کودکان


2 دقیقه پیش

با بطری نوشابه برای پسر کوچولو هواپیما بسازید

به جای خریدن اسباب بازی های گران قیمت ، می توانید با استفاده از ابزاری که در خانه در اختیار دارید اسباب بازی هایی با کمک فرزندان خود بسازید که هم در هزینه ها صرفه جویی می ...
2 دقیقه پیش

از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید

آیا شما می خواهید برای مراقبت از نوزاد خود، یک رویکرد جامع تری را انتخاب کنید؟ آیا شما به عنوان یک پدر و مادر به دنبال درمان های طبیعی برای بچه های کوچک خود هستید؟ آیا می ...

قطره قطره آهن تا سیاهی دندان!


آهن از جمله ریز مغذی‌های مهمی است که برای خون‌رسانی، رشد و تکامل مغز استفاده می‌شود. در دوره جنینی، هموگلوبین بدن از طریق خون مادر تامین می‌شود و ذخیره آن تا ۶ ماهگی در بدن کودک باقی می‌ماند.



آهن از جمله ریز مغذی‌های مهمی است که برای خون‌رسانی، رشد و تکامل مغز استفاده می‌شود. در دوره جنینی، هموگلوبین بدن از طریق خون مادر تامین می‌شود و ذخیره آن تا ۶ ماهگی در بدن کودک باقی می‌ماند. زمان استفاده از قطره آهن از ۶ ماهگی تا ۲۴ ماهگی است. شیرخواران آهن مورد نیاز خود را به صورت قطره فروس‌سولفات دریافت می‌کنند. یون‌های موجود در این قطره در بزاق دهان حل شده و با رسوب و جذب سطحی روی دندان‌ها رنگ قهوه‌ای یا سیاه روی دندان‌ها ایجاد می‌کنند.

سیاه شدن دندان‌ها نشانه پوسیدگی است؟

بسیاری از والدین با تغییر رنگ دندان‌های فرزندشان تصور می‌کنند دندان او پوسیده است اما اگر دندان سیاه، بافت و اندازه طبیعی خود را حفظ کرده و کاملا سالم و صاف باشد نباید نگران پوسیدگی آن بود. پوسیدگی دندان ناشی از فعالیت باکتری‌های دهان است که با متابولیسم مواد قندی ترکیبات اسیدی تولید می‌کند. اسید تولید شده توسط باکتری به تدریج باعث حل ‌شدن ساختمان آهکی دندان‌ها و پوسیدگی می‌شود. خود قطره آهن عامل پوسیدگی نیست زیرا شیرین‌کننده‌های این قطره‌ها از نوع سدیم‌ساخارین‌ هستند که باکتری‌ها نمی‌توانند از آن‌ها تغذیه کنند.

آیا تغییر رنگ پایدار است؟

اگر دندان‌های فرزندتان درآمده و هنوز به او قطره می‌دهید باید دقت ویژه‌ای داشته باشید زیرا کوچک‌ترین پوسیدگی‌های سطحی سبب نفوذ زنگ در حفره‌های پوسیدگی شده و زدودن آن بسیار مشکل است. گاهی دندانپزشک هم قادر نیست رنگ روی دندان را از بین ببرد.

پیشگیری از تغییر رنگ دندان‌ها:

برای آن‌که دندان‌های فرزندتان رنگ قطره آهن را به خود نگیرد باید به کمک قطره چکان قطره را در انتهای دهان یعنی حلق او بریزید تا از تماس آن با دندان‌ها پیشگیری شود. بی‌تابی کودک را تحمل کنید و این کار را درست و با دقت انجام دهید.

بعد از خوراندن قطره چه کنیم؟

 بهتر است پس از چکاندن قطره آهن کمی ‌به فرزندتان آب بدهید در کودکان بزرگ‌تر می‌توان قطره آهن را با آب‌میوه‌هایی مانند سیب و پرتقال مخلوط کرد و با نی به آن‌ها داد. یادتان باشد بعد از خوراندن قطره آهن، با گاز مرطوب یا مسواک مخصوص شیرخواران، دندان‌های فرزندتان را تمیز کنید. مهم‌ترین ماده‌غذایی که باعث کاهش جذب آهن می‌شود شیر و لبنیات است. چای هم جذب آهن را مختل می‌کند، پس بعد از خوراندن قطره آهن به فرزندتان شیر ندهید. بهترین زمان خوراندن قطره آهن در فواصل بین شیردهی است. در مقابل، ویتامین C جذب آهن را افزایش می‌دهد. اگر به هر دلیلی بعد از خوردن این قطره فرزندتان دچار یبوست، اسهال یا دل‌درد شد باید با متخصص معالج فرزندتان مشورت کنید.

