کودکان


2 دقیقه پیش

با بطری نوشابه برای پسر کوچولو هواپیما بسازید

به جای خریدن اسباب بازی های گران قیمت ، می توانید با استفاده از ابزاری که در خانه در اختیار دارید اسباب بازی هایی با کمک فرزندان خود بسازید که هم در هزینه ها صرفه جویی می ...
2 دقیقه پیش

از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید

آیا شما می خواهید برای مراقبت از نوزاد خود، یک رویکرد جامع تری را انتخاب کنید؟ آیا شما به عنوان یک پدر و مادر به دنبال درمان های طبیعی برای بچه های کوچک خود هستید؟ آیا می ...

دختر یا پسر؟ مسئله این است.


ماجرای تربیت کردن پسر و دختر و اینکه کدام سخت تر یا آسان تر است همیشه در گفت و گوهای میان خانواده ها خود را نشان می دهد. واقعیت این است که برخی تفاوت ها در تربیت کردن پسر و دختر به ویژگی های طبیعی آنها بازمی گردد.



مجله تندرستی: «چهار تا پسر بزرگ کردید؟ وای خدا قوت بده به شما. همینه که همه موهاتون سفید شده.» «سه تا دختر داره؟ بنده خدا. چقدر باید زحمت بکشه تا این سه تا به سر و سامون برسن.»

ماجرای تربیت کردن پسر و دختر و اینکه کدام سخت تر یا آسان تر است همیشه در گفت و گوهای میان خانواده ها خود را نشان می دهد. واقعیت این است که برخی تفاوت ها در تربیت کردن پسر و دختر به ویژگی های طبیعی آنها بازمی گردد.



دانستن این تفاوت ها کمک بسیار زیادی به والدین می کند تا هم خودشان کمتر اذیت شوند و هم فرزند پروری بهتری داشته باشند. نمی توانید در برخورد با فرزند دخترتان همان طور رفتار کنید که با فرزند پسرتان رفتار می کنید. عکس این موضوع هم صادق است. ویژگی های متفاوت آن دو، شیوه های تربیتی متفاوتی را می طلبد که باید بدانیم و به کار ببندیم.



برقراری ارتباط

برای دختر ساده تر است یا پسر؟ دختر

یک نوزاد دختر از همان ابتدای تولد، بیشتر تمایل دارد که به رنگ ها و حالت ها نگاه کنید؛ به همین خاطر، معمولا چهره انسان ها از اولین انتخاب های او به حساب می آید. اما یک نوزاد پسر بیشتر به دنبال چیزهای متحرک است؛ مثلا ماشینی که به دور خود می چرخد به راحتی می تواند همه توجه یک پسربچه را به خود جلب کند.

همین تفاوت ها در نقاشی آنان نیز رخ می نماید. دختربچه ها برای ترسیم اسامی و کلماتی که در ذهنشان وجود دارد از رنگ های متعددی استفاده می کنند؛ اما پسربچه ها برای به تصویرکشیدن صحنه جنگ ها و تصادف ماشین ها، رنگ های آبی، سیاه و نقره ای را بیشتر به کار می برند.

به طور خلاصه، دخترها «شخص محور» و پسرها «عمل محور» هستند. کودکان دختر، چهره ها را با دقت بررسی می کنند؛ به همین خاطر قادر هستند علائم غیرکلامی مانند حالت ها و تن صدا را بهتر درک کنند اما پسرها، در مقایسه با دخترها، علاوه بر اینکه دیرتر شروع به حرف زدن می کنند و دایره واژگان محدودتری دارند، در برقرارکردن ارتباط میان کلمات و احساسات هم تبحر زیادی ندارند.



برخلاف دختران که ریز و درشت وقایع و احساسات خود را بیان می کنند، پسران اهمیت زیادی به این قضیه نمی دهند. مهارت برقرارکردن ارتباط چشمی در پسرها، در مقایسه با دخترها، معمولاً کمتر است و عملاً ارتباط های چشمی کوتاه تری دارند.

همین مسئله سبب نگرانی برخی از والدین می شود که مبادا پسر شاخ شمشادشان به «اوتیسم» یا «درخودماندگی» مبتلا باشد اما در اکثر مواقع این نگرانی بیجاست چون معمولاً این حالت در پسرها طبیعی است و از عملکرد مغزشان نشأت می گیرد.

