دونالد ترامپ، میلیاردر پوپولیست


انتخابات سال 2016 ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا فارغ از اینکه چه کسی برنده آن خواهد شد، با «پدیده ترامپ» عجین شده است.

هفته نامه اصولگرای مثلث نوشت: انتخابات سال 2016 ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا فارغ از اینکه چه کسی برنده آن خواهد شد، با «پدیده ترامپ» عجین شده است؛ پدیده ای که در آن، میلیاردری غیرسیاسی، برای نشستن بر صندلی عالی ترین سمت اجرایی ایالات متحده و یکی از حساس ترین سمت ها در جهان، دورخیز کرده و به شکل ناباورانه ای از چهره های سرشناس و بانفوذ حزب جمهوریخواه آمریکا پیشی گرفت.

دونالد ترامپ، میلیاردر پوپولیست

ترامپ، غول مالی

دونالدجان ترامپ در 14 ژوئن 1946 در نیویورک و در خانواده ای مهاجرتبار (پدر آلمانی تبار و مادر اسکاتلندی تبار) به دنیا آمد. پدر و پدربزرگ دونالد در رشته ساختمان سازی و املاک فعالیت می کردند و دونالد هم در همین حوزه مشغول کار شد. وی پس از فارغ التحصیلی، در شرکت املاک پدرش که بر مسکن اجاری طبقه متوسط در نیویورک متمرکز بود، شروع به کار کرد.

دونالد ترامپ با بهره مندی از ثروت شخصی و جسارت ذاتی، پروژه های ساختمان سازی معروف و پر سروصدایی را به اجرا گذاشت تا جایی که چندین بار از سوی وزارت دادگستری به نقض «قانون مسکن منصفانه» متهم شد. وی طی دو دهه به یکی از غول های مسکن و املاک بازار آمریکا، به ویژه در نیویورک بدل شد.

در سال 1988، ترامپ کازینوی تاج محل را در شهر آتلانتیک سیتی، مرکز قمار شرق آمریکا خرید که البته ورشکستگی مالی را برای وی به دنبال آورد. چند سال بعد ترامپ با واگذاری نیمی از سهام این قمارخانه پر آوازه و فروش برخی دیگر از اموالش نظیر یک قایق تفریحی بسیار مجلل، از ورشکستگی رهایی یافت. با این اقدام، دونالد ترامپ مجددا و این بار با گام های محکمتر به فعالیت در املاک بازگشت و برج 72 طبقه ترامپ ورلد را در مجاورت با ساختمان سازمان ملل در نیویورک احداث کرد. ترامپ پالاس و هتل و برج بین المللی ترامپ از دیگر ساختمان های معروف دونالد ترامپ به شمار می آیند.

ترامپ علاوه بر فعالیت های اصلی در زمینه املاک، هتلداری و صنایع تفریحی، در بسیاری دیگر از رشته های اقتصادی و تجاری فعالیت دارد که عمده آنان عبارتند از ترامپ فاینشال (در زمینه وام مسکن)، فروش و اجاره ترامپ (فروش مسکن)، رستوران های ترامپ، بوفه ترامپ، تهیه غذای ترامپ، بستنی پارلر ترامپ، مجموعه امضای ترامپ، عطر دونالد ترامپ، گلف ترامپ، مجله ترامپ، شکلات ترامپ، خانه ترامپ، تولیدات ترامپ، موسسه ترامپ، کارت بازی ترامپ، غول املاک ترامپ (بازی شبیه سازی کسب و کار)، کتاب های ترامپ، مدیریت مانکن ترامپ، شاتل ترامپپ، یخ ترامپ، ودکای ترامپ و استیک های ترامپ.

دونالد ترامپ، میلیاردر پوپولیست

البته شهرت ترامپ صرفا مرهون فعالیت های اقتصادی و تجاری وی نبوده است، بلکه حضور در برخی از پربیننده ترین برنامه های سرگرمی در آمریکا، نام دونالد ترامپ را بر سر زبان ها انداخت. به عنوان مثال، ترامپ از سال 1996 تا 2015 مالک مسابقات ملکه زیبایی و دوشیزه جهان بود. این دو برنامه سالانه صدها میلیون بیننده را در داخل و خارج از آمریکا به خود جلب می کند.