اگر رنگ دندان فرزندم تغییر کرد:

می‌توانید از خمیردندان‌های این گروه سنی استفاده کنید اما چون کودک نمی‌تواند دهانش را آب‌کشی کند باید خمیردندان را با گاز مرطوب تمیز کنید.



ویدیو مرتبط :
ببرنامه ی قطره قطره مهتاب با حضور علی لهراسبی قسمت 2

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آیا قطره آهن باعث پوسیدگی دندان میشود ؟



پوسیدگی دندان,پوسیدگی دندان در کودکان,قطره آهن

ترکیبات قطره آهن کودکان به‌گونه‌ای‌ است که هنگام برخورد با دندانها موجب تیرگی آنها می‌شود اما باعث پوسیدگی نمی‌شود.

دکتر باقی متخصص دندانپزشکی کودکان گفت: والدین تصور می‌کنند بر اثر استفاده از قطره آهن دندان کودکشان پوسیده شده است در صورتی که هیچ دلیل علمی وجود ندارد که قطره آهن باعث پوسیدگی شود.

وی افزود: پوسیدگی دندان در کودکانی اتفاق می‌افتد که بهداشت دهان ودندان آنها توسط والدین رعایت نمی‌شود و یا از میان وعده‌های پوسیدگی زا مانند چیپس، پفک،کیک و بیسکویت به صورت متناوب استفاده می‌کنند.

باقی اضافه کرد: قطره آهن ترکیبی است که از ۶ ماهگی تا ۲ سالگی طبق نظر دکتر تجویز می‌شود چون تا قبل از آن بوسیله شیر مادر تامین می‌شود.

وی با بیان اینکه به محض رویش دندان های کودک باید تمیز کردن آنها توسط والدین شروع شود، گفت: والدین از حدود ۶ ماهگی با گاز استریل مرطوب یا مسواک نرم مناسب کودک بدون استفاده از خمیردندان شروع به مسواک زدن دندان فرزند خود کنند.

پوسیدگی دندان,پوسیدگی دندان در کودکان,قطره آهن

باقی بیان داشت: والدین دندان کودکان خود را از یک تا سه سالگی با مسواک بدون خمیردندان تمیز نمایند و از ۳ تا ۶ سالگی از مسواک و خمیر دندان مخصوص کودکان استفاده کنند.

وی با تأکید به اینکه قطره آهن موجب پوسیدگی دندانها نمی‌شود تصریح کرد: برخی از دندانهای شیری تا حدود ۱۲ سالگی باقی می‌مانند و در صورت پوسیده شدن هر چه سریعتر باید مورد درمان قرار گیرند.

این متخصص دندانپزشکی کودکان خاطر نشان کرد: کودکان باید شیر به ‌ویژه شیر مادر را تا دو سالگی و موادی که حاوی آهن هستند مانند حبوبات، گوشت، زرده تخم مرغ و مواد مکمل آهن دار را مصرف کنند.

وی با بیان اینکه قطره آهن موجب تیرگی دندانهای سالم می شود تصریح کرد: برای جلوگیری از تغییر رنگ دندانها موقع مصرف قطره آهن باید قطره عقب دهان ریخته شود و سپس با آب به کودک در فرو بردن آن کمک کنند و بعد از آن دندانها به دقت تمیز شود.

باقی تاکیدکرد: والدین باید مراقب باشند در صورتی که کودکشان شیر خشک مصرف می‌کنند قطره آهن را در شیشه شیر ریخته نریزند و برای اینکه قطره را راحت‌تر به فرزندشان بدهند آن را با یک قاشق آب میوه به نوزادشان بدهند.

وی دلیل اینکه قطره آهن را با آبمیوه به کودکشان بخورانند گفت: این کار باعث می‌شود طعم تلخ آهن احساس نشود، ویتامین C موجود در آب میوه‌ها باعث جذب بیشتر آهن در معده و تغییر رنگ کمتر دندانها می‌شود.

مکمل آهن ترکیبی مهم در ساختار هموگلبین گلبولهای قرمز خون می‌باشد که نقش اکسیژن‌رسانی را بر عهده دارد و در صورت کمبود آهن در بدن باعث کاهش رشد طبیعی (قد وزن)، بهره‌هوشی، قدرت یادگیری، قدرت مقاومت بدن در برابر بیماریها می‌شود و خستگی زودرس، احساس ضعف و بی حالی و کم اشتهایی از دیگر عوارض آن می‌باشد.

 منبع:mehrnews.com