کودکان


2 دقیقه پیش

با بطری نوشابه برای پسر کوچولو هواپیما بسازید

به جای خریدن اسباب بازی های گران قیمت ، می توانید با استفاده از ابزاری که در خانه در اختیار دارید اسباب بازی هایی با کمک فرزندان خود بسازید که هم در هزینه ها صرفه جویی می ...
2 دقیقه پیش

از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید

آیا شما می خواهید برای مراقبت از نوزاد خود، یک رویکرد جامع تری را انتخاب کنید؟ آیا شما به عنوان یک پدر و مادر به دنبال درمان های طبیعی برای بچه های کوچک خود هستید؟ آیا می ...

تکان دادن نوزاد بسیار خطرناک است !



تکان دادن نوزاد,مراقبیت از نوزاد

 همیشه از سر كودك به نحو مناسب حمایت كنید. به هر كسی كه می خواهد از كودك مراقبت كند،آموزش دهید به خصوص به مراقب كودك بیاموزید چگونه از سر كودك هنگام نگه داشتن، بازی كردن و جابجا كردن وی حمایت كند.

 تکان دادن نوزدان برای آرام کردن گریه آنها، می‌تواند آسیب‌های مغزی متعددی را ایجاد کند بدون آنکه نشانه ظاهری در آنها مشاهده شود.

 چنانچه والدین یا پرستار به علت گریه مداوم نوزاد پی‌نبرند، ممکن است به سرعت وارد عمل شوند و تکان دادن نوزاد را آغاز کنند که این امر سبب آسیب مغزی در نوزاد و در نتیجه باز ایستادن نوزاد از گریه می‌شود.

هرچند میزان آسیب مغزی به تکرار، شدت و استمرار تکان دادن نوزادان وابسته است اما آسیب‌های کوچکی چون زودرنجی، رخوت و بیحالی، تشنج، استفراغ یا بی‌اشتهایی و دیگر آسیب‌های جدی‌تر مانند آسیب چشمی یا شکستگی استخوان از عوارض تکان دادن نوزاد است.

بیشتر قربانیان این مشکلات شیرخواران زیر 2 سال هستند و آسیب‌پذیرترین آنها نیز شامل نوزادان نارس، نوزدان کم وزن، نوزدان مبتلا به کولیک مفرط، نوزدان معلول، دو قلوها و فرزندخوانده‌ها هستند که البته پدران بیش از مادران در بروز این آسیب‌ها نقش دارند. علائم این سندرم چیست؟

آمارها نشان می دهد که ۵ تا۱۰% این کودکان کاملاً بهبود می یابند. میزان آسیب دیدگی مغز بستگی به مقدار و مدت تکان دادن و نیرویی که به کار برده می شود دارد بنابراین علائم از خفیف تا شدید متغیر است.

در مواردی که آسیب متوسط تا شدید باشد سه ضایعه عمده دیده می شود که عبارتند از:
 1- هماتوم ساب دورال (جمع شدن لخته خون بین مغز و جمجمه)

2- ادم مغزی (ورم مغز)

3- خونریزی در شبکیه (خونریزی در پرده خلفی چشم)

 4- ادم کنترل نشده مغزی اغلب منجر به مرگ می شود.

 5- خونریزی ته چشم نیز در اكثر موارد باعث از دست دادن دید به طور کامل یا جزیی می گردد.

6- تجمع لخته خون بین مغز و استخوان سر نیاز به جراحی و تخلیه دارد.

