کودکان


2 دقیقه پیش

با بطری نوشابه برای پسر کوچولو هواپیما بسازید

به جای خریدن اسباب بازی های گران قیمت ، می توانید با استفاده از ابزاری که در خانه در اختیار دارید اسباب بازی هایی با کمک فرزندان خود بسازید که هم در هزینه ها صرفه جویی می ...
2 دقیقه پیش

از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید

آیا شما می خواهید برای مراقبت از نوزاد خود، یک رویکرد جامع تری را انتخاب کنید؟ آیا شما به عنوان یک پدر و مادر به دنبال درمان های طبیعی برای بچه های کوچک خود هستید؟ آیا می ...

رمز و رازهای قصه‌گویی برای كودكان


اسدا... شعبانی در نشست تخصصی «رمز و رازهای قصه‌گویی برای كودكان» گفت: قصه‌گویی از دیرباز از بهترین روش‌ها برای انتقال فرهنگ به كودكان و نوجوانان بوده و دارای اقسام و شیوه‌های مختلفی است.

روزنامه آرمان: اسدا... شعبانی در نشست تخصصی «رمز و رازهای قصه‌گویی برای كودكان» گفت: قصه‌گویی از دیرباز از بهترین روش‌ها برای انتقال فرهنگ به كودكان و نوجوانان بوده و دارای اقسام و شیوه‌های مختلفی است.

با قصه‌گویی خلاق می‌توان پیام‌های جدید را به بچه‌ها منتقل كرد.نشست «رمز و رازهای قصه‌گویی برای كودكان» با حضور اسدا... شعبانی، نویسنده و شاعر و كودك و نوجوان، منیژه پدرامی، نویسنده و مترجم كودك و نوجوان و جمعی از ناشران، نویسندگان و خبرنگاران، در سرای اهل قلم كودك بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران برگزار شد.

اسدا... شعبانی در این نشست با بیان این‌كه قصه‌گویی خلاق می‌تواند پیام‌های جدید را به بچه‌ها منتقل كند گفت: یك قصه گو باید در درجه اول بچه‌ها را بشناسد و درباره روانشناسی رشد و مخاطب‌شناسی اطلاعات لازم و كافی داشته باشد. همچنین باید توجه كرد که شیوه انتقال دانش به بچه‌ها به صورت غیرمستقیم بسیار تاثیرگذارتر خواهد بود. وی افزود: از طرفی باید قصه‌گو از صدای خوب و روانی برخوردار باشد تا بتواند بچه‌ها را به جریان قصه علاقه‌مند كند. افسانه‌های دنیا را هیچ‌كس نگفته و نویسنده مشخصی ندارند. در واقع افسانه‌ها از دل مردم و عموما مادران سرریز كرده و در مسیر دگرگونی‌های موجود شكل خود را پیدا كرده است.

رمز و رازهای قصه‌گویی برای كودكان

قصه‌ها و افسانه‌ها سفر می‌كنند

این نویسنده كودك و نوجوان ادامه داد: قصه‌ها و افسانه‌ها سفر می‌كنند و از سرزمینی به سرزمین دیگر و از قومی به قوم دیگر منتقل شده و در این سیر دچار دگرگونی می‌شوند. قصه‌ها و افسانه‌ها براساس نیازهای فرهنگی مردمان با هم هماهنگ شده و در نهایت به صورت افسانه بیان می‌شود. گاهی این افسانه‌ها به هم می‌پیوندند و رنگ و آهنگی نو می‌یابند.

هماهنگ‌كردن افسانه‌هایی كه گفته و ساخته شده با دنیای مخاطبان یكی از فنون قصه‌گویی است كه اگر این هماهنگی درست اجرا نشود ممكن است تاثیر مخرب و ویرانگری در بچه‌ها داشته باشد. شعبانی ادامه داد: قصه‌ها باید كودكان را از ناامیدی، پرخاشگری و ناباوری به سمت امید، روشنایی، باور و ایمان هدایت كنند. این یك فاجعه است كه قصه گویان دست به انتخاب بدی بزنند و كودكانی را كه زمینه مناسبی برای فرهیخته شدن و بزرگ بودن را دارند تبدیل به انسان‌هایی ضعیف، فقیر، شكننده و حقیر كنند.

وی گفت: من چندی پیش در یک جشنواره قصه‌گویی شركت كردم كه در آن قصه‌های زیادی برای بچه‌ها بیان شده بود اما متاسفانه مشاهده كردم كه اغلب شاعران و قصه‌گویان بدون توجه و اطلاع از دایره لغات كودكان برای آن‌ها قصه می‌گویند و اثر می‌آفرینند. باید توجه داشت قصه‌گویی در ادبیات كودك و نوجوان باید با توجه به دایره واژگان مخاطبان بیان شود و استفاده از كلمات مناسب و قابل فهم و عبارت‌های ساده و روان و واژگان شناخته شده برای بچه‌ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

شعبانی افزود: متاسفانه گاهی فراموش می‌شود كه قصه‌گویی به عنوان ابزاری برای انتقال فرهنگ گذشته به بچه‌ها بوده و سبب می‌شود خشونت در بچه‌ها كمتر شده و آنها به خلاقیت و آرامش برسند. یكی از شگردهای قصه‌گویی مشاركت بچه‌ها در جریان قصه است و این‌كه از آنها بخواهید پایان بندی‌های مورد نظرشان را درباره قصه خوانده شده بیان كنند و گاها از نظرات خوب آنها برای پایان دادن به قصه استفاده كنیم. باید توجه داشت پایان‌بندی جذاب یكی از لازمه‌های قصه‌گویی برای كودكان محسوب می‌شود. در خلال داستان بهتر است بچه‌ها را در جریان قصه‌گویی مشاركت دهیم و از آنها بخواهیم در حین قصه گفتن سوالاتی كه به ذهنشان می‌رسد رابیان كنند، به این ترتیب كودكان دیگر مطلقا پذیرنده نخواهند بود و یاد می‌گیرند فكر كنند، بیندیشند و اظهار نظر كند.

استفاده از قصه درمانی برای كودكان

منیژه پدرامی دیگر سخنران این جلسه گفت: قصه‌گویی در رفع بسیاری از مشكلات بچه‌ها كاربرد داشته و سبب انتقال پیام‌های آموزشی و نكات آموزنده اخلاقی به آنها می‌شود. در بسیاری از اوقات پزشكان موضوع قصه‌درمانی را مطرح می‌كنند كه كودكان در پی قصه‌درمانی در جریان قصه با قصه‌گو مشاركت دارند و مشكلات خود را بیان می‌كنند و قصه‌گو در دل داستان برای مشكلات آنها راهكار ارائه می‌كند كه تاثیر شگرفی بر حل مشكلات كودكان می‌گذارد.

وی ادامه داد: با توجه به حجم زیاد قصه‌های منفی باید قصه‌گو تلاش كند از قصه‌های خوب كه ایده‌ها و تفكر مثبتی در كودكان ایجاد می‌كند استفاده كند و به كودك غلبه نور بر تاریكی را بیاموزد. پایان قصه‌هایی كه برای كودكان بیان می‌شود حتما باید خوشایند باشد و پیروزی در آن وجود داشته باشد چرا كه پایان داستان تاثیر بسیار مهم و موثری در روحیه بچه‌ها دارد. این نویسنده كودك و نوجوان تصریح كرد: بعضی از بچه‌ها آنقدر مشتاق و حساس هستند كه نكته‌ها را بسیار سریع از روند قصه دریافت كرده و بیان می‌كنند. لذا می‌توانیم در قصه‌ها به بچه‌ها تفكر و اندیشه درست را بیاموزیم و به آنها طریقه درست فكر كردن و درست نتیجه‌گرفتن را آموزش دهیم.

قصه‌گو با استفاده از هنر قصه‌گفتن می‌تواند امنیت، ارتباط، آگاهی بخشی درست و آموزه‌های زندگی و دینی را به كودكان انتقال دهد و تفكر بچه‌ها را از بسته بودن خارج كرده و رشد دهد. قصه‌گو با استفاده از هنرش می‌تواند به تخیل كودكان هدف و جهت ببخشد. پدرامی ادامه داد: خودباوری، خوداندیشی، برقراری ارتباط درست با خدا و صداقت چیزهایی مهمی است كه با قصه‌گویی به بچه‌ها منتقل می‌شود. مربیان باید توجه كنند كه بسیاری از آموزه‌های دینی را می‌توانند از طریق قصه‌گفتن به بچه‌ها آموزش دهند. مثلاً دعا كردن، نمازخواندن و شكرگزاری از جمله آدابی هستند كه از طریق قصه به بچه‌ها به راحتی منتقل شده و ایمان واعتقادات درونی آنها را افزایش می‌دهند. وی افزود: باید توجه كرد در همه قصه‌ها یك موضوع كلی وجود دارد و آن هم بررسی میزان تاثیر قصه‌ها در كودكان است. بچه‌ها با استفاده از قصه‌ها می‌توانند ایمانشان را افزایش دهند و ارتباط قوی‌تری با خدا برقرار كنند.

قرآن كه كتاب آسمانی ماست بسیاری از موضوعات و نكات اخلاقی را مانند شكرگزار بودن، قدرشناسی و مباحث دیگری اخلاقی را از طریق قصه برای بندگان بیان كرده است. پدرامی اظهار كرد: اگر به وسیله قصه‌ها باور و ایمان در كودكان را تقویت كنیم شاهد سستی در ایمان بچه‌ها نخواهیم بود. وقتی در قصه‌ها مسایل اخلاقی مانند مسخره نكردن، همراهی و كمك، دوستی و مهربانی را بیان كنیم به كودكان درس‌های با ارزشی می‌دهیم كه از وظایف قصه‌گو قلمداد می‌شود.

وی ادامه داد: قصه‌گو باید آنقدر خلاق باشد كه كودكان را به قصه جذب كند لذا باید از نظر جنبه‌های مختلف مانند مسایل اعتقادی، روانشناسی كودك، مخاطب‌شناسی و طبیعت‌شناسی، شناخت بازی‌ها و فرهنگ‌های مختلف از گذشته تاكنون آشنا باشد و بتواند از طریق قصه آنها را به كودكان منتقل كند. پدرامی تاكید كرد: قصه‌گفتن نباید صرفا گفتن یك قصه باشد،باید خانواده‌ها و قصه‌گو از آن قصه‌ها به عنوان الگوهای درست و سازنده در زندگی استفاده كنند و سپس از كودكان بخواهد كه آنها را در زندگیشان اجرا كنند.


ویدیو مرتبط :
قصه گویی قرآنی(قصه زندگی فاطمه زهرا(س)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

10 مورد از مهمترین رمز و رازهای آرایش



 

 

درسـت است که خبــره شدن در آرایش یک مهارت است، اما این کار هم مثل بقیــــه کارها رمز و رموزی دارد که می تواند یک چهره کاملاً عادی را بــه چهره ای جذاب و فریبنده تبدیل کند. در این مقاله قصد داریم 10 مورد از مهمترین رمز و رازهای آرایـش را بـــه شما معرفی کنیم که شاید به بهره گیری از این تکنیک ها، بتوانید در این زمینه جزء حرفه ای شوید.

 

رمزآرایش

 

1. فـقط پنـکک را روی قسـمت های تیــره پوست نکشـید. بـرای اینـکـه پـوست شاداب و تر و تازه به نظر برسد، بـایـد سایه سیاه که زیر چشم می افتد را از بین ببرید. برای این منظور، با پنککـی یک درجه روشن تر از کرم پودری که روی کل صورت زده اید، از خط مژه ها را تا انتهای گودی چشم و گوشه های بینی بپوشانید.

 

2. همیشه بلافاصله بعد از اینکه از حمام بیرون می آیید از فرمژه استفاده کنید. وقتی مژه ها با آب گرم خیس شده باشند، راحت تر و زیباتر برمی گردند و نمی شکنند.

 

3. درست است که پودر ابرو بسیار خوب عمل میکند و کاملاً طبیعی به نظر می رسد، اما دقت کنید که این پودر بعد از گذشت چند ساعت لکه دار شده و از بین می رود. برای این منظور بهتر است ابتدا با مداد ابرو نواحی خالی ابرو را پر کنید و بعد پودر را روی آن بزنید.

 

4. بعد از زدن کرم پودر روی صورت، کمی کف دست ها را به هم بمالید و بعد به آرامی آن را روی گونه ها، چانه، پیشانی و بینی بمالید. گرما باعث می شود که پودر بهتر روی صورت بنشیند و کاملاً طبیعی جلوه کند.

 

رمزآرایش

 

5. یک راه خوب برای اطمینان از اینکه آرایشتان افراطی نشود این است که از آخر به اول شروع کنید: مثلاً بعد از زدن کرم پودر، قبل از انجام آرایش چشم، رژگونه و رژلبتان را زنید. با اینکار چهره تان روشن تر به نظر می رسد و درنتیجه سایه و خط چشم و ریملتان را کمرنگ تر خواهید زد و آرایشتان طبیعی تر جلوه خواهد کرد.

 

6. برای اینکه مژه ها بلند و پر بدون گوله گوله جلوه کند، از ریمل های دو سره استفاده کنید. ابتدا سر حجم دهنده آن که کرم رنگ است و مژه ها را پر میکند را استفاده کرده و بعد از گذشت چند دقیقه که خشک شد، سر دیگر را که کار بلند کردن مژه ها را انجام می دهد را استفاده کنید.

 

7. اگر یک روز رژلبتان تمام شد و چیزی دم دستتان نبود، نگران نباشید خودتان هم میتونید رژلب درست کنید. ابتدا انگشتتان را کمی چرب کرده و بعد درون پودر سایه چشم فرو کنید و بعد روی لب بمالید.

 

رمزآرایش

 

8. برای مجذوب کردن بیشتر بیننده، اطمینان یابید که بین خط مژه ها و خط چشمتان فاصله ای نباشد. ابتدا از سایه پودری استفاده کنید بعد پلک را بالا برده و خط چشم را تا حد امکان نزدیک به خط مژه بکشید. اینکار باعث می شود که مژه هایتان هم پرتر نشان دهد.

 

9. موقع کشیدن خط چشم یا خط لب، سعی کنید آرنجتان را روی جایی محکم کنید مثل میز توالتتان. اینکار باعث می شود که بتوانید خط را بدون حرکت و نوسان دست و راحتتر بکشید.

 

10.برای از بین بردن خستگی و قرمزی چشم ها می توانید از خط و سایه چشم آبی استفاده کنید. در این مواقع از استفاده از سایه هایی که قرمز در خود داشته باشد مثل بنفش، ارغوانی، ی حتی قهوه ای، خودداری کنید.