برنامه تلویزیونی کارآموز که از سال 2004 در شبکه ان بی سی پخش می شود، ترامپ را بیش از پیش در مقابل دیدگاه شهروندان آمریکایی قرار داد. در این برنامه یک شغل مدیریتی سطح بالا در یکی از سازمان های متعلق به ترامپ به مسابقه گذاشته می شود و برنده نهایی، شغل مورد نظر را به دست می آورد. نقش دونالد ترامپ در صنعت سرگرمی آمریکا چندان چشمگیر بوده است که نام وی بر یکی از چند صد ستاره در «پیاده روی شهرت هالیوود» نقش بسته است.

ترامپ در عرصه سیاست

دونالد ترامپ در دهه های اخیر مواضع متناقض سیاسی را اتخاذ کرده است. در این سال ها، ترامپ خود را طرفدار حزب جمهوریخواه، حزب دموکرات، حزب استقلال و حزب رفورم معرفی کرده است. بر اساس گزارش های کمیسیون فدرال انتخابات، ترامپ همچون اغلب تجار و ثروتمندان این کشور، در طول دو دهه، در انتخابات آمریکا به کمپین های هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه کمک مالی کرده است.

وی در سال های 1988، 2004 و 2012 برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری و در سال های 2006 و 2014 برای انتخابات فرمانداری نیویورک ابراز علاقه کرد اما وارد هیچ یک از این رقابت ها نشد. ترامپ تا پیش از سال 2015، فقط یک بار و آن هم در سال 2000 شانس خود را برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا امتحان کرد. وی در آن سال برای کسب نامزدی حزب رفورم وارد انتخابات ریاست جمهوری سال 2000 شد و در انتخابات مقدماتی این حزب در ایالاتت کالیفرنیا به پیروزی رسید.

دونالد ترامپ، میلیاردر پوپولیست

در سال 2012 بار دیگر نام ترامپ برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری بر سر زبان ها افتاد. در مارس آن سال، نظرسنجی ها از پیشتازی ترامپ در برابر دیگر نامزدهای حزب جمهوریخواه حتی میت رامنی حکایت داشت. حتی گفته شد فاصله ترامپ با باراک اوبا، رییس جمهوری دموکرات آمریکا خیلی زیاد نیست. با این حال، ترامپ در نهایت از ورود به رقابت های انتخابات ریاست جمهوری صرف نظر و از میت رامنی حمایت کرد.

وی پیش از این، با زیر سوال بردن محل تولد باراک اوبا، رییس جمهوری آمریکا را واداشت تا گواهی تولد خود در ایالت هاوایی را منتشر کند. با انتشار آن سند، سروصداها در مورد فقدان صلاحیت اوباما برای ادامه مسئولیت ریاست جمهوری آمریکا فروکش کرد.

ترامپ در آرزوی کاخ سفید

در 16 ژوئن 2015، دونالد ترامپ سرانجام پس از 20 سال کمک به نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، رأسا وارد رقابت های انتخاباتی شد. وی در این روز، در مقر امپراتوری مالی خود، برج ترامپ، شرکت در انتخابات مقدماتی جمهوریخواهان برای معرفی نامزد نهایی در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 را اعلام کرد. ترامپ شعار «ما کشورمان را دوباره عالی خواهیم کرد» را برگزید و وعده داد از لحاظ اشتغال، بهترین رییس جمهوری باشد که خدا تا به حال آفریده است.

عمده مواضع انتخاباتی دونالد ترامپ عبارتند از ضدیت با مهاجران غیرقانونی، درخواست برای احداث دیوار مرزی با مکزیک، مخالفت با سقط جنین در اواخر بارداری جز در موارد تجاوز، مخالفت با زنا با محارم و ترس از سلامتی، مخالفت با ازدواج همجنس گرایان، حمایت از حق حمل آزادانه سلاح، مخالفت با قانون بیمه های درمانی ارزان قیمت موسوم به (اوباماکر)، مخالفت با افزایش حداقل دستمزدها، حمایت از ورود آمریکا به جنگ زمینی با تروریست های داغش، مخالفت با برنامه های مقابله با کاهش گازهای گلخانه ای.

دونالد ترامپ، میلیاردر پوپولیست

ترامپ برای نشستن بر صندلی ریاست جمهوری آمریکا روی توان اقتصادی خود، فقدان وابستگی به حامیان مالی حزبی، صراحت لهجه و حملات بی پروا علیه سیاستمداران واشنگتن نشین حساب ویژه ای باز کرده است. وی با حمله به نظم مستقر که از سوی خیل کثیری از مردم آمریکا قابل دفاع نیست، نامزدی ضد سیستم شناخته می شود که ابایی از سنت شکنی های مرسوم سیاسی در آمریکا ندارد؛ به همین دلیل نیز ترامپ با وجود فقدان سابقه حتی یک روز تجربه کاری برای دولت های فدرال یا ایالتی در آمریکا، این چنین به صندلی عالی ترین مقام این کشور نزدیک شده است.

وی از محبوبیت فراوانی میان دست راستی های خشمگین از وضع موجود برخوردار است؛ هر چند هنوز سران و کادر رهبری حزب جمهوریخواه – نمایندگان غیرمتعهد کنوانسیون ملی حزب – از ترامپ حمایت نکرده اند. با این حال، این میلیاردر جنجالی تهدید کرده که اگر سران حزب جمهوریخواه بخواهند برخلاف نظر هواداران حزبی و نتایج انتخابات مقدماتی، نامزد دیگری را برای شرکت در مرحله پایانی انتخابات ریاست جمهوری نوامبر سال جاری معرفی کنند، رأسا و به عنوان نامزدی از احزاب سوم در انتخابات شرکت خواهد کرد.

عمل به چنین تهدیدی، برای جمهوریخواهان که قصد دارند کاخ سفید را بعد از 8سال از دست دموکرات ها خارج کنند، کابوسی هولناک خواهد بود. این موضوع نشان می دهد که ترامپ بعد از سال ها تلاش های پشت پرده سیاست آمریکا، تصمیم گرفته است با جمهوریخواهان یا بدون آنان بر کرسی ریاست جمهوری این کشور بنشیند.

امیر علی ابوالفتح – کارشناس مسائل آمریکا


ویدیو مرتبط :
صحبت های جدید دونالد ترامپ

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

گپ و گفت «ایندپندنت» با هشت طرفدار دونالد ترامپ / چرا این میلیاردر آمریکایی در جذب مردم موفق بوده است؟



 اخباربین الملل ,خبرهای  بین الملل ,دونالد ترامپ

دونالد ترامپ در منطقه کویینز نیویورک به دنیا آمده است. 20 هزار نفر از مردم شهری که در آن بزرگ شده به انباری شهری در بیرون بت پیج در لانگ آیلند آمده بودند تا صدای او را بشنوند و با قدرت از "ارزش های نیویورک" دفاع کنند. اما همه آن ها که آمده بودند نتوانستند خود ترامپ را ببینند. در عمل بیشتر اتفاقات پیش تر از آمدن ترامپ روی صحنه

به گزارش انتخاب ، این نشریه در ادامه آورده است: در حالی که صف طولانی از مردم منتظر اتوبوس در کنار میدان ایستاده بودند، مردی به نام سام، 27 ساله، روی سقف ماشین پارک شده اش ایستاد و مقوایی بزرگ را دست گرفت که روی آن نوشته شده بود: همه شما احمق هستید.

صف مردم شروع به داد و فریاد و اعتراض کردند. سام می گوید: آن ها همه اش می گفتند برو دنبال کارت، اما خودشان آنجا بودند، درست مثل من.

شش دانش آموز وارد یک تاکسی شدند، همه شان ذوق زده بودند. سالی، راننده تاکسی 57 ساله هم به همان اندازه از دیدن آن ها خوشحال بود. او که لبخند می زد گفت: من ترامپ را دوست دارم. می رسانمتان، نگران نباشید.

پاول، دانشجوی 21 ساله اقتصاد در دانشگاه ایالتی نیویورک در صندلی عقب از این گلایه می کرد که "طرفداران سندرز" تحصیلات دانشگاهی رایگان می خواهند.

او با لحنی خشمگینانه گفت : خب، چه طور است اول بروند برای سربازی ثبت نام کنند؟

کریستفر رایان، 22 ساله، یک لوله کش عضو اتحادیه، نظرش این بود که آقای سندرز با کم کردن مالیات از ثروتمندان "تعادل را از بین می برد".

او در ادامه گفت: ما 200 سال کاپیتالیسم داشته ایم. قبلا موفق بوده و دوباره می تواند موفق شود.

البته دلیل اصلی آقای رایان برای رای دادن به ترامپ سیاست خارجیش بود. او از توافق با ایران و مکزیک که آن ها را مضحک توصیف کرد، انتقاد می کرد.

او گفت: الان سال 2016 است و مردم دارند به ایالات متحده می خندند.

درحالی که از تاکسی خارج می شدیم، کیلومترها دورتر از ایستگاه قطار و در میان یک منطقه صنعتی بزرگ، یکی دیگر از دوستان در گروه، کارمند دولتی بخش پزشکی، 21 ساله، اضافه کرد برای او علت اصلی علاقه به ترامپ استقلال او هست، چرا که ترامپ گفته تمام هزینه تبلیغاتش را خودش داده و او اصلا بخشی از سیستم نیست.

اما همه این نظر را ندارند. پرستار 36 ساله ای به نام الیسون کاپن خیلی به آقای ترامپ اعتقاد نداشت.

او گفت: من قبلا از او حمایت می کردم، اما الان فکر می کنم خطرناک است.

اما تقریبا همه افرادی که درصف انتظار آمدن ترامپ بودند و ایندیپندنت نظرشان را پرسید، آماده بودند تا سریع از ترامپ دفاع کنند؛ در جواب نظراتش در مورد زنان، می گفتند "سوء برداشت شده"، و سخنان عجیب و غریبش در مورد هتل هایش گفتند، "او دارد به شما نشان می دهد می توانید کیفیت بالا را برابر خود داشته باشید".

یکی دیگر از طرفداران ترامپ که نمی خواست نامش برده شود گفت: اگر ثروتمندها هم به اندازه فقرا مالیات بدهند، آن ها هم مثل بقیه می شوند، و همه مثل هم می شوند، و سر آخر به همان نقطه اول می رسیم.

یک خانم فروشنده 37 ساله به نام دانا ارسمن در مورد سخنان ترامپ درباره "مجازات" زنانی که سقط جنین کنند می گوید: از حرف های او خیلی سوءبرداشت می شود. او بدون فکر حرف می زند. سیاست دنیای مردها است. اینکه باید باشد یا نباید باشد، بالاخره واقعیت این است.

او اضافه می کند، ترامپ احمق است، اما انتخاب دیگر چیست؟

صدها طرفدار به سوی یک انبار پر از جمعیت سرازیر شدند تا از باجه امنیتی بگذرند. همه نمی توانستند وارد شوند و تنش ها در حال زیاد شدن بود.

مردمی با موهای بسته شعار می داد "بگذارید وارد شویم". اما ناگهان همان مرد شروع به فریاد زدن کرد که لعنت به ترامپ! او حتی نمی تواند یک گردهم آیی مرتب درست کند. شما حتی نتوانتستید وارد سالن بشوید!

ترامپ آمد و به تندی از تد کروز انتقاد کرد، وعده داد دیوار حائل در امریکا بسازد، و با آهنگ دهه شصتی محبوبش درباره مار سمی که به مهاجران غیرقانونی اشاره داشت، جمعیت را به سکوتی آرام برد.

او گفت اغلب 2 صبح به بت پیج می آید تا یک دور گلف بازی کند. او "شجاعت فوق العاده" همه این مردم در 11 سپتامبر را ستایش کرد.

اما پیشتر از اتمام سخنرانیش، جمعیت به سمت درهای خروج سرازیر شدند. پیر و جوان که اکثرا سفیدپوست بودند از سالن خارج شدند. آنها در مقابل خود با حدود 100 طرفدار مواجه شدند که بیرون درب نگه داشته بودند و اجازه حضور پیدا نکرده بودند.

مردی در میان آن جمعیت 100 نفره با عصبانیت فریاد زد، "من از ساعت 4:40 اینجا بوده ام". حالا ساعت 8 غروب شده بود. بسیاری حتی یک نگاه هم نتوانستند این آقای تاجر را ببینند. اما در وفاداری شان همچنان استوار بودند.

آن مویر، معلم 41 ساله، مقوایی با شعار "رای زنان نیویورک به ترامپ" در دست داشت.

او می گوید: خانواده و دوستان من و همه کسانی که می شناسم عاشق ترامپ هستند. او عاشق اجرای قانون است و می خواهد از سربازان از جنگ بازگشته مان مراقبت کند. او همین طور می خواهد شغل ها را به این کشور بازگرداند.

پس از نورهای بسیار روشن، موسیقی پاپ با صدای بلند، تشویق ها و ساعت ها فریاد دوست داشتن و توهین، ایستگاه اتوبوس بازگشت به ایستگاه قطار بت پگ خالی و آرام بود، درست مانند آرامش پس از یک روز در اردوی پر از فعالیت و هیجان مدرسه.

ترامپ سوار هلیکوپترش شد و به برج های خود بازگشت، اما طرفدارانش باید زمان بسیار بیشتری را در ایستگاه قطار منتظر می ماندند تا به خانه برسند. اما به نظر برایشان مهم نبود.

 اخبار  بین الملل  -  انتخاب