کودکان


2 دقیقه پیش

با بطری نوشابه برای پسر کوچولو هواپیما بسازید

به جای خریدن اسباب بازی های گران قیمت ، می توانید با استفاده از ابزاری که در خانه در اختیار دارید اسباب بازی هایی با کمک فرزندان خود بسازید که هم در هزینه ها صرفه جویی می ...
2 دقیقه پیش

از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید

آیا شما می خواهید برای مراقبت از نوزاد خود، یک رویکرد جامع تری را انتخاب کنید؟ آیا شما به عنوان یک پدر و مادر به دنبال درمان های طبیعی برای بچه های کوچک خود هستید؟ آیا می ...

چگونه کودکانی ورزشکار تربیت کنیم؟


ورزش یکی از مهم‌ترین بخش‌های زندگی سالم و یکی از اصلی‌ترین روش‌های حفظ سلامت از کودکی تا سالمندی است.‌

سلامت - شهرام‌بانکی: ورزش یکی از مهم‌ترین بخش‌های زندگی سالم و یکی از اصلی‌ترین روش‌های حفظ سلامت از کودکی تا سالمندی است.‌ بیشتر افرادی که از کودکی به فعالیت و ورزش عادت می‌کنند، در بزرگسالی نیز با وجود مشغله‌های کاری خود زمانی را به ورزش اختصاص می‌‌دهند. همراه کردن ورزش با بازی، بهترین روش برای تبدیل فعالیت‌های بدنی به کاری مفرح است. همه می‌دانیم امروزه چاقی کودکان در جامعه زیاد شده و به معضل تبدیل شده است. کودکانی که اضافه‌وزن دارند، در آینده با مشکلات متعدد سلامت روبرو خواهند شد.‌

اینکه کودکان از سنین کم به لذت بازی و ورزش پی ببرند و کمتر به انجام بازی‌های کم‌تحرک مثل بازی با رایانه بپردازند، باعث می‌شود در آینده سالم و تندرست بمانند و دچار بسیاری از بیماری‌های مفصلی، گوارشی و قلبی نشوند. اما حفظ تناسب‌اندام کودکان در منزل بسیار سخت است. از سوی دیگر باشگاه‌هایی که مهدکودک داشته باشند یا مهدکودک‌هایی که وسایل ورزشی ایمن و مناسب داشته باشند یا بسیار کم هستند یا بسیار پرهزینه.

چگونه کودکان را به ورزش عادت بدهیم؟

از این رو برای کودکان، رفتن به پارک‌ها و انجام تمرین‌های ورزشی بازیگونه با آنها بهترین، کم‌هزینه‌ترین و ایمن‌ترین راه برای متناسب شدن کودکان و البته خود والدین است. در این شماره، شما را با چند حرکت ورزشی ساده، مفرح و ایمن که با کمک و مراقبت والدین انجام می‌گیرد و به تقویت و هماهنگی سیستم عصب و عضله و بالا رفتن اعتماد به نفس و قوای جسمی و روانی کودکان منجر می‌شود، آشنا می‌کنیم.

گرم‌کردن با بازی

ابتدا اجازه دهید کودک چند دقیقه بازی کند، بدود، بالا و پایین بپرد و با دستگاه‌ها تا حدی آشنا شود. مثلا از تونل منتهی به سرسره عبور کند.سرسره بازی کند یا تاب بخورد.
بعد با او آرام حرکات کششی بالا و پایین تنه را انجام دهید و هر حرکت را 2 ست، در حد توان کودک انجام دهید.

پله و طناب

برای بالا رفتن از پله یا طناب‌های درهم پیچیده به کودک آموزش دهید و اجازه دهید چند بار به تنهایی بالا و پایین برود. شما فقط از پشت سر مراقب خسته شدن احتمالی دست و پای کودک باشید.این حرکت انگشتان دست، دست‌ها، رو و پشت پاها را درگیر و تقویت می‌‌کند.

بارفیکس

کمک کنید کودک با هر دو دست از میله بارفیکس آویزان شود و در حد توان، خودش را آویزان نگه دارد. در طول انجام حرکت از پشت مراقب باشید و با 2 دست کنار بدن کودک را به آرامی نگه دارید.
این حرکت به کشیدگی اندام، درگیر شدن بسیاری از عضلات و تقویت قوای جسمی و اعتماد به نفس کودک کمک می‌کند.

سنگ‌نوردی

برای بالا رفتن از دیوار سنگ‌نوردی هم مثل پله و طناب اجازه دهید خود کودک جای دست‌ها و پاها را یاد بگیرد و بالا و پایین برود. شما پشت‌سر او بایستید.

چگونه کودکان را به ورزش عادت بدهیم؟

این حرکت علاوه بر بالا بردن توان کلی بدن،‌ انگشت‌های دست و پا و قدرت تفکر و تصمیم‌گیری کودک را هم افزایش می‌دهد.

دراز و نشست

برای دراز و نشست، دست‌های کودک را بگیرید و به او بگویید برای بالا آمدن کمی از دستان شما کمک بگیرد. توجه داشته باشید حرکت برگشت به پایین آرام انجام شود.

