آشپزی


2 دقیقه پیش

این نوشیدنی بعد از افطار برایتان لازم است

حالا که ماه مبارک رمضان در فصل خیلی گرمی قرار گرفته است، نوشیدنی فوق‌العاده لیموناد ترش نعنایی را برای روزهای گرم تهیه کرده و در افطارتان میل کنید. همشهری آنلاین: حالا ...
2 دقیقه پیش

فیلم: یک ویدئوی خوشمزه از کیک آلبالو

حالا که کم کم دارد فصل آلبالو فرا می رسد، ما هم برای شما یک کیک آلبالویی خوشمزه آموزش می دهیم. شاید با نگاه به ظاهر این کیک احساس کنید که تهیه آن سخت است، اما پس از دیدن این ...

طرز تهیه لازانیا و نکاتی برای پخت آن



علت خشک شدن لازانیا, نحوه پخت لازانیا


مواد لازم برای 6 نفر :

 نوار لازانیا  400 گرم
 سوسیس ریز خرد شده  200 گرم
ژامبون ریز خرد شده  100 گرم
 قارچ خلال شده  5-6 عدد متوسط
 فلفل دلمه ای ریز خرد شده  یك عدد كوچك
مخلوط سویا و گوشت چرخ كرده روی هم 100 گرم
پیاز ریز خرد شده یك عدد متوسط
گوجه فرنگی دو عدد میكس شده
اورگانو ، فلفل سیاه به مقدار لازم
سس گوجه فرنگی به مقدار لازم
پنیر پیتزای رنده شده و ورقه ای به مقدار لازم
سس سفید مخصوص یك استكان


طرز تهیه :
در ظرف نسبتا بزرگی تا دو سوم آب میریزیم همراه با یك قاشق چایخوری نمك و مقداری روغن مایع میگذاریم بجوشد .  بعد نوار های لازانیا را یكی یكی و به دقت داخل آب در حال جوش قرار دهید  و  بعد از 8-10 دقیقه آب كش كنید .

نكته : موقع آبكش كردن حتما كمی آب سرد روی آنها باز كنید . تا حرارت داخل نوارهای لازانیا باعث خمیر شدن آن در زمان پخت نشود .

در ظرفی مقداری روغن بریزید بعد به ترتیب این مواد را اضافه كنید :
پیاز ریز خرد شده، 3-5 دقیقه بعد سوسیس ریز خرد شده بعد از 5 دقیقه مخلوط سویا و گوشت چرخ كرده، بعد از اضافه كردن مخلوط سویا و گوشت چرخ كرده به دلیل خاصیت جذب سریع روغن توسط سویا، نیاز دارید تا كمی روغن به تابه اضافه كنید . بعد از تغییر رنگ كامل مواد قارچ را اضافه كنید و خوب هم بزنید تا كمی رنگش عوض شود ( زیاد هم سرخ نشود بهتر است ) و در آخر ژامبون را همراه فلفل دلمه ای ریز خرد شده به مواد اضافه كنید . 2-3 دقیقه بعد گوجه فرنگی های میكس شده را به مواد بیفزاید و خوب هم بزنید. در این مرحله میتوانید كمی  فلفل سیاه و اورگانو نیز به مایع لازانیا اضافه كنید . وقتی مواد خوب با هم مخلوط شدند شعله را خاموش كنید و اجازه دهید كمی سرد شوند .

كف و دیواره های یك ظرف ( ترجیحا ) پیركس را با مقدار خیلی كمی روغن چرب كنید تا نوارهای لازانیا در آخر پخت به راحتی از ظرف جدا شوند . بعد كف ظرف را یك لایه نوار لازانیا پچینید و روی آن را یك لایه خیلی نازك سس گوجه فرنگی بریزید و با مایع لازانیا كه اكنون كمی سرد شده است ، بپوشانید ، بعد روی مواد را اورگانو بپاشید ، یك لایه كامل پنیر پیتزا رنده شده بریزید ( طوری كه تمام سطح مواد را بپوشاند ) و بعد دوباره یك لایه نوار لازانیا بچینید و  همین مراحل را تكرار كنید تا نوارتان تمام شود ! یا مایع لازانیا و یا فضای ظرف !!

در آخر هم با سس سفید مخصوص كل سطح لازانیا را كامل بپوشانید و یك لایه پنیر پیتزای رنده شده بپاشید و در آخر هم سطح ظرف را با پنیر پیتزای ورقه ای بپوشانید .

* سس سفید مخصوص لازانیا
مواد لازم برای این مقدار :

آرد سفید 1 قاشق غذا خوری سر پر
 كره  25 گرم
 نمك ، فلفل سیاه  به مقدار لازم
 شیر  یك لیوان


طرز تهیه :
ابتدا آرد را كمی تفت دهید بدون روغن و كره و قبل از اینكه رنگش شروع به تیره شدن كند ، كره را به آن بیفزائید و مدام هم بزنید تا كره نسوزد و به خورد آرد برود . وقتی كره آب شد و رنگ آرد كمی برگشت ، نمك و فلفل را اضافه كنید و خوب هم بزنید تا یك دست شود .

در این مرحله شیر را آرام آرام به ظرف اضافه كنید و تند تند هم بزنید تا مواد ته نگیرند .
تا زمانی مواد را روی حرارت نگه دارید كه مایع شما تبدیل به یك سس غلیظ شود .


دلیل استفاده از این سس در پخت لازانیا : جلوگیری از خشک شدن لازانیا هنگام گریل شدن ؛ و همچنین به دلیل داشتن شیر مانع از پخش شدن مواد در اثر حرارت میشود .

ظرف شما آماده قرار گرفتن داخل فر ( یا مایكرو فر )  است :
در صورت استفاده از فر ، نیم ساعت قبل از استفاده فر را با حرارت 220 درجه گرم كنید بعد ظرف را در طبقه وسط به مدت نیم ساعت قرار دهید .


در صورت استفاده از ماكروفر ، پایه بلند مخصوص گریل را وسط سینی گردان قرار دهید و ظرف را روی آن بگذارید ، بهتر است از برنامه پخت تركیبی + گریل استفاده كنید . در این صورت با قدرت 450 و زمان 20 دقیقه به نتیجه مطلوب میرسید .

نكته : اگر از این دستور استفاده كردید یا از دستور فر، در یك استكان كوچك تا نصف آب بریزید و زیر چهارپایه گریل بگذاید تا مانع از خشک شدن لازانیا شود .

اگر از دستور گریل خالی استفاده كردید 30-40 دقیقه زمان لازم است ( بسته به نوع مایكروفر ) در این روش از ترفند استكان آب استفاده نكنید .

** منظور از ظرف نسبتا بزرگی : اندازه ظرف به حدی باشد كه نوار های لازانیا به راحتی و بدون نیاز به شكستن در آن جای بگیرند . تا نوار های سالم و بدون ترك خوردگی داشته باشید .

نكته :
سعی كنید مواد را یك دست خرد كنید تا هنگام برش زدن لازانیا به مشكل بر نخورید .

این روش ، روش اصلی و در واقع طریقه پخت لازانیا است . شما میتوانید مواد اصلی را به دلخواه تغییر دهید . مثلا میتوانید به جای سوسیس و كالباس و گوشت چرخ كرده ، از كدو و بادمجان و سویا بدون گوشت چرخ كرده استفاده كنید ( لازانیای سبزیجات )  یا هر چیز دیگری كه میل داشتید ...

راجع به سویا . برای دست یافتن به طعم بهتر سویا ، پیشنهاد میكنم از دو ساعت قبل سویا را به جای آب معمولی در شیر خیس كنید . این عمل هم باعث از بین رفتن بوی ( به نظر بعضی ها ) بد سویا میشود و هم طعم بهتری به سویا میدهد ؛ و قبل از استفاده سویا را در آبكش بریزید و اجازه دهید كاملا خشک شود .

علت خشک شدن لازانیا, نحوه پخت لازانیا


لازانیای لقمه ای :
یك روش دیگر و ساده تر ( ساده تر هنگام خوردن البته ! ) برای تهیه لازانیا وجود دارد :

دو عدد نوار لازانیا را به صورت یك علامت + روی هم قرار دهید . وسط این + را كمی سس قرمز بریزید و با مایع لازانیا پر كنید و روی آن اورگانو و پنیر و ... بپاشید و یكی یكی نوار ها را ببندید و در نهایت روی آن سس سفید مخصوص را بریزید و باقی مراحل كه مثل همان روش قبلی است . البته اگر به مزه پنیر علاقه دارید یك ورق درسته پنیر روی آن بگذارید نتیجه بهتری خواهید گرفت .  میتوانید از یك چوب خلال برای ثابت نگه داشتن نوار ها استفاده كنید ( در صورت نیاز )

 
قرار دادن یك لایه ضخیم پنیر ورقه ای مانع از زیادی سرخ و خشک شدن لازانیای لقمه ای میشود و در ضمن برای كسانی كه به طعم پنیر علاقه دارند یك لقمه بسیار لذیذ به شمار میرود ...

منبع : matbakhchi.blogfa.com


ویدیو مرتبط :
طرز تهیه لازانیا - آموزش آشپزی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

طرز تهیه لازانیا گیاهی



 

 

لازانیا

 


 
● مواد لازم
خمیر لازانیا
۲۵۰ گرم
پیاز حلقه حلقه
۲ عدد
روغن زیتون
۱/۴ فنجان
کدو پاک شده و حلقه شده
۴ عدد
قارچ خرد شده ۲۵۰ گرم
سیر خرد شده ۳ حبه
پنیر پیتزا ۲۵۰ گرم
نمک و فلفل به مقدار لازم
پودر آویشن ۱ قاشق غذاخوری
آرد ۲ قاشق غذاخوری
شیر ۲ پیمانه
کره ۶۰ گرم


● طرز تهیه

ابتدا سس سفید را آماده می کنیم به این ترتیب که آرد و کره را روی حرارت تفت می دهیم و سپس شیر را اضافه می کنیم هم می زنیم تا صاف و یکدست شود و مایه رقیقی بدست آید. برای لازانیا بهتر است سس سفید رقیق باشد. سپس به ترتیب مواد را آماده می کنیم:روغن زیتون را در تابه گرم می کنیم و پیاز را به مدت ۵ الی ۷ دقیقه تفت می دهیم تا پیاز نرم شود سپس کدو،قارچ و سیر را در آن می ریزیم و به مدت ۱۰ الی ۱۲ دقیقه بهم می زنیم و نمک و فلفل را اضافه می کنیم.

 

یک ظرف نسوز را کنار می گذاریم ،از مایه سس سفید به اندازه ۲ قاشق غذاخوری کف ظرف ریخته و یک لایه از لازانیا روی آن قرار می دهیم و به ترتیب روی آن ۱/۳ مخلوط پنیر،۱/۳ مخلوط سبزی و ۱/۳ از سس را که آماده کرده بودیم به صورت سه لایه روی ورقه های لازانیا می چینیم و به همین ترتیب از مواد می پوشانیم و روی آخرین لایه پنیر پیتزا می پاشیم. سینی را درون فر ۴۰۰ درجه فارنهایت به مدت ۳۰ الی ۴۰ دقیقه قرار می دهیم.


منبع:aftab.ir