کودکان


2 دقیقه پیش

با بطری نوشابه برای پسر کوچولو هواپیما بسازید

به جای خریدن اسباب بازی های گران قیمت ، می توانید با استفاده از ابزاری که در خانه در اختیار دارید اسباب بازی هایی با کمک فرزندان خود بسازید که هم در هزینه ها صرفه جویی می ...
2 دقیقه پیش

از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید

آیا شما می خواهید برای مراقبت از نوزاد خود، یک رویکرد جامع تری را انتخاب کنید؟ آیا شما به عنوان یک پدر و مادر به دنبال درمان های طبیعی برای بچه های کوچک خود هستید؟ آیا می ...

چه کنم فرزندم کتاب بخواند؟



مطالعه,بهترین روش  مطالعه,روشهای بهتر  مطالعه

 انسان موجودی کمال گرا است و با سکون و سکوت سازگاری ندارد. او همیشه به دنبال راهی است که یک گام به جلو بردارد و گره ای از مشکلات خود بگشاید؛ بنابراین برای پیشرفت در عرصه های زندگی، احتیاج به شناخت نسبتا کاملی از خودو جامعه دارد و باید با گذشته و آینده ارتباط برقرار کند.

کتاب و مطالعه، وسیله ای برای شناخت و رشد دینی، فرهنگی، اخلاقی و اجتماعی انسان است. انسان با خواندن یک کتاب خوب، ساخته می شود، رشد می کند و  آمادگی لازم برای حرکت را به دست می آورد. کتاب انسان را به مرزهای علم و دانش نزدیک می کند و او را به قله های رفیع معرفت و آگاهی می رساند.

زمان ها و موقعیت های نامناسب برای مطالعه


در هنگام مطالعه، باید به موارد زیر دقت کنید:
- از ایجاد فاصله زیاد بین زمان های مطالعه خودداری کنید.


- مطالعه نباید در ساعت های پایانی شب صورت بگیرد، زیرا در این زمان، اندام های حسی دچار خستگی شده اند.


- مدت زمان مطالعه یک و نیم تا دو ساعت باشد و پس از استراحتی کوتاه، مطالعه دوم را آغاز نمایید.


- درمان مطالعه، نباید خستگی بر شما مستولی شده باشد.


- در مورد مطالعه درسی، اگر در طول سال، مطالعه روزانه داشته باشید، بسیار مفیدتر است، زیرا مطالعه در شب امتحان، ایجاد اضطراب می کند و اضطراب، سبب کاهش قدرت حافظه می شود.


- نباید برای جبران محدودیت زمانی، با سرعت بیشتری مطالعه کنید.


- در زمان مطالعه باید به دور از هرگونه تشویش و نگرانی باشید.

شیوه های ایجاد انگیزه و عادت دادن فرزندان به مطالعه و کتابخوانی
1- از شیوه الگویی استفاده کنید
تاثیر الگو و نقش پذیری انسان یک امر طبیعی است که از غریزه تقلید سرچشمه می گیرد. یکی از کارهای مهم و موثری که والدین می توانند در خصوص همراهی و هماهنگی با فرزندان خود در امر مطالعهو کتابخوانی انجام دهند، آشنا کردن آنها با کتابخانه است. پدر یا مادری که دست فرزند خود را بگیرد و حداقل برای نخستین بار، او را تا کتابخانه همراهی نماید و در انتخاب کتاب به او کمک کند، نه با حرف که به واسطه عملکرد خود به او می گوید: «مطالعه آنقدر ارزش دارد که من همراه تو می آیم و وقت خود را در این راه صرف می کنم.»

پدر، مادر و خواهر یا برادر بزرگتر، کاملترین الگوها برای همانندسازی کودکان هستند.

همچنین اگر یک کتابخانه هر چند کوچک در خانه وجود داشته باشد و قسمتی از آن نیز به کودک اختصاص یابد، میل و توجه او به کتاب و مطالعه تقویت می شود.


بنابراین در خانواده هایی که والدین علاقه زیادی به مطالعه ندارند و اوقات فراغت خود را صرف سرگرمی هایی می کنند که با کتاب و مطالعه ارتباطی ندارد، نباید انتظار داشت که فرزندان به کتاب خواندن و مطالعه، علاقمند شوند.

