کودکان


2 دقیقه پیش

با بطری نوشابه برای پسر کوچولو هواپیما بسازید

به جای خریدن اسباب بازی های گران قیمت ، می توانید با استفاده از ابزاری که در خانه در اختیار دارید اسباب بازی هایی با کمک فرزندان خود بسازید که هم در هزینه ها صرفه جویی می ...
2 دقیقه پیش

از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید

آیا شما می خواهید برای مراقبت از نوزاد خود، یک رویکرد جامع تری را انتخاب کنید؟ آیا شما به عنوان یک پدر و مادر به دنبال درمان های طبیعی برای بچه های کوچک خود هستید؟ آیا می ...

كم‌خونی كودكان عوارض خشونت باری دارد!


یک متخصص تغذیه گفت: کم خونی مادران به جنین آ‌نها منتقل می‌شود. رنگ پریدگی، پرخاشگری و کم اشتهایی از علایم کم خونی است و مصرف ماست با گوشت قرمز، جذب آهن آن را مختل می‌کند. روزنامه ایران:  یک متخصص تغذیه گفت: کم خونی مادران به جنین آ‌نها منتقل می‌شود. رنگ پریدگی، پرخاشگری و کم اشتهایی از علایم کم خونی است و مصرف ماست با گوشت قرمز، جذب آهن آن را مختل می‌کند.


شیوا فرجی، در مورد علل کمبود آهن در کودکان خاطرنشان کرد: کمبود آهن در کودکان اکنون یکی از شایعترین اختلالاتی است که پیش از سن دبستان مشاهده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه روند رشد کودکان تا دوسالگی بسیار سریع است، ‌افزود: همین امر باعث می‌شود تا نیاز کودک به آهن بیشتر شده و برخی مواقع به دلیل رعایت نشدن زنجیره غذایی کمبود آهن به وجود بیاید به ویژه اینکه برخی مادران در دادن قطره آهن در سنین زیر دوسالگی کوتاهی می‌کنند.

پرخاشگری علامت كم‌خونی در كودكان

عضو انجمن تغذیه ایران تأکید کرد: همچنین برخی كودكان آن طور که باید مواد غذایی مانند گوشت را خوب مصرف نمی‌کنند، بنابراین مادران باید سعی کنند با استفاده از تنوع غذایی مانند استفاده از گوشت چرخ‌کرده و مواردی شبیه به این کودک را به خوردن گوشت ترغیب کنند.

کم‌خونی مادرزادی نکته دیگری است که این متخصص تغذیه به آن اشاره کرد و گفت: صرفنظر از اینکه مادر باردار ممکن است بیماری زمینه‌ای مانند کم‌خونی داشته باشد، برخی مادران در دوران بارداری با رعایت نکردن زنجیره غذایی دچار کم‌خونی می‌شوند که این کم‌خونی را نیز به جنین منتقل می‌کنند.

فرجی به علائمی که والدین باید نسبت به آن در کودکان خود حساس شوند اشاره کرد و گفت: رنگ‌پریدگی صورت، نازک شدن مو و ریزش آن، پرخاشگری، بدخلقی، کم‌تحملی، عدم تمرکز در کودکان سنین دبستان و کم‌اشتهایی از علائم شایع کم‌خونی در کودکان است.

وی ادامه داد: اگر والدین دو سه مورد از این علائم را در کودکان خود مشاهده کردند تنها با یک آزمایش ساده خون می‌توانند شرایط کم‌خونی کودک خود را بسنجند.

به گفته این متخصص تغذیه تغییر نوع رژیم غذایی و ترک عادات بد غذایی در کودکان می‌تواند در تغییر وضعیت کودک مؤثر باشد. وی اظهار داشت: نباید توقع داشته باشیم بچه‌ای که گوشت قرمز را با ماست می‌خورد آهن گوشت را بتواند جذب کند، چرا که مصرف همزمان کلسیم و آهن میزان جذب آهن را کاهش می‌دهد و باید سعی کرد تا در کنار گوشت قرمز سبزی‌های حاوی ویتامینC را برای افزایش جذب آهن قرار داد.

فرجی ابتلای کودک به انگل، اسهال و استفراغ‌های مکرر را از دیگر دلایل فقر آهن یا کم‌خونی برشمرد و افزود: والدین باید سعی کنند تا ابتدا مطمئن شوند که فرزند آنها انگل یا مشکل گوارشی ندارد و پس از درمان اسهال و استفراغ هم باید سعی کنند تا آهن از دست رفته بدن را جبران کنند.

وی در پاسخ به اینکه به جز منشأ حیوانی چه مواردی حاوی آهن و تأمین‌کننده خون بدن است، افزود: نباید فراموش کرد که جذب آهن حیوانی در بدن 10درصد و آهن گیاهی فقط 3درصد است، بنابراین توصیه می‌کنیم که مواد غذایی حیوانی و گیاهی در کنار هم مصرف شود. فرجی افزود: اما می‌توان پسته، عدس، برگه زردآلو را غنی از آهن دانست، همچنین جگر،دل، قلوه و زرده تخم مرغ نیز از منابع دارای آهن حیوانی هستند.


ویدیو مرتبط :
كم خونی فقر آهن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آيا مي دانيد عوارض فقرآهن در كودكان چیست؟



 

كودكان براي رشد و خونسازي به آهن نياز دارند كه بايد از برنامه غذايي روزانه آنها تامين شود. در صورتي كه كودك بخصوص در 2 سال اول زندگي دچار كمبود آهن شود، سرعت رشد او كم مي شود و بهره هوشي او كمتر از كودك سالم است. قدرت يادگيري و پيشرفت تحصيلي در كودكان مبتلا به كم خوني فقر آهن كاهش مي يابد، مقاومت بدنشان در مقابل بيماريها كم مي شود و مكررا" دچار بيماريهاي عفوني مي شوند.



چگونه از كم خوني فقر آهن مي توان جلوگيري كرد؟

 

 

براي پيشگيري از كمبود آهن و كم خوني ناشي از آن در برنامه غذايي روزانه كودك خود از منابع غـــذايـــي حاوي آهن استفاده كنيد. بهترين منابع غذايي آهن، جگر، گوشت قرمز، مرغ و ماهي مي باشند. زرده تخم مرغ، انواع حبوبات مثل عدس و لوبيا، سبزيجات سبز تيره مثل جعفري و اسفناج، انواع مغزها مثل پسته، بادام، گردو و فندق (بعد از 2 سالگي به شرط آنكه كودك به آنها حساسيت نداشته باشد) و انواع خشكبار مانند توت خشك، برگه آلو، انجير خشك، كشمش و خرما منابع خوبي از آهن هستند و مي توان براي تامين آهن مورد نياز بدن در برنامه غذايي كودكان، متناسب با سن آنها از اين مواد استفاده نمود. همچنين براي پيشگيري از كمبود آهن بايد به كودكان خود از 6 ماهگي تا 24 ماهگي قطره آهن به ميزان 10 تا 15 قطره در روز بدهيد.

 

 

 

ماهی

 


قطره آهن را چگونه بايد به كودك داد؟

 

 

با شروع غذاي كمكي بايد روزانه قطره آهن يا شربت آهن به كودك خود بدهيد كه از ابتلا وي به كم خوني فقر آهن پيشگيري شود. مي توانيد قطره آهن را در عقب دهان كودك بــچكــانــيــد (حتي الامكان قطره را با قطره چكان در دهان كودك بچكانيد و از قاشق براي دادن قطره استفاده نكنيد) براي اينكه دندانهاي كودك سياه نشود، بلافاصله مقداري آب جوشيده خنك شده و يا آب ميوه (بسته به سن كودك) به او بدهيد و با يك پارچه تميز يا مسواك نرم دندانهاي او را بخوبي تميز كنيد. بلافاصله پس از دادن قطره نبايد چاي بدهيد چون آهن موجود در قطره كمتر جذب مي شود. بهتر است قطره آهن را بين دو وعده شير به كودك بدهيد. بخاطر داشته باشيد با خوردن قطره آهن، مدفوع كودك بطور طبيعي تيره رنگ مي شود كه جاي نگراني نيست. اگر كودك قطره آهن را به تنهايي نمي خورد ولي بصورت مخلوط با آب ميوه بهتر مي خورد مي توانيد قطره آهن را در مقدار كمي آب ميوه مخلوط كرده و به كودك بدهيد.

