فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

اركستر ملی احیا می‌شود



 

 

 

اركستر ملی احیا می‌شود

 

اركستر ملی ایران كه پس از كناره گیری فرهاد فخرالدینی از رهبری آن در خرداد ماه، به حالت نیمه تعطیل درآمده بود، با برخی تغییرات همچون كاهش تعداد اعضای آن دوباره كار خود را از سر می گیرد.

 

برخی از اعضای شورای عالی خانه موسیقی به همراه مشاوران هیات مدیره خانه با بررسی وضعیت فعلی اركستر موسیقی ملی در خصوص احیا و راه اندازی مجدد این اركستر تشكیل جلسه داد.



به گزارش سایت خانه موسیقی، این جلسه روز شنبه ۱۵ مهرماه با محمدرضا شجریان(رئیس شورا) ، فرهاد فخرالدینی ، مهندس كاظمی ، داوود گنجه ای ، محمد سریر و علی مراد خانی در محل موزه موسیقی تشكیل شد.



در این نشست ابتدا گزارشی از سابقه اجرایی و تعداد اعضا و وضعیت كلی اركستر ارائه شد و سپس موضوع امكان فعالیت اركستر ملی در چهارچوب بخش خصوصی و مرتبط با خانه موسیقی و یا ادامه حیات آن در وضعیت قبلی مورد بررسی قرار گرفت.



همچنین در خصوص محدود ساختن تعداد اعضای اركستر پیشنهاد شد كه در كنار فعالیت های اركسترملی یك اركستر كوچك با ۱۵ تا ۲۵ نفر برای اجرای خارج از كشور نیز در نظر گرفته شود.



در این نشست در مورد امكانات شهرداری وبرنامه های آنها جهت تشكیل یك اركستر با این شكل نیز مطرح شد و همچنین پیشنهادهای دیگری در زمینه ثبت شركت بصورت مستقل و زیر نظر یك نهاد معتبرنیز مورد بررسی قرار گرفت.



یكی دیگر از پیشنهادهای مطرح شده در این جلسه گفت وگو با مسئولان ارشاد بود تا امكان و خواست وزارت ارشاد برای احیا اركستر موسیقی ملی مشخص شده ومیزان تعامل با این وزارتخانه نیز تعیین گردد.


در پایان این جلسه در خصوص منابع مالی و بودجه سالانه اركستر و همین طور تعداد اجراهای اركستر برآوردهایی ارائه شد و نهایتا مقرر شد در جلسه بعدی به صورت مشخص تر در این زمینه تصمیم گیری شود.


ویدیو مرتبط :
گروه اركستر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سكوت اركستر ملی پس از ۲سال شكست



 

سكوت اركستر ملی پس از ۲سال شكست

 

حضور سازهای ملی در اركستر ملی بسیار كمرنگ بود/ شیوه رهبری بردیا كیارس برای اركستر ملی مطلوب به نظر نمی رسد و رهبری اركستر ملی توسط كیارس شبیه رهبری وی در اركستر سمفونیك بود.

بالاخره سكوت ۲ ساله اركستر ملی شكست و شب گذشته این اركستر به رهبری بردیا كیارس با اجرای قطعاتی از آهنگسازان ایرانی به صحنه رفت.

اجرای شب گذشته اركستر ملی كه شب گذشته با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ، دبیر جشنواره (حسن ریاحی)، علی ترابی (سرپرست دفتر موسیقی) و تنی چند از هنرمندان عرصه موسیقی آنچنان كه انتظار داشتیم پیش نرفت و حضور سازهای ملی در آن كمرنگ بود و با اینكه در بروشور اركستر نام بیش از ۱۶ نوازنده سازهای ایرانی به چشم می خورد اما در اجرای زنده خبری از حضور آنها نبود.از دیگر نكات اركستر این بود كه این اجرا بدون حضور شورای فنی به صحنه رفت.

بخش اول این اجرا اختصاص داده شده بود به اجرای ۲ اثر مشهور از ۲ آهنگساز بزرگ ایرانی یعنی حسین دهلوی و حسین علیزاده. با نگاهی گذرا به كارنامه پربار علیزاده و دهلوی در می یابیم كه ۲ اثر بیژن و منیژه (دهلوی) و نینوا (علیزاده) یكی از مشهورترین آثار این ۲ هنرمند به شمار می آید و درج این ۲ اثر در رپرتوار اركستر ملی جای بس خوشحالی و خرسندی داشت.

اثر نینوا از جمله آثاری است كه مردم آن را بارها و بارها از صدا و سیما و در مراسم های مختلف شنیده اند و به طبع پس و پیش كردن یك نت از آن كاملاً مشهود است. همچنین اركستر در اجرای این قطعه در بخش سازهای بم یعنی كنترباس و ویولونسل و همچنین سازهای بادی (به ویژه سازهای بادی، چوبی) توانایی هماهنگی با اركستر را نداشت.

بعد از یك استراحت كوتاه قطعه سلام و رقصان به آهنگسازی حسین علیزاده اجرا شد همچنین ۷ قطعه كوچك از احمد پژمان، نغمه خراسانی از ارسلان كامكار و ۳ قطعه دیگر با عناوین مهتاب تر از باران، سوگ و آدم به آهنگسازی فردین خلعتبری و خوانندگی پوریا اخواص اجرا شد.

از دیگر نكات اینكه هرچند مقایسه رهبر جوان و ۳۰ ساله اركستر ملی یعنی بردیا كیارس با فرهاد فخرالدینی اصلاً كار درستی نیست اما برای كسانی كه روند لطیف و خودمانی رهبری فخرالدینی را دیده اند رهبری بردیا كیارس برای اركستر ملی جالب به نظر نمی رسد؛ چرا كه فرم رهبریش بیشتر تداعی كننده رهبری در اركستر سمفونیك است.

از دیگر نكات این اجرا مربوط به مخاطبان می شد كه بسیاری از مخاطبان كه به واسطه بلیت های میهمان (كه مسئولان می گفتند به فروش رفته است) به دلیل ناآشنایی در سكوت های اركستر دست می زدند و همچنین صدای جیغ و داد بچه در این اجرا خود حكایت دیگری داشت.... / خبرگزارى ایلنا