کودکان


2 دقیقه پیش

با بطری نوشابه برای پسر کوچولو هواپیما بسازید

به جای خریدن اسباب بازی های گران قیمت ، می توانید با استفاده از ابزاری که در خانه در اختیار دارید اسباب بازی هایی با کمک فرزندان خود بسازید که هم در هزینه ها صرفه جویی می ...
2 دقیقه پیش

از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید

آیا شما می خواهید برای مراقبت از نوزاد خود، یک رویکرد جامع تری را انتخاب کنید؟ آیا شما به عنوان یک پدر و مادر به دنبال درمان های طبیعی برای بچه های کوچک خود هستید؟ آیا می ...

بهترین تقویت‌كننده‌ها برای كودك دلبندتان


به كمك تغذیه مناسب و كافی و البته با استفاده از برخی از مكمل‌ها می‌توانید مطمئن باشید كودك سالمی دارید





با این‌ها كامل شوید

 صبح بخیر: برخی از مواد غذایی كه می‌توان به عنوان مكمل‌های غذایی از آن‌ها استفاده كرد به شرح زیر است:
جگر: انواع ماهی‌ها از جمله قزل‌آلا، قباد، روغن كبد ماهی، كره، زرده‌تخم‌مرغ، هویج و سبزی‌هایی مانند اسفناج، كلم، كاهو، كدو زردرنگ، طالبی زردرنگ، زردآلو، انبه، منبع ویتامین A هستند.

ویتامین C: یك آنتی‌اكسیدان حیاتی محلول در آب است و در سنتزكلاژن كه برای رشد و ترمیم بافت‌های سلولی‌، رگ‌های خونی، لثه‌ها و استخوان‌ها لازم است نقش اساسی ایفا می‌كند، زیان‌های انواع آلودگی‌های محیطی را خنثی و از بروز عفونت جلوگیری می‌كند. سیستم ایمنی را تقویت و از لخته شدن غیرعادی و كبودی پیشگیری و رگ‌های خونی  را تقویت می‌كند.

منابع ویتامین C عبارتند از مركبات مانند پرتقال، گریپ‌فروت، سبزی‌های دارای برگ سبز،‌ فلفل سبز، بروكلی، گوجه‌فرنگی، لیموترش،‌ طالبی و توت‌فرنگی.

ویتامین E یكی از قوی‌ترین آنتی‌اكسیدان‌هاست پژوهشگران انستیتو ملی  ایالات متحده اخیرا دریافته‌اند كه ویتامین E و C احتمال پیری زودرس و مرگ را تا حد زیادی كاهش می‌دهد. گردو، بادام زمینی، زیتون، جگر، سبزی‌ها، روغن سویا و آفتابگردان،‌ جوانه گندم و سایر روغن‌های گیاهی از منابع غنی ویتامین E هستند.

روغن زیتون كلسترول بد را كاهش داده و حاوی ویتامین  E و سلنیوم بوده و به روغن طول عمر معروف است.

عصاره هسته انگور نیز منبع سرشاری از ویتامین E است. خاصیت آنتی‌اكسیدان عصاره هسته انگور‌ 50برابر بیشتر از ویتامین E و 20 برابر بیشتر از ویتامین C بوده و با عبور از سد خونی مغز موجب محافظت سلول‌های مغز و سیستم عصبی می‌شود.



بسیاری از مادران برای تقویت كودك خود و در واقع تكمیل ویتامین‌ها و موارد مورد نیاز بدن او به‌صورت خودسرانه شربت یا قرص‌های ویتامین به كودك می‌خورانند. مصرف خودسرانه قرص یا شربت‌های تقویتی به كودك نابجاست. برای تقویت كودكان و دادن مكمل‌های غذایی به آنان، صرفا توصیه اطرافیان و تبلیغات برخی داروها كافی نیست بلكه توجه به نیاز هر كودك، سن، وضعیت و مشورت كردن با پزشك در این زمینه امری ضروری است. تقریبا می‌توان گفت تمامی كودكان تا 2 سالگی و از آن به بعد كودكانی كه كمبود تغذیه یا تغذیه نابجا دارند نیاز به مكمل‌های غذایی و داروهای ویتامینی دارند. بهترین مكمل غذایی، مكملی است كه ویتامین‌ها و مواد لازم برای رشد كودك از جمله روی و آهن را داشته و تشخیص مكمل غذایی مناسب برای هر كودك با توصیه و مشورت پزشك امكان‌پذیر باشد. دكتر اكبر كوشانفر برخی مكمل‌های مورد نیاز كودكان را برای والدین معرفی كردند كه با هم می‌خوانیم.





