آشپزی


2 دقیقه پیش

این نوشیدنی بعد از افطار برایتان لازم است

حالا که ماه مبارک رمضان در فصل خیلی گرمی قرار گرفته است، نوشیدنی فوق‌العاده لیموناد ترش نعنایی را برای روزهای گرم تهیه کرده و در افطارتان میل کنید. همشهری آنلاین: حالا ...
2 دقیقه پیش

فیلم: یک ویدئوی خوشمزه از کیک آلبالو

حالا که کم کم دارد فصل آلبالو فرا می رسد، ما هم برای شما یک کیک آلبالویی خوشمزه آموزش می دهیم. شاید با نگاه به ظاهر این کیک احساس کنید که تهیه آن سخت است، اما پس از دیدن این ...

جایگاه ها و افتخارات آجیل و خشكبار ایران



آجیل و خشکبار,مصرف آجیل و خشکبار,بازار آجیل و خشكبار

 

مصرف آجیل و خشکبار ایرانی

آجیل و خشکبار به یكى از نمادهاى فرهنگ ایرانى بدل گشته است. آجیل و خشکبار ایرانى یكى از نمونه هاى شناخته شده صادرات ایرانى در بازارهاى جهانى محسوب مى شود.

o جایگاه خشکبار ایران در فرهنگ سنتى و باستانى: آجیل و خشکبار از دیر باز به یكى از نمادهاى فرهنگ ایرانى بدل گشته است به صورتى كه برخى از مراسم سنتى ایرانیان مانند نوروز و یلدا تنها با حضور آجیل و خشکبار مفهوم خود را پیدا مى كنند.


o جایگاه خشکبار در فرهنگ مذهبى: در بسیارى از مراسم مذهبى از نوعى آجیل و خشکبار، مرسوم به آجیل مشگل گشا استفاده مى شود كه هر چند توسط هیچ مرجع مذهبى اى تأیید نشده است اما مردم بر این باورند كه مى تواند آنها را در رفع مشكلاتشان یارى كند.


o جایگاه اقتصادى خشکبار ایرانی: آجیل و خشکبار ایرانى یكى از نمونه هاى شناخته شده صادرات ایرانى در بازارهاى جهانى محسوب مى شود.

 

آجیل و خشکبار,مصرف آجیل و خشکبار,بازار آجیل و خشكبار

 امروزه بیش از ٢٥ نوع از آجیل و خشکبار در سراسر دنیا مى روید


در رژیم غذایى خود آجیل و خشکبار ایرانی را بگنجانید!
مغزها و خشکبار حاوى مواد مغذى متنوع و ارزشمندى هستند و امروزه بیش از ٢٥ نوع از آن ها در سراسر دنیا مى روید. در اینجا به معرفى برخى از انواع آجیل و خشكبار و ارزش تغذیه اى آنها مى پردازیم.


o گردو: انواع این درخت در چین، ژاپن، فرانسه و آمریكا كشت مى شود. از مهم ترین گردوهاى موجود در دنیا گردوى معروف به گردوى ایرانى است و احتمالا كهن ترین درخت گردو در ایران و در اورگان شهركرد وجود دارد. مغز گردو، ماده خوراكى خوش طعمى است كه مقدار زیادى چربى، پروتئین، مواد قندى و نشاسته اى و سایر مواد مغذى را داراست كه هم به عنوان خوراكى و آجیل و هم به عنوان ماده اولیه براى تهیه روغن هاى گیاهى و دارو از آن استفاده مى شود.


o پسته: مغز پسته ماده اى نیروزا و سرشار از مواد مغذى است و حاوى مقادیر آهن و كلسیم است كه ماده غذایى بسیار مفیدى براى افزودن به رژیم گیاهخواران است. پسته در تقویت حافظه، قلب و معده نیز مؤثر است.


o بادام: بادام حاوى مقادیر زیادى ویتامین E بوده و از منابع غیر حیوانى غنى از كلسیم است. بادام براى بهبود سرفه و آسم استفاده مى شود و باعث افزایش قدرت فكرى و روحى مى شود.


o فندق: فندق حاوى مواد مغذى زیادى است. میوه فندق غنى از اسیدهاى امینه است. هم چنین فندق حاوى مقادیر زیادى ویتامین E مى باشد. فندق با دارا بودن فولات ممكن است در پیشگیرى از بیمارى هاى قلبى و عروقى مؤثر باشد.

 

بازار آجیل و خشكبار ,آجیل و خشکبار,صنعت آجیل و خشكبار

  با وجود تمام فواید درباره مصرف آجیل و خشكبار، افراط در مصرف آنها توصیه نمى شود

 


چند دستورالعمل كه ما را تشنه مصرف آجیل و خشکبار مى كند:
o    استفاده از گردو در سالاد سبزیجات به اندازه یك مشت.
o    بادام را مى توانید به همراه كرن فلكس براى صبحانه میل كنید.
o    پلو به همراه سالاد پسته.
o    بالكارا نوعى دسر یونانى است كه با گردو تهیه مى شود.


با استفاده از آجیل و خشکبار انرژى بسوزانید!
مصرف دانه ها و مغزهاى روغنى باعث افزایش متابولیسم پایه بدن مى شود. پژوهش ها نشان مى دهند كه مصرف بادام هندى، متابولیسم پایه را تا ١١ درصد افزایش مى دهد. به این ترتیب كسى كه متابولیسم پایه اش ١٥٠٠ كالرى در روز است مى تواند با مصرف بادام هندى متابولیسمش را تا ١١ درصد افزایش دهد یعنى روزانه ١٦٥ كالرى بیشتر بسوزاند.

اندازه نگه دار كه اندازه نكوست!
توجه داشته باشید كه یكى از مهمترین اصول در تنظیم برنامه غذایى روزانه رعایت تعادل است و افراط و تفریط در مصرف هر ماده غذایى مى تواند نتایج نامطلوبى به همراه داشته باشد. از این رو با وجود تمام خواص و فواید درباره مصرف آجیل و خشكبار، افراط در مصرف آنها به هیچ وجه توصیه نمى شود.


چه زمان نباید آجیل و خشکبار مصرف كرد؟
با اینكه تمام انواع آجیل ها و خشکبار ها داراى چربى هاى اشباع نشده مى باشد اما پس از اینكه به كارخانه مى روند عملیاتى براى خوش طمع شدن به روى آنها انجام مى شوكه درصد شكر، سدیم و چربى آنها را تا حد زیادى كاهش مى دهد، از نگهدارنده هاى شیمیایى نیز براى دوام بیشتر بر روى آنها استفاده مى كنند. از خوردن آجیل شور و یا عسلى خوددارى كنید چرا كه داراى مقدار زیادى چربى مى باشند و مى توانند به راحتى فشار خون را افزایش داده و سایز شما را نیز زیاد كنند.

 

بازار آجیل و خشكبار ,صنعت آجیل و خشكبار,آجیل و خشكبار ایران

 بازار آجیل و خشكبار روز به روز گرم تر مى شود و بازار صادرات رونق بیشترى مى گیرد


آشنایى با بسته بندى آجیل و خشكبار ایران!
بسته بندى به عنوان یك ابزار كارآمد سالهاست كه مورد نظر كارشناسان علم بازاریابى قرار گرفته است. استفاده از انواع مختلف بسته بندى ضمن اینكه قابلیت نگهدارى بهترى را به كالا مى بخشد در كسب سهم بالاترى از بازار براى كالاى مورد نظر نیز مؤثر است.


هم چنین با توجه به بازار تقاضاى مطلوب داخلى براى انواع آجیل و خشكبار، لزوم توجه بیشتر به بسته بندى این مواد به منظور افزایش سهولت دسترسى (عرضه) و نگهدارى مشخص تر مى شود. ضمن اینكه پرداختن به این موضوع داراى توجیه مناسب اقتصادى بوده و با اجراى این طرح، مى توان بستر مناسبى را براى اشتغال نیروهاى ماهر و نیمه ماهر فراهم آورد كه با توجه به ماهیت صنایع غذایى بانوان مى توانند سهم بسزایى در آن داشته باشند.

 

آجیل و خشکبار,انواع آجیل و خشكبار,اجناس خشكبار

  آجیل و خشکبار ایرانى یكى از نمونه هاى شناخته شده صادرات ایرانى محسوب مى شود


آینده، بهتر و روشن تر از امروز است:
بازار آجیل و خشكبار روز به روز گرم تر مى شود و بازار صادرات رونق بیشترى مى گیرد و در زمینه تأمین ماشین آلات لازم براى این صنعت، نوآورى و ابتكارات قابل توجهى داشتند. بازار آجیل و خشكبار مى تواند بازوى توانایى براى كشاورزى باشد مصرف محصولات كشاورزى نیاز عمومى همه انسان هاست، بزرگترین مشكل كشاورزى ایران ضایعات فراوان در گذشته بوده است.


صنعت آجیل و خشكبار ایران در آینده نزدیك و پس از رفع مشكلات موجود مى تواند در بازار صادرات حرف هاى مهمى براى گفتن داشته باشد و دور نیست كه رقم ٢ میلیارد ارزآورى به ١٠ برابر افزایش یابد. مهم عبور از گذر سنتى به صنعتى بوده كه این راه هم اكنون باز شده است.

