فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

«آتقی» از بازگشتش به بازیگری می‌گوید



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

جواد گلپایگانی بازیگر نقش «آتقی» در سریال «آینه عبرت» از حضور دوباره اش پس از ۲۰ سال مقابل دوربین فیلم تلویزیونی «سفر بخیر مادربزرگ» ابراز خوشحالی کرد..

جواد گلپایگانی که تماشاگر ایرانی او را به خاطر بازی در نقش «آتقی» در سریال «آینه عبرت» در دهه ۶۰ به یاد دارد پس از آزادی از زندان و حل مشکلاتش به تازگی در فیلم تلویزیونی «سفر بخیر مادربزرگ» ساخته مسعود رشیدی مقابل دوربین رفته و از حضورش در عرصه بازیگری پس از گذشت ۲۰ سال خوشحال است و به گفته خودش سر از پا نمی شناسد.

این بازیگر درباره حضور دوباره‌اش مقابل دوربین گفت: در همه سال‌هایی که گرفتار زندان بودم آرزو داشتم به عرصه بازیگری برگردم. بازیگری عشق من است و همیشه رویای بازی در فیلم و سریال را در سر داشتم و در حال حاضر خوشحالم که بعد از ۲۰ سال بار دیگر مقابل دوربین رفته ام. این فیلم تلویزیونی داستانی طنز دارد و نقشی را که بازی می کنم بسیار دوست دارم و امیدوارم بعد از گذشت این همه سال و دوری از این فضا بتوانم به مردم خدمت کنم. دوست دارم آنقدر خوب بازی کنم تا بتوانم لبخند را به لب مردم آورم.
 
بازیگر نقش «آتقی» در سریال «آینه عبرت» با اشاره به تغییراتی که در فضای کار در سینما و تلویزیون نسبت به گذشته ایجاد شده است، عنوان کرد: از جهت تکنیک در بخش فیلمبرداری، صدابرداری شرایط خیلی بهتر شده است. یادم هست که در دهه ۶۰ به سختی و با زحمت بسیار کار می کردیم اما الان همه دستگاه ها مدرن شده و برای من همه چیز تازگی دارد.

 

گلپایگانی درباره داستان فیلم تلویزیونی «سفر بخیر مادربزرگ» توضیح داد: داستان این فیلم تلویزیونی که قرار است سینمایی هم بشود درباره سفری جمعی یک خانواده به مشهد است که در راه اتفاق های طنزآمیزی برای آنها می افتد و به این ترتیب داستان شکل می گیرد.جدا از خوشحالی‌ام برای بازی در این تله فیلم، باید بگویم که برای پسرم هم خوشحالم چون در حال آماده کردن اولین آلبوم موسیقی با صدای خودش است و بی صبرانه منتظر هستم که آلبوم پسرم عباس گلپایگانی را بشنوم.

اخبار فرهنگی - بهار


ویدیو مرتبط :
آیینه عبرت آتقی- با حال

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بهداد؛ نگین بازیگری دهه ۸۰ سینمای ایران



 

بهداد؛ نگین بازیگری دهه ۸۰ سینمای ایران

 

 

حامد بهداد در فیلم سینمایی "لطفا مزاحم نشوید" سیمایی تازه از خود و تصویری تاثیرگذار از توانایی هایش ارائه داده است. حامد بهداد در این سال ها تنها یکی از مهمترین بازیگران سینمای ایران نبوده، موضع گیری های تند و تیز و غیرمتعارف و رفتارهای گاه غریبش از او سیمایی ساخته که برای عده ای محبوب است و برای گروهی دیگر آزاردهنده. در جامعه ای که فروتنی و تواضع امتیاز است اعتماد به نفس بیش از اندازه حامد بهداد سرمنشاء ماجراها و حاشیه های بسیار بوده است.

اما بهداد فارغ از این موضع گیری ها همچنان بر مداری می چرخد که خود می خواهد، از سویی به دلبستگی هایش در حوزه موسیقی و عکاسی می پردازد و از طرفی در فیلم هایی بازی می کند که گاه ارتباط مستقیم با هم ندارند، چگونه می توان توجیه کرد بازیگر "نیمه پنهان"یا "تسویه حساب" در "محاکمه در خیابان" بازی کند یا سر از "کسی از گربه های ایرانی خبر نداره" در بیاورد؟ نبوغ انکار ناپذیر او در بازیگری است که با وجود اخلاق غریبش این اعتماد را در کارگردان هایی مثل عباس کیارستمی و مسعود کیمیایی به وجود می آورد که تجربه همکاری با بهداد را از دست ندهند.