زمانی که دخترتان به سن هشت سالگی یا بیشتر از آن می رسد، شرایط، کمی عوض می شود. داشتن مهارت عالی در برقراری ارتباط با دیگران جنبه دیگری نیز دارد و آن این است که دختر قشنگتان که همه انرژی خود را بر سر این کار گذاشته حالا با سوالات پیاپی و حرافی های تمام نشدنی اش، کم کم کلافه تان می کند.

از زمانی که دخترتان شروع به راه رفتن می کند به او کمک کنید تا با دیگران ارتباط آزاد برقرار کند؛ او می آموزد که در آینده نه چندان دور سراغ شما بیاید و با شما مشورت کند.



اعتماد به نفس

دخترها بیشتر دارند یا پسرها؟ پسرها

رشد و پرورش اعتماد به نفس سالم و معقول، در همه بچه ها، از اهمیت بسزایی برخوردار است. محققان بر این باورند که دخترها با وجود مهارت فوق العاده ای که در برقرارکردن ارتباط با دیگران دارند، در مقایسه با پسران، اعتماد به نفس کمتری دارند و احساس ناامنی بیشتری می کنند.

فشارهای فرهنگی و سنتی موجود که دختران را وا می دارد نیازهای دیگران را به نیازهای خود ارجح بدانند، احساساتان را نادیده بگیرند و نیازهایشان را به راحتی بیان نکنند، آسیب های زیادی به اجتماع آنها زده است.

باوجود این حقیقت که دختران از توجه های مثبت و تعریف و تمجیدهایی که از رضایت دیگران نشأت می گیرد، لذت می برند اما آنها هرچه بیشتر نیازها و امیالشان را پنهان و در برخی موارد سرکوب می کنند تا بتوانند رضایت اطرافیانشان را جلب کنند. از این رو اعتماد به نفسشان بیشتر آسیب می بیند.

معمولاً دخترها مراقب برادر کوچک تر خود هستند و سعی می کنند برای آنها مادری کنند. انگار یک استعداد طبیعی در همه دختران وجود دارد.



جای هیچ تردیدی نیست که مساعدت و حمایت در هر کسی که وجود داشته باشد، جزو ویژگی های مثبت رفتاری او محسوب می شود اما این گرایش در دخترها سبب می شود بتوانند با جدیت بیشتری ماهیت طبیعی خود را بشناسند و آن را تقویت کنند ومتعاقباً تجربیات جدیدتری کسب نمایند.

تصویر ذهنی هر فرد از اندامش، بخش بزرگی از اعتماد به نفسش را تشکیل می دهد. البته این تصویرسازی درمورد پسران و مردان نقش پررنگی ندارد! اما تغییرات فاحشی که در دوران بلوغ در دختران به وجود می آید، بسته به نوع فرهنگ حاکم بر محل زندگی افراد، تاثیر بسیار عمیقی بر اعتماد به نفس دختران و زنان می گذارد.

حواستان به پیامی که حاوی احساستان نسبت به بدن، رژیم غذایی و ورزش کردنتان است، باشد. متاسفانه واضح است که در اغلب موارد تصویر منفی دختران از اندام شان، مستقیما از شیوه نگرش مادرانشان که با نگاهی کاملاً انتقادی و شاکیانه خود را در آینه ورانداز می کنند، نشأت می گیرد.

به دختران خود بیاموزید که به پیام های گرسنگی و سیری که از بدنشان دریافت می کنند، گوش فرا دهند. دخترانی که به این پیام ها توجه می کنند، در موارد دیگر هم به غرایزشان اهمیت می دهند.

انجام تمرینات ورزشی، از یک طرف یک راهکار فوق العاده مناسب برای تقویت اعتماد به نفس دختران است و از طرف دیگر روشی کاربردی برای تناسب اندام آنها محسوب می شود.



