فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

آیین چوب بازی؛ رزم نمادین تاریخی



رزم نمادین تاریخی, چوب بازی و دستمال بازی

آیین چوب بازی عشایر بختیاری، قابلیت ثبت جهانی را دارا می باشد.

 

در بین اقوام زاگرس نشین ایران، رزم چوب، قدمتی دیرینه و تاریخی دارد كه اكنون در آیین های شادی و جشن به كار برده می شود. چوب بازی و دستمال بازی، دو آیین سنتی مناطق زاگرس نشین ایران می باشند، كه خاستگاه هر دو میدان رزم بوده است.


این آیین دیرین كه فردوسی نیز در شاهنامه به آن اشاره كرده است، هنوز در بین قوم بختیاری اجرا می شود، با این تفاوت كه از آیینی رزمی به آیینی بزمی تبدیل شده است.
برخی قوم نگاران دیرینه شناس، قدمت آیین چوب بازی بختیاری را قرن پیش می دانند به گونه ای كه تاریخ آن به نبرد ایرانیان با مهاجمان مقدونی منتسب شده است.
چوب بازی بزمی یا تركه بازی، اكنون در جشن های بختیاری ها رواج دارد و به گونه ای است كه دو مرد با دو چوب به مبارزه نمادین با یكدیگر می پردازند.
تركه محكم و كلفت در این مبارزه نمادین دست مدافع و تركه نازك كه با حركت كتف ها همراه است در دست حمله كننده می باشد و میدان رزم نیز برای فرار از حمله، تركه نازك پیش بینی شده است.

 

آیین چوب بازی, رزم نمادین تاریخی,

بختیاری ها چوب بازی را در جشن های خود انجام می دهند.

 
این تركه بازی یا چوب بازی، همراه با كرنا نوازی و دهل نوازی می باشد و صدای كوبش دهل یادآور سم ستوران در نبرد و رزم بوده است.
در سطح خاورمیانه هیچ آیینی به اندازه چوب بازی بختیاری ها سنت نبرد را در خود نداشته است. آیین چوب بازی و دستمال گردانی و دستمال بازی عشایر بختیاری، قابلیت ثبت جهانی به عنوان میراث شفاهی و فولكور را دارا می باشد.

 

آیین چوب بازی و دستمال بازی عشایر بختیاری دارای اصالت فرهنگی است و اكنون در سطح جهان بی نظیر است.
فرهنگ عشایر استان چهارمحال و بختیاری، بسیار غنی و دارای اصالت است و یكی از مهمترین مولفه های گردشگری در سطح جهان می تواند قلمداد شود. كوچ عشایر بختیاری به عنوان میراث فرهنگی و تمدنی ایران محسوب می شود و عشایر بختیاری به عنوان دانشمندان جغرافی دان به حساب می آیند و براساس آموخته های ذهنی خود منطقه جغرافی كوچ ایل را به اندازه دانشمندان جفرافیدان می شناسند.


كوچ سنتی و آیینی عشایر بختیاری دارای فرهنگ مستحكمی است و اینكه عشایر از منطقه ای به منطقه دیگر كوچ می كنند دارای ارزش فرهنگی شفاهی جهانی است كه در حفظ و نگهداری این فرهنگ باید كوشش فراوانی كرد. این فرهنگ و تمدن بزرگ جهانی تنها متعلق به ایران نیست بلكه اثری جهانی است كه باید آن را برای نسل های آینده به عنوان یك فرهنگ ماندگار حفظ كرد.

منبع:yjc.ir


ویدیو مرتبط :
آیین استقبال نمادین سربداران از امام زمان(عج الله)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رویانیان:چرا ما باید چوب بازی های آسیایی سپاهان را بخوریم؟



محمد رویانیان,سپاهان پرسپولیس

رویانیان:چرا ما باید چوب بازی های آسیایی سپاهان را بخوریم؟ / تاج می گوید بی طرف است،ولی تصمیمات سازمان لیگ چیز دیگری را ثابت می کند

محمد رویانیان می گوید برگزاری فینال جام حذفی در تاریخ 14 اردیبهشت جفا در حق پرسپولیس است.

به گزارش خبرآنلاین؛اعلام برنامه جدید برای برگزاری فینال جام حذفی باعث شد تا محمد رویانیان یک بار دیگر موضع انتقاد را پیش بگیرد.مدیر عامل باشگاه پرسپولیس می گوید:«واقعا من نمی دانم چطور این تصمیم را گرفته اند.طوری برنامه ریزی کرده اند که همه چیز به نفع سپاهان است.اصلا من نمی دانم چرا باید در روز 14 اردیبهشت با سپاهان بازی کنیم؟برنامه ریزی آقایان واقعا جالب است.ما بعد از بازی با ذوب آهن سه هفته بازی نمی کنیم و روز دهم اردیبهشت باید به مصاف ملوان برویم.»

رویانیان که موج انتقاداتش مهدی تاج رییس سازمان لیگ را هم می گیرید ادامه می دهد:«من از تاج هم گله دارم.او چرا زیر بار این تصمیم رفته است؟همه می گویند که مهدی تاج کاملا بی طرف است ولی خروجی تصمیماتی که در سازمان لیگ گرفته می شود چیز دیگری است.با این برنامه ریزی همه چیز به نفع سپاهانی ها شده است.»

مدیر عامل پرسپولیس بر این عقیده است که چون آنها عضو سازمان لیگ نیستند دارند سرشان را می برند:«تاج باید حواسش به این موضوع باشد.حالا چون ما نماینده ای در سازمان لیگ نداریم باید سرمان را ببرند؟

اصلا حرف من این است که چرا پرسپولیس باید چوب بازی های آسیایی سپاهان را بخورد؟آقایان بیایند و بازی ما با ملوان را زودتر برگزار کنند،چه اجباری است که ما با آنها در روز دهم اردیبهشت به میدان برویم؟این طلمی بزرگ در حق پرسپولیس است.»/خبرآنلاین