کودکان


2 دقیقه پیش

با بطری نوشابه برای پسر کوچولو هواپیما بسازید

به جای خریدن اسباب بازی های گران قیمت ، می توانید با استفاده از ابزاری که در خانه در اختیار دارید اسباب بازی هایی با کمک فرزندان خود بسازید که هم در هزینه ها صرفه جویی می ...
2 دقیقه پیش

از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید

آیا شما می خواهید برای مراقبت از نوزاد خود، یک رویکرد جامع تری را انتخاب کنید؟ آیا شما به عنوان یک پدر و مادر به دنبال درمان های طبیعی برای بچه های کوچک خود هستید؟ آیا می ...

روش های مقابله با آلرژی در کودکان


با شروع فصل بهار آلرژی‌ها وحساسیت‌ها هم شروع می‌شود. با ورود میوه‌های جدید و نوبرانه گرده گل‌ها، گیاهان و ارتباطی که با طبیعت پیدا می‌کنیم آلرژی بیشتر می‌شود.


مجله شهرزاد:
آلرژی فصلی یک مشکل شایع درکودکان و نوزادان است. آلرژی به طور ساده به معنی یک واکنش تغییر یافته است. بعضی از مواقع مکانیسم دفاعی بدن در برابر چیزی که به طور طبیعی بی‌خطر است، واکنش نامتناسبی از خود نشان می‌دهد. به طوری که زندگی روزانه فرد را مختل می‌کند. با شروع فصل بهار آلرژی‌ها وحساسیت‌ها هم شروع می‌شود. با ورود میوه‌های جدید و نوبرانه گرده گل‌ها، گیاهان و ارتباطی که با طبیعت پیدا می‌کنیم آلرژی بیشتر می‌شود.

آلرژی فصلی تقریبا در ۲۰ درصد کودکان وجود دارد. شایع‌ترین علائم آن شامل گرفتگی و آبریزش بینی است. عطسه، خارش چشم و بینی وگلودرد هم از علائم دیگر آن است. سرفه نیز یکی از علائمی است که ممکن است در شب و صبح بد‌تر شود. این علائم در زمان‌های خاصی از سال برای افرادی که به آلرژی فصلی مبتلا هستند، به وجود می‌آید. این علائم ممکن است به دلیل قرار گرفتن در معرض فضاهای باز، گرده درختان و گیاهان و چمن و علف‌های هرز به وجود بیاید. بخشی از آلرژی‌ها در اثر گرده‌افشانی گیاهان در فصل بهار است. عادت شایع در کودکان مبتلا به آلرژی مالش بینی خود به سمت بالاست، چون بینی کودک می‌خارد. کودکان مبتلا به آلرژی ممکن است گودی و سیاهی زیر چشم داشته باشند که این ناشی از گرفتگی بینی است.

آلرژی در کودکانی که مبتلا به آسم یا اگزما هستند شایع‌تر از کودکانی است که در معرض دود و آلودگی هوا و حتی حیوانات خانگی هستند. آلرژی کنترل نشده در کودکان می‌تواند آن‌ها را در معرض ابتلا به عفونت سینوس ثانویه، عفونت گوش  قرار دهد و همچنین می‌تواند علائم آسم را بد‌تر کند. بهترین درمان برای آلرژی کودکان این است که از آنچه کودک شما را مبتلا به آلرژی می‌کند دوری کنید. از جمله عوامل زیست‌محیطی است که تاثیر زیادی در ابتلا به آلرژی دارد، در مورد آلرژی‌های فصلی بسته نگه داشتن پنجره خانه یا حتی بسته نگه داشتن پنجره ماشین برای جلوگیری از قرارگرفتن در معرض گرده و محدود کردن فعالیت‌ها در فضای باز به‌خصوص در فصل بهار است زیرا درختان در بالا‌ترین حد گرده‌ریزی هستند.



تغییرات آب وهوا در فصل بهار

در فصل بهار معمولا پیش می‌آید که نیمی از روز هوا بارانی باشد و نیمی دیگر از روز آفتابی باشد. این تغییرات والدین را در پوشاندن لباس مناسب به کودکان‌شان سردرگم می‌کند. در این حالت کودکانی که عفونت تنفسی یا آسم دارند یا دچار سرما‌خوردگی هستند با مشکل مواجه می‌شوند. حتی ممکن است بعد از بازی گرم‌شان شود و عرق کنند و لباس‌شان را در بیاورند. والدین باید در اوایل روزهای بهاری سال راه تنفس کودکان را با شال گردن بپوشانند تا هوای سرد وارد سیستم تنفسی آن‌ها نشود. در فصل بهار والدین کودکانی که زمینه خانوادگی انواع آلرژی و عفونت را دارند، باید با توجه به شرایط آب و هوا لباس مناسب را انتخاب کنند.

 مراقب بیماری‌های فصل بهار باشید

در فصل بهار که هوا بهتر می‌شود، رفت و آمد‌ها هم بیشتر می‌شود. در این بین اگر کسی بیماری و سرماخوردگی داشته باشد به راحتی این تماس باعث انتقال راحت بیماری به کودک و شیرخوار می‌شود. توصیه می‌کنیم کسانی که سرما خورده‌اند به کودک نزدیک نشوند. ممکن است سرماخوردگی در فرد بزرگسال خفیف باشد ولی درکودکان علائم و عوارض شدیدتری ایجاد می‌کند.

با توجه با این‌که در فصل بهار هوا به تدریج گرم می‌شود، ویروس‌ها شیوع بیشتری پیدا می‌کنند. معمولا در این فصل مسافرت‌ها به تدریج شروع می‌شود. والدین در فصل بهار در سفر باید خیلی مراقب باشند. درطول سفر که شستن دست‌ها برای‌شان امکان‌پذیر نیست، بهتر است از ژل شست‌و‌شوی بهداشتی استفاده کنند یا همراه خود آب و صابون مایع داشته باشند تا هر جا لازم شد دست‌های خود را بشویند. در طول سفر احتمال افزایش بیماری گوارشی درکودک بیشتر می‌شود. یکی از مشکلاتی که طی سفر ممکن است پیش بیاید ابتلا به تب، تهوع و استفراغ و دل درد است، بنابراین همراه داشتن داروهای ضدتب بعد از ۲ ماهگی مانند استامینوفن لازم است. اگر در این بین کودک دچار اسهال شد، با دادن مایعات کم شیرین کودک را تغذیه کنید تا به پزشک مراجعه کنید.

داروهایی که برای کنترل علائم آلرژی مصرف می‌شود عبارت است از ضد احتقان‌ها و آنتی‌هیستامین‌ها. برای آلرژی‌های فصلی بهتر است برای شروع به استفاده از این دارو‌ها قبل از آغاز آن فصل خوردن دارو را شروع کنید و خوردن دارو را پس از آن هر روز در طول تمام فصل ادامه دهید. اگر آلرژی فرزند شما همیشگی باشد ممکن است به این دارو‌ها در تمام طول سال احتیاج داشته باشد. اگر آلرژی در کودک شما با این روش‌ها بهبود نیافت حتما به پزشک متخصص آلرژی مراجعه کنید.

این توصیه‌ها را جدی بگیرید

  •  حتی الامکان کودکانی که آلرژی دارند، هنگام رفتن به پارک‌ها از نشستن روی چمن خودداری کنند.
  •  هنگامی که در اتومبیل هستید پنجره‌ها را پایین ندهید.
  •  هنگام فصل بهار و گرده‌افشانی گل‌ها و گیاهان، در‌ها و پنجره‌های منزل را ببندید.
  •  در منزل از نگه داشتن گل و گیاه در صورت حساسیت شدید خودداری کنید.
  •  در منزل از دستگاه تهویه استفاده کنید.


ویدیو مرتبط :
آلرژی غذایی کودکان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

با روش های مقابله با آلرژی فصلی آشنا شوید



 

آلرژی فصلی, حساسیت فصلی

آلرژی چیست؟
آلرژی واكنش افراطی سیستم ایمنی بدن به عوامل مختلف است .یکی از مسائلی که برخی از مردم با آن در فصل بهار، مواجه می‌شوند، آلرژی فصل بهار است. این آلرژی ناشی از استنشاق گرده‌های گیاهی ناشی از گرده‌افشانی گیاهان است. به عبارت بهتر آلرژی فصلی واکنش طبیعی سیستم ایمنی بدن به موادی است که به ظاهر، مضر نبوده و بی‌ضرر هستند، اما بدن نسبت به آنها واکنش‌های شدیدی نشان می‌دهد. این آلرژی یکی از شایع‌ترین انواع آلرژی‌هاست.

عوامل بروز آلرژی
دكترمحمود موحدی فوق تخصص ایمونولوژی آسم وآلرژی، علت اصلی حساسیت های فصلی به ویژه در فصل بهار را گرده افشانی گیاهان بیان می كند. وی می گوید:«حساسیت فصلی ناشی از گرده افشانی گیاهان به تناسب شرایط جغرافیایی وگیاهان آلرژی زای مناطق مختلف كشورمتفاوت است.»
موحدی با بیان این كه حساسیت به گرده گیاهان درفصول مختلف سال نیز متفاوت است افزود: « گرده افشانی درختان دربهار، علفها و چمنها در تابستان و درختچه ها وعلفهای هرزدرفصل پاییزموجب بروزحساسیتهای فصلی می شود».

دکتر مژگان صفری، فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی در زمینه حساسیت فصلی می گوید: «نام دیگر آلرژی فصلی، تب یونجه است، اما بر خلاف تصور ارتباط مستقیم با یونجه ندارد، بلکه هر نوع علف هرز و یا گیاهی می تواند موجب بروز آن شود».
دکتر صفری در مورد عوامل آلرژی زا می گوید:« مبتلایان به حساسیت فصلی با شروع گرده افشانی گل ها و گیاهان علائم خود را نشان می دهند. در این حالت، نگهداری گلدان های کوچک در فضای منزل، پر پرندگان خانگی و نگهداری حیواناتی مانند جوجه اردک، گربه، سگ و غیره، بیماری را شدت می دهد».

وی در ادامه می گوید:« حساسیت فصلی فقط مخصوص فصل بهار نیست، بلکه در تابستان و پاییز با خوردن بعضی از میوه ها نظیر هندوانه، خربزه، انگور، گوجه فرنگی و توت فرنگی ممکن است آلرژی ظاهر شود. گرده های گل ها و درختان وقتی وارد ریه می شوند، ممکن است منجر به بیماری آسم شوند که در این حالت بیمار باید تحت نظر پزشک مداوا شود».
دکتر منصور رضایی ، متخصص تغذیه و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی می گوید:« برخی از غذاها سبب افزایش یا کاهش عوارض ناشی از آلرژی خواهد شد؛ به‌عنوان نمونه، از سویا، تخم‌مرغ، ماهی، خربزه، گوجه فرنگی،گوجه سبز، کرفس و برخی از شکلات‌ها، می‌توان به‌عنوان برخی از غذاهای تشدید‌کننده عوارض ناشی از آلرژی فصلی نام برد».

علایم و نشانه های آلرژی
تقریبا یک چهارم جمعیت جهان از عوارض آلرژی رنج می‌برند. از سوی دیگر، زندگی شهرنشینی و صنعتی‌شدن، به‌دلایل مختلف، باعث افزایش آمار مبتلایان به آلرژی فصلی شده است.
دكتر محمود موحدی ، فوق تخصص ایمونولوژی آسم وآلرژی ، گفت:« نشانه ها و عوارض حساسیتهای فصلی شامل ،آبریزش بینی، ریزش اشك، سرفه وعطسه ازجمله علا ئم آلرژی است كه به علت مصرف داروها ، مواد شیمیایی وحتی شرایط فیزیكی خاص ایجاد می شود».
محمود موحدی دراین باره گفت: «آثار ناشی ازحساسیتهای فصلی درچشم ودستگاه تنفسی بروزمی كند».
وی در ادامه گفت: « حساسیت فصلی درچشم موجب ورم ملتهبه بهاره، در دستگاه تنفسی فوقانی باعث گرفتگی، خارش وآب ریزش بینی و دردستگاه تحتانی تنفسی موجب سرفه، خس ،تنگی نفس می شود».

روش های مقابله با آلرژی فصلی
اولین قدم برای مقابله با این مشكل، بهبود عملكرد سیستم ایمنی است. گنجاندن مقادیر زیادی از آنتی اكسیدان‌ها مثل میوه‌ها، سبزیجات و چربی امگا 3 به رژیم غذایی شما را تا حد زیادی به این هدف نزدیك می‌كند. به این ترتیب توصیه می‌شود كه یك رژیم غذایی مقوی و سالم را دنبال كنید.
حتما از مكمل‌های طبیعی با طیف كامل و طبق تجویز پزشک برای تقویت سیستم ایمنی بدن خود استفاده كنید.
با افزایش مصرف موادغذایی ضد التهابی مثل روغن ماهی و میوه و سبزی از علائم التهابی آلرژی فصلی به میزان قابل توجهی بكاهید.
از مواد غذایی و مكمل‌های حاوی فلاوونوئید بیشتر استفاده كنید.
برای كاهش التهاب در بدن از مواد حاوی كاروتنوئید مثل اسفناج و سیب زمینی شیرین بیشتر مصرف كنید.
حتما اسیدهای چرب امگا 3 در فهرست غذایی روزانه خود بگنجانید.
مصرف گوشت قرمز را كاهش دهید.
از مواد هضم كننده طبیعی استفاده كنید. مبتلایان به آلرژی اغلب در هضم غذا دچار مشكل می‌شوند. با مصرف هضم كننده‌های طبیعی مثل مواد غذایی پروبیوتیك می‌توانید تا حد زیادی به این مشكل غلبه كنید.
خوراكی‌هایی مثل قند و لبنیات را كه به آنها حساسیت دارید، شناسایی كرده و تا حد امكان از مصرف آنها پرهیز كنید.
حتما روزانه 30 دقیقه ورزش كنید.

كاربردی ترین اقدامات طبیعی برای كاهش علائم آلرژی‌های فصلی
سینوس‌های خود را روزانه شست و شو دهید. بهترین شیوه برای پاك كردن سینوس‌ها شست و شوی مجاری بینی با محلول آب نمك است. با انجام همین اقدام ساده یك یا دو بار در روز می‌توانید به میزان زیاد و یا حتی به طور كامل علائم آلرژی فصلی را برطرف كنید.
در روزهای خشكی كه باد می‌وزد حتی‌الامكان در منزل یا سایر فضاهای بسته بمانید و از رفتن به فضای باز خودداری كنید. برای افرادی كه آلرژی فصلی دارند بهترین زمان برای خارج شدن از منزل پس از یك بارندگی خوب است چون باران گرده‌های موجود در هوا را می‌شوید.
از تهویه كننده‌های هوا و فیلترها استفاده كنید. در فصل آلرژی پنجره‌ها را ببندید و دستگاه تهویه را روشن كنید. - در فضای خیلی مرطوب با استفاده از دستگاه رطوبت زدا هوا را خشك نگه دارید چون رطوبت زیاد باعث رشد هاگ‌ها و قارچ‌ها می‌شود و آلرژی را تشدید می‌كند.
به جای فرش و قالی از كف پوش استفاده كنید. قالی‌ها محل تجمع گرد وغبار و گرده‌ها و سایرعوامل آلرژی زا هستند. - كارهای باغ داری و گل كاری را به زمان پس از گرده افشانی و بعد از پایان فصل آلرژی موكول كنید

منبع:salamatnews.com