کودکان


2 دقیقه پیش

با بطری نوشابه برای پسر کوچولو هواپیما بسازید

به جای خریدن اسباب بازی های گران قیمت ، می توانید با استفاده از ابزاری که در خانه در اختیار دارید اسباب بازی هایی با کمک فرزندان خود بسازید که هم در هزینه ها صرفه جویی می ...
2 دقیقه پیش

از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید

آیا شما می خواهید برای مراقبت از نوزاد خود، یک رویکرد جامع تری را انتخاب کنید؟ آیا شما به عنوان یک پدر و مادر به دنبال درمان های طبیعی برای بچه های کوچک خود هستید؟ آیا می ...

كوچولوی من چقدر باید بخوابد؟


آیا می‌دانید نوزادان در 24 ساعت به چیزی حدود 20 ساعت خواب نیاز دارند؟ شما به عنوان مادر ،خوا ب نوزادتان را تامین می‌كنید؟




شاید شما هم مثل بعضی از والدین جوان با دیدن این همه خوابیدن نوزادتان شگفت‌زده شده باشید. همه والدین دوست دارند بدانند چه میزان خواب برای فرزندشان لازم و كافی است. پاسخ این سؤال برای بچه‌های سنین مختلف فرق می‌كند. اگر شما هم دوست دارید پاسخ این سؤال را در مورد كوچولوی خودتان بدانید بد نیست متن زیر را به دقت مطالعه كنید.



چه سنی چه میزان خواب؟

میزان نیاز كودكان به خواب در طول شبانه روز، با سن آنها رابطه نزدیكی دارد. هرچند همه بچه‌های یك سن به یك اندازه نمی‌خوابند و بعضی از شرایط محیطی بر میزان خواب آنها تاثیر می‌گذارد ولی هنوز هم با دانستن چند اصل می‌توانید بفهمید چه میزان خواب برای كوچولوی شما طبیعی و لازم است. هر چقدر بیشتر صبر كنید عادت‌های مربوط به خواب فرزندتان بیشتر دست‌تان می‌آید و شما قادر خواهید بود راحت‌تر با موضع خواب كودك‌تان كنار بیایید. در حقیقت در مورد برنامه طبیعی خواب كودكان در یك سال اول عمرشان اصول كمك‌كننده‌ای وجود دارد كه در ادامه با آنها آشنا می‌شوید.



    ریزه كاری‌های خواب نوزاد

وقتی نوزادتان را از بیمارستان به منزل می‌آورید، در روزهای اول متوجه خواهید شد كه از 24 ساعت شبانه‌روز او 16 الی 19 ساعت را در خواب می‌گذراند. اما نكته دشوار ماجرا این است كه نوزاد تقریبا هر 2‌ساعت یك بار از خواب بیدار می‌شود! علت این بیدارشدن‌های زود به زود آن است كه قدم نورسیده شما معده بسیار كوچكی دارد و نمی‌تواند ذخیره لازم برای بیشتر از 2‌ساعت را در آن انبار كند! بنابر این باید حواس‌تان باشد كه هر 3‌ساعت یك بار به نوزادتان شیر بدهید و اگر شیر مادر به او می‌دهید حتی فواصل شیر دادن را از 3‌ساعت هم كمتر كنید. اگر می‌بینید كه نوزادتان در طول شب هم عینا مانند روز هر 2 ساعت یك بار شما را بیدار می‌كند و شیر می‌خواهد نگران نشوید. این دقیقا چیزی است كه باید اتفاق بیفتد!



   كودكان 3ماهه چگونه می خوابند؟

وقتی كودك شیرخوار شما به 3ماهگی می‌رسد، شما این شانس را دارید كه شب‌ها فواصل طولانی‌تری بخوابید! چون همین اتفاق برای فرزندتان هم رخ می‌دهد. البته خیلی خوشحال نباشید چرا كه بعضی از بچه‌ها حتی در این سن هم فرقی با دوران نوزادی‌شان نمی‌كنند. این موضوع بستگی به كودك شما دارد. در این زمان نیاز كودك شما به خواب كمتر می‌شود و در شبانه‌روز حدود 13 تا 15 ساعت خواب برایش كافی است. در این زمان ممكن است حتی كودك بتواند در طول شب 6 ساعت را در خواب بگذراند.



