فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

آغاز كاوش در تپه حسنلو



 

 

آغاز كاوش در تپه حسنلو

 

کاوش های باستانی در تپه تاریخی حسنلو پس از چند سال وقفه دوباره آغاز می شود.حمید خطیب شهیدی، سرپرست كاوش باستان شناسی در این تپه باستانی با اعلام این خبر گفت:پیش از این، در سال های ۱۳۷۹ و ۱۳۸۰ اقداماتی در این تپه انجام شد، ولی تاكنون متوقف مانده بود. اكنون كار با روال جدیدی ادامه می یابد.

 

به گفته وی، باستان شناسان آمریكایی به مدت ۲۰ سال، ۱۰ فصل در تپه حسنلو و اطراف آن فعالیت و حدود ۱۰ دوره را شناسایی كرده بودند. این دوره ها از نوسنگی آغاز می شود و دوره های مس و سنگ، مفرغ، عصرآهن، اورارتو، هخامنشی، سلوكی و ایلخانی را دربرمی گیرد.

 

تپه حسنلو با وسعت ۳۰ هكتار در هفت كیلومتری شهر نقده در استان آذربایجان غربی و كنار روستای حسنلو واقع شده است. جام بزرگ طلایی حسنلو كه به دوران مانایی ها مربوط می شود، در این تپه كشف شد. براساس ارزیابی ها قدمت تپه حسنلو به ۶۰۰۰ سال پیش از میلاد می رسد.... / جام جم آنلاین


ویدیو مرتبط :
تاریخ آذربایجان تپه باستانی حسنلو سولدوز (نقده)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

انتخابات رياست جمهوري در شيلي آغاز شد



 

 

 

تهران - انتخابات رياست جمهوري و مجالس شيلي روز يکشنبه به وقت محلي - دوشنبه شب به وقت تهران - در اين کشور آمريکاي جنوبي آغاز شد. حدود 8 ميليون نفر از افراد واجد شرايط به شرکت در اين انتخابات فراخوانده شده اند.

 

 

به گزارش خبرگزاري "افه"، آراي مردم در اين انتخابات براي گزينش رييس جمهوري و اعضاي نمايندگان مجلس و سناي شيلي از طريق 34 هزار و 348 شعبه اخذ راي در طول 9 ساعت جمع آوري مي شود.

 

نظرسنجيها و برآوردهاي انجام شده در شيلي مويد آن است که ائتلاف دمکرات مسيحي و سوسياليستها که از سال 1990 ميلادي تاکنون بر اين کشور امريکاي لاتين حاکم بوده، در انتخابات امروز از اقبال چنداني برخوردار نيست و احتمال دارد راستگرايان کاخ رياست جمهوري "لا موندا" را در اختيار بگيرند.

 

اگر چنين تغييري رخ دهد، به معناي آن خواهد بود که ائتلاف يادشده که پس از سقوط "آگوستو پينوشه" ديکتاتور معروف شيلي به مدت چهار دوره پياپي ، دولت را در اختيار داشته است، براي نخستين بار در برابر احزاب راست که در اين انتخابات از نامزدي سرمايه داري به نام "سباستين پينيرا" حمايت مي کنند، تن به شکست خواهد داد.

 

با اين حال، بعيد به نظر مي رسد پينيرا بتواند در انتخابات امروز حدنصاب لازم اکثريت قاطع آرا (نصف به علاوه يک ) را در برابر سه نامزد ديگر اين انتخابات يعني "ادواردو فرئي" رييس جمهوري سابق ، "خورخه آرراته" وزير سابق و "مارکو انريکز اومينامي" نامزد مستقل بدست آورد.

 

خانم ميچل باچلت رييس جمهوري کنوني شيلي به رغم برخورداري از محبوبيت مردمي طبق قانون اساسي اين کشور نمي تواند در انتخاباتي که بلافاصله پس از يک دوره پنج ساله رياست جمهوري برگزار مي شود، شرکت کند.

 

باچلت امروز هنگام انداختن راي خود به صندوقي در شهر سانتياگو (پايتخت شيلي)، همه مردم کشورش را به مشارکت فعال همراه با آرامش در انتخابات فراخواند و اطمينان داد که دور دوم اين انتخابات نيز در راه است.

 

اگر انتخابات به دور دوم کشيده شود، دو نامزدي که بيشترين آرا را بدست آورده باشند، روز 17 ژانويه (27 دي) براي تصاحب کرسي رياست جمهوري يکي از پيشرفته ترين کشورهاي امريکاي لاتين با يکديگر رقابت خواهند کرد.

 

شيلي که کشوري باريک در کرانه جنوب غربي آمريکاي جنوبي است، 756 هزار کيلومتر مربع وسعت و 17 ميليون نفر جمعيت دارد. زبان رسمي مردم اين کشور اسپانيايي است.

 

تصوير، چهره نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري شيلي را نشان مي دهد که از چپ به راست به ترتيب عبارتند از: ادواردو فرئي، مارکو انريکز اومينامي، خورخه آرراته و سباستين پينيرا.