علائم سندرم خفیف:
1- تهوع و استفراغ
2- خواب آلودگی
3- تحریک پذیری
4- اختلالات بلع و تغذیه
5- از دست دادن جزئی دید
6- تغییرات شخصیتی و رفتاری
7- ناتوانی در یادگیری
8- اختلالات تشنجی
9- تاخیر در نمو کودک

علائم سندرم متوسط و شدید:
* تشنج/تكرار شونده
* غییر سطح هوشیاری و نهایتاً اغماء
* مشکلات تنفسی
* خواب آلودگی شدید
* فلج های مختلف
* شكستگی های مختلف
* مرگ

چه كسی و به چه علت كودك را تكان می دهد:
اغلب مردان این عمل را مرتكب می شوند، این افراد در اوایل دهه سوم زندگی بوده و به عنوان پدر یا به عناوینی دیگر با كودك در تماس هستند. زنانی كه این عمل را انجام می دهند معمولاً پرستار یا مراقب كودك می باشند. اما مهم است به خاطر داشته باشیم هر فردی كه با یك كودك ناآرام مواجه شود چون کمبود خواب دارد و یا تحت عوامل استرس زای بیرونی است میتواند خطر آفرین باشد.

گریه تنها راهی است که کودک به وسیله آن می تواند به ما بگوید به چیزی مانند غذا، تعویض كهنه یا بغل كردن احتیاج دارد. گریه صدای ناخوشایندی است و باید هم باشد چرا كه اگر خوشایند بود نادیده گرفته شده و به نیازهای كودك پاسخ داده نمی شد. یك مادر بی تجربه وقتی نتواند بر گریه مداوم كودك كه گاهی ۳ تا ۴ ساعت طول می كشد تحمل کند، عصبانی شده و برای ساكت كردن وی اقدام به تكان دادن و حتی آزار رساندن به او می كند.

برای پیشگیری از ضایعات SBS چه كارهایی می توان انجام داد:
 هرگز یك شیرخوار یا طفل كوچك را تكان ندهید.

همیشه از سر كودك به نحو مناسب حمایت كنید. به هر كسی كه می خواهد از كودك مراقبت كند،آموزش دهید به خصوص به مراقب كودك بیاموزید چگونه از سر كودك هنگام نگه داشتن، بازی كردن و جابجا كردن وی حمایت كند.

مطمئن شوید افرادی كه با كودك سرو كار دارند از خطرات تكان دادن كودك اطلاع داشته باشند. این افراد می توانند والدین، پدر بزرگ، مادر بزرگ، كودكان دیگر، دوستان و سایر خویشاوندان باشند.

پیش از به وجود آمدن این موقعیت به راه حلی برای غلبه بر عصبانیت خود بیندیشید.

بیشتر: سلامت نیوز (تندرستی): سلامت:تکان دادن نوزاد بسیار خطرناک است::.


منابع:
jamnews.ir
salamatnews.com


ویدیو مرتبط :
دوربین مخفی نوزاد خطرناک!!!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نوزاد را محکم تکان ندهید !



نوزاد,مراقبت های نوزاد,دانستنی های نوزاد

حرکات افقی گهواره ای برای نوزاد آرام بخش است و معمولا مشکل قولنج بچه ها با این نوع تکان دادن کمتر می شود، ولی از بالا انداختن کودکان و تکان دادن شدید آنها باید پرهیز کرد.

متخصصان توصیه می کنند از تکان دادن شدید نوزاد پرهیز کنید، چراکه رگ های خونی مغز کودک نازک است و ممکن است در اثر تکان های شدید آسیب ببینند.

 تکان دادن نوزاد حتی باعث ابتلای کودک به سندرم تکان دادن نوزاد (SBS) می‌شود که سلامت او را به خطر می‌اندازد.
 
به گفته متخصصان از آنجا که ماهیچه‌های نوزاد هنوز به قدری ضعیف و ناتوان هستند که او نمی‌تواند سر خود را به راحتی بالا نگه دارد، در اثر تکان خوردن آسیب می‌بیند.
 
این حالت اغلب زمانی اتفاق می‌افتد که کودک شروع به گریه کردن می‌کند و مادر یا پدر برای آرام کردن او از روی خستگی یا عصبانیت، شروع به تکان دادن او می‌کنند.
 
در قسمت زیر راه‌کارهایی برای والدین که احساس می‌کنند به دلیل ناآرامی‌های نوزادشان کنترل خود را از دست می‌دهند، ارایه شده است:

1- نفس عمیق بکشید و تا شماره 10 بشمارید.

2- اجازه دهید نوزادتان گریه کند.