2- برنامه ریزی کنید
داشتن یک برنامه مناسب از ضروری ترین نیازهای انسان در زندگی است. هر چند در جامعه ما بسیاری از افراد و خانواده ها به این اصل اساسی و مهم توجهی نمی کنند، ولی معمولا انسان هایی که طالب موفقیت و سعادت هستند، برنامه منظمی برای زندگی خود و فرزندانشان تنظیم می کنند؛ برنامه ای که دربرگیرنده تمام نیازهای جسمی و روانی آنها باشد؛ فعالیت هایی چون انجام تکالیف شرعی و دینی، بازی، ورزش،انجام تکالیف درسی، تماشای تلویزیون، همکاری در امور خانه، شرکت در بحث های خانواده، مطالعه و کتابخوانی و غیره.

 مطالعه,بهترین روش  مطالعه,روشهای بهتر  مطالعه

 3- برای فرزندان خود قصه بگویید
قصه وسیله ای است که می تواند کودکان ار پای صحبت بزرگترها بنشاند و روابط عاطفی میان آنها را تقویت کند. والدین می توانند از راه قصه گویی، توجه و اعتماد کودکان را به خود جلب کنند و با انتقال آنان به دنیای شادی و تخیل، زمینه رشد و تکامل ذهنی شان را فراهم سازند. کودکان علاقه زیادی به شنیدن قصه دارند و از این کار لذت می برند. آنها بسیاری از اوقات به مطالبی که برایشان می گوییم یا می خوانیم، به چشم یک قصه خیال انگیز نمی نگرند، بلکه آن را رویدادی واقعی می دانند که در زمان های گذشته به وقوع پیوسته و همین امر باعث می شود با علاقه و دقت بیشتری به این مطالب گوش دهند.

 

از این علاقه به خوبی می توان برای ایجاد انگیزه و عادت دادن آنها به مطالعه و کتابخوانی استفاده کرد. در حقیقت ما با قصه گویی، لذت و شیرینی کتاب و مطالعه را به کام کودکان می ریزیم و کودک وقتی بداند که چنین قصه های شیرین و خیال انگیزی محصول کتاب است، در آرزوی آن است که خودش هم بتواند روزی کتاب به دست بگیرد و آن را بخواند.. در حقیقت ما با قصه گویی، لذت و شیرینی کتاب و مطالعه را به کام کودکان می ریزیم و کودک وقتی بداند که چنین قصه های شیرین و خیال انگیزی محصول کتاب است، در آرزوی آن است که خودش هم بتواند روزی کتاب به دست بگیرد و آن را بخواند.

4- برای کودکان اشعار زیبا و موزون بخوانید
از آنجا که کلام شعر آهنگین و موزون است، می تواند علاقه و توجه کودکان را به خود جلب کند و به راحتی آنان را به وادی تخیل بکشاند. شعر خواندن از روی کتاب برای بچه ها، در علاقمندی آنها به کتاب و ایجاد رغبت و عادت به مطالعه بسیار موثر است و در حقیقت، همان نقشه قصه را ایفا می کند. شعرهای کودکان باید کوتاه، ساده و روان باشد و با آنچه که مورد علاقه آنان است، ارتباط نزدیک داشته اشد تا بتواند روی آنها تاثیر بگذارد.

5- کتاب را با صدای بلند برای کودک خود بخوانید
بلند خواندن کتاب، علاوه بر اینکه محتوا و معنای آن را بهتر انتقال می دهد، می تواند تصورهای درونی و عشق و علاقه فردی که کتاب می خواند را نیز به افرادی که برای آنها کتاب خوانده می شود، منتقل کند و یک رابطه عمیق و عاطفی بین آنها پدید می آورد.

اگر وقتی که ما مطالب کتاب را می خوانیم با انگجشت به تصاویر هم اشاره کنیم و اجازه دهیم که کودک، حرکات دست ما را ببیند و به تصویرهای کتاب نگاه کند و ما نیز ارتباط بین مطالب کتاب و تصویرهای آن را برایش شرح دهیم، او احساس مشارکت می کند و علاقه بیشتری از خود نشان می دهد.

6- کودکان را به کشیدن نقاشی تشویق کنید
اگر فرزندان خردسال خود را به کشیدن نقاشی تشویق کنیم و زمینه ای فراهم آوریم که آنها با دفتر، قلم و مداد رنگی آشنا شوند، گام موثری در جهت افزایش علاقه آنها به کتاب برداشته ایم. کودک علاقمند به نقاشی، سعی می کند کتاب های مختلف را به دست آورد تا تصاویر آنها را بکشد و همین جستجو برای یافتن کتاب و تصویرهای زیبا، علاقه او را به کتاب بیشتر می کند.

  مطالعه,بهترین روش  مطالعه,روشهای بهتر  مطالعه

  7- کودکان را به بیان داستان ها و مطالبی که خوانده اند، تشویق کنید
کودکان دوست دارند مطالبی را که خوانده اند، بیان کنند و از این کار لذت می برند. وقتی کودک می خواهد قصه ای را که از زبان فرددیگری شنیده یا در کتابی خوانده است برای ما تعریف کند، باید با صبر و حوصله و اشتیاق به سخنان او گوش دهیم و این برخورد ما نشانه این است که به مطالعه او و مطالبی که خوانده است، علاقه مندیم؛ بنابراین او سعی خواهد کرد به این کار ادامه دهد و اطلاعات جدیدتری کسب کند تا در فرصت های مناسب، به بیان آنها بپردازد و مورد تشویق و تحسین قرار گیرد.

8- از اسباب بازی های کودکان برای ایجاد عشق و علاقه نسبت به کتاب و مطالعه استفاده کنید
اسباب بازی، کودک را از دنیای درونی اش بیرون می کشد و او را با دنیای بیرون ارتباط می دهد و بدین وسیله می تواند میان دنیای تخیل کودکانه خود و واقعیت، پل بزند. ساخت وسایل مطالعه به صورت اسباب بازی، زمینه فکری خوبی نسبت به کتاب و کتابخوانی در کودک پدید می آورد. همانطور که او وسایل آشپزی را دور خود می چیند و از آنها برای طبخ غذای خیالی و پذیرایی از میهمانان فرضی استفاده می کند، به همین شیوه می تواند با داشتن قفسه های کوچک کتاب، میز، چراغ مطالعه و کتاب، نقش یک کتابدار یا دانش آموز اهل مطالعه را بازی کند. می توان با استفاده از چند تکه مقوا و وسایل ساده این بازی را انجام داد.

9- برای پاسخ دادن به پرسش های کودکان، از کتاب استفاده کنید
در بسیاری از موارد بهتر است به جای دادن پاسخ سریع، آنها را تشویق کنیم که خودشان پاسخ مورد نظرشان را پیدا کنند و برای این کار، به آنها کتاب معرفی کنیم تا پاسخ خود را در آن بیابند. اگر کتاب های مورد استفاه، تصویر داشته باشد، نتیجه مطلوبتری به دست خواهد آمد.

10- برای کودکان و نوجوانان خود، کتاب ها و نشریه های مناسب خریداری کنید
اگر والدین به خرید کتاب برای کودک اهمیت بدهند، به راحتی می توانند او را به سمت مطالعه سوق دهند. برای مثال، وقتی پدری چند روز به مسافرت می رود، کودک با بی صبری در انتظار آمدن او لحظه شماری می کند و با آمدن پدر، خود را در آغوش او می اندازد و معمولا اولین سوالش این است که «پدر برایم چه آورده ای؟!» ممکن است پدر برای او شیرینی، اسباب بازی یا لباس آورده باشد اما اگر همراه هر کدام از اینها، یک یا چند جلد کتاب متناسب با سن او را نیز آورده باشد، به او می فهماند که همانطور که شیرینی، اسباب بازی یا لباس اهمیت دارد، کتاب هم ارزشمند است. اهدای کتاب در موقعیت های مناسب، مثل جشن تکلیف یا تولد، می تواند اثربخشی بالایی داشته باشد.

منبع:مجله راز


ویدیو مرتبط :
سخن نماز با کسی که آن را کامل بخواند و آنکه ناقص بخواند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

فرزند پیش دبستانی شما می تواند کتاب بخواند !



 

 

فرزند پیش دبستانی شما می تواند کتاب بخواند !

 

با این روش فرزند پیش دبستانی شما می تواند کتاب بخواند !کتاب‌‌هایی انتخاب کنید که کودکتان را به چالش می‌کشاند و به پیشرفت بیشتر مهارت‌های او کمک می‌کند. کتاب‌های الفبا، کتاب‌های شمارش اعداد یا کتاب‌هایی که لغات جدید آموزش می‌دهند هم خوب است.

 

با اینکه اشکان کوچولو هنوز خواندن و نوشتن یاد نگرفته است اما وقت زیادی را هر روز صرف نگاه کردن به کتاب‌ها، ورق زدن آنها و تماشای عکس‌های مختلف می‌کند. خطوطی از کتاب را که با خواندن هزار باره والدینش حفظ کرده است را برای خود بلند می‌خواند. حتی برای خود داستان‌سازی هم می‌کند و اینها فقط نشاندهنده یک چیز است: او کم‌کم به یک کتاب‌خوان تبدیل می‌شود.

 

رفتن به مدرسه و کتاب خواندن

 

بچه‌ های پیش ‌دبستانی چیزهای خیلی زیادی نسبت به زمانی که نوپا بودند بلد هستند. البته نمی‌توانند به تنهایی از پس خواندن کتاب برآیند اما اگر زیاد برای آنها کتاب خوانده شده باشد، چند نکته درمورد کتاب خواندن می‌دانند:

 

آنها می‌دانند که کتاب از اول به آخر خوانده می‌شود.

عکس‌ها باید سمت چپ و بالا باشند.

خواندن از راست به چپ است.

زبان کتاب‌ها ممکن است فرق کند.

کلمات صداهای مختلفی در خود دارند.

بعضی از کلمات آشنا و بعضی ناآشنا هستند.

 

همه اینها مهارت‌های فوری زبان هستند-پایه و اساسی که برای خواندن مستقل به آنها نیاز دارند.

 

چطور می‌توانید پرورش بیشتر این مهارت‌ها را در فرزندتان تشویق کنید؟

 

فقط باید بلند‌بلند کتاب بخوانید.

 

اینکه کتاب‌های مختلفی را برای بلند خواندن انتخاب کنید، دایره لغات فرزندتان را گسترده‌تر خواهد کرد و به او کمک می‌کند درمورد موضوعات مختلف یاد بگیرد و بفهمد که داستان‌ها ساختاربندی دارند و شخصیت‌های داستان در آن چه نقشی دارند.

 

فرزندتان این چیزها را هم یاد خواهد گرفت:

 

متن، کلماتی نوشته شده هستند.

حروف، با یک ترتیب خاص کلمات را به وجود می‌آورند.

بین کلمات فاصله وجود دارد.

 

فهمیدن این نکات پایه به بچه‌ها موقع شروع خواندن دروس اصلی در مدرسه کمک خواهد کرد.


چه زمان و چطور بخوانید

 

بچه‌های زیادی در این سن فراتر از دنیای کوچک خانه، مهدکودک یا پیش‌دبستانی خود می‌روند. ممکن است حتی در کلاس‌ها و درس‌های مختلف شرکت کنند. زمانی که صرف بلند خواندن کتاب می‌شود می‌تواند فرصتی برای با هم بودن باشد.

 

سعی کنید هر روز زمانی را برای با هم کتاب خواندن اختصاص دهید. قبل از خواب زمان بسیار مناسبی است، همینطور اوقات بیکاری دیگر مثل اول صبح یا بعد از غذا. فرزندتان از خوابیدن در آغوش شما و شنیدن صدایتان لذت خواهد برد.

 

بچه‌های بین 3 تا 5 سال خیلی دوست دارند چیزهایی که می‌دانند را نشان دهند و تحسین شوند. سعی کنید کتاب‌هایی با داستان‌هایی ساده و متن‌های تکرارشونده که فرزندتان قادر به درک و یادگیری و حفظ آنها باشد انتخاب کنید. فرزندتان را تشویق کنید که برایتان بخواند و تلاش او را تحسین کنید.

 

در زیر به چند نکته دیگر اشاره می‌کنیم:

 

بله، باید یک کتاب را میلیون‌ها بار بخوانید و سعی کنید صدایتان خسته‌کننده نباشد. فرزندتان با هر بار خواندن در مهارت‌های زیادی استاد می‌شود.

 

وقتی به یک کتاب جدید نگاه می‌کنید، اول آن را معرفی کنید. به جلد کتاب نگاه کنید و بگوییدکه موضوع آن چه می‌تواند باشد. اسم نویسنده را هم بگویید.

 

از فرزندتان سوال کنید که یک شخصیت خاص چرا آن عمل خاص را انجام داده است.

 

از فرزندتان بپرسید که از کدام قسمت کتاب بیشتر خوشش آمده است و چرا.

 

درمورد قسمت‌های مختلف کتاب با او حرف بزنید

اینکه کتاب چطور شروع شده است؟

در وسط داستان چه اتفاقی افتاده است؟

نظر فرزندتان درمورد پایان کتاب چه بوده است؟

 

انگشتتان را موقع خواندن زیر کلمات بکشید تا بین آنچه می‌خوانید و متن ارتباط ایجاد کنید.

 

وقتی به خط‌های تکراری و آشنای کتاب عادت کردید، اجازه بدهید که فرزندتان آنها را تمام کند.

 

از فرزندتان بخواهید که به سمت حروف و کلماتی که می‌شناسد اشاره کند. شما هم می‌توانید به سمت کلمات اشاره کنید و به‌آرامی آنها را بخوانید.

 

اما حتی وقتی از فرزندتان سوالات پیچیده‌تری می‌پرسید هم هدف اصلیتان باید لذت بردن و تفریح کردن با کتاب‌خوانی باشد. کتاب خواندن را برای فرزندتان تبدیل به یک امتحانی که باید در آن قبول شود نکنید. به تصاویر کتاب نگاه کنید، با هم کلمات جایگزین بسازید و تا می‌توانید تفریح کنید.

 

همچنین یادتان باشد که برای بچه‌های مختلف کتاب‌ خواندن زمان متفاوتی دارد. بعضی از بچه‌ها زودتر از بقیه عاشق کتاب می‌شوند. پس اگر به نظر می‌رسد فرزندتان چندان به کتاب علاقه‌ای نشان نمی‌دهد، باز هم به خواندن برای او ادامه دهید و به او نشان دهید که چقدر کار جالبی می‌تواند باشد.

 

بهترین کتاب های مخصوص کودکان این سن

 

بچه‌ های پیش‌دبستانی عاشق کتاب‌هایی هستند که داستان داشته باشد؛ همچنین آنها از ورق زدن کتاب‌های عکس‌دار واقعاً لذت می‌برند، به همین دلیل هرچه کتابی عکس‌های بیشتری داشته باشد برای این سن مناسب‌تر است. به خواندن کتاب‌هایی که متن‌های قابل‌پیش‌بینی و کلمات آشنا دارند ادامه دهید اما کتاب‌هایی که لغات سخت‌تر و داستان‌های پیچیده‌تری دارند را هم در برنامه کتاب‌خوانی خود قرار دهید. سعی کنید کتاب‌های چندفصلی تهیه کنید که خواندن یک کتاب بیشتر از چند جلسه طول بکشد.

 

بچه‌ها بسیار کنجکاو هستند و دوست دارند کتاب‌هایی درمورد بچه‌های دیگر که شبیه آنها هستند و مثل آنها رفتار می‌کنند را بخوانند اما داستان‌هایی درمورد بچه‌هایی که در محل‌های متفاوت زندگی می‌کنند و کارهای متفاوت‌تری نسبت به آنها انجام می‌دهند هم بشنوند. حیوانات سخن‌گو و پری‌ها هم برای گسترده‌تر کردن تخیلات آنها خوب است.

