کودکان


2 دقیقه پیش

با بطری نوشابه برای پسر کوچولو هواپیما بسازید

به جای خریدن اسباب بازی های گران قیمت ، می توانید با استفاده از ابزاری که در خانه در اختیار دارید اسباب بازی هایی با کمک فرزندان خود بسازید که هم در هزینه ها صرفه جویی می ...
2 دقیقه پیش

از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید

آیا شما می خواهید برای مراقبت از نوزاد خود، یک رویکرد جامع تری را انتخاب کنید؟ آیا شما به عنوان یک پدر و مادر به دنبال درمان های طبیعی برای بچه های کوچک خود هستید؟ آیا می ...

بچه من باهوش است


دنیای كودكان پر از شگفتی است. با خواندن این نكات، بخشی از شگفتی‌های بچه‌ها را بشناسید.






    از كجا بفهمم فرزندم باهوش است؟

اگر كودك نوپای شما نشانه‌های زیر را دارد، یعنی شما نعمت داشتن یك فرزند باهوش را دارید:
  •   وقتی برایش كتاب می‌خوانید با حوصله گوش می‌دهد و باز هم از شما می‌خواهد كه ادامه دهید.
  •  زود حرف زدن را یاد گرفته، زود راه می‌رود و به الفبا علاقه نشان می‌دهد.
  •  به موسیقی حساس است و واكنش نشان می‌دهد و مسائل و بازی‌های مربوط به كودكان بزرگ‌تر از خودش را حل می‌كند.
  •  وقایع را به خوبی به خاطر سپرده و بعدا با دقت تعریف می‌كند.
  •  شعرها را زود حفظ می‌شود و بعدا آن‌ها را درست می‌خواند.



    هنگام  اسهال به او چه چیزی بدهم؟

تابستان فصل اسهال است! خیلی از بچه‌ها به دلیل خوردن آب یا غذای آلوده در این فصل دچار بیماری اسهال می‌شوند اما نكته مهم این است که اسهال كودكان نشانه سلامت دستگاه گوارش آن‌هاست و كمك می‌كند تا میكروبی كه به بدن‌شان وارد شده زودتر خارج شود. بعضی‌ پدر و مادرها عادت دارند، با دادن نوشابه جلوی اسهال بچه‌ها را بگیرند. ولی نه نوشابه و نه هیچ ماده شیرین دیگری موقع اسهال برای بچه‌ها خوب نیست. به جایش بهتر است به كوچولوی‌تان دوغ بدهید تا هم آب از دست رفته بدن كودك و هم املاح بدنش را تامین كند. دادن میوه‌ها مثل سیب هم اگر پوست آن‌ها را بگیرید، اشكالی ندارد.



    اتاق كودكم چه رنگی باشد؟

سعی كنید اتاق كودك‌تان را با رنگ‌های شاد و روشن تزئین كنید. اگر فرزند شما پسر است همه رنگ‌ها به جز رنگ‌های صورتی و ارغوانی برای اتاق او مناسب است. برای دخترها از همه رنگ‌ها می‌توانید استفاده كنید، به شرطی كه رنگ غالب آبی یا قرمز نباشد. رنگ‌های تیره و سنگین هر چند مورد علاقه شما هستند، ولی مورداستفاده اتاق كودك نیستند. به علاوه، اتاق كودك باید جایی باشد كه نور كافی به آن بتابد و پرده‌های آن هم باید نور را به درون اتاق راه دهند.



     چگونه کودکم با بازی‌های ویدئویی ورزش كند؟

نشستن بچه‌ها پای كامپیوتر از صبح تا شب، باعث چاق شدن آن‌ها می‌شود و این را همه والدین می‌دانند. همین‌طور بازی‌های كامپیوتری خشن بچه‌ها را بداخلاق و عصبی و مضطرب می‌كند و این هم نكته جدیدی نیست. اما بازی‌های كامپیوتری جدید به بازار آمده‌اند كه شاید این‌قدرها هم بد نباشند. به تازگی بازی‌های ویدئویی جالبی وارد بازار شده‌اند كه بچه‌ها را به فعالیت تشویق می‌كنند. در این بازی‌ها، كودك كنترل ویدئویی بازی را به دست می‌گیرد و باید فعالیت‌های ورزشی فردی را كه در تصویر می‌بیند تقلید كند. نوع دیگر این بازی‌ها صفحه‌های سنسور داری هستند كه كودك با پریدن و جست‌و خیز روی آن‌ها می‌تواند امتیاز جمع كند. به این ترتیب، كودك شما عاشق بازی‌های ویدئویی است و حتی خودش نمی‌داند در حال ورزش كردن است!