 سلامت پوست و مو با روی

روی یكی از عناصری است كه بعد از آهن فراوان‌ترین عناصر جزئی در بدن به شمار می‌رود. این عنصر در فعالیت بیش از 100 آنزیم مختلف به‌خصوص آنزیم‌هایی كه در سوخت و ساز پروتئین‌ها و كربوهیدرات‌ها درگیر هستند، دخالت دارد. میزان مناسب روی در عملكرد سیستم ایمنی، ترمیم زخم‌ها، تقویت قوه بویایی، بینایی، چشایی، تقسیم طبیعی سلول‌ها، رشد و تكامل در طول بارداری، كودكی و بلوغ نقش دارد. روی به‌عنوان یكی از مهم‌ترین مواد معدنی در سلامت پوست، فرم‌گرفتن و استحكام ناخن‌ها و تقویت ساختار مو نقش بسیار مهمی ایفا می‌كند. روی همچنین در پیشگیری از بیماری‌های سرماخوردگی و اسهال و استفراغ مورد استفاده قرار می‌گیرد و علاوه‌بر ‌این‌ها در موارد بیماری آسم نیز تجویز می‌شود. این عنصر به‌صورت زینك سولفات یا گلوكونات معمولا روزی 5 میلی‌لیتر بعد از غذا تجویز می‌شود كه جذب بهتری دارد.



 ویتامین‌های گروه B به رفع خستگی كمك می‌كنند

ویتامین‌های گروه B شامل 6 ویتامین مهم در سلامت كودكان هستند كه در متابولیسم و افزایش انرژی بدن و رفع خستگی بسیار موثر هستند. از نقش‌های دیگر این ویتامین‌ها تشكیل گلبول‌های قرمز و تقویت سیستم عصبی و حافظه است به‌طوری كه كمبود آن‌ها در كودكان موجب ضعف اعصاب و اختلال پوست، كاهش تعداد گلبول‌های قرمز و كم خونی می‌شود. تركیبات ب كمپلكس به‌خصوص اسید فولیك در كم‌خونی‌ها موثر است.



 ویتامینA تقویت‌كننده بینایی

ویتامین A، ویتامین موثر در تقویت بینایی و تكامل گلبول‌های سفید و قرمز خون و افزایش كارایی سیستم ایمنی در برابر بیماری‌ها و همچنین تسهیل انتقال آهن از منابع ذخیره‌ای به گلبول‌های قرمز در كودكان است. به‌طوری كه كمبود آن از عوامل اصلی ضعف بینایی و كوری در میان كودكان به شمار می‌رود. این ویتامین به‌ویژه برای شبكیه چشم و افزایش قدرت دید بسیار موثر است. همچنین اثر تقویتی در مخاط دارد و برای رشد و نمو كودكان موثر است.  مقدار ویتامین A در كودكان باید از بدو تولد معمولا همزمان با قطره ویتامین A و D روزی 25 قطره تجویز شود. از 6 ماهگی به بعد این ویتامین به‌صورت قطره مولتی ویتامین و 25 قطره تا 2 سالگی مصرف می‌شود.



 آهن، فلز حیات‌بخش

آهن نیز جزو فلزاتی است كه برای كودكان بسیار نیاز است. گلبول‌های سفید خون و هموگلوبین از آهن تهیه شده است و باید وارد بدن شود. معمولا در كودكان از 6 ماهگی به بعد به‌صورت قطره فروسولفات 15‌ قطره تجویز می‌شود. در تجویز قطره آهن باید این مسئله رعایت شود كه با شیر یا چای مصرف نشود. از یك سالگی به بعد هم می‌توان با آبمیوه‌های مختلف به‌ویژه آب‌پرتقال و آب لیمو‌شیرین كه اسیدی هستند این قطره را مصرف كرد تا جذب بهتری داشته باشد.



