فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

آغاز به كار «بنیاد سعدی» با امضای رئیس جمهور



 

آغاز به كار «بنیاد سعدی» با امضای رئیس جمهور

 

وفایی گفت: «بنیاد سعدی» به پیشنهاد غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی مطرح و بزودی با امضاء دكتر محمود احمدی نژاد آغاز به كار می كند.

عباسعلی وفایی دبیر «هفتمین مجمع بینالمللی استادان زبان و ادب فارسی» و رییس مركز گسترش زبان فارسی در گفت وگو با خبرنگار فارس درباه چند موضوع از جمله؛ برنامه های اساتید دعوت شده به هفتمین مجمع بین المللی استادان زبان و ادبیات فارسی و مواردی از رویكرد دبیرخانه مجمع در تولید منابع و نرم افزارهای آموزشی و تاسیس بنیاد سعدی پاسخ داد كه شرح این گفت وگوی خبری در ذیل مطلب می آید:

در مورد برنامه اساتید خارجی شركت كننده در هفتمین مجمع بین المللی استادان زبان و ادبیات فارسی توضیح دهید؟

حدود ۲۰۰ نفر از استادان زبان وادبیات فارسی كه از ۵۰ كشور برای شركت در این مجمع طی چند روز گذشته مهمان مركز گسترش زبان و ادبیات فارسی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بودند؛ این گروه ۳۰ دی ماه از برج میلاد تهران دیدن كردند؛ در این میان برخی از شاعران به شعرخوانی پرداختند و از فروشگاه مركزی شهركتاب كه بزرگترین فروشگاه كتاب تهران است بازدید كردند، همچنین شب گذشته برخی از آنها در جلسه «انجمن ملی شعر امین» كه با حضور سیدمحمد حسینی وزیر ارشاد برگزار شد حضور داشتند؛ این اساتید كه برای شركت در هفتمین مجمع بین المللی استادان زبان و ادبیات فارسی در روزهای ۲۸ و ۲۹ دی در تالار علامه امینی دانشكده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران به ایران آمده بودند تماما از ایران خارج شده و به كشورهای خود بازگشتند.

پذیرش مقاله به دبیرخانه «هفتمین مجمع بین المللی استادان زبان و ادب فارسی» دو برابر همایش ششم و از نظر پراكندگی كشورهای شركت كننده بیش از دو برابر دوره های قبلی ظرفیت بود.

درباره رویكرد دبیرخانه مجمع در تولید منابع و نرم افزارهای آموزشی توضیح دهید؟

همانگونه كه در افتتاحیه «هفتمین مجمع بین المللی استادان زبان و ادب فارسی» عنوان شد، در جلسه ای كه حدود ۱۰ ماه پیش با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتیم، پیشنهاد مجمع دو سالانه زبان و ادبیات فارسی داده شد كه با موافقت وزیر پذیرفته شد و این مجمع با ایجاد شورایی آغاز به كار كرد.

این همایش از منظر كمی و كیفی از همایش های گذشته كه در سال های پیش برگزار شده بود، از سطح بالاتری برخوردار بود به طوری كه ۳۳۰ مقاله به مجمع رسید كه از این تعداد ۳۰۰ مقاله پذیرفته شد.

همچنین این دوره از منظر حضور اساتید از مناطق گوناگون نیز در سطح بالایی برگزار شد، به طوری كه در این دوره ۲۳۰ استاد از ایران و ۵۰ كشور خارجی حضور داشتند.

شورا سعی و تلاش خود را در جهت تولید نرم افزارها افزایش داده؛ رویكرد دبیرخانه مجمع در تولید منابع و نرم افزارهای آموزشی است كه نیاز كشورهای دیگر هم هست و با تلاش بیشتر امیدواریم مسیر این فعالیت ها هموار شود.

درباره رونمایی از نرم افزار آموزش زبان فارسی به فرانسه زبانان در دهه فجر هم توضیح دهید؟

دوسالی است كه برنامه های ما بر مبنای تولید نرم افزار و تهیه فرهنگ ها و كارهای ماندگاری سوق داده شده در این راستا در «هفتمین مجمع بین المللی استادان زبان و ادب فارسی» دو لوح آموزشی رونمایی شد كه محصول ۲.۵ سال تلاش جمعی از افراد بود كه محقق شد، در این نرم افزار ۴ لوح فشرده در یك مجموعه برای انگلیسی و فرانسه زبانان رونمایی شد، البته رونمایی و تولید نرم افزارها برای عربی زبانان و برخی كشورهایی دیگر در برنامه ما قرار دارد، حتی افزون بر آن كتاب های آموزشی در مجموعه فعالیت های ما گنجانده شده و بزودی طرحی كه ۲ سالی است آغاز شده اجرایی می شود و آن تدوین ۵ جلد از ۱۲ عنوان كتابی است كه برای رشته زبان و ادبیات فارسی خارج از كشور تدارك دیده شده، بزودی از سوی انتشارات سمت منتشر و روانه بازار كتاب خواهد شد.

درباره تاسیس «بنیاد سعدی» به دستور رئیس جمهوری هم بفرمائید؟

تاسیس این بنیاد به پیشنهاد غلامعلی حدادعادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی مطرح شد؛ حداد عادل این پیشنهاد را كه ۲ سالی است در جریان است، به شورای عالی انقلاب فرهنگی برد كه بنده نیز در جریان این موضوع و پیش نویس آن بودم؛ مشورت هایی داده شد كه به یاری خدا مراحل نهایی آن طی شده و بزودی با امضاء دكتر محمود احمدی نژاد رئیس جمهور كشورمان به مرحله عملیاتی شدن نزدیك خواهد شد.