     از چه سنی می‌توانم فرزندم را در صندلی جلوی ماشین بنشانم؟

بدترین كار در ماشین این است كه حین رانندگی، بچه‌ها را روی پای خودتان بنشانید. بچه‌ها تا قبل از 12 سالگی، یا تا زمانی كه قدشان به 130 سانتی‌متر نرسیده باید در صندلی عقب خودرو بنشینند. از 12 سالگی به بعد می‌توانید فرزندتان را در صندلی جلو بنشانید. یادتان نرود كه كمربند ایمنی را حتما برای جثه فرزندتان تنظیم كنید و از او بخواهید، كمربند ایمنی را در طول مسیر بسته نگه دارد.



     برای این‌كه ریاضی یادش نرود

تعطیلات تابستان برای بچه‌‌های دبستانی یعنی 4 ماه دور شدن از درس و مدرسه. بنابراین خیلی طبیعی است كه همه درس‌هایی كه در طول سال یاد گرفته‌اند، كم‌كم یادشان برود. برای این‌كه كوچولوها جمع و تفریق، ضرب و تقسیم را فراموش نكنند، می‌توانید بازی‌های جالبی ترتیب بدهید. مثلا چند تكه كاغذ بردارید و روی هر كدام اعداد 1 تا 20 را جداگانه بنویسید. بعد 20 تیله رنگی به كودك بدهید. سپس از او بخواهید از دست شما یك برگ را انتخاب كند. هر عددی كه انتخاب كرد، باید انواع جمع‌ها و تفریق‌ها یا ضرب و تقسیمی كه حاصلش برابر آن عدد می‌شود را با تیله‌ها به شما نشان دهد.



   جلوی نق زدن را بگیرید

اگر كودك شما عادت كرده كه مدام نق بزند و از شما چیزی را به زور بخواهد برای اصلاح رفتار او باید:

1. به او بگویید لحن بچه‌های لوس را كنار بگذارد و بگویید :«تو دیگر بزرگ شده‌ای و می‌توانی مثل بزرگ‌ها حرف بزنی.»

2. نق‌نق او را نادیده بگیرید. اگر به خواسته او «نه» گفته‌اید و دلیل‌تان را هم برایش روشن كرده‌اید دیگر لازم نیست به نق زدن او توجه كنید. صبور باشید! كم‌كم‌ خودش بی‌خیال ماجرا می‌شود.

3. جایگزین منطقی پیشنهاد بدهید. اگر كودك‌ شما برای صبحانه بستنی می‌خواهد و شما به او «نه» گفته‌اید، به جای بستنی می‌توانید شیرموز را به او پیشنهاد كنید.



    برای نوه‌های‌تان فیلم بسازید!

تعطیلات تابستان فرصت خوبی است برای این‌كه داستان زندگی كودك‌تان و روند رشد او را ثبت كنید. مثلا می‌توانید از شعر خواندن او فیلم بگیرید یا صدای او را ضبط كنید یا نقاشی‌های او را اسكن كرده و نگهدارید. همه این‌‌ها خاطره‌هایی خواهند شد كه بعدها كودك‌تان از آن‌ها خیلی لذت می‌برد و می‌تواند آن‌ها را بعدا به نوه‌های‌تان هم نشان دهد!


ویدیو مرتبط :
بچه ی باهوش

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آیا می خواهید بچه ای باهوش داشته باشید؟



 

برای خواندن مطالب قبلی کلیک کنید:

 

کودکان باهوش

 

 

همه والدین آرزو دارند که فرزندانی سالم و باهوش داشته باشند اما در این مقاله 10 روش که می تواند در افزایش هوش و ذکاوت شما کمک کننده باشد را متذکر می شویم.

