پینک فلوید؛ موفق ترین گروه‌ موسیقی عامه‌پسند


پینک فلوید (Pink Floyd) یک گروه راک انگلیسی است که در لندن بنیان نهاده شد.


ویدیو مرتبط :
اهنگ (اجری دیگر از دیوار ) از گروه پینک فلوید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دلیل ضعف گروه های خارجی در جشنواره موسیقی فجر چیست؟!



 

 

پیش فروش بلیت های جشنواره ی فیلم فجر آغاز شد

 

در این دوره از جشنواره موسیقی فجر تنها شش گروه در بخش بین الملل حضور دارند و خبری از اجرای گروه هایی كه در چهار دوره گذشته؛ مردم برای دیدن اجراهایشان در تالار وحدت شوق و ذوقی از خود نشان داده و صف ها برای خرید بلیت این اجراها طولانی تر از دیگر گروه ها و بخش ها می شد، نیست. در دوره های گذشته ی جشنواره موسیقی فجر كه نزدیكترین تاریخ زمانی آن به همافر(رئیس پیشین مركز موسیقی) بازمی گردد، اجراهای گروه های ایتالیایی و فرانسوی در جشنواره موسیقی فجر با اقبال مردم مواجه می شد و گاه جا برای نشستن پیدا نمی شد حال آنكه در دو سال اخیر؛ اسم و رسم گروه ها چنگی به دل نمی زند.

در جشنواره امسال موسیقی فجر نه خبری از اجرای گروه های خارجی مهم هست و نه خبری از خود جشنواره. گویا مسئولان هم قبول دارند كه جشنواره ای كه دو ماه مانده به آغاز؛ دبیر آن عوض می شود و برنامه های اجرایی و سیاست گذاری های خود را آ غاز می كند، دیگر مجالی برای افزایش كیفیت خود ندارد و این روش همان شیوه ی سال به سال دریغ از پارسال شده است.

در جشنواره بیست و ششم موسیقی فجر تنها شش گروه از كشورهای خارجی حضور دارند كه با نیم نگاهی می توان گفت كه دیگر اقتدار دوره های گذشته و به ویژه دوره ی بیست و سوم و بیست و چهارم در آن به چشم نمی خورد.

جشنواره بیست و پنجم به دلیل حوادث سال گذشته؛ رغبتی درمیان كشورهای خارجی برای سفر به ایران و اجرا در ایام جشنواره ایجاد نكرد تنها تمهیداتی اندیشیده شد تا كشورهای عضو اكو در جشنواره موسیقی فجر حضور پیدا كنند كه اجراهای ضعیف این گروه ها و همچنین تبلیغات عمده جشنواره روی موسیقی پاپ؛ باعث شد كه این اجراها با مخاطبانی بسیار اندك در تالار وحدت برگزار شود.

شاید تنها اجرای موفق گروه های خارجی كه می توان آن اشاره كرد؛ گیتارنوازی «خوان مارتین» كه از نوازندگان مشهور اسپانیایی اشاره كرد كه آن هم توسط یك موسسه بخش خصوصی كه مدیر برنامه های وی در ایران است؛ صورت گرفت و البته شنیده می شود كه بعداز یك سال هنوز هزینه های سفر وی به بخش خصوصی پرداخت نشده است.

با اینكه ۲۶ دوره از جشنواره موسیقی فجر می گذرد؛ اما عملكرد گروه های داخلی این جشنواره چه از نظر كمی و چه از نظر كیفی هر سال كاهش یافته است با این حال حكایت بخش بین الملل امسال؛ حكایت دیگری است. در جشنواره بیست و ششم گویی گروه های خارجی از شش كشور یعنی اسلواكی، هند، ارمنستان، آذربایجان، یونان و هند دعوت شده اند و این دعوت یعنی امسال خبری از گروه های شاخص نیست. هر چند به گفته ی دبیر اجرایی این دوره از جشنواره؛ این گروه ها جزو شاخص ترین ها هستند اما آیا گروهی مانند ارمنستان كه به دلیل مسائل بد اقتصادی این كشور و خودگردان بودن گروه ها كه آنها را وادار به هر اجرایی می كند تا مسائل مالی گروه و نوازنده ها تامین شود، را می توان گروهی شاخص نامید؟!

به نظر می رسد در جشنواره امسال یك كوینتت بادی از كشور اسلواكی و یك تریو از كشور هلند نیز دعوت شده اند كه به گفته مدیران جشنواره؛ حضور این دو گروه جدا از اجرا به دلیل برپایی كارگاه های آموزشی سازهای بادی ـ برنجی است كه نوازنده های اركستر سمفونیك در نواختن آن مشكل دارند؛ این درحالی است كه ضعف نوازنده ها به دلیل ضعف مدیریتی اركستر بازمی گردد اگرچه بهترین نوازنده های سازهای بادی كه هم اكنون گروه «آرس نوا» را تشكیل داده اند و در چهار دوره ی جشنواره مقام اولین ها را از آن خود كرده اند؛ از اركستر سمفونیك اخراج شده اند.

با این وجود؛ بابك رضایی(مدیر اجرایی جشنواره موسیقی فجر) جشنواره بیست و ششم را جزو جشنواره های باكیفیت ارزیابی كرده و تعداد كم گروه های خارجی را معرفی دیرهنگام دبیر جشنواره می داند.

وی می گوید: اگر در جشنواره بیست و سوم و بیست و چهارم شاهد اجرای خوب گروه های خارجی بودیم؛ به این دلیل بود كه در افتتاحیه ی جشنواره ۲۳، آقای روشن روان برای دبیری جشنواره بعدی نیز انتخاب شد.... /گزارش : خبرگزارى ایلنا