 ویتامین C یعنی مقاومت و مصونیت

ویتامین C هم از جمله ویتامین‌های ضروری برای بدن است چون مقاومت و مصونیت بدن را بالا می‌برد. در شربت‌های مولتی‌ویتامین بین 50 تا 200 میلی‌گرم از این ویتامین وجود دارد. اگر ویتامین C در مقدار زیاد تجویز شود از طریق ادرار دفع می‌شود. بدن كودكان قادر به ذخیره این ویتامین نبوده و لازم است تا مقادیر مورد نیاز آن از منابع خارجی تامین شود. ویتامین C در رشد و تقویت بافت‌های بدن مانند لثه‌ها و عضلات، بهبود سریع زخم‌های بدن، افزایش مقاومت بدن‌كودكان در برابر عفونت‌ها و بیماری‌ها و افزایش جذب آهن اهمیت فراوانی دارد.



مكمل‌های پرتوان، برسید به داد این كودك ناتوان!

تغذیه نوزادان حدود 4ماه بعد از تولد تنوع پیدا می‌كند. این تنوع به این معناست كه علاوه بر شیر مواد‌غذایی دیگر نیز وارد تغذیه كودك می‌شود. متخصصان عقیده دارند، كودكان باید ویتامین‌های مورد نیازشان را به وسیله تغذیه‌ای كه دارند به دست آورند اما از آنجا كه ممكن است در تغذیه روزانه همه مواد مورد نیاز كودك تامین نشود پزشكان، مولتی ویتامین یا مكمل‌هایی را به كودكان تجویز می‌كنند. از آنجا كه احتمال دارد والدین به‌طور دقیق از آنچه مورد نیاز كودكان است مطلع نباشند، دكتر اكبر كوشانفر ضمن توضیح‌هایی كه درباره مكمل‌های مورد نیاز كودكان ارائه می‌كنند ما را با برخی قطره‌ها و مكمل‌های غذایی موجود و ویژگی‌های هركدام از آن‌ها آشنا می‌كند.





سوزین زینك سولفات

 محتویات: این قطره حاوی 5 میلی‌گرم فلز روی در هر 5 میلی‌لیتر یا یك پیمانه است.

 توصیف: این شربت با بو و طعم بسیار خوب و دلپذیر عرضه می‌شود. كنترل بو و طعم فلز روی در این فرآورده و همچنین كنترل PH محصول به شكلی طراحی شده كه در كودك هیچ‌گونه احساس ناخوشایند ایجاد نمی‌كند.
مقدار مصرف: به‌عنوان مكمل غذایی روزانه یك پیمانه (5 میلی‌گرم) مصرف می‌شود.

 قیمت:760 تومان

 موارد هشدار: در صورتی كه كودك دچار كمبود مس باشد، مصرف روی ممكن است كمبود مس را تشدید یا سطح سرمی آن را كاهش دهد.



 WELLKID

 محتویات: این مولتی‌ویتامین‌های جویدنی محتوی انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی و اسیدهای چرب امگا3 هستند.

 توصیف: این قرص به تامین ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز روزانه كودكان 4 تا 12 ساله كمك می‌كند و باعث تقویت سیستم ایمنی و رشد ذهنی و جسمی آن‌ها می‌شود. ضمن آن‌كه برای كودكان بیش فعال نیز بسیار مفید است.

مقدار مصرف: كودكان 4 تا 12 ساله روزانه یك عدد قرص جویدنی همراه با غذا بجوند یا طبق دستور پزشك آن را مصرف كنند.