 


تغذیه با شیر مادر


مزایای شیر مادر بارها و بارها گفته شده از جمله پیشگیری از ایجاد عفونتها، افزایش قدرت سیتم ایمنی، و همچنین فراهم نمودن المانهای مهم تغذیه ای و...اما آنچه که بسیار حائز اهمی است تحقیقاتی است که توسط دانشمندان دانمارکی انجام پذیرفته است،دانشمندان اعلام نمودند که کودکانی که به مدت حداقل 9 ماه از شیرمادر تغذیه نموده اند به طور واضحی باهوش تر از کودکانی هستند که به مدت یک ماه و یا کمتر از شیر مادر تغذیه شده اند.



بازی های فکری


بازی هایی مانند شطرنج و جدول، معما، ساخت و سازها، و ... سبب تمرین بیشتر مغز شده و در شکل دهی بهتر افکار بچه ها بسیار مهم و موثر هستند.



نواختن موسیقی


براساس آخرین تحقیقات انجام شده در دانشگاه تورنتو کانادا، مشخص گردید که کودکانی که در یادگیری نواختن نوعی ساز، درگیر بوده اند از iq بیشتری نسبت به همسالان خود برخوردار شده اند.



ورزش و بازی


انجام ورزش و یا حتی بازی های بچه گانه که سبب شرکت آنها در فضای باز و یک کار گروهی می گردد در افزایش هوشمندی آنها بسیار موثر است در تحقیقاتی که توسط اپن ها غیر انجام شده است، مشخص گردید زنانی که مدیرعامل شرکتهای مهمی بودند 81% در ایام کودکی در بازیهای تیمی شرکت فعالانه داشته اند.

 


بازیهای ویدئویی


شاید تعجب کنید اما دیده شده کودکانی که از این بازیها استفاده کرده اند قدرت خلاقیت و تفکر و برنامه ریزی بهتر و مناسب تری داشته اند. اخیراً در انگلستان بعضی از معلم ها از این بازیها در کلاس درس برای آموزش بهتر دروس استفاده می نمایند.

 

 

بازیهای کامپیوتری

 

 

مصرف کمتر غذاهای کم ارزش


مصرف میان وعده ای که از ارزش غذایی کم اما حجم بسیار برخوردارند سبب می گردد تا با پر کردن معده بچه ها مانع از مصرف غذاهای با ارزش و لازم و ضروری گردد لذا سعی کنید میوه و آجیل و... را بیشتر در برنامه غذایی آنها بگنجانید.

 


کنجکاویهای طبیعی


سعی کنید فرزندان خود را با محیط اطراف بیشتر آشنا کنید و با بردن آنها به فضاهای طبیعی(کوه، صحرا، باغ وحش، آکواریوم و...)ایجاد انگیزش در زهن کنجکاو آنها نموده و به سوالات بی شمار آنها پاسخ مناسب بدهید.این امر در افزایش هوشمندی کودکتان بسیار موثر است.

 


مطالعه


یکی از ارزانترین و قابل دسترس ترین امکاناتی که می توان از آن برای افزایش هوش فرزندتان استفاده نمایید استفاده از کتاب و کتابخوانی است.سعی کنید از همان سنین پایین برای آنها کتاب های عکس دار بخوانید.مطالعه روشی است که قدرت شناخت کودک را بسیار تقویت نموده و در هر سنی به آنها کمک می نماید.

 


تقویت روابط اجتماعی


فرزند خود را تشویق کنید تا در جمع قادر به سخن گفتن و یا شعر خواندن گردد،همچنین در سنین بالاتر در شرکت دادن آنها در فعالیتهای اجتماعی،تیمی،و بازیهای گروهی سبب افزایش اعتماد به نفس و نیز هوشمندی آنها گردد.

 


خوردن صبحانه


تحقیقات همواره نشان داده است که خوردن صبحانه سبب بهبود حافظه،تمرکز و یادگیری می گردد. لذا کودکانی که از خوردن صبحانه امتناع می کنند خیلی زودتر خسته شده و از یادگیری نیز سرباز می زنند و این در دراز مدت می تواند در هوشیاری آنها تاثیر گذار باشد.