آشپزی


2 دقیقه پیش

این نوشیدنی بعد از افطار برایتان لازم است

حالا که ماه مبارک رمضان در فصل خیلی گرمی قرار گرفته است، نوشیدنی فوق‌العاده لیموناد ترش نعنایی را برای روزهای گرم تهیه کرده و در افطارتان میل کنید. همشهری آنلاین: حالا ...
2 دقیقه پیش

فیلم: یک ویدئوی خوشمزه از کیک آلبالو

حالا که کم کم دارد فصل آلبالو فرا می رسد، ما هم برای شما یک کیک آلبالویی خوشمزه آموزش می دهیم. شاید با نگاه به ظاهر این کیک احساس کنید که تهیه آن سخت است، اما پس از دیدن این ...

ترشی شامی با لپه



طرز تهیه ترشی شامی با لپه, پخت ترشی شامی با لپه


مواد لازم :

 آبغوره به مقدار لازم
 روغن  به مقدار لازم
رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
تخم مرغ ۳-۲ عدد
گوشت چرخ كرده ۳۰۰ گرم
پیاز متوسط ۲ عدد
لپه ۳ قاشق غذاخوری
سیب زمینی كوچک ۳ عدد
نمک و فلفل به مقدار لازم
 دارچین به مقدار لازم


طرز تهیه :
ابتدا لپه را بشویید و با مقداری آب و نمك و روغن بپزید. وقتی لپه خوب پخت آب آن را كنار بگذارید و لپه را خوب له كنید. پیازها را رنده كنید و آب اضافه آن را بگیرید.
سپس گوشت، لپه، پیاز، تخم‌مرغ، نمك و فلفل را با هم مخلوط كنید و خوب ورز دهید.


تابه ای را داغ كنید و در آن روغن بریزید. از مایه گوشت به اندازه یك گردو بردارید و كف دست به صورت دایره كوچك درآورید و سرخ كنید.
در قابلمه كوچكی رب گوجه‌فرنگی را با كمی روغن تفت دهید و بعد آب لپه را كه كنار گذاشته بودید، آبغوره، نمك، فلفل، كمی دارچین و زردچوبه را به آن اضافه كنید.


اگر مایه غلیظ بود كمی آب به آن بیفزایید. وقتی سس خوب جوشید، شامی‌هایی را كه سرخ كرده اید، داخل آن بچینید و اجازه دهید تا گوشت بپزد.
معمولاً در حدود نیم ساعت كافی است. سیب‌زمینی را پوست بكنید و به صورت حلقه‌ای خرد كرده و در روغن سرخ كنید و برای تزیین غذا از آنها استفاده كنید.

* سایر نکات
اگر مایه ترش شامی بیش از حد شل بود و در دست شكل نمی گرفت، می‌توانید از یك قاشق غذاخوری آرد نخودچی استفاده كنید در صورت تمایل به جای آبغوره از آبلیمو یا آب نارنج استفاده كنید.

 منبع : ‌cafebazaar.ir


ویدیو مرتبط :
Meat Pattie with chickpea/ Shami Lapeh شامی لپه با گوشت چرخ کرد ه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

«شامی لپه» ناهارِ بدون برنج


لپه حاوی کلسیم و منیزیم و اسید چرب است و از این لحاظ برای بیماران دیابتی فوق‌ العاده عالی است. بنابراین برای بالا بردن کلسیم و منیزیم بدنتان شامی لپه درست می کنید.

وب سایت آشپزباشی: لپه حاوی کلسیم و منیزیم و اسید چرب است و از این لحاظ برای بیماران دیابتی فوق‌العاده عالی است. گوشت گوسفند کثیر الغذا بوده و به سرعت هضم می شود. تولید کننده خون صالح، تقویت کننده بدن و چاق کننده می باشد. ویتامین های B  سیب زمینی نقش مهمی در سلامت بدن به ویژه در مورد رشد مو و سلول های B گروه عصبی دارد.

شامی لپه

مواد لازم:
  • 200 گرم لپه   
  • 2 عدد  سیب زمینی
  • 2 قاشق غذاخوری جعفری
  • 1 قاشق غذاخوری   ترخون
  • 1 قاشق غذاخوری مرزه  
  • به میزان لازم نمک
  • به میزان لازم فلفل   
  • به میزان لازم زردچوبه
  • به میزان لازم روغن
  • به میزان لازم آرد سوخاری
  • 1 عدد تخم مرغ
  • 300 گرم   گوشت چرخ شده    
طرز تهیه:

  1.  لپه ها را شسته و همراه مقداری آب بپزید. وقتی لپه ها پختند آنها را با آب سرد آبکش کنید و پس از اینکه آب آن خارج شد آن را با چرخ گوشت یا غذاساز چرخ کنید.

 2.سیب زمینی ها را بپزید و سپس در لپه ها رنده درشت کنید.

 3.گوشت چرخ کرده را همراه آب، پیاز، نمک، فلفل و زردچوبه به مدت ۲۰ دقیقه بپزید وقتی پخت آبکش کنید. پیازهایش را جدا کنید و پس از خنک شدن، گوشت را به مخلوط اضافه کنید.

 4. تخم مرغ و سبزیجات را به مخلوط آماده شده بیفزایید و خوب مخلوط کنید و به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در یخچال بگذارید تا مواد خوب به خرد هم بروند.

5. از یخچال در آورده و از مواد به اندازه نارنگی برداشته در کف دست صاف کنید و وسط آن را یک سوراخ ایجاد کنید، در پودر سوخاری بغلطانید و سرخ کنید.

 6. پس از سرخ کردن روی دستمال بگذارید تا روغن اضافه آن خارج شود و سپس میل کنید.