 قیمت:12900تومان

 موارد هشدار: مصرف بیش از حد فرآورده‌های حاوی آهن ممكن است سبب بروز مسمومیت شدید در كودكان زیر 6سال شود و در صورت مصرف بیش از حد به پزشك مراجعه كنید. روزانه بیش‌از یك‌عدد قرص مصرف نشود. مصرف این قرص برای كودكان زیر 4سال توصیه نمی‌شود.



Asmavit

 محتویات: این مولتی‌ویتامین‌ها حاوی ویتامین‌های E ،12B ،C، فولیك اسید، ال- لایزین، روی، آهن، منیزیوم و سلنیوم است.

 توصیف: این مكمل غذایی به تقویت قدرت تنفسی و كاهش شدت علائم ناشی از بیماری‌ها و عفونت‌های سیستم تنفسی كمك می‌كند.

مقدار مصرف: كودكان یك تا 4 سال می‌توانند یك قاشق چای‌خوری پر 2 بار در روز استفاده كنند. كودكان بالای 4سال هم می‌توانند یك قاشق چای‌خوری پر 3 بار در روز مصرف كنند.

 قیمت:6500 تومان

 موارد هشدار: قبل از مصرف بطری را تكان دهید. به تاریخ انقضا محصول دقت كنید و بیش از حد مصرف نكنید.



Vita globin

 محتویات: این مولتی‌ویتامین حاوی آهن، زینك، كلسیم، ال- لایزین، اسید فولیك، دی- پانتنول، نیاسینامید، ویتامین C، ویتامین ب كمپلكس، منگنز و مس است.

 توصیف: مولتی‌ویتامین ویتاگلوبین فرمولاسیون ویژه به‌منظور جذب بالای آهن دارد و حاوی عصاره 100 درصد طبیعی پرتقال با طعم و بوی دلپذیر است.

مقدار مصرف: اطفال و كودكان روزانه 5/2میلی‌لیتر می‌توانند از این مولتی‌ویتامین مصرف كنند.

 قیمت:7500 تومان

 موارد هشدار: هنگام مصرف به تاریخ انقضا آن توجه كرده، از مصرف بیش از حد مجاز خودداری كنید. پس از مصرف در بطری را كاملا بسته، داخل جعبه و در جای خشك و خنك و دور از دسترس اطفال نگهداری كنید.





BabyJuice- Drops

 محتویات: این قطره حاوی ویتامین‌های C ،E ،3B ،2B ،1B ،6B ،A، اسید فولیك و 3D است.

  توصیف: این قطره با دارا بودن ویتامین‌های مختلف در افزایش قدرت سیستم ایمنی،  بالا بردن كیفیت عملكرد سیستم عصبی، تقویت سیستم عصبی و گردش خون و همچنین تقویت بینایی و تكامل سلول‌های خونی در كودكان موثر است.

مقدار مصرف: كودكان زیر یك سال روزانه یك میلی‌لیتر بعد از غذا و كودكان بالای یك‌سال روزانه 2 میلی‌لیتر بعد از غذا باید مصرف كنند.

 قیمت: 9000تومان

 موارد هشدار: به تاریخ انقضا محصول توجه كنید.



AquaMarine

 محتویات: این مولتی‌ویتامین حاوی روغن ماهی، اسیدهای چرب ضروری امگا3، همراه با ویتامین‌های D ،E است.

 توصیف: این مكمل به سلامت دستگاه قلبی- عروقی، مفاصل و استخوان‌ها، قدرت حافظه و عملكرد مغز و تقویت سیستم ایمنی كمك می‌كند.

مقدار مصرف: كودكان 5 تا 12سال می‌توانند روزانه 5 میلی‌لیتر (یك قاشق چای‌خوری) از این شربت را مصرف كنند.

 قیمت:12300 تومان

 موارد هشدار: افرادی كه به محصولات دریایی حساسیت دارند قبل از مصرف باید با پزشك مشورت كنند. مصرف بیش از حد روغن ماهی با داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی می‌تواند سبب افزایش خطر خونریزی شود.



 SEVEN SEAS

 محتویات: شربت پرتقالی، روغن كبد ماهی حاوی امگا3 و ویتامین‌های 6B ،C ،E ،D و A است.
 