یکی از امتیازهای بازی بهداد در فیلم لطفا مزاحم نشوید استفاده درست از میمیک است. رنج و استیصال مرد را نه فقط در موقعیت سختی که در آن گرفتار شده که در چهره و چشمهای بهداد می‌توان دید.

حامد بهداد مثل هر بازیگر باهوشی نیاز به همراهی و همفکری کارگردانی درجه یک دارد، زمانی که تصمیم می گیرد تجربه گرایی را از سر بگذراند نتیجه این می شود که نام و اعتبارش را در فیلم هایی هزینه می کند که نه تنها به کارنامه حرفه ای اش نکته ای اضافه می کنند بلکه توانایی هایش را هم نشان نمی دهند. بهداد که از بازیگری لذت می برد هنوز آن قدر سخت گیر نشده که لذت تجربه نقش کوتاه را به بازی در نقش اول واگذار کند اما باید حد و مرزی برای این تجربه کردن قائل باشد.

این روزها می توان بازی متفاوت حامد بهداد را در اپیزودی از فیلم سینمایی "لطفا مزاحم نشوید" به کارگردانی محسن عبدالوهاب دید، بازی در فضایی واقع گرا و مستندگون باعث شده آنچه از بازی بهداد در ذهن داریم کنار بگذاریم و شاهد این باشیم که او چه خوب در دل فضای واقع گرای فیلم جای گرفته است. او که متهم می شود به اغراق در بازی، در این نقش کوتاه فرصت داشته تا در قالب مردی جوان و شکست خورده ظاهر شود. مردی که تکه ای از پازلی است که تصویر کلی شهر تهران و ساکنانش را مقابل دیدگان مخاطب ترسیم می کند. حامد بهداد که معمولا تصویری از عصیان و ناآرامی را در بازی هایش متبلور کرده این بار بازی در سکوت را به خوبی نشانمان می دهد.

حرکات، نوع دیالوگ گویی، حتی فیزیک و گریم بهداد در این فیلم متناسب با سیمای تازه ای است که کارگردان از این بازیگر ارائه می دهد، بهداد با هوشمندی رفتارهای آشنای خود را حذف و به قالب شخصیت نزدیک می شود. یکی از امتیازهای بازی بهداد در این فیلم استفاده درست از میمیک است. رنج و استیصال مرد را نه فقط در موقعیت سختی که در آن گرفتار شده که در چهره و چشمهای بهداد می توان دید.

بازیگری که در فیلم های "روز سوم"، "کسی از گربه های ایرانی خبر نداره"، "هفت دقیقه تا پائیز" و نمونه هایی از این دست نشان داده که رمز و راز برون گرایی در بازی را خوب می داند و در "لطفا مزاحم نشوید" مانند "هر شب تنهایی" با حذف نشانه های بیرونی تبحرش در بازی درون گرا را نشان می دهد. حامد بهداد را می توان مهمترین بازیگر دهه ۸۰ سینمای ایران دانست. بازیگری که ویژگی های ظاهری ستاره های این سینما را ندارد اما با ممارست در حرفه اش به محبوبیت رسیده است.

بازیگری که با وجود اخلاق متفاوت و تعلق نداشتن به گروه و باند خاص هوادار دارد، توانایی اش را به کارگردان های این سینما ثابت کرده و تعداد قابل توجهی نقش ماندگار از خود به یادگار گذاشته است. کدام بازیگر جوان به اندازه بهداد نقش خاطره انگیز در کارنامه دارد؟ کدام بازیگر به اندازه او در جشنواره فیلم فجر بی مهری دیده اما از سوی تماشاگران و منتقدان دیده و تحسین شده است.

دهه ۸۰ دوران افول ستاره های چشم روشنی است که می خواستند گیشه ها را تصاحب کنند، ستاره هایی که با وجود ادعاهایشان یا از سینما و بازیگری فاصله گرفته اند، یا درگیر پروژه هایی شده اند که فقط برای فروش ساخته شده اند. حامد بهداد در کمتر از یک دهه تعدادی از بهترین تجربه های بازیگری سینمای ایران را به نام خود ثبت کرده و این برای یک بازیگر امتیاز بزرگی است.... / خبرگزارى مهر