    در6ماهگی چقدر بخوابند؟

خوشبختانه در6 ماهگی معده كودك به اندازه‌ای بالغ می‌شود كه قادر خواهد بود میزان نسبتا زیادی از غذا را در خود نگه دارد بنابراین شما مجبور نخواهید بود هر 2 ساعت یك بار به او شیر بدهید. البته در پایان 6ماهگی غذای كمكی نیز برای شیرخوار شروع می‌شود و همین موضوع باعث می‌شود او بتواند مدت طولانی‌تری را بدون گرسنگی در خواب بماند. در 6 ماهگی شیرخواران به‌طور میانگین به روزانه 12 تا 14 ساعت خواب نیاز دارند. البته چه بخشی از این میزان خواب در شب سپری شود و چه مقدار از آن در روز، كاملا بستگی به كودك دارد. اگر شما پدر و مادر خوش‌شانسی باشید و پیش از این توانسته باشید عادت‌های خواب فرزندتان را كمی منظم كنید، كودك‌تان بیشتر این مقدار خواب را در شب خواهد گذراند!



   خشت اول را درست بگذارید!

بسیاری از والدین جوان اصلا به اینكه نوزادشان كجا به خواب می‌رود توجه نمی‌كنند. كوچولوی بیچاره روی یك پتو یا روی كاناپه به خواب رفته و بزرگ‌ترها در اطرافش مشغول گفت‌وگو و تماشای تلویزیون هستند. اگر می‌خواهید كودك‌تان تفاوت روز و شب را بهتر و زودتر بفهمد باید كاری كنید تا این دو زمان برای او كاملا متفاوت به‌نظر برسد. با آرام و تاریك كردن محیط هنگام خواب شبانه كودك یاد می‌گیرد كه اكنون وقت خواب است. شاید فكر كنید برای كودكان یك سال زود است اما داشتن یك برنامه خواب منظم و دقیق در طول روز و شب به ایجاد عادت‌های سالم و درست خواب در آینده فرزندتان كمك بزرگی می‌كند. این كار نه تنها به نفع فرزندتان است و به او كمك می‌كند انرژی كافی و استراحت كافی داشته باشد بلكه برای خود شما نیز مفید است. چون در آینده نزدیك مجبور نخواهید بود برای رفتن به تختخواب با كوچولوی‌تان بجنگید!



    وقتی كوچولوها چرت می‌زنند

وقتی كودك شما به 9 تا 12 ماهگی می‌رسد، دیگر قادر خواهد بود تمام شب را در خواب بگذراند. در حقیقت اگر در این سن كودك شما شب‌ها بیدار می‌شود و نمی‌خوابد، باید دنبال دلیل آن بگردید. در این سن كودك به 11 تا 13 ساعت خواب نیاز دارد و اگر كمتر از این مقدار بخوابد تبدیل به كوچولوی نق‌نقوی بداخلاقی می‌شود كه اطرافیان را هم كلافه می‌كند. در این زمان شما باید سعی كنید برنامه خواب فرزندتان را به شكلی تنظیم كنید كه در طول روز حداقل 2 یا 3 بار چرت كوتاهی بزند. بهترین برنامه برای این كار آن است كه كودك را به یك چرت كوتاه قبل از ظهر، یك چرت بعد از ناهار و یكی در عصر عادت دهید. این كار به شما اطمینان می‌دهد كه كودك‌‌تان خواب كافی خواهد داشت و همچنین بدن او به مقدار انرژی لازم برای رشد سریعش دست خواهد یافت.


ویدیو مرتبط :
وقتی یک حیوان نمیخواهد بخوابد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کودک‌ در هر سنی چقدر باید بخورد و بخوابد!


«یعنی الان خوابش کافیه؟» و «این غذایی که می‌خوره، براش خوبه؟» یکی از تکراری‌ترین سوال‌هایی است که مادرها در طول شبانه‌روز ده‌ها بار از خودشان می‌پرسند. کمتر مادری به درستی می‌داند که بچه‌اش باید چقدر شیر و چند تا میوه و چند تکه گوشت بخورد یا چند ساعت در شب و چند ساعت روز بخوابد تا اوضاعش رو به راه باشد.