 

مصرف آجیل و خشکبار,خشکبار ایرانی,صنعت آجیل و خشكبار

به آجیل و خشکبار غذای اشرافى میگویند


آجیل و خشکبار هدیه اشرافى:
در میان حدود ٧٠ قلم اجناس خشكبار بعضى اقلام قیمت بالا دارد، براى همین غذاى اشرافى هم مى گویند كه در واقعیت چنین نیست بعضى از اقلام مثل كشمش و سنجد قیمت ها پایین است.


آجیل هدیه دادن با ارزش است و این اصطلاح وقتى همگانى شد كه در یكى از ادوار مجلس شوراى ملى، وكیلى از وزیرى تعریف زیاد كرد و آن وزیر در مقابل حرف هاى خوشایند و كارساز كه در رأى گیرى به كار آمد به او آجیل و جواز خرید برنج و گندم داده است و در این آجیل دادن ارزش مادى آن بسیار بالا بود، بعدها نمایندگان مجلس از این اصطلاح به عنوان ابزارى كاربردى مكرر استفاده كردند و آجیل دادن و آجیل گرفتن اصطلاحى شد از براى هدیه قیمتى و به اصطلاح نآن و آب دار.

 


ویدیو مرتبط :
افتخارات ایران درالمپیک لندن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جایگاه بانكداری الكترونیک در ایران كجاست؟



 

 

جایگاه بانكداری الكترونیک در ایران كجاست؟

 

 

گرچه توسعه زیرساخت‌ها و مرحله‌ آمادگی در توسعه بانكداری الكترونیكی در ایران هنوز به پایان نرسیده است، اما به نظر می‌رسد میزان فعالیت فن‌آوری نسبت به آمادگی‌ها بسیار اندك است و این موضوع به تاكید كارشناسان بدان معناست كه از زیرساخت‌های موجود به میزان مطلوب بهره‌برداری صورت نمی‌گیرد؛ بنابراین این موضوع باید در هدفگذاری و سیاست‌گذاری بانكداری الكترونیكی مورد توجه باشد.

 


به گزارش ایسنا، در هر سال میلیون‌ها قبض آب، برق، تلفن به منازل تحویل داده می‌شود. اگر زمان معطلی برای پرداخت هر قبض ۱۵ دقیقه در نظر گرفته شود (در بهترین حالت) میلیون‌ها ساعت از وقت مردم تلف خواهد شد، به عبارت دیگر چنانچه برای هر روز كاری هشت ساعت با ۱۲ هزار تومان هزینه محاسبه شود، سالانه میلیاردها تومان به ضرر مردم كشورمان هزینه می‌كنیم. این مبلغ كلان می‌تواند با مدیریت بانك‌ها به كمترین میزان ممكن برسد اگر مسوولان كشور به بانكداری الكترونیك به صورت جدی و راهبردی نگاه كنند؛ در حال حاضر در كشور‌های اروپایی ۷۰ درصد پرداخت‌ها الكترونیكی و به عبارت دیگر تنها ۳۰ درصد مبادلات از طریق پول نقد و اسكناس صورت می‌گیرد، بنابراین جلوگیری از جابه‌جایی پول فیزیكی بسیار باید در كشور ما هم آن طور كه باید در دستور كار قرار بگیرد.

 

 


كمبودهای بانكداری الكترونیكی

 


به عقیده كارشناسان ضعف در بخش‌بندی مشتریان و ارائه خدمات متناسب با هر بخش، استفاده ناكافی از ابزارهای تبلیغات برای توسعه فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی بانكداری الكترونیك، تعداد تراكنش بسیار كم بر پایانه‌های فروش نسبت به دیگر كشورهای دنیا، تعداد كم مشتریان خدمات بانكداری اینترنتی و تلفن همراه و عدم توسعه زیرساخت‌های امضای دیجیتال و كلید عمومی و خصوصی و ضعف بانك‌ها در پاسخگویی سریع در مشكلات پیش آمده برای مشتریان بانكداری الكترونیكی، از جمله كمبودهای بانكداری الكترونیك است. هرچند بانكداری الكترونیكی خصوصا در حوزه پرداخت در میان عموم جامعه در اثر آشنایی مردم و اعتماد تدریجی آنها به پرداخت‌های الكترونیك رو به افزایش است؛ اما توسعه سیستم‌های بین بانكی در میان بانك‌های كشور و هماهنگ‌سازی سیستم‌های درون بانكی و سیستم‌های بین بانكی با یكدیگر و به تدریج با شبكه‌ها و پروتكل‌های جهانی نیز از اقدامات قابل توجه در این زمینه به شمار می‌رود. همچنین بانك‌ها تدریجا در حال آشنایی با سیستم‌های مدیریتی مبتنی بر فن‌آوری اطلاعات از جمله CRM و سیستم‌های مدیریت ریسك هستند، اما در زمینه پشتیبان نیز ضعف‌هایی وجود دارد.