3- برای حمایت احساسی با فرد دیگری صحبت کنید.

4- به پزشک اطفال مراجعه کنید تا مطمئن شوید که گریه نوزادتان به خاطر بیماری خاصی نیست.

یافته های یک روانشناس
لیان موری، استاد روانشناسی رشد کالج ریدینگ بر این عقیده است که نوزادان هر آنچه را در هنگام خوابشان بوجود می آید، به خاطرمی‌سپارند و هر بارخواهان همان چیز می‌شوند.

 از این رو بچه ای که به بغل گرفتن و تکان دادن عادت کرده، در آینده برای خوابیدن خواستار تکان دادن خواهد بود.
 
همچنین مادرانی که هنگام شیر دادن بچه را می خوابانند، باید انتظار بی‌خوابی‌های شبانه زیادی را داشته باشند.
 
موری که بیش از چهل سال را به تحقیقات در مورد رشد کودکان پرداخته، توصیه می‌کند والدین عملکرد طبیعی کودک را در زمان خواب‌آلودگی بررسی کنند و آن شرایط را برایش آسان تر کنند.
 
وی به مادران توصیه می‌کند که نوزادان را به یک روال عادت دهند چرا که این یکی از بهترین راه ها برای ارتقای قدرت مغزی آنها است و اینکه دو سال اول زندگی، پایه‌گذار همه‌چیز از اجتماعی بودن تا ضریب هوشی است.
 
شاید نوزادتان کولیک دارد
دکتر صدیقه امینی رنجبر، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان و فوق تخصص گوارش کودکان می گوید:

«به دلیل اینکه در این سن کودکان قدرت بیان ندارند و نمی توانند مشکلات شان را بیان کنند، از قولنج نوزاد بیشتر به بیقراری تعبیر می شود.

یکی از شایع ترین مشکلاتی که با کولیک (قولنج) کودکان اشتباه گرفته می شود و با دل درد همراه است، آلرژی های گوارشی و عفونت های ادراری است.
 
گاهی اوقات تنگی لباس کودک یا حتی کش های جوراب نوزاد ممکن است باعث درد در نوزاد و بیقراری او شود.
 
علت اصلی بیقراری در نوزاد باید بررسی شود. مادران باید اضطراب و نگرانی خود را کنار بگذارند؛ زیرا هر مادری که اضطراب داشته باشد، معمولا بچه های آنها از نظر تنش دچار مشکل هستند و بیشتر گریه می کنند.
 
آنچه برای کولیک شیرخوارگی مفید است، حرکات گهواره ای است که برای بچه استفاده می کنند و توصیه می کنیم از گهواره برای آرام کردن نوزاد استفاده کنند؛ چرا که حرکات افقی گهواره برای نوزاد آرام بخش است و معمولا مشکلات بچه ها را کمتر می کند.

 از طرفی باید از بالا انداختن کودکان و تکان دادن شدید آنها پرهیز شود.

 برای درمان کولیک نوزادان مادر را از خوردن مواد غذایی محروم نمی کنیم، زیرا مادری که نوزاد خود را شیر می دهد باید از هرگونه مواد غذایی تغذیه شود تا اینکه بتواند شیر دهی موفقی داشته باشد؛ مگر اینکه مادر بر اساس تجربه خودش اطلاع پیدا کند که چه چیز برای نوزادش مشکل ایجاد می کند.

 شیوه نگهداری شیرخوار پس از تغذیه می تواند شیرخوار را در تسکین دردهای کولیکی کمک کند؛ زمانی که بچه را به روی شکم قرار می دهید، دفع گاز کودک بهتر صورت می گیرد؛ آروغ زدن هم بهتر انجام می شود و فشار شکم را کاهش می دهد.

 البته حواستان باشد که نوزاد به روی شکم نخوابد، زیرا خوابیدن نوزاد در این حالت امکان بروز سندرم مرگ ناگهانی را در او افزایش می دهد.»

منابع:
tabnak.ir
isna.ir
lastsecond.ir
tebyan.net