این حرکت عضلات شکمی کودک را تقویت می‌کند و باعث بهتر ایستادن، جلوگیری از گودی کمر و جلو نیامدن شکم می‌شود.

شنا

برای حرکت شنا رفتن روی دست‌ها، با 2 دست خود کودک را از زیر سینه و دست‌هایش بگیرید و آرام به کمک خود کودک، او را بالا بیاورید و در برگشت آرام کنترل کنید.

چگونه کودکان را به ورزش عادت بدهیم؟

این حرکت عضلات سینه، دست‌‌ها و پشت را تقویت می‌کند.

پلانک

برای حرکت پلانک، کودک روی ساعدها و نوک انگشتان پاهایش قرار می‌گیرد و تمام بالا‌تنه خود را به طور یک دست بالا آورده و کمی نگه دارد. برای حفظ تعادل با هر 2 دست از زیر شکم کودک را گرفته و بالا نگه دارید.

این حرکت در بالا بردن قوای تمام عضلات بدن و بالا رفتن تعادل فرد کمک بسیاری می‌‌کند.


ویدیو مرتبط :
مستندی دیدنی از کودکانی که در کانون اصلاح و تربیت منتظر آزا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چگونه کودکانی شاد تربیت کنیم؟



 

چگونه  کودکانی  شاد تربیت کنیم؟

 

یکی از بهترین هدایایی که پدر و مادر می توانند به فرزندانشان بدهند، امکان شاد زیستن و شاد بودن آن هاست. برای شاد بودن، به ثروت و دارایی فراوان نیازی نیست، بلکه می توان با ساده ترین و پیش پا افتاده ترین وسایل و امکانات نیز کودکان را شاد کرد.

 

بچه هایی که بتوانند احساسات و عواطف شاد درونشان را بشناسند، می توانند آن را در سراسر زندگی خود حفظ کنند. شادی کودکان موجب تقویت روحیه، انگیزه، عزت نفس و پایداری آن ها می شود. پدر و مادر می توانند با استفاده از این روش های ساده شادی و نشاط را در وجود بچه ها زنده نگه دارند:

 

با فرزندان به بازی بپردازید

 

با کودکان خود بازی های کودکانه کنید. زمستان ها با برف، آدم برفی بسازید و از برف بازی لذت ببرید. شاید نتوانید هم پای کودک خود بدوید و تحرک داشته باشید ولی حضور شما، نیروی پایداری را در کودکتان افزایش می دهد و دلیلی برای خنده و شادی هردوی شما خواهد شد. بچه ها از این که می توانند بیشتر بپرند و سریع تر بدوند، احساس غرور می کنند و با آزاد کردن انرژی درونشان، احساس شادی و نشاط می کنند.

 

 

با صدای بلند بخندید

 

لطیفه بگویید. داستان های طنز و خنده دار و شعرهای شاد بخوانید. به دنبال سرگرمی های شاد کننده باشید. کاری کنید تا صدای خنده فرزندتان بلند شود. آن وقت خواهید دید که با خنده او شما هم خواهید خندید. خندیدن شما تأثیر فراوانی بر جسم و جان شما می گذارد و بسیاری از فشارهای روانی کاهش پیدا می کند. اکسیژن بیشتری به بدنتان می رسد و با روحیه بهتری به حل مشکلات می پردازید.

 

کودکان موفق، کودکان شادند و کودکان شاد، کودکان موفق اند. بکوشید عادت هایی را در فرزندتان تقویت کنید که روحیه تحمل و مقاومت را در او بالا ببرد. همه کودکان به زمانی برای تخلیه بار هیجانی، زنگ تفریح و بازی های شادی بخش نیاز دارند. دیدن پرواز پرندگان، حرکت ابرها و دقت در محیط اطرافشان هم می تواند به نوعی تفریح به شمار آید.

 

 

کمک کردن و حمایت کردن را به کودک بیاموزید

 

از فرزندتان بخواهید اسباب بازی های قدیمی و وسایلی را که مدت هاست به سراغشان نرفته است، به بچه های مستمندی که می شناسد، اهدا کند. کودک در این حال به آرامش روحی و روانی دست می یابد و از صمیم قلب احساس راحتی و شادابی می کند.

 

 

در تشویق فرزندتان خلاق باشید

 

وقتی فرزندتان در انجام کاری موفق شده و توانسته است به هدفش برسد، با گفتن جمله هایی که شادی شما را از این پیروزی نشان دهد، او را تشویق کنید. البته مراقب باشید که تشویق هایتان اغراق آمیز و بیش از حد لازم نباشد.

 

 

امکان نوآوری را به کودک بدهید

 

هر کودکی توانایی و استعداد خاصی دارد. چرا نباید این امکان را به او داد که خودی نشان دهد؟ آیا او کتاب خواندن را دوست دارد؟ در این صورت، زمانی که شما آشپزی می کنید یا به باغچه آب می دهید، می توانید به او اجازه دهید برایتان کتاب بخواند. وقتی شور و شوق و اشتیاق فرزندتان را برای کمک و همکاری بپذیرید و نشان دهید که تحت تأثیر محبت های او قرار گرفته اید، موجب شادی و افزایش اعتماد به نفس او خواهید شد.

 

منبع: روزنامه خراسان