توصیف: این شربت برای سلامت مغز، تمركز و حافظه بسیار مفید است، همچنین به استحكام استخوان‌ها و دندان‌ها كمك می‌كند.

مقدار مصرف: كودكان 5 تا 15 سال می‌توانند 2 قاشق مربا‌خوری در روز استفاده كنند.

 قیمت:8550 تومان

 موارد هشدار: قبل از مصرف در جهت عمودی خوب تكان دهید. از افزایش دوز توصیه شده خودداری كنید. دور از دسترس اطفال در جای خشك و خنك و دور از نور مستقیم خورشید نگهداری كنید.



multi- Sanostol

 محتویات: این شربت قدیمی حاوی 9 ویتامین و كلسیم است.

 توصیف: این شربت بدون تجویز پزشك می‌تواند 3 ماه مورد استفاده قرار گیرد.

مقدار مصرف: كودكان یك تا 5 سال 5 میلی‌لیتر 2 بار در روز و كودكان 6 سال به بالا 10 میلی‌لیتر 2 بار در روز می‌توانند از این شربت استفاده كنند.

 قیمت:7900 تومان

 موارد هشدار: برای كودكان دیابتی توصیه نمی‌شود.



Zinc plus juice

 محتویات: این شربت حاوی ویتامین‌های 2B ،6B ،C ،1B ،21B، فولیك اسید، بیوتن، نیاسین و پانتوتنیك اسید است.

 توصیف: این شربت به حفظ سلامت پوست، مو، ناخن و تقویت رشد ذهنی و جسمی در سنین رشد و افزایش سیستم ایمنی بدن كمك می‌كند.

مقدار مصرف: كودكان یك تا 7 سال می‌توانند روزانه یك قاشق مربا‌خوری (5میلی‌لیتر) استفاده كنند. كودكان 7 تا 13 سال هم می‌توانند یك قاشق مربا‌خوری 2 بار در روز مصرف كنند. افراد بالای 13 سال نیز یك قاشق مرباخوری 3 بار در روز می‌توانند استفاده كنند.

 قیمت:11000 تومان

 موارد هشدار: دور از دسترس اطفال، دور از نور و در جای خنك نگهداری كنید. پس از باز كردن در بطری حتما داخل یخچال نگهداری شود. قبل از مصرف، بطری را به‌خوبی تكان دهید.


ویدیو مرتبط :
تقویت كننده تلفن همراه در اتومبیل

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

محبت توانایی مغزی كودك را تقویت می كند



 

 

محبت توانایی های مغزی کودکان را تقویت می کند

 

نوزادانی كه كمبود محبت دارند با خطر اختلال در رشد مغزی و مهارت های اجتماعی مواجهند.به نقل از مجله روانکاوی ژرمنی ، پزشكان بر این عقیده اند كودكانی كه در سال اول زندگی خود از كمبود محبت رنج می برند در معرض خطر اختلالات مغزی و مهارت های اجتماعی قرار دارند.

 

به گفته پزشكان: كودكان مادران مبتلا به مشكلات ذهنی بیشتر در معرض این خطر قرار دارند چرا كه رابطه این گروه از مادران با فرزندانشان طبیعی نیست در حالی كه نوزادان به تحریك و كنش های اجتماعی نیاز دارند تا توانایی های مغزی آن ها رشد كند.

 

نیاز كودكان به مهر و محبت به اندازه كافی شناخته شده است، اما این شناخت كه عشق و علاقه نه تنها در پختگی عاطفی نقش دارد بلكه ساختار مغز را نیز متاثر می‌كند، یافته جدیدی است .

 

به هنگامیكه دانشمندان كودكان یتیم یك كشور اروپای شرقی را مورد مطالعه قرار دادند، در مغز آنها "حفره سیاهی" یافتند . این همان بخش از مغز است كه مسوولیت رشد و تحول در درك احساس و ساخت، عملكرد و هضم عواطف، تجربه زیبایی و لذت، لیاقت و هنر رفتار و برخورد عاقلانه با دیگران را برعهده دارد.

