حمید دست قیچی را می شناسید؟!


حدود یک دهه است که یک آرایشگر جوان و خوش ذوق به نام «حمید جاوید» تصویر سنتی از یک آرایشگاه ایرانی را تغییر داده است.

ویژه نامه نوروز روزنامه گل - حامد جیرودی: حدود یک دهه است که یک آرایشگر جوان و خوش ذوق به نام «حمید جاوید» تصویر سنتی از یک آرایشگاه ایرانی را تغییر داده است. مردی با ایده های نو و تفکرات متفاوت نسبت به هم صنف های خود، توانسته شهرت خوبی را برای خود رقم بزند و بسیاری از افراد سرشناس ورزش، هنر و سیاست را به سوی خود بکشاند.

برای ملاقات با او و نشستن پای صحبت هایش به بام تهران و منطقه ولنجک رفتیم. خانه ای نقلی و زیبا که به نظر مسکونی می آید اما در آن دفتر کار آرایشگر جوان واقع شده.

صحبت های حمید جاوید آغاز می شود و تغییراتی که نسبت به دیگران حس می کنی دیده می شود. دوستان همراه جاوید طبق روال با چای و قهوه پذیرایی می کند. این راهی کاوشگرانه و روانشناسانه توسط او برای آغاز شناخت روحیات و رفتار مشتریانش است؛ مشتریانی که غالبا از چهره های سرشناس در حوزه های مختلف هستند و طبعا روی چهره و موی خود حساسیت بیشتری دارند. اینجاست که حمید برخلاف دیگر آرایشگرها، از مشتریان خود سفارش چگونگی مدل مو را نمی گیرد و طبق شناختی که خودش از روحیات و میمک چهره آنها پیدا کرده، روی صورت و موهای شان کار می کند. آرایش و پیرایشی که غالبا با رضایت و خوشحالی آن مشتری همراه می شود و آنها از تغییری که در چهره آنها به وجود آمده احساس خوبی دارند.

تغییرات جالب همچنان ادامه دارد! با طی کردن پله های چوبی مدور، به طبقه دوم ساختمان که اتاق کار اصلی حمید جاوید است می رسیم. شگفتی جایی بیشتر می شود که می بینی، هیچ آینه ای در اتاق قرار ندارد! یک صندلی چرخشی در وسط اتاق و وسایل جالبی که از بودن آنها می شود تعجب کرد!

طاقچه ای که بالای آن تابلوی نفیسی که به صورت ریز آیت الکرسی در آن نگاشته شده و درون طاقچه هم یک جلد کلام الله مجید، کتاب مثنوی معنوی مولوی و کتاب های جبران خلیل جبران دیده می شود!

سر را که می چرخانی، تصویری از یک شمایل متفاوت و زیبا از حضرت علی (ع) را می بینی که دو شمع کوچک کنار آن قرار دارد و فضایی روحانی و آرامش بخش را برای مخاطب ایجاد می کند و در کنار اینها یک موسیقی لایت که به دلپذیر شدن محیط کمک می کند. سبک و سیاق دفتر او نشان می دهد که چرا سبک کاری بسیار متفاوت تر از دیگران است و آرایشگران جوان دیگری هم در شهر، سبک کاری او را در پیش گرفته اند...

حمید دست قیچی را می شناسید؟!

مدل موی علیرضا حقیقی در جام جهانی، یکی از سوژه های جالب این رقابت ها بود و حتی چند رسانه خارجی به این موضوع اشاره کردند که دروازه بان تیم ایران می تواند بازیگر هالیوود شده و یا حتی به یک مدل مطرح تبدیل شود. به عنوان کسی که آرایشگری را به صورت حرفه ای و ویژه دنبال می کنی، مدل موی حقیقی را چطور دیدی؟

- این سوژه یک نکته جالب دارد و آن این است که علیرضا به علت تمرینات و اردوهای مداوم تیم ملی در روزهای آخر مانده به جام جهانی، این فرصت را پیدا نکرده بود خیلی به خودش برسد و این تیپ او در واقع بر اثر اصرار نداشتن به تیپ گرایی برای او اتفاق افتاد و این مدل موی ساده باعث شد تا اتفاق های خوبی برای او بیفتد.

شما خودت روی موهای کدامیک از ملی پوشان کار کردی؟

- من به علت اینکه وقت بسیار کم بود، در روزی که بچه ها می خواستند به دیدار رییس جمهور بروند، تنها توانستم در اردوی تیم ملی، موهای جواد نکونام را بزنم و خیلی خوشحالم که در این شرایط، علیرضا حقیقی با مدل موهای ساده و زیبایش، بسیار دیده شد و به چشم آمد.

اما به نظر می رسید حقیقی حسابی روی موهای خود کار کرده و برای همین مورد توجه قرار گرفته است؟!

- به نظر من حقیقی برای این مورد توجه قرار گرفت که تیپ ساده اما شیکی داشت و باعث شد تا برجسته شود. تجربه من می گوید که هر وقت فردی به ورطه تابلو شدن نرفته و تیپ ساده ای زده، شرایط بهتری برای او رقم خورده است. این شرایط برای افراد سرشناس قابلیت دیده شدن بیشتری ایجاد می کند. تیپ های ساده که چهره خوبی هم دارند. مثل محمدرضا گلزار و پوریا پورسرخ که نمونه های آرتیست های شیک و ساده هستند.

چطور مشتریانت را طبق تشخیص خودت آرایش می کنی؟

- اگر طرف روی خودش شناخت داشته باشد، از او کمک می گیرم اما اگر بفهمم که چیزی نمی داند، به هیچ عنوان کار غیرمتعارفی روی سر و صورت او انجام نمی دهم. ماندگاری آدم ها به سادگی آنهاست. سیروس قایقران تا ابد سیروس قایقران می ماند. او نمونه ساده و شیک یک ایرانی شمالی بود.

البته در نسل قبل از قایقران، به خصوص در قبل از انقلاب، فوتبالیست های زیادی بودند که مدل موهای متفاوتی داشتند و به طور مثال مانند گروه معروف بیتل ها، خودشان را درست می کردند؟

- بله. در آن مقطع مدل موها اگزجره بود که با رویدادهای مهمی مانند انقلاب همراه شد و بعد از تحولات سیاسی در جامعه، دیگر تعداد زیادی از آن نسل نتوانستند خودشان را نشان دهند، در حالی که هم از لحاظ فنی و هم تحصیلات در شرایط بسیار خوبی قرار داشتند.

یعنی مدل مو اینقدر در نگرش انسان ها به هم تاثیر دارد؟

- بله. حتما تاثیر دارد. در آن نسل علی پروین هم حضور داشته که همیشه یکدست بوده و به خاطر همین تیپ ساده و معمولی اش بوده که اینقدر طرفدار داشته است. شما حمید استیلی را ببینید. همیشه یک جور بوده و به همین خاطر به مرم داری مشهور شده و این تیپ ساده و شیک، به او کمک کرده است.

حمید دست قیچی را می شناسید؟!

با این حال، فرد گاهی چهره سرشناسی را در ورزش و سینما می بیند که از مدل موی او خوشش می آید و می خواهد شبیه او شود؟

- چیزی که من می بینم این است که تقلید گاهی اصلا جواب نمی دهد. ممکن است یک تیپ و مدل مو تنها در یک جا و در یک روز و برای یک شخصیت و نقش جواب بدهد و به این معنا نیست که بسیاری از آن مدل پیروی کنند. هر کسی مربوط به یک شهر خاص و قومیتی که در آن متولدشده است و نباید زیاد از آن فاصله بگیرد.

در این شرایط به نظر می رسد تو هم با مدل موهای به اصطلاح منشوری که فدراسیون گاه و بیگاه در مورد آن به فوتبالیست ها هشدار می دهد، مخالفی؟

- من فکر می کنم فدراسیون فوتبال چاره ای جز مخالفت با این مدل موها ندارد!

پیشنهاد تو چیست؟

- من پیشنهادم این است که باید استعدادیابی انجام داد و از افراد تحصیل کرده در جامعه برای آشنایی بیشتر بازیکنان درباره چگونگی رفتار و نوع آرایش مو و پوشش آنها کمک و مشاوره گرفت.

خودت چطور به این سبک از آرایشگری کشیده شدی؟

- من در مورد کاری که انجام می دهم، بسیار تفکر می کنم. از دوران نوجوانی و حتی سن کمتر به بهتر شدن چهره افراد بسیار علاقه داشته ام و فکر می کنم که من فقط برای آرایشگری متولد شده ام! در همان دوران بود که کار آرایشگری را آغاز کردم اما می دیدم که نمودار مثبتی در این کار طی نمی شود. برای همین تبحر مردم شناسی و جامعه شناسی را هم به کار خودم اضافه کردم تا به روش دلخواه خودم دست پیدا کردم.

و روی همین اصل، مشتریان خاص خودت را هم پیدا کردی؟

- من تقریبا با قشر شناخته شده جامعه کار می کنم. البته اینکه بخواهم همه جامعه ورزشی و هنری را پوشش دهم، اصلا امکانپذیر نیست و برای همین تقریبا با ویترین جامعه ورزش و هنر کار می کنم.

این ویترین شامل چه کسانی است؟

- در فوتبال جواد نکونام، سید مهدی رحمتی و ... در والیبال سعید معروف و تعدادی دیگر، در بین هنری ها چهره هایی مانند علی لهراسبی، نیما مسیحا، محمدرضا فروتن، محمد سلوکی و ...

در بین دیپلمات ها چطور؟

- دیپلمات ها افراد باهوشی هستند که گاهی پیش می آید که روی چهره و صورت آنها نیز کار می کنم.

دوست داری روی چهره آقای ظریف کار کنی؟

- خیلی دوست دارم روی چهره آقای ظریف تاثیرگذار باشم و علاقه دارم که هر وقت از من دعوت کنند،در فضایی به دور از تعارفات، برای ایشان کار کنم.

دیدن یک دیپلمات ایرانی مثل آقای ظریف با ریش پروفسوری برای خیلی ها جذاب بوده و آن را یک نوع ساختارشکنی می دانند!

- آقای ظریف کارهای بسیار خوبی انجام داده اند. مثل حرف زدن با مردم در فیس بوک و مدل ریش ایشان هم همانطوری که گفتید مورد توجه قرار گرفته بود که برای خود من هم جالب بود.

احمدی نژاد چطور؟

- قطعا تاثیرگذار خواهد بود! من در زمان ریاست جمهوری ایشان پیشنهاداتی برای بهتر شدن میمک چهره ایشان به دوستان شان ارائه دادم اما درست اجرا نکردند!

حمید دست قیچی را می شناسید؟!

یعنی همان تیپ ساده و شیک؟

- بله اما ساده و شیک بودن اصلا کار آسانی نیست و باید در آن دقت فراوانی انجام داد. شما جرج کلونی را ببینید. در اوج سادگی قرار دارد اما چهره اش به بیلبوردی تبدیل می شود که در کشور ما هم از آن استفاده می شود و مقبولیت دارد.

دیگر دوست داری روی چهره چه افرادی کار کنی؟

- من همه چهره های مطرح را دوست دارم که روی آنها کار کنم. در این بین مجریان تلویزیونی و اخبارگوها، گزینه های ایده آلی برایم هستند.

همین علی پروین که دوستش داری را چقدر می توانی چهره اش را بهتر کنی؟

- پروین نباید از خودش دور شود اما می تواند قاب بهتری هم بگیرد. پروین تنها یک ورزشکار نیست. او یک اسطوره اجتماعی است که خصوصیات زیادی مثل مردم داری دارد. به خصوص در ایام محرم که رفتار حرفه ای جالبی دارد.

علی کریمی هم جزو مشتریان ویژه ات بود، درست است؟

- بله، علی قبلا پیش من می آمد اما الان اصلا از مدل موهای او راضی نیستم!

اما مدل موهای بلند کریمی که شبیه مدل مصری است، در این سال ها زیاد تغییری نکرده؟!

- تغییر که داشته. مدل موهای قبلی اش با حرکات انفجاری که انجام می داد، خیلی هماهنگ بود و مثبت تر به نظر می رسید اما الان اینطور نیست!

درباره مدل مو و چهره علی دایی چه نظری داری؟

- علی دایی نماینده پرقدرت فوتبال کشورم در جهان است اما متاسفانه بعد از تصادف شدیدی که داشت، در سرش شکستگی ایجاد شد که معلوم است. دایی از لحاظ رفتاری یک فرد رک و صریح گو است اما نوع مدل موی فعلی او، دایی را پرخاشگر نشان می دهد. به نظر من، دایی با موی کوتاه ساده بدون ژل و رو به پایین، بهتر به نظر می آید و چهره مناسب تری پیدا می کند.

با این تفاسیر و توضیحات، دستمزدی که می گیری چقدر است؟!

- من به اندازه تلاش مضاعفی که انجام می دهم و وقتی که در یک موقعیت مناسب برای طرف مقابل می گذارم، از او پول می گیرم.


ویدیو مرتبط :
ساخت قیچی دست ساز در اصفهان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دست نوازش هما روستا بر سر حمید سمندریان + عکس



دست نوازش هما روستا بر سر حمید سمندریان + عکس

تئاتر - زنگ آیین آعاز نمایش «پدر خوانده ناپلی» با کارگردانی بابک محمدی، شامگاه سه شنبه در تماشاخانه ایرانشهر نواخته شد.

به گزارش خبرآنلاین، در این مراسم که هنرمندان باسابقه و شناخته شده هنرهای نمایشی کشور حضور داشتند، حمید سمندریان، کارگردان و استاد پیشکسوت تئا‌تر کشور نیز به همراه همسرش (هما روستا) از جمله دعوت شدگان بود.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

هما روستا، بازیگر باسابقه تئاتر و سینما، همسر حمید سمندریان، کارگردان پیشکسوت تئاتر است/خبرآنلاین