مدرسه

برای دختر سخت تر است یا پسر؟ اغلب برای پسر

چنین به نظر می رسد که آقاپسرهای گل نتوانسته اند با محیط های آموزشی مدرن ارتباط صمیمی و دوستانه ای برقرار کنند. برنامه های آموزشی مدارس که اغلب در فضاهای بسته اجرا می شود، واردشدن به حوزه های نظری و استفاده از مباحث دیداری و شنیداری به جای مباحث عملی، سبب به وجودآمدن بلوغ ناقص در آنان می شود.

از همان سال های اول تحصیل، اغلب پسران در زمینه مهارت هایی چون خویشتنداری، دقت، زبان و مهارت های حرکتی، از دختران عقب می مانند.



تحولات زیادی که در برنامه های آموزشی آمادگی و پیش دبستانی ها به وجود آمده، تقریباً بدون توجه به تفاوت های طبیعی دختران و پسران در مراحل تکامل مغزشان بوده است. نقش موسیقی، نقاشی با انگشت، سفالگری و انجام فعالیت های ورزشی که برای آشنایی کودکانمان با مدرسه و پیش از رفتن به مدرسه، طراحی شده بود، کمرنگ شده اند زیرا معلمان آموزش ندیده اند که مشکلات ناشی از آنان را به درستی برطرف نمایند.

یکی از مباحثی که شاید دختران در یادگیری آن دچار مشکل می شوند مباحث فضایی مانند هندسه است. به نظر می رسد که دختران از قسمت های مختلف مغزشان استفاده می کنند تا مفاهیم فضایی را تحلیل کنند.

یکی از راه هایی که برای کمک به آنان توصیه می شود این است که گروهی از دو جنس دختر و پسر تشکیل دهید و اجازه دهید هر تعداد مسئله ای را که خودشان دوست دارند و بدون هیچ گونه فشاری به آنان، تجزیه، تحلیل و حل کنند.



نظم و تربیت

برای دختر سخت تر است یا پسر؟ پسر

چرا به نظر می رسد مردان گوش شنوا ندارند؟ پسرها در مقایسه با دخترها، تمرکز کمتری در شنیدن دارند. این ویژگی از همان بدو تولد در آنها وجود دارد و به طور طبیعی با رشد کودک، فاحش تر می شود و به مرور زمان، اختلاف میان دو جنس دختر و پسر در این زمینه بیشتر خواهد شد.

قدرت شنوایی دختر بسیار حساس است و می تواند جملات انتقادآمیز و یا حتی تبعیض کلامی را هم تشخیص دهد و مرکز کلامی مغز دختران سریع تر از پسران تکامل می یابد. این توانایی بدان معناست که یک دختر به راهکارهای آموزش نظم و ترتیب مانند تشویق و هشدار که به طور مثال در جمله ای مانند «آن کار را نکن» بیان می شود، بهتر پاسخ می دهد.



در سال های اول زندگی پسرهای شاخ شمشادتان، چنین به نظر می رسد که حس لامسه آنها قوی تر است. کم حرف اما عملگرا هستند. تفاوت هایی که در مولفه های رشد دختران و پسران وجود دارد، در برخی موارد و به اشتباه، ناهنجاری رفتاری تلقی می شود.

به ازای هر یک دختر، پنج پسر وجود دارد که در آنها اختلالاتی نظیر اختلال رفتاری، اختلال دوقطبی، بیش فعالی، اختلال عدم تمرکز و اختلال یکپارچگی حواس، تشخیص داده شده است.

برخی از بچه ها که بیشتر آنها پسر هستند، سالم اند اما در منتهی علیه بازه نرمال رشد قرار دارند؛ بنابراین به انرژی، زمان و فرصت بیشتری نیاز دارند که مانند سایر همسن و سالان خود سالم به نظر برسند.



سلامت جسم

در دختر سخت تر است یا پسر؟ پسر

به طور کلی پسرها پرتحرک تر و پرخاشگرتر از دخترها هستند. ریسک کردن و انجام کارهای پرخطر، مراکز لذت را در مغزشان روشن می کند.

تجربه زندگی به بسیاری از والدین آموخته که یا باید تمام کارهای پسر / پسرانشان را با دقت زیرنظر داشته باشند یا اینکه همیشه وسایل کمک های اولیه را دم دست نگه دارند.



