آشپزی


2 دقیقه پیش

این نوشیدنی بعد از افطار برایتان لازم است

حالا که ماه مبارک رمضان در فصل خیلی گرمی قرار گرفته است، نوشیدنی فوق‌العاده لیموناد ترش نعنایی را برای روزهای گرم تهیه کرده و در افطارتان میل کنید. همشهری آنلاین: حالا ...
2 دقیقه پیش

فیلم: یک ویدئوی خوشمزه از کیک آلبالو

حالا که کم کم دارد فصل آلبالو فرا می رسد، ما هم برای شما یک کیک آلبالویی خوشمزه آموزش می دهیم. شاید با نگاه به ظاهر این کیک احساس کنید که تهیه آن سخت است، اما پس از دیدن این ...

آبگوشت كلم قمری



آّبگوشت كلم قمری , طرز تهیه آّبگوشت كلم قمری
مواد لازم :

 گوشت گوسفندی  300 الی 400 گرم
 نخود و لوبیا سفید  دو سوم پیمانه
 سیب زمینی  1 عدد
 پیاز  1 عدد
 كلم قمری ترد و تازه 1 عدد
ریحان خرد شده 1 پیمانه
نمك و زردچوبه و فلفل به میزان لازم
نعناع خشك به میزان لازم
روغن زیتون به میزان لازم


طرز تهیه :

كلم قمری را پس از شستن به قطعات ریز به اندازه حبه قند خرد كرده و با ریجان خرد شده و كمی روغن تفت دهید .

نخود و لوبیا را از شب قبل خیس كنید و با بقیه مواد روی شعله بگذارید تا پخته شود و در آخر نعناع خشك را در روغن زیتون ریخته و به آبگوشت اضافه كرده و نوش جان كنید.

آبگوشت از دیر باز یكی از غذا های اصیل و خوشمزه و سالم ایرانی بوده و هست .متاسفانه این روزها بعضی خانواده ها فست فود را جایگزین این نوع غذاهای سالم كرده اند . نه تنها تهیه این غذا راحت و آسان میباشد بلكه از ارزش غذایی فراوانی برخوردار است و این غذا رابعنوان یك غذای كامل میتوان محسوب كرد . این غذا كه نه تنها پروتئین و هیدرات كربن و چربی مورد نیاز بدن را تامین میكند چون معملاً ایرانی ها به همراه آن سبزی و یا پیاز و سالاد میل میكنند این امر موجب تامین ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز بدن و موجب جذب هر چه بیشتر موادفوق میگردد .

دوستان عزیز من تمام چربی گوشت كه از نوع چربیهای اشباع شده میباشد را میگیرم و به جای آن با اضافه كردن روغن زیتون به نعناع برای روی آبگوشت استفاده میكنم .البته شما با توجه به نوع تغذیه میتوانید به روش خود عمل كنید قبل از اینكه آبگوشت را از روی شعله بردارید مقداری از سیب زمینی را له كرده و در آب آن بریزید تا آب غلیظ تر و خوشمزه تر باشد هر چه آب آبگوشت كمتر باشد خوشمزه تر است

نكته ای كه در مورد انتخاب كلم قمری باید رعایت كنید این است كه كلم قمری ترد و نرم و بدون الیاف سفت و خشك باشد وبا این اوصاف وقتی پخته میشود شبیه به سیب زمینی شده ومیتوان آنرا با نخود و لوبیا و سیب زمینی با گوشت كوب كوبیده و در كنار گوشت بر سر میز غذا بگذارید .

خانمهای كارمند با خیال راحت این غذا را در آرام پز بگذارند و زمانیكه از سر كار برمیگردند غذای تازه و گرم و آماده را نوش جان كنند .
منبع : ashpazierangin.net


ویدیو مرتبط :
كلم چینی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

كلم قمری پلو



 

پخت کلم قمری پلو , طرز تهیه کلم پلو

 

 

مواد لازم برای سه نفر:

 

 برنج  2/5 پیمانه
 آب  3/5 پیمانه
 گوشت چرخ كرده  200 الی 250 گرم
 كلم قمری متوسط  2 عدد
 جعفری خرد و سرخ شده  1 پیمانه
پیاز سرخ شده بدون روغن 2 الی 3 قاشق
روغن زیتون 3 قاشق غذا خوری
نمك و زردچوبه قدری
رب گوجه فرنگی 1 قاشق غذا خوری


طرز تهیه كلم قمری پلو :
كلم قمری را شسته وپوست كنده و به قطعات چهار گوش به ابعاد حبه قند خرد كنید و سپس روی آن با نمك پاش نمك ریخته و نیم ساعت كه گذشت آنرا بشوئید تا نمك باعث شور شدن غذا نشود ( ذائقه خود و خانواده را به غذاهای كم نمك عادت دهید ) بعد روی صافی بریزد تا آب آن گرفته شود .
برنج را به آرامی شسته تا خرد نشود بعد آب و مقدار كمی نمك روی آن بریزید و یك الی دو ساعت خیس خورده و با روغن زیتون در پلو پز ریخته و روشن كنید در فاصله ای كه برنج پخته میشود كلم قمری را با كمی روغن مایع و زردچوبه تفت داده و سپس روی آن یك لیوان آب ریخته تا پخته شود .از طرفی دیگر این مراحل را با گوشت چرخ كرده هم انجام دهید و بعد از پخته شدن، گوشت و كلم قمری را مخلوط و رب گوجه فرنگی اضافه كنید و بیست دقیقه كه جوشیدو آب آن تبخیر شد شعله را خاموش و جعفری و پیاز سرخ شده را هم اضافه كنید .
وقتی برنج آب كمی برایش مانده بود با قاشق یك یا دو دور به آرامی هم بزنید تا زمانیكه آبش تبخیر شود و اطراف برنج را یا در وسط قابلمه پلوپزجمع كنید و یابه همان صورت گذاشته تاهنگام كشیدن در دیس پلو قالبی باشد.
پس از دم كشیدن برنج را در دیس كشیده و لا به لای آن از گوشت و كلم قمری بریزید و یا با مواد كنار وروی آن را تزئین كنید .
درهنگام خرید در سبد كالاهای خریداری شده لیمو ترش را هرگز فراموش نكنید وبا غذا هایی كه گوشت در تهیه آن به كار رفته حتماً مصرف كنید چون این امر موجب جذب آهن موجود در گوشت میشود.بخصوص خانمها و دختر خانمها كه با مشكل كم خونی رویرو هستند به این نكته توجه بیشتری داشته باشند.
منبع : ashpazierangin.blogfa.com

 

پخت کلم قمری پلو , طرز تهیه کلم پلو