 

 


آيا مي دانيد چرا كودكان زير 5 سال نسبت به كمبود ويتامين A حساس تر هستند؟

 

 

كودكان زير 5 سال دوران سريع رشد را مي گذرانند وبراي رشد خود به ويتامين A بيشتري نياز دارند. پس اگر در برنامه غذايي آنها منابع ويتامين A به اندازه كافي وجود نداشته باشد بسرعت دچار كمبود مي شوند. بويژه آنكه، در اين سنين معمولا" كودكان بيشتر به بيماريهاي اسهالي و عفونتهاي تنفسي و آلــــودگـــي هاي انـــگلي مبتلا مي شوند ودر اثر اين بيماريها دچار بي اشتهايي شده و غذاي كمتري مي خورند در نتيجه ويتامين كمتري به بدنشان مي رسد و ضمنا" جذب اين ويتامينها در بدن در دوران بيماري كمتر مي شود. در برنامه غذايي روزانه كودك خود از منابع غذايي ويتامين A مثل جگر، زرده تخم مرغ، شير و لبنيات، كره، سبزيهاي زرد مثل هويج، كدو حلوايي و ميوه هاي زرد و نارنجي رنگ مثل آلو، زردآلو، قيسي، خرمالو، طالبي استفاده كنيد كه كودكتان دچار كمبود ويتامين A نشود.

 

 

 

هویج حاوی ویتامینA

 

 


كمبود ويتامين A چه عوارضي در كودكان زير 5 سال دارد؟

 

 

ويتامين A براي رشد كودك ضروري است. علاوه بر آن به مقاومت بدن كودك در مقابل بيماريهايي مثل عفونتهاي تنفسي، سرخك، برونشيت، اسهال و ساير بيماريهاي عفوني كمك مي كند و كمبود آن موجب اختلال رشد، كاهش مقاومت بدن و ابتلا مكرر به بيماريها، اختلال در خونسازي، شبكوري و در موارد كمبود شديد آسيب رسيدن به چشم ها و نهايتا" كوري مي شود. كودكاني كه دچار كمبود ويتامين A هستند بيشتر به بيماري مبتلا مي شوند و دوره بيماري در آنها طولاني تر است.

 

 

براي پيشگيري از كمبود ويتامين A در كودكان زير 2 سال، بايد از روز پانزدهم تولد تا 2 سالگي به كودك هر روز 25 قطره مولتي ويتامين يا قطره ويتامين A+D بدهيد.

 

 


آيا مي دانيد كمبود يد چه عوارضي در كودكان زير 5 سال دارد؟

 

 

كمبود يد در دوران جنيني سلامت كودك را مختل مي سازد و در صورتي كه كمبود يد شديد باشد عقب ماندگي رشد مغزي و جسمي كودك، اختلال در راه رفتن و صحبت كردن را بدنبال دارد. قدرت يادگيري در كودكي كه دچار كمبود يد مي باشد كاهش مي يابد و بعدا" منجر به افت تحصيلي او در مدرسه مي شود. بنابراين توصيه مي شود مادران در دوران بارداري آن مقدار نمك را كه مجاز به استفاده از آن هستند حتما" از نوع نمك يددار انتخاب نمايند.

 

 

نمک ید دار

 

 


چگونه از كمبود يد در كودك خود پيشگيري كنيم؟

 

 

براي پيشگيري از اختلالات ناشي از كمبود يد از جمله اختلال در رشد مغزي و جسمي و كاهش قدرت يادگيري، بايد در برنامه غذايي روزانه از نمك يددار استفاده كنيم. مصرف نمك يددار تنها راه حفاظت شما و كودكتان در برابر اثرات زيان آور و قابل پيشگيري كمبود يد است. اما توجه داشته باشيد كه بطور كلي، نمك بايد كم مصرف شود ولي همان مقدار كم، نمك يددار باشد.