 

 


سیاست‌های بانكداری الكترونیكی

 


سیاست‌های تدوین شده برای بخش بانكداری الكترونیكی بیشتر حول موضوعات خاصی نظیر افزایش تقاضا برای پرداخت از طریق ابزارهای الكترونیكی و ارائه زیرساخت‌های متناسب و كافی، افزایش امنیت و كاهش ریسك، یكپارچه‌سازی عملیات پشت باجه بانك‌ها و یكپارچه‌سازی اطلاعات بین بانكی، توسعه شناخت و آگاهی جامعه و مدیران از ابزارها و روش‌های پرداخت الكترونیكی، مطرح هستند.

 


در این حوزه سیاست‌های تدوین شده در زمینه عملكردی شامل توسعه پرداخت‌های الكترونیكی ریز از طریق توسعه پول الكترونیك در حمل و نقل شهری، كمك به شكل‌گیری و افزایش تقاضا، تنظیم بازار رقابتی، عرضه خدمات پرداخت الكترونیك، توسعه امكان به كارگیری سیستم پرداخت كلان الكترونیكی در جامعه از طریق به كارگیری بستر ساتنا و امضای دیجیتال، یكپارچه‌سازی اطلاعات سیستم‌های بانكی در قالب Core Banking در همه بانك‌های كشور است. به عقیده كارشناسان آنچه در این میان از اهمیت ویژه برخوردار است؛ تعیین استانداردهای امنیتی بانك‌ها، نظارت بانك مركزی بر چگونگی و میزان صدور پول الكترونیكی، سازماندهی شبكه بانكی برای توسعه مراكز گواهی دیجیتال به صورت بانك‌ مركزی به عنوان مركز گواهی ریشه، بانك‌ها به عنوان مراكز گواهی برای مشتریان و شعب بانك‌ها به عنوان مراكز احراز هویت و صدور انواع امضای الكترونیك برای مشتریان است. البته رسیدن به اهداف تعیین شده نیازمند جدی توسعه ابزار بانكداری الكترونیك در لایه دسترسی مردم است.

 


برات قنبری، كارشناس فن‌آوری اطلاعات فعال در حوزه بانكداری الكترونیكی، با تاكید بر توسعه كارت‌های اعتباری و خرید‌های الكترونیكی ادامه داد: با هدف توسعه شهر و بانكداری الكترونیكی برنامه‌ای تهیه و تدوین كرده‌ایم تا در سال ۸۸ بیش از ۱۳ درصد شهروندان كشورمان كارت‌های اعتباری دریافت كنند و این رقم در سال ۱۳۸۹ به ۲۰ درصد كل جمعیت كشور برسد.

 

 

 

بررسی آمادگی الكترونیكی كشور



به گفته وی دوره‌ای كه مسوولیت برنامه‌ریزی وزارت ارتباطات را داشت فكر می‌كرد مجموعه زیرساخت‌ها و شبكه مخابراتی آماده است و بانك‌ها هستند كه باید از این امكانات استفاده كنند. وی می‌گوید: اما وقتی كه خودم وارد بانك شدم باید برای این سوال جوابی پیدا و حلقه‌های گمشده و موانع توسعه را شناسایی می‌كردم كه متوجه شدم باید تعریفی از بانكداری الكترونیكی داشته باشیم و نقشه راهی تدوین و انتظارات را از این بخش مشخص كنیم. نقشه راه بانكداری الكترونیكی را ترسیم كرده و وارد اجرا شدیم و می‌خواستیم به آن اهداف برسیم و موانع چالشی خود را با وزارت ارتباطات هم حل كنیم.

 

 


پرداخت الكترونیكی گام موثر دولت الكترونیكی

 


وی خاطرنشان كرد: در بررسی‌های زیاد به این نقطه رسیدیم كه ما اگر بتوانیم در سیستم بانكی در فاز اول بحث پرداخت الكترونیكی را حل كنیم، قدم موثری برای دولت الكترونیكی و روان‌سازی فعالیت‌های مردم خواهد بود؛ بنابراین تمام هم و غم مان این شد كه مراجعات حضوری مردم به شعب بانك‌ها را كاهش دهیم و آن را به مراجعات نیمه حضوری تبدیل كنیم.

 


به اعتقاد قنبری تحلیل این بود كه در آن مقطع یك میلیارد مراجعه حضوری به بانك‌ها برای خدمات مختلف شهری، مالیاتی، شهرداری‌ها، دفاتر ثبت اسناد، پرداخت قبوض و مشابه آن وجود داشت برای این منظور هدف این بود كه با ارائه خدمات الكترونیكی شعب بانكی را خلوت كنیم كه این كار موجب راحتی مردم و ثمرات خاص خود شد.