع این حادثه روی پرده رفت. سال 2003 وکیل پسری 19 ساله که والدینش را کشته بود ادعا کرد موکلش خیال می‌کرده در ماتریکس (یک دنیای غیرواقعی) زندگی می‌کند. در سال 2007 نیز مردی که صاحبخانه خود را کشته بود ادعا کرد در فیلم‌های «ماتریکس» غرق شده است.
 

سینمای جهان ,کارگردانان سینمای جهان

کیانو ریوز در صحنه‌ای از فیلم «ماتریکس»
 
«شوالیه تاریکی برمی‌خیزد» (2012)
مردی که ماسک بر صورت زده بود در یک سالن سینما در اورورا در حومه دنور در کلورادو 12 نفر را کشت و بسیاری را در جریان نمایش فیلم مجروح کرد. مظنون جیمز هلمز 24 ساله است.
منبع:خبرآنلاین


ویدیو مرتبط :
خشونت در آمریکا خیلی جالبه حتما ببینید خشونت آمریکایی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خشونت با یک زن بیمار زنجیرشده در دادگاه آمریکا(+عکس)



فیلمی که به تازگی منتشر شده یکی از مسئولان در دادگاهی در آمریکا را در حال کشاندن متهمی روی زمین نشان می‌دهد که به اختلالات روانی مبتلا است.

اخبار,اخباراجتماعی , بیمار روانی

 

به گزارش فارس، انتشار ویدئویی که در آن یک زن مبتلا به اختلالات روانی با دست‌های بسته روی زمین کشانده می‌شود بار دیگر به بحث‌هایی درباره سوابق حقوق بشر آمریکا و رویکردهای دوگانه این کشور در این زمینه منجر شده است.

ویدئویی که پایگاه خبری «سان سنتینل» منتشر کرده یکی از مقامات دادگاه «براوارد کانتی» در آمریکا را در حالی نشان می‌دهد که یک زن 28 ساله و مبتلا به بیماری‌های روانی را روی زمین می‌کشاند.

این دادگاه پیشتر از آن خانم «ژانت ریاس» که در فیلم مورد نظر با دست‌ها و پاهای بسته روی زمین کشانده می‌شود را بیمار روانی اعلام کرده بود.

این مقام دادگاه پس از آنکه خانم «ریاس» از نشستن بر روی نیمکت دادگاه اجتناب کرده بود او را در محوطه دادگاه روی زمین کشاند.

در این فیلم این زن مبتلا به اختلال روانی فریاد می‌زند: «بس کنید! دارید به من آسیب می‌زنید. از زندگی بدم می‌آید؛ کاش آنها من را می‌کشتند. چرا من باید زنده باشم؟»

فردی که او را روی زمین می‌کشد در پاسخ می‌گوید: «به تو فرصت دادم.»

هوارد فینکلشتاین، یک دادستان عمومی به این پایگاه خبری گفته فرد مرتکب این اقدام باید مجرم شناخته شود.

وی این رفتار را «شرم‌آور» خوانده و گفته حتی در صورت ممانعت متهم به همکاری با دادگاه باید از روش‌های دیگری برای انتقال وی استفاده می‌شد.

اعدام افراد مبتلا به اختلالات ذهنی در کشور آمریکا از جمله مباحث حقوق بشری در این کشور است.

ماه گذشته سازمان ملل از آمریکا خواست اعدام «اسکات پانتی» با تزریق مواد سمی را متوقف کند.

استفاده اشتباه از مواد سمی در چند مورد در این کشور به مرگ زجرآور متهمان منجر شده است.


 اخباراجتماعی  -  فارس