کودکان


2 دقیقه پیش

با بطری نوشابه برای پسر کوچولو هواپیما بسازید

به جای خریدن اسباب بازی های گران قیمت ، می توانید با استفاده از ابزاری که در خانه در اختیار دارید اسباب بازی هایی با کمک فرزندان خود بسازید که هم در هزینه ها صرفه جویی می ...
2 دقیقه پیش

از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید

آیا شما می خواهید برای مراقبت از نوزاد خود، یک رویکرد جامع تری را انتخاب کنید؟ آیا شما به عنوان یک پدر و مادر به دنبال درمان های طبیعی برای بچه های کوچک خود هستید؟ آیا می ...

چند سوال والدین درباره تغذیه کودکان



تغذیه کودکان,کودک بد غذا,بد غذایی در کودکان

 

 چگونه می توانم فرزندم را به خوردن سبزیجات علاقه مند کنم؟
خانم اسدی می پرسد:"دختر من از خوردن سبزیجات اجتناب می کند. چگونه می توانم مطمئن شوم او به اندازه ی کافی مواد مغذی دریافت می کند؟"
برای ساخت یک الگوی خوب، از خودتان شروع کنید و یک رژیم مغذی و پر از سبزیجات و میوه ها را برای خود مهیا کنید. بعضی از سبزیجات مانند هویج و یا کدوی سبز را خرد کنید و داخل غذاها، کلوچه ها، پنکیک ها و یا سوس های خانگی بریزید. سبزیجات را با چیزهایی که فرزندتان می پسندد تزیین کنید. مثلا به کلم بروکلی پنیر بزنید و یا کرفس را با کره ی بادام زمینی سرو کنید.
بعضی مواقع تنها کافی است کمی سرگرمی را چاشنی کارتان کنید. بشقابی را پر از سبزیجات کوچک کنید(مانند هویج های ریز و یا گوجه فرنگی های کوچک) و یا با آنها صورتک بسازید. از نخود فرنگی به جای چشم، هویج به جای بینی و جوانه های گندم به جای موها استفاده کنید. فقط مطمئن شوید که تکه ها زیاد بزرگ نباشند.
اگر در مورد تغذیه فرزندتان نگرانید با دکتر او و یا یک متخصص تغذیه مشورت کنید.

فرزندم سوء تغذیه دارد. چه کنم؟
آقای احمدی می پرسد:"دیروز شنیدم دخترم از وزنش شکایت می کند و می گوید که چاق شده. او از میز غذا دوری می کند و مدام می گوید که گرسنه نیست. من ناراحتم که او ازاین سن شروع به شکایت از وزنش کرده و نگرانم که سوء تغذیه بگیرد. چگونه می توانم بفهمم که مشکل کجاست و این که برای بهبود او چه باید بکنم؟"
نگرانی در مورد شکل ظاهری و کمی خجالتی بودن در مورد وزن، برای نوجوانان امری طبیعی است. در طول بلوغ، بدن آنها شروع به تغییرات شدید می کند و آنها با فشار های اجتماعی زیادی از طرف  دوستان و پیدا کردن جایگاه خود ، دست و پنجه نرم می کنند. ولی اگر این نگرانی ها تبدیل به وسواس شوند و در رفتار های شخص تاثیر بد بگذارند و تصور ذهنی آنها را از بدن خود وغذاها منفی کنند، سوء تغذیه پیش می آید.
کسانی که دست به کارهایی برای کاهش وزن می زنند که به آنها آسیب های روحی و جسمی وارد می کند، مشکل دارند. دیگر نشانه های این اختلال غذایی عبارتند از لاغر شدن، ترس از چاقی، بازی با غذا به جای خوردن آن، ورزش کردن های شدید و غیر منطقی، کاهش مدت زمان قاعدگی و صحبت مدام از وزن. بعضی از این افراد حتی با نوشیدن الکل زیاد خود را وادار به استفراغ می کنند و یا از ملین ها استفاده می کنند.
اگر نگرانید که دخترتان از سوء تغذیه رنج می برد، ضروری است که هر چه سریع تر به او کمک کنید. به او بفهمانید که رفتارهایش شما را نگران کرده است. اختلال در خورد و خوراک، می تواند بسیار خطرناک باشد و سلامت فرزندتان را در اعضای مختلف بدن ، به خطر بیاندازد.

آیا خوردن آب میوه ی زیاد باعث بدرنگی دندان ها می شود؟
خانم کاظمیان می پرسد:" پسر من زیاد اهل شکلات نیست ولی روزانه مقدار زیادی آب میوه مصرف می کند. دندان های جلویی او در حال زرد شدن هستند. آیا همین آب میوه باعث این مشکل شده است؟"
بله، مصرف آب میوه می تواند رنگ دندان ها را خراب کند. مطالعات نشان می دهند که شکر داخل آب میوه ها باعث خوردگی مینای دندان ها می شود؛ مخصوصا زمانی که به کودکان اجازه داده می شود به صورت پشت سر هم از بطری ها و یا پاکت های آب میوه در طول روز استفاده کنند.
پوسیدگی وقتی رخ می دهد که این مواد لای دندان ها برای مدت های طولانی می مانند. کودکانی که هنگام خواب شیر می خورند نیز به این نوع پوسیدگی دچار می شوند.
بهترین کار این است که مصرف این گونه نوشیدنی های شکر دار را محدود کنیم و نگذاریم آنها بطری در دست بخوابند. ایده آل آن است که کودکان را پس از یک سالگی به نزد دندان پزشک  جهت معاینه ، ببریم.

چگونه می توانم عادت های غذایی فرزندم را بهبود بخشم؟
خانم حقیقی می پرسد:"من می خواهم عادت های ناسالم غذایی دخترم را تغییر دهم. ولی میترسم با ممنوع کردنم هله هوله های پرچرب و غذاهای پر کالری، دخترم را به سمت سوء تغذیه سوق دهم. می خواهم که او در سلامت کامل باشد ولی از طرفی هم نمی خواهم او احساس بدی نسبت به خود پیدا کند. چگونه با این مسئله کنار بیایم؟"
مهمترین چیز در ایجاد عادت های جدید رعایت تعادل است. به دخترتان آموزش دهید در بیشتر مواقع از غذاهای سالم استفاده کند و خوردن هله هوله های چاق کننده را برای مناسبت های خاص نگهدارد. نباید در این مناسبت ها به او سخت بگیرید، وگرنه اوضاع بدتر هم می شود!
عادت های سالم را با تشکیل وعده های خانوادگی و پر کردن یخجال با غذاهای مغذی و متنوع تشویق کنید. سه وعده غذایی را حتما داشته باشبد و عصرانه ها و میان وعده های مفید نیز فراموش نشود. به تقویت اعتماد به نفس دخترتان کمک کنید. از او تعریف کنید و تشویقش کنید از خود ونگرانی هایش برایتان صحبت کند.
منبع:مجله پزشکی مادر


ویدیو مرتبط :
مراحل رشد و تغذیه جوجه باجی توسط والدین

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تغذیه ی ورزشی برای کودکان





 

تغذیه ورزشی برای کودکان

 

آیا بچه های خود را با آنچه برای تامین نیاز بدن آن ها لازم است تغذیه می کنیم یا خیر؟ اما چه قدر به آن ها غذا می دهید ؟


کودکانی که فعالیت می کنند نیازهای غذایی متفاوتی نسبت به آن هایی دارند که فعال نیستند.


چه نوع غذایی به آن ها می دهید؟ قبل یا بعد و در طول فعالیت فیزیکی و مسابقات ورزشی چه غذایی به آن ها می دهید؟

 

با صحبتی که با پدر و مادرهای دیگر داشتم دریافتم که به بسیاری از آن ها اطلاعات غلطی در مورد تغذیه ورزشی داده شده است.بنابراین،تصمیم گرفتم برخی از توصیه های غذایی را برای کودکان فعال بنویسم تا پاسخ بسیاری از سوالات معمول خود را بگیرید.دختران فعال قبل از سن نوجوانی (6تا12سال) هر روز به 1600 تا 2200 کالری نیاز دارند در حالی که پسران همسن آن ها به 1800 تا 2400 کالری در روز نیاز دارند.هرچه فعالیت فیزیکی بیشتری داشته باشند کالری بیشتر و مواد مغذی بیشتری برای تامین احتیاجات آن ها برای فعالیت فیزیکی و رشد معمولی آن ها نیاز است.خوشبختانه،اکثر ورزشکاران به طور طبیعی مصرف غذای خود را افزایش می دهند زیرا اشتهای آنها بیشتر می شود.اما آنچه به عنوان یک پدر یا مادر می توانید انجام دهید این است که مطمئن شوید که فرزند شما زمانی که فعالیت فیزیکی بیشتری دارد کمی بیشتر غذا می خورد.

 


کربوهیدرات ها


با این که بسیاری از بزرگسالان سعی می کنند خود را از کربوهیدراتها دور کنند و با مصرف زیاد آن مبارزه می کنند اما کربوهیدراتها منبع اصلی تامین انرژی ماهیچه ها در طول ورزش هستند. کودکان باید در هر وعده غذایی و عصرانه خود غذاهای سرشار از کربوهیدرات مصرف کنند.از دادن کربوهیدراتهای ساده مانند کلوچه،آبنبات یا نوشابه های گازدار قبل از ورزش به کودکان خود بپرهیزید.به جای آن،کربوهیدراتهای کامل مانند نان،برشتوک،برنج و ماکارونی را توصیه می کنیم.این نوع غذاها تقریبا سریع هضم می شوند بنابراین میزان قند خون قبل از ورزش یا بازی ثابت می ماند.اگر کودک شما قبل از بازی عصبی است و سخت غذا می خورد به آن ها مایعاتی مانند نوشیدنی های ورزشی بدهید.

 


پروتئین,


ورزشکاران جوان هنگامی که برای تعادل وزن رژیم می گیرند و غذای سرشار از کربوهیدرات می خورند تمام پروتئین مورد نیاز خود را دریافت می کنند.پروتئین زیاد که جایگزین کربوهیدرات می شود در واقع می تواند فعالیت ورزشی را تضعیف کند منابع خوب پروتئین شامل مرغ، بوقلمون،تخم مرغ،پنیر،شیر،ماست،لوبیای خشک و حبوبات و گوشت بدون چربی می شود.

 

 

 پروتئین


جذب آب


کودکان ورزشکار به مایعات زیادی نیاز دارند.به خصوص بچه های مدرسه ای،مستعد خستگی و سکته مغزی هستند زیرا آن ها مانند بزرگسالان عرق نمی کنند در نتیجه حرارت بدن کودک شما سریع تر بالا می رود و سریع هم آب بدنشان تمام می شود .برای جلوگیری از کمبود آب بدن،هر 15 دقیقه یک بار فرزند خود را به خوردن 3 تا 4 اونس( 100 الی120 میلی لیتر) مایعات تشویق کنید.به خاطر داشته باشید که همه مایعات یکسان نیستند.از مایعاتی که قند بالایی دارند بپرهیزید مانند آبمیوه و نوشابه زیرا این نوع مایعات دیرتر جذب می شوند و احتمال دل درد و تهوع را بالا می برند.نوشیدنی های ورزشی حاوی کربوهیدرات ها و الکترولیت هایی مانند سدیم و پتاسیم،برای کمک به حفظ آب بدن کودک توصیه می شوند.

 


غذاهای قبل و بعد از ورزش


کودکان فعال نیاز دارند که هر 3-4 ساعت یک بار غذای سبکی بخورند تا انرژی و ثبات قند خون خود را حفظ کنند به خصوص هنگامی که ورزش می کنند.غذای قبل از ورزش را پیشنهاد می کنیم و از پیشنهاد آن دو هدف داریم:اول،از احساس گرسنگی کودک قبل یا در طول فعالیت جلوگیری می کنیم.دوم،به تامین انرژی مورد نیاز ماهیچه کمک می کند تا کودک بتواند در طول تمرین و ورزش مسافت را طی بکند.غذای قبل از ورزش باید حاوی کربوهیدرات بالا و پروتئین،چربی و فیبر کم باشد تا به راحتی هضم شود برای این منظور میوه تازه با فیبر پایین(آلو،لیمو و هلو)،نان، پیراشکی و چوب شور را پیشنهاد می کنیم.غذای بعد از ورزش باید پروتئین متوسط داشته باشد و دارای کربوهیدرات یعنی ترکیبی که به تکمیل ذخایر گلیکوژن و ترمیم ماهیچه کمک خواهد کرد.برخی معتقدند که ماست میوه ای و موز،ساندویچ بوقلمون و پنیر یا اسپاگتی با سس گوشت مفید است.