کودکان


2 دقیقه پیش

با بطری نوشابه برای پسر کوچولو هواپیما بسازید

به جای خریدن اسباب بازی های گران قیمت ، می توانید با استفاده از ابزاری که در خانه در اختیار دارید اسباب بازی هایی با کمک فرزندان خود بسازید که هم در هزینه ها صرفه جویی می ...
2 دقیقه پیش

از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید

آیا شما می خواهید برای مراقبت از نوزاد خود، یک رویکرد جامع تری را انتخاب کنید؟ آیا شما به عنوان یک پدر و مادر به دنبال درمان های طبیعی برای بچه های کوچک خود هستید؟ آیا می ...

به كودكان زیر 2 سال استامینوفن ندهید



سقط جنین,علت سقط جنین,دلایل سقط جنین,پیشگیری از سقط جنین

 از شایعترین بیماریهای كودكان، بیماریهای تنفسی فوقانی مانند آلرژی، سرماخوردگی، آنفلوآنزا و آنژین است كه مقابله با آنها را باید بسیار جدی گرفت.
 
اكثرا خانواده ها حتی پزشكان، به علت علایم مشتركی كه این بیماری ها دارند، در تشخیص و درمانشان با مشكلاتی مواجه می‌شوند. در اینجا با اشاره به چند نكته درباره این بیماری‌ها، می‌خواهیم والدین را برای مواجهه با آنها آماده كنیم.
 
سرما، عامل سرماخوردگی نیست
 برخلاف باور بسیاری از مردم، هوای سرد تاثیری در سرماخوردگی ندارد؛ ولی در اوایل پا ییز و زمستان، اغلب كودكان در مهدكودك و مدرسه به سر می‌برند و همچنین در زمستان تجمع در مكان های سرپوشیده، شانس انتقال عفونت های ویروسی را از فردی به فرد دیگر بیشتر می‌كند.

 دید و بازدیدها در آغاز بهار هم همین نقش را دارد. آلرژی دركودكان، گاهی اوقات با سابقه كهیر دركودك و خانواده همراه است. آلرژی همچنین به علت آلودگی هوا، وسایل خانگی تولیدكننده حساسیت، موادغذایی آلرژی زا و گیاهی دركودكان شایع است.

 حساسیت دركودكان، ناگهان با نشانه هایی از قبیل گرفتگی بینی، عطسه، آبریزش بینی و چشم ظاهر می‌شود، عطسه های پیاپی و آبریزش بینی بی رنگ و رقیق از علایم آلرژی است.
 
گاهی این علائم كوتاه مدت است و از بین می‌رود؛ ولی گاهی طولانی می‌شود و با سرفه بدون تب ادامه می‌یابد. مهم ترین درمان حساسیت یا آلرژی، پیدا كردن عامل ایجاد حساسیت یا آلرژی و حذف آن در زندگی است.
 
سرماخوردگی و آنفلوآنزا، 2قلوهای خطرناک
 سرماخوردگی و آنفلوآنزا علایم مشتركی دارند. آنفلوآنزا با تب و سردرد، سرفه های خشك، درد عمومی بدن به طور ناگهانی ظاهر می شود، تب 38 تا 40 درجه سانتیگراد تا 4- 3 روز و گلودرد از نشانه های بارز آنفلوآنزا هستند.
 
هیچ درمان خاصی برای آنفلوآنزا وجود ندارد. دركودكان با تب بالاتر، تجویز استامینوفن یا‌‌ ایپوبروفن برای مدت محدود بلامانع است. مصرف خودسرانه آنتیبیوتیك در سرماخوردگی و آنفلوآنزا توسط خانواده درست نیست و در موارد شدید آنفلوآنزا توام با عوارض، توسط پزشك آنتیبیوتیک تجویز خواهد شد.

 نشانه های سرماخوردگی
 علایم سرماخوردگی عبارت است از: کیپ شدن و ترشحات بینی(اغلب زردرنگ و كدر)، عطسه تك تك توام با تب و سردرد، بی اشتهایی كه از روز چهارم به بعد سرفه نیز اضافه می شود.
 
سرماخوردگی 7 تا 15 روز ادامه داشته و سپس بهبود مییابد.گاهی اوقات عوارض عفونت گوش دركودكان 2 تا 4 سال و سینوزیت از 4 سال به بالا دركودكان دیده می شود. اصولا سرماخوردگی بین كودكان به علت ضعف ساختار ایمنی و همچنین تماس زیاد با كودكان دیگر شایع است و به طور طبیعی سالانه 4- 3بار در طول زمستان سرماخوردگی دارند.

 بخور، واكسن و آب پرتقال
 رعایت بهداشت فردی در مواقعی كه فرد مبتلا است، استراحت به مدت یک هفته، رژیم غذایی مناسب، استفاده از دستمال هنگام عطسه و سرفه و شست وشوی دست ها، اهمیت خاصی دارد.

 گرمای شوفاژ در منزل، باعث خشك شدن مجاری بینی و سینوس ها می شود. پس به مدت 2 ساعت بخور آب گرم در منزل مفید خواهد بود. رژیم غذایی مناسبی كه شامل مواد پروتئینی، لبنیات و ویتامین های مانند ویتامین C باشد، مقاومت بدن كودك را بالا می برد.

 به خصوص در فصل زمستان، روزانه یک لیوان آب پرتقال تازه بسیار مفید و مناسب است. ناگفته نماند تزریق واكسن آنفلوآنزای فصلی برای كودكان و افراد مسن به خصوص افرادی كه بیماری های زمینه ای دارند، توصیه می شود.

 به كودكان زیر 2سال استامینوفن ندهید
 تجویز استامینوفن و همچنین داروهای ضدسرفه در كودكان زیر 2سال، توصیه نمیشود؛ استراحت و رژیم غذایی، بهترین روش های درمان سرماخوردگی هستند.
 
سرماخوردگی ممكن است تا 2هفته طول بكشد. اگر نشانه بیماری بدتر شود یا برای مدت طولانی ادامه یابد یا با علایمی مانند تنگی نفس، درد قفسه سینه، تب و استخراج سرفه مداوم و سردرد همراه شود، مراجعه دوباره به پزشك، تصمیم خوب و به جایی است.
 
تشخیص سرماخوردگی از آنفلوآنزا به خصوص دركودكان، خانم های باردار و افراد مسن كه مقاومت بدنی كمتری دارند اهمیت زیادی دارد، چرا كه اگر به آنفلوآنزا مبتلا شوند، عوارض خطرناك و جدی تری خواهد داشت.

 رطوبت علیه سرماخوردگی
 سرماخوردگی به علت انتقال ویروس ها از راه ترشحات عفونی عطسه و سرفه یا لمس اشیاء آلوده به ویروس مانند كتاب، دستگیر ه و... ایجاد می شود.
 
هوای سرد، باعث خشك شدن مخاط بینی و شرایط مناسب برای سرایت ویروس است كه مرطوب كردن هوا، راهی برای مقابله با آن است. تا امروز 200 نوع ویروس مختلف سرماخوردگی شناخته شده اند و به علت جهش ویروس، تا الان واكسنی نیز ساخته نشده است.

 منبع:shahrzadpress.com


ویدیو مرتبط :
همه كودكان نیاز به حمایت دارند اما كودكان سرطانی...

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

میوه‌های ممنوع برای كودكان زیر یك سال



نتایج مطالعات نشان داده است، میوه‌های دانه‌دار همچون كیوی و توت فرنگی و نیز سفیده تخم مرغ به دلیل ایجاد حساسیت و آلرژی و خوردن عسل به دلیل ایجاد مسمومیت برای كودكان زیر یك سال ممنوع است.

توت فرنگی

علت بروز حساسیت یا آلرژی توسط مواد غذایی همچون سفیده تخم مرغ و میوه‌هایی مانند گیلاس، كیوی و .... تولید ایمونوگلوبین E و چگونگی بروز علائم حساسیت در كودكان نیز به صورت كهیر و قرمزی پوست است.

حساسیت به پروتئین شیرگاو نیز از جمله حساسیت‌های غذایی كودكان می باشد حساسیت به شیر گاو، ناشی از حساسیت به كازئین شیر است و از آنجایی كه این نوع پروتئین در اثر حرارت بالا و جوشاندن تغییر می‌كند، اغلب افراد به ویژه كودكان با مصرف شیر جوشانده و استریلیزه ی شیر خشك دیگر دچار آلرژی نمی‌شوند.

شیر

کارشناسان تغذیه در خصوص ممنوعیت مصرف عسل در نوزادان زیر یكسال گفته اند : به دلیل نارس بودن دستگاه گوارش نوزادان زیر یك سال ،،باكتری كلستریدیوم بوتولینوم غیر فعال موجود در عسل نمی‌تواند توسط ترشحات معده به طور كامل غیر فعال شود، بنابراین سم بوتولیسم در دستگاه گوارش نوزاد تولید و نوزاد دچار مسمومیت شدید غذایی می‌شود.گاهی این سم با فلج كردن عضله تنفسی نوزاد می‌تواند منجر به مرگ وی شود.

عسل

بنابراین این باور عمومی كه تركیب غذای كمكی نوزاد زیر یك سال با عسل باعث مقوی شدن آن می‌شود، كاملا نادرست است.