 

با خواندن کتابی درمورد کاری که فرزندتان یاد گرفته است (مثل شوت کردن توپ فوتبال، کشیدن یک نقاشی)، حس مثبت را در او تقویت کنید. و کتاب‌‌هایی انتخاب کنید که کودکتان را به چالش می‌کشاند و به پیشرفت بیشتر مهارت‌های او کمک می‌کند. کتاب‌های الفبا، کتاب‌های شمارش اعداد یا کتاب‌هایی که لغات جدید آموزش می‌دهند هم خوب است.

 

کتاب‌هایی درمورد رفتن به مدرسه مخصوصاً وقتی بچه‌ها وارد مهدکودک یا پیش‌دبستانی شده‌اند انتخاب‌های عالی هستند، همینطور کتاب‌هایی درمورد دوستیابی.

 

کتاب‌های غیرداستانی درمورد یک موضوع خاص که موردعلاقه فرزندتان باشد انتخاب کنید مثلاً جغدها، اقیانوس، ماه مخصوصاً اگر تصاویر زیبایی داشته باشند. و شعر را فراموش نکنید بچه‌های پیش‌دبستانی عشق شعرهای قافیه‌دار هستند. این گروه سنی شروع به فهمیدن و لذت بردن از لطیفه‌ها کرده است، از اینرو شعرهای احمقانه و خنده‌دار انتخاب خوبی برای آنها به شمار می‌رود.

 

کتاب‌های تصویری بدون متن که از طریق عکس مفاهیم را می رساند نیز لازم است. وقتی هر دو شما چندین بار یک کتاب بی‌متن را مرور کردید، فرزندتان دیگر می‌تواند کم‌کم برای آن داستان بگوید. حتی ممکن است متوجه شوید که برای عروسک‌ها یا حیواناتش آن داستان را تعریف می‌کند.

 

می‌توانید کتاب‌های ساخت خودتان را هم امتحان کنید آلبوم‌های عکس‌ برای بچه‌ها خیلی جالب هستند. وقتی فرزندتان نقاشی می‌کشد از او بپرسید که نقاشی او چیست، برای آنها اسم بگذارید و بعد آنها را در یک کتاب جمع کنید و به همراه هم بخوانید. حتی می‌توانید با هم جلد هم برای کتاب‌هایتان درست کنید تا عمر بیشتری داشته باشند.

 

کتاب تنها چیزی نیست که فرزندتان از خواندن آن لذت می‌برد .مجلات یا کاتالوگ‌های پُرعکس هم می‌‌تواند برای او جالب باشد. همچنین می‌توانید از کسانیکه فرزندتان دوستشان دارد بخواهید که برای او نامه بنویسند یا کارت‌پستال بفرستند. آنها را درکنار هم بخوانید و بعد در یک جعبه مخصوص نگه دارید تا بعدها دوباره آنها را نگاه کند.


راه ‌های دیگر برای تشویق بچه‌ها به کتاب‌خوانی

 

زمان کتاب‌خوانی تنها فرصت برای فرزندتان برای وقت‌گذراندن با کتاب‌ها نیست.بچه‌های پیش‌دبستانی دوست دارند خودشان کتاب‌هایشان را انتخاب کنند و به آنها نگاه کنند. کتاب‌ها را برایشان در یک سبد مخصوص روی زمین یا یک طبقه کوتاه بگذارید تا بتواند به راحتی به آنها دسترسی داشته باشد و خودش به تنهایی به آنها نگاه کند. در ماشین هم همیشه چند کتاب داشته باشید و در کیفتان هم همیشه کتاب داشته باشید تا در جاهایی مثل سالن‌انتظار دکترها یا ایستادن در صف از آنها استفاده کند.

 

با قرار دادن یک چراغ مطالعه کنار تخت فرزندتان می‌توانید کتاب‌خواندن به تنهایی را در او ترغیب کنید تا فرزندتان قبل از خواب نگاهی به کتاب‌های موردعلاقه‌اش بیندازد.

 

از همه اینها مهمتر: یادتان باشد که فرزندتان شما را مشغول کتاب‌خواندن ببیند تا او هم به کتاب‌خواندن علاقه‌مند شود. تلویزیون را خاموش کنید، یک کتاب بردارید و بخوانید تا فرزندتان ببیند و دوست داشته باشد به شما ملحق شود.

منبع : kidspershia.com