کارشناسان توصیه می کنند به کودکان خود اجازه دهید کندوکاو کنند؛ حتی اگر این کار به زخم و زیل شدنشان منجر شود. با خرج کردن این صبر و حوصله در عوض به رشد و پرورش شخصیت، اعتماد به نفس، استقامت و استقلال آنان کمک بزرگی کرده اید.

پسرها به طور غریزی ریسک پذیر هستند و باید تشویقشان کنید که تا حدودی از شدت اعمال پرخطر خود بکاهند اما این مسئله در دختران برعکس است. والدین باید شرایطی را فراهم نمایند که دختر دلبندشان بیشتر ریسک کند!


ویدیو مرتبط :
پسر یا دختر ؟؟؟ مسئله این است!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رابطه دختر و پسر



 

هر پسر و دختری که پا به دوران جوانی می‏گذارد، بزرگترین آرزویش ازدواج و ایجاد کانون گرم و پر مهر خانواده است، تا یار و مونس و محرم راز پیدا کند و از نعمت زندگی مشترک زناشویی، استقلال و آزادی بیشتری بهره‏مند گردد. پسران و دختران جوان سعادت خود را در سایه زندگی مشترک جستجو می‏کنند. چنین میلی بطور طبیعی و فطری در انسانها وجود دارد و نمی‏توان از آن صرف نظر کرد.

 

اما ازدواج مراحلی دارد که اولین جلسۀ خواستگاری یکی از آنهاست.در صورتی که قصد دارید به خواستگاری بروید به این نکات توجه داشته باشید.اما پیش از آن به این سخنان پیامبر(ص) توجه کنید که فرمودند: "هر که با زنی به خاطر مالش ازدواج کند، خداوند او را به مال وی واگذار می‏کند، و هر که با او به خاطر جمال و زیبائی‏اش ازدواج نماید، در او چیزی را که خوشایند او نیست، خواهد دید، و هر که با وی به خاطر دینش ازدواج کند، خداوند تمامی این مزایا را برای او جمع می‏کند.".

 

رابطه دختر وپسر


پسرها به خواستگاری بروند

 

"به عقیده ویلیام جیمز فیلسوف معروف امریکایی،حیا و خودداری ظریفانه زن‏غریزه نیست‏بلکه دختران حوا در طول تاریخ دریافتند که عزت و احترامشان به این‏است که به دنبال مردان نروند،خود را مبتذل نکنند و از دسترس مرد خود را دور نگه‏ دارند؛ زنان این درسها را در طول تاریخ دریافتند و به دختران خود یاد دادند و اختصاص به جنس بشر ندارد، حیوانات دیگر نیز همین طورند؛ همواره این‏ مأموریت‏ به جنس نر داده شده است که خود را دلباخته و نیازمند به جنس ماده نشان ‏بدهد. مأموریتی که به جنس ماده داده شده این است که با پرداختن به زیبایی و لطف و با خودداری و استغناء ظریفانه، دل جنس خشن را هرچه بیشتر شکار کند و او را از مجرای حساس قلب خودش و به اراده و اختیار خودش در خدمت‏ خود بگمارد.

 

خلاف احترام زن است که به دنبال مرد بدود. برای مرد قابل تحمل است‏که از زنی خواستگاری کند و جواب رد بشنود و آنگاه از زن دیگری خواستگاری کند و جواب رد بشنود تا بالاخره زنی رضایت ‏خود را به همسری با او اعلام کند، اما برای‏زن که می‏خواهد محبوب و معشوق و مورد پرستش باشد و از قلب مرد سر درآورد تا بر سراسر وجود او حکومت کند، قابل تحمل و موافق غریزه نیست که مردی را به ‏همسری خود دعوت کند و احیاناً جواب رد بشنود و سراغ مرد دیگری برود."

 

رابطه دختر وپسر


ظاهر آراسته مهم است

 

زمانی که به خواستگاری میروید و یا از شما خواستگاری میشود، زیباترین لباسهایتان را به تن کنید و پوششی شیک و مناسب داشته باشید. اولین دیدارها همیشه در اذهان باقی میمانند. عدهای با لباسهای نامناسب و نه چندان تمیز به خواستگاری میروند و تصورشان این است که این شخص باید وضعیت زندگی مرا بداند در صورتی که این وضعیت خاطره خوشی به جا نمیگذارد. در تمام طول مراسم خواستگاری متانت و وقار باید از ناحیه هر دو خانواده مراعات شود و رفتارهای نامناسب ذهنیتهای بدی را رقم میزنند.



صداقت داشته باشید

 

هنگام صحبت کردن فرد مورد نظرتان، سراپا گوش باشید، و دقت لازم را به عمل آورید تا مطالب گفته شده را بهتر بتوانید به خاطر بسپارید و هنگامی که خودتان صحبت می کنید نیز سعی کنید، سنجیده حرف بزنید. پس از این که از گذشته و شرح حال فرد مقابل مطلع شدید می توانید دیدگاهش را راجع به مذهب سؤال کنید.در هنگام صحبت کردن با فرد مورد نظر در اولین جلسه بنا را بر صداقت و یکرنگی بگذارید و متعهد شوید که آنچه می گوئید کاملاً از سر صدق و صفا باشد و به این تعهد خود نیز پای بند شوید.

 

رابطه دختر وپسر


خواستگاری، محرمانه باشد

 

مراسم خواستگاری اولیه، در حد ممکن، باید خصوصی و محرمانه باشد؛ بدین معنی که غیر از دو خانوادة پسر و دختر، افراد دیگری، نباید از موضوع خواستگاری مطلع شوند و به قول معروف، بهتر است از ابتدا قضیة خواستگاری را جار نزنند و بر سر زبانها نیندازند؛ تا اگر - به هر دلیلی - توافقی حاصل نشد، یا طرفین همدیگر را نپسندیدند و ازدواج پا نگرفت، افراد به گمانه زدنهای بیمورد و بیدلیل نپردازند؛ زیرا گاهی با مطرح شدن احتمالات بیاساس و غیرواقعی و تهمت زدنهای مختلف، زمینة کاهش اعتبار فردی و خانوادگی یکی از دو طرف به وجود میآید و باعث لطمه زدن به آبروی اجتماعی افراد و خانواده ها میشود؛ مثلاً میگویند: لابد در دختر یا پسر عیبی بوده که او را نپسندیدهاند و ازدواج سر نگرفته است و با تبدیل کردن کاه به کوه و بزرگنمایی موضوعی فرعی آینده یکی از دو طرف را خراب میکنند و چه بسا شایعهسازیهای دیگری را به دنبال داشته باشد و زمینة توافقهای موارد بعدی را نیز از بین ببرد و به طور کلی، به اعتبار و آبروی حداقل یکی از دو خانواده، لطمه وارد میشود.هنگام خواستگاری فقط پدر و مادر و پسر با هم بروند ( یا جایگزین پدر و مادر و قیم پسر اینکار را در غیاب والدین انجام می دهند.)

 


شتابزده نباشید

 

دخترباید آرام و با طمأنینه راه برود و آرام صحبت کند و مقدار کم میوه یا شیرینی بخورد و تعجیلی نداشته باشد. عجله عروس و خانواده اش علامت علاقه به راحت شدن از وضع فعلی و صورت گرفتن ازدواج است و علامت بسیار بدی است و داماد سالم در همین جا می تواند رابطه را قطع کند!

 

اولین دیدار معمولاً رسمی است. بایستی اولین دیدار را با توفیق و دقت بیشتری پشت سر گذاشت.

 

در جلسه اول خواستگاری درباره ی عقد، مهریه، مسائل اقتصادی و مادی هیچ صحبتی نمی شود و بسیار خوب است که محیط صمیمی باشد البته این بدان معنا نیست که با گذاشتن موزیک سعی در شاد جلوه دادن خودتان داشته باشید.بلکه جلسه در آرامش برگزار شود بهتر است.زمان جلسه اول بیشتر از یک ساعت نباید طول بکشد.

 

بعد از یک هفته خانوادۀ دختر میبایست تلفنی به خانواده پسر اطلاع دهند. اگر جواب مثبت باشد که قرار بعدی برای صحبتهای بیشتر گذاشته می شود .در غیر این صورت زیاد اصرار نکنید. البته کمی اصرار ارزشش را دارد ولی ازحد که بگذرد از نظر روحی تاثیر بدی به همراه خواهد داشت.

منبع: irantrack.com