ایجاد این بنیاد بسیار كار مفید و مهم و خوبی است، چرا كه مراكز در این صورت با یك سیاست واحد و اندیشه درست جمع شده و امیدواریم با تاسیس «بنیاد سعدی» به مراتب بهتر از اكنون زبان فارسی گسترش یابد.

همانگونه كه غلامعلی حدادعادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در سخنان خود در مراسم اختتامیه «هفتمین مجمع بینالمللی استادان زبان و ادب فارسی» در جمع اساتید ادبیات فارسی از داخل و خارج از كشور گفت، بنیاد سعدی، حاصل تجربه ۳۰ ساله پس از پیروزی انقلاب اسلامی است؛ این نام به دلیل نقشی است كه سعدی در نشر و توسعه زبان و ادبیات فارسی بیش و پیش از دیگران داشته است.

خط مشی بنیاد سعدی در حوزه آموزش زبان فارسی، برنامه ریزی و مخاطب شناسی است، زبان فارسی میراث همه كشورهای فارسی زبان و همه كشورهایی است كه به حوزه فرهنگی ایرانی تعلق دارند.

مخاطبان بنیاد، شامل غیر ایرانیان خارج از كشور، غیر ایرانیان داخل كشور و افراد ایرانی الاصل مقیم كشورهای دیگر هستند، مخاطبان باید بر اساس انگیزه، سن، ملیت و زبان مادری دسته بندی و برای آموزش زبان فارسی به آنان برنامه ریزی شود.

مشكل امروزی كمبود نیروی انسانی متخصص آموزش زبان فارسی به ویژه آموزش به غیرفارسی زبانان است كه باید با توجه به كشور یا منطقه محل ماموریت و دوره های دانشگاهی مختلف این افراد تربیت شوند.

بنیاد سعدی باید با فراهم كردن مجموعه ای از انواع نرم افزارها، مجلات، كتاب، لوح فشرده، فیلم و وبگاه های اینترنتی، فعالیت های كمك آموزشی نیز داشته باشد و با طراحی دوره های بازآموزی، از استادان زبان فارسی در كشورهای دیگر دعوت كند تا برای گذراندن دوره های كوتاه مدت و به روزآوری دانش زبان فارسی خود به ایران سفر كنند.

برنامه های «بنیاد سعدی» گسترده خواهد بود؛ این بنیاد در زمینه های گوناگون با توجه به تناسب ظرفیت ها و محیط ها و مناطق مختلف برنامه خواهد داشت. حتی منابع آموزشی برای مناطق متفاوت خواهد بود؛ تربیت نیروی مدرس برای زبان فارسی یكی از برنامه های بنیاد است، البته برنامه های دیگری نیز خواهد داشت كه اجرا خواهد شد.... / مصاحبه : خبرگزارى فارس


ویدیو مرتبط :
سخنرانی رئیس جمهور روحانی در مراسم آغاز سال تحصیلی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

30 نماینده امضای خود را پس گرفتند/طرح سئوال از رئیس جمهور منتفی شد



 

 

 

30 ‌نماینده مجلس در نامه‌ای به هیئت رئیسه، نسبت به پس گرفتن امضای خود اقدام كردند كه بر این اساس تعداد امضا‌كنندگان ‌طرح مذكور ‌به ‌70‌ رسید و ‌این طرح رسماً منتفی شد.

علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس‌ به همراه ‌99 نماینده دیگر مجلس طرح سؤال از رئیس‌جمهور ‌را مطابق با اصل 88 قانون اساسی تهیه و در مورخ شنبه 90/04/05 به هیئت رئیسه مجلس ارائه كرد تا طبق آئین‌نامه داخلی مجلس این طرح ‌در دستور كار قرار گیرد.

اما برخی نمایندگان مجلس كه طرح سؤال را امضا كرده‌ بودند، به فارس گفتند كه "‌امضای ما مشروط به ‌شروط خاصی بود و در زمان فعلی حاضر به عملی شدن این طرح نیستیم ".

بر اساس این گزارش، طی روزهای اخیر 30 ‌نماینده مجلس در نامه‌ای به هیئت رئیسه، نسبت به پس گرفتن امضای خود اقدام كردند تا تعداد امضاء‌كنندگان این طرح حداكثر به عدد "70 " كه نشانگر منتفی شدن طرح است، برسد.

براساس اصل هشتاد و هشتم (88) قانون اساسی، درصورتی كه حداقل یك چهارم كل نمایندگان بخواهند درباره یكی از وظایف رئیس‌جمهور سؤال كنند، باید سؤال خود را به‌طور صریح و روشن و مختصر همگی امضاء و به رئیس مجلس تسلیم كنند. رئیس مجلس موضوع را در اسرع‌ وقت به كمیسیون تخصصی ارجاع می‌كند. كمیسیون موظف است حداكثر ظرف یك هفته با حضور نماینده معرفی شده رئیس جمهور و نماینده ‌منتخب سؤال‌كنندگان تشكیل جلسه دهد. در این جلسه، نماینده رئیس جمهور پاسخ مقتضی را از طرف رئیس جمهور ارائه خواهد كرد تا به نمایندگان‌ سؤال كننده گزارش شود...../تحلیل:انتخاب