 

پژوهش‌های علم اعصاب و تحقیقات بیوشیمی با كمك و كاربرد تكنیك پویشگری مغز و مطالعات برش‌های آن، ثابت كرده‌اند كه سیستم اعصاب نه تنها به تحریكات عواطفی عكس‌العمل نشان می‌دهد، بلكه در اساس شكل می‌گیرد.

 

مغز یك نوزاد هنوز به خوبی شكل نگرفته و بدون ساختار است و برای رشد و تحول خود به تحریك نیاز دارد، نه تنها به تحریكات محسوس و شناختی در اشكال و انحاء گوناگون مثل بازیها، رنگها یا موزیك، بلكه به برخوردها و رفتارهای محبت آمیز نیز محتاج است.

 

هر چه روابط و تاثیرات متقابل مثبت بیشتری بوقوع بپیوندد، اتصالات و شبكه‌های بهتر و بیشتری در این بخش ایجاد می‌گردد.

 

بدین ترتیب، نظریه پیوند "جان بوولبی" كه گهگاه مورد تردید قرار می‌گرفت بوسیله پژوهش‌های یولوژیكی تایید شد.

 

نظریه بوولبی می‌گوید، رشد و تحول یك كودك از طریق تجربه پیوندها و دلبستگیهای دوران كودكی به نحو مثبت و یا به گونه‌ای منفی تحت تاثیر قرار می گیرد.

 

یكی از مطالعات انجام شده در دانشگاه "ویسكونسین" آمریكا نشان داد كه نحوه و چگونگی عكس‌العمل یك فرد در مقابل فشارهای روحی در سنین كودكی تعیین می‌شود.

 

نوزادانی كه با مادران تحت فشار روحی یا افسردگی بزرگ می‌شدند، بعدها بیشتر از حد متوسط آسیب پذیر بودند. اینها در مواقع سخت و پیچیده با ترشح شدید هورمونهای فشار عكس العمل نشان می‌دهند.

 

جالب توجه اینجا است كه كودكانی كه در سنین بالاتر مادران خویش را افسرده تجربه می‌كردند، از عكس العمل شدید مشابهی برخوردار نبودند.

 

بنابراین خاطرات بد اولیه نه تنها رفتار را نقش می‌دهد بلكه بر طبق علوم و شناختهای جدید، عكس‌العملهای الگویی فیزیولوژیكی مغز را كه تعیین‌كننده چگونگی برخورد و رفتار ما با احساسات و دیگر اشخاص هستند، نیز تحت تاثیر قرار می‌دهند.

 

بر اساس اكتشافات جدید، این پرسش در ظاهر ساده كه آیا باید نوزاد عاجز گریان را در بغل گرفت و آرام كرد، دیگر به استیل تربیتی مربوط نمی‌شود.

 

واقعیت غیر قابل بحث آن است كه نوزادان خود قادر به از میان بردن فشارهای روحی و احساسی خویش نیستند، آنها به هنگام هیجان و برآشفتگی، قدرت تغییر خودآگاه و انحراف ذهن خویش را ندارند.

 

در این موقعیت "هیپوتالاموس" موادی را بعنوان علامت تولید می‌كند كه باعث ترشح هورمن فشار "كورتیزول" می‌گردد .

 

در سالهای پس از دوران كودكی، مغز در مواقع سختی و فشار یا با تولید بیش از حد هورمون كه نتیجه آن بروز ترس و افسردگی است و یا با تولید كمتر از حد لازم كه نتیجه آن سردی عواطف و بروز خشونت است، عكس العمل نشان می دهد .

 

نتیجه‌گیری از این شناختهای جدید علمی تنها چنین می‌تواند باشد كه نوزاد در سالهای اولیه زندگیش به فردی نیازمند است كه برایش شناخته شده باشد، فردی كه حال و احوال نوزاد را درك كند، فردی كه به وی لبخند بزند و با محبت و مهربانی رفتار كند .

 

خانم "سو گرهاردت" متخصص روان درمانی تردید دارد كه پرورش و تربیت نