کودکان


2 دقیقه پیش

با بطری نوشابه برای پسر کوچولو هواپیما بسازید

به جای خریدن اسباب بازی های گران قیمت ، می توانید با استفاده از ابزاری که در خانه در اختیار دارید اسباب بازی هایی با کمک فرزندان خود بسازید که هم در هزینه ها صرفه جویی می ...
2 دقیقه پیش

از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید

آیا شما می خواهید برای مراقبت از نوزاد خود، یک رویکرد جامع تری را انتخاب کنید؟ آیا شما به عنوان یک پدر و مادر به دنبال درمان های طبیعی برای بچه های کوچک خود هستید؟ آیا می ...

مراقب بیماری های مدرسه ای باشید !



ویروس های سرماخوردگی,سرماخوردگی در کودکان,بیماری های عفونی کودکان

بیشتر ویروس های سرماخوردگی از طریق تماس مستقیم منتشر می شود.

باز شدن مدرسه‌ها هرچند برای بچه‌ها و خانواده‌‌هایشان شادی‌بخش و امیدآفرین است، اما گاهی به کابوس شیوع بیماری‌ها در میان دانش‌آموزان نیز تبدیل می‌شود. علت آن هم چندان پیچیده نیست، چراکه محیط مدرسه به دلیل تماس نزدیک و مداوم دانش‌آموزان با یکدیگر، امکان انتقال بیماری را فراهم می‌کند.

اقداماتی مانند نشستن دست قبل از غذا و بعد از دستشویی و استفاده نکردن از دستمال برای جلوگیری از انتشار ترشحات هنگام سرفه و عطسه، دور نینداختن دستمال های آلوده و از آن مهم تر دست دادن، بوسیدن و بغل کردن که در کودکان فراوان انجام می شود، امکان انتقال بیماری ها را بین آنها افزایش می دهد، اما نکاتی ساده و کلیدی وجود دارد که با بهره گیری از آنها می شود از بیمار شدن زیاد، حاد و مکرر دانش آموزان جلوگیری کرد.

دکتر شیروانی، فوق تخصص بیماری های عفونی کودکان با اشاره به بیماری های فصل مدرسه که با سرد شدن هوا شیوع بیشتری پیدا می کند، می گوید: این بیماری ها شامل عفونت های دستگاه تنفسی و گوارشی می شود که بیشتر از نوع ویروسی است و در فصل بهار نیز بیماری های عفونی بثوری مانند آبله مرغان شایع می شود و هر بیماری که در گروه کودکان در این فصل شایع شود، می تواند در مدارس از کودکی به کودک دیگر منتقل شود.

شستشوی دست؛ اولین سد در مقابل بیماری ها
بیشتر ویروس های سرماخوردگی از طریق تماس مستقیم منتشر می شود. میکروب ها می توانند برای ساعت ها و در بعضی موارد هفته ها زنده باقی مانده و به افرادی که اشیای آلوده به میکروب ها را لمس می کنند، منتقل شوند.


دکتر شیروانی با تاکید بر این که ویروس های سرماخوردگی از طریق تماس مستقیم بین دانش آموزان منتشر می شوند، می گوید: دانش آموزان باید دست های خود را بارها بشویند. متاسفانه دانش آموزی که سرماخورده است داخل دست های خود عطسه کرده و سپس با لمس اشیا مورد استفاده خود و دیگر همکلاسی هایش، میکروب های عامل بیماری اش را منتقل می کند. همچنین دانش آموزان زمانی که در حال سرفه یا عطسه هستند از یک دستمال استفاده کنند و آن را بلافاصله دور بیندازند.

مصرف زیاد مایعات و غذاهای گیاهی
فراموش نکنید که بیشتر ویروس ها از طریق چشم، دهان و بینی وارد بدن می شوند. به همین دلیل لمس صورت کودکان راه اصلی ابتلای آنان به سرماخوردگی است و موجب انتقال بیماری های ویروسی چون سرماخوردگی از آنان به والدینشان می شود. اما دکتر شیروانی بر مصرف مایعات از سوی دانش آموزان تاکید می کند و می گوید: آب، سیستم بدن را شست وشو داده و باعث خروج سموم از بدن می شود، اما به منظور تامین آب بدن، مصرف زیاد آبمیوه های مصنوعی به هیچ وجه توصیه نمی شود. مواد طبیعی موجود در گیاهان نیز باعث افزایش ویتامین های بدن می شود؛ بنابراین نباید از مصرف سبزیجات سبز تیره، قرمز و زرد مانند اسفناج، کاهو، هویج، گوجه فرنگی و سیر در برنامه غذایی کودک غافل شد. مصرف آب پرتقال که هر چه تازه تر باشد، ویتامین C بیشتری دارد، طول مدت درمان بیماری های ویروسی بویژه سرماخوردگی را کوتاه تر می کند. فراموش نکنید که مصرف لبنیات و بویژه ماست به تقویت سیستم ایمنی همه افراد و بویژه کودکان و نوجوانان کمک می کند. باکتری های مفید موجود در ماست باعث تحریک تولید مواد سیستم ایمنی می شود که با بیماری مبارزه می کند.

متخصصان تغذیه نیز تاکید می کنند که کمبودهای تغذیه ای ازجمله کمبود ریزمغذی ها مانند آهن و روی می تواند به کاهش قدرت یادگیری و افت تحصیلی در دانش آموزان منجر شود. مصرف مواد غذایی چرب، پرنمک و شیرین نیز می تواند زمینه را برای بروز کمبود های تغذیه ای، چاقی و اضافه وزن، فشارخون و چربی خون بالا در دانش آموزان فراهم کند.

بچه ها در معرض دود سیگار قرار نگیرند
آمار نشان می دهد که سیگاری ها بیشتر دچار بیماری های ویروسی می شوند، حتی نزدیک به افراد سیگاری بودن به طور واضح سیستم ایمنی را از بین می برد. دود راه های هوایی بینی را خشک کرده و مژک های آن را فلج می کند. مژک ها موهای ظریفی هستند که مخاط بینی و ریه ها را پوشانده و با حرکات موجی شکل خود ویروس هایی چون سرماخوردگی را از مجاری بینی خارج می کنند. یک سیگار، مژک های بینی را برای 40 ـ 30 دقیقه فلج می کند، بنابراین کودکان و نوجوانان، بویژه در فصل مدرسه که احتمال آسیب پذیری در برابر بیماری ها بیشتر می شود نباید در مواجهه با سیگار کشیدن والدین خود قرار گیرند.

دکتر شیروانی تاکید می کند: کودکان در سن مدرسه باید زود بخوابند و استراحت کافی داشته باشند، باید نظم غذایی مناسب داشته باشند. کودکان باید صبحانه کامل خورده و ناهار و شام را بهنگام میل کنند و میوه تازه و سبزیجات در رژیم غذایی شان وجود داشته باشد.

خطر آسم در فصل مدارس تشدید می شود
سرفه های شبانه روزی و همراه با خلط، تنفس تند و تنگی نفس برای والدینی که فرزند مبتلا به آسم دارند از غم انگیزترین تصاویری است که در مقاطعی از سال و بویژه در فصول سرد مشاهده می کنند؛ چراکه متاسفانه بیماری آسم با تغییر هوا در پاییز و زمستان تشدید می شود. به همین دلیل متخصصان آسم و آلرژی تاکید می کنند که مسئولان مدرسه باید دانش آموزانی را که دچار بیماری آسم هستند، شناسایی کنند و با توجه به این که نیمی از سال تحصیلی در فصول سرد سال است، این دسته از دانش آموزان را در هوای سرد و در صف های طولانی نگه ندارند و حتی از بازی کردن این دانش آموزان در هوای سرد جلوگیری کنند، چون هوای سرد باعث می شود تا بیماری آنها تشدید شود البته این متخصصان یکی از راه های کنترل آسم بویژه در هوای سرد را دریافت واکسن آنفلوآنزا می دانند.

دکتر شیروانی در این باره توصیه می کند: در کودکان مبتلا به آسم، مواجهه نشدن با گرد و خاک و دود و بوی سیگار، مواجهه نشدن با گرد و غبار ناشی از استفاده از گچ، مصرف نکردن شکلات، پاستیل، مواد رنگی و عواملی که پیرو ارزیابی آلرژیک بیمار به عنوان آلرژن گزارش شده است، بسیار مهم است. آگاه کردن مسئولان مدرسه از بیماری آسم در کودک، نیاز به انجام اقدامات اورژانس در صورت بروز حمله آسم در کودک و استفاده از اسپری هایی که در صورت ابتلا به آسم از سوی پزشک به طور منظم یا هنگام ورزش ضروری است.

اسهال و استفراغ را جدی بگیرید
یکی از بیماری هایی که در دوران مدرسه بیشتر احتمال ابتلا دارد، اسهال، استفراغ و عفونت های دستگاه گوارش است که می تواند ویروسی یا میکروبی باشد. معمولا بیماری های دستگاه گوارش با علت ویروسی با تب، استفراغ و پس از گذشت 48 ساعت همراه با اسهال خواهد بود. این نوع عفونت ها با ریشه باکتریایی واگیردار هستند و در مدت کوتاهی میان دانش آموزان شیوع پیدا می کنند. بر این اساس، متخصصان بیماری های عفونی کودک تاکید می کنند کودکانی که علائم عفونت های گوارشی را بروز می دهند باید یک هفته استراحت کنند و به مدرسه نروند و در منزل تحت درمان باشند.

زمانی که کودک دچار استفراغ است، باید به او سرم خوراکی یا دوغ داده شود و بعد از 48 ساعت که استفراغ برطرف شد، تغذیه براساس مایع درمانی و تغذیه با کته، ماست، سینه مرغ و هویج باشد. همچنین دانش آموزان نباید پس از این دوره درمانی نیز از غذاهای نامناسب در مدارس استفاده کنند و میان وعده هایی با ارزش غذایی مناسب به همراه خود ببرند.

منبع :jamejamonline.ir


ویدیو مرتبط :
مراقب این هکر باشید ....

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پزشکان به زنان هشدار می‌دهند: مراقب 15‌ بیماری شایع باشید



بیماری‌های کلیوی, آرتریت

بیماری سرطان مهم‌ترین عامل مرگ و میر در بین خانم‌هاست.

 

سلامت زنان به عنوان یکی از ارکان اصلی خانواده از اهمیت بالایی برخوردار است. بروز هر نوع مشکل در سلامت آنها صدمات جبران‌ناپذیری از نظر روحی و جسمی به بقیه اعضای خانواده وارد کرده و به طور کلی سلامت خانواده را به خطر می‌اندازد. بنابراین شناخت بیماری‌هایی که زنان را تهدید می‌کند، گام موثری برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری‌هاست.

 

در این مطلب 15 بیماری رایج در بین زنان را معرفی می‌کنیم تا با در پیش گرفتن مراقبت‌های لازم خودتان را در برابر آنها مصون کرده و عمری طولانی و همراه با سلامت داشته باشید.

 

بیماری سرطان
بیماری سرطان مهم‌ترین عامل مرگ و میر در بین خانم‌هاست. در بین انواع سرطان‌ها، سرطان ریه و سینه جزو شایع‌ترین و مرگبارترین سرطان‌ها برای زنان محسوب می‌شوند. بنابراین لازم است که با در پیش گرفتن سبک زندگی سالم و انجام معاینات لازم از بروز این بیماری خطرناک پیشگیری کنید.

 

سرطان سینه, پرفشاری خون

یکی از عوامل بروز بیماریهای قلبی استرس است

 

بیماری‌های قلبی
اگرچه خانم‌ها در مقایسه با آقایان کمتر به این بیماری‌ها مبتلا می‌شوند، اما با این حال بیماری‌های قلبی دومین عامل مرگ و میر در بین زنان است. به عقیده محققان علاوه بر عواملی مانند افزایش سن، درآمد کم، استرس‌های مزمن و سابقه خانوادگی، عوامل دیگری مانند مصرف دخانیات، چاقی مفرط، خانه‌نشینی و بی‌تحرکی و فشارخون بالا که متاسفانه در بین زنان در حال گسترش است، باعث افزایش خطر بروز این بیماری‌ها می‌شود.

 

پرفشاری خون
پرفشاری خون عامل اصلی بروز سکته مغزی است و باعث افزایش خطر حملات قلبی و نارسایی کلیوی می‌شود. اگرچه زنان مسن بیشتر در معرض این مشکلات قرار می‌گیرند، اما آمارهای جدید نشان می‌دهد که تعداد زنانی که در معرض این بیماری و مشکلات ناشی از آن هستند روبه افزایش است.

 

بیماری‌های انسداد مزمن ریه, پرفشاری خون

برنشیت مزمن یکی از بیماریهای شایع زنان است

 

بیماری‌های انسداد مزمن ریه (COPD)
زنان نیز روزبه‌روز بیشتر به بیماری‌های انسدادی مزمن ریه و بخصوص آمفیزم و برنشیت مزمن مبتلا می‌شوند. این بیماری‌ها باعث محدود شدن جریان هوا در ریه‌ها شده و با علائمی مانند نفس‌نفس زدن، خس‎خس سینه و سرفه‌های خلط‌دار خود را نشان می‌دهند. مصرف دخانیات اصلی‌ترین عامل بروز بیماری‌های انسداد مزمن ریه است.

 

اختلالات خلقی و اضطراب
متاسفانه اختلالات خلقی و استرس در بین زنان گسترش زیادی داشته است. از بین این اختلالات می‌توان به افسردگی، اختلالات خلقی دوقطبی ـ شیدایی یا اختلال دیستایمیک اشاره کرد که به زندگی فرد و اطرافیانش آسیب‌های جدی می‌زند. به عقیده متخصصان، افسردگی بیش از بیماری‌هایی مانند آرتریت، پرفشاری خون، بیماری‌های مربوط به استخوان‌ها و دیابت روی راندمان کاری خانم‌ها اثر منفی می‌گذارد.

 

کیست‌, درمان آندومتریوز

 

آندومتریوز
از هر 10 زن حدود یک نفر به بیماری آندومتریوز مبتلاست. اگرچه این بیماری چندان جدی گرفته نمی‌شود، اما زندگی را به کام تعداد زیادی از زنان تلخ کرده است. آندومتریوز شامل رشد بافت‌های رحمی در خارج از حفره رحم بوده و خود را با قاعدگی‌های دردناک یا هموراژی، کیست‌ها و درد در حین رابطه جنسی نشان می‌دهد.

 

سنگ کیسه صفرا
سنگ‌های کیسه صفرا ممکن است باعث مسدود شدن مجرای صفراوی شوند که وظیفه حمل سنگ‌ها را به سمت کبد و روده‌ها برعهده دارد. این مشکل را (کولیک صفراوی) می‌نامند. زمانی‌که کیسه صفرا موفق به تمیز کردن خود نمی‌شود، حجیم شده و باعث بروز دردهای شدید می‌شود. این بیماری در زنان سه تا چهار برابر رایج‌تر از مردان است و یکی از مهم‌ترین عوامل مشکلات سلامت آنها به حساب می‌آید.

 

پوکی استخوان, پرفشاری خون

کاهش تراکم استخوانی

 

پوکی استخوان
پوکی استخوان با کاهش تراکم استخوانی تعریف می‌شود که با بالا رفتن سن خود را نشان می‌دهد. این بیماری را به تغییرات هورمونی نسبت می‌دهند که بعد از یائسگی در بدن زن‌ها ایجاد می‌شود. اگرچه مشکل پوکی استخوان مردان را نیز درگیر می‌کند، اما این بیماری همچنان در بین زنان رواج بیشتری دارد. نتایج پژوهش‌هایی که روی خانم‌های بالای 50 سال انجام شده است، نشان می‌دهد که به طور متوسط از هر دو زن، یک زن از شکستگی استخوانی مربوط به پوکی استخوان رنج می‌برد.

 

بیماری‌های خودایمنی
بیماری‌های «خودایمنی» گروهی از بیماری‌هایی است که سیستم ایمنی بدن را درگیر می‌کند، به طوری که بدن به صورت ناشناخته ارگان‌های خود را مورد حمله قرار داده و باعث تخریب بافت‌ها می‌شود. متاسفانه بیش از 80 نوع بیماری خودایمنی مزمن مانند دیابت نوع 1 و ام اس( MS ) وجود دارد که برخی از آنها در زنان بیشتر دیده می‌شود.

 

سرطان سینه, التهاب مثانه

 

التهاب مثانه(سیستیت)
زنان بیشتر از مردان دچار عفونت‌های ادراری می‌شوند به دلیل این‌که مجاری ادراری در آنها کوتاه‌تر از مردان است. همین مساله نیز باعث می‌شود که باکتری‌ها با سهولت بیشتری وارد مثانه شوند.

گفته می‌شود در آمریکای شمالی، 20 تا 40 درصد زنان دست‌کم یک بار التهاب مثانه را تجربه کرده‌اند. به عقیده متخصصان بیشتر زنان در طول زندگی خود بارها با این مشکل مواجه می‌شوند و حدود 2 تا 3 درصد زنان هر سال دچار عفونت ادراری یا همان التهاب مثانه می‌شوند.

 

مشکلات گردش خون
مشکلات گردش خون طیف زیادی از زنان را درگیر می‌کند و در بین زنان باردار رواج بیشتری دارد. این اختلالات صرفا مربوط به افزایش وزن نیست؛ بلکه تغییرات هورمونی ناشی از تغییرات پروژسترون، افزایش حجم خون و افزایش فشار در عروق نیم تنه پایین بدن نیز در بروز این مشکل دخیل هستند. در بین علائم رایج این مشکل می‌توان به ورم پاها، واریس و البته مشکلات جدی‌تری مانند سکته مغزی نیز اشاره کرد.

 

بیماری زنان, بیماری سرطان

سرطان تیروئید یکی از بیماریهای شایع در زنان می باشد.

 

مشکلات تیروئیدی
اختلالات تیروئیدی با کم‌کاری یا پرکاری تیروئید بروز می‌کند. این اختلالات در زنان بیشتر از مردان رواج دارد و متاسفانه احتمال بروز سرطان تیروئید نیز در آنها بیشتر وجود دارد. بنابراین لازم است که زنان توجه بیشتری به سلامت تیروئید داشته باشند.

 

سکته مغزی
سکته مغزی اولین دلیل مرگ و میر در بین زنان است. از هر سه زن، یک زن در اثر این مشکل جان خود را از دست می‌دهد. این آمار بالا مربوط به تغییرات بنیادی اجتماعی است که در آن سبک و شرایط زندگی زنان دستخوش تغییرات زیاد شده و میزان استرس وارده به آنها بیش از گذشته است. در کشورهایی مانند کانادا و آمریکای شمالی، زنان بیش از مردان دچار سکته مغزی می‌شوند.

 

بیماری‌های کلیوی, آرتریت

 

آرتریت
آرتریت در زنان دو برابر مردان است. دقیق‌تر این‌که 50 درصد خانم‌های شصت و پنج ساله و بالاتر، از این بیماری رنج می‌برند. به عقیده متخصصان، زنان می‌توانند با انجام فعالیت‌های بدنی منظم در طول زندگی درد ناشی از این بیماری را کاهش داده و سبک زندگی خود را بهبود بخشند.

 

دیابت
بخشی از مشکلات سلامت رایج در بین زنان ناشی از دیابت است. متخصصان به این نتیجه رسیده‌اند که میزان درآمد زنان و شیوع چاقی مفرط در بین آنها از عوامل رواج بیماری دیابت است. این بیماری به کیفیت زندگی آسیب می‌زند و ممکن است باعث بروز مشکلاتی مانند بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و بیماری‌های کلیوی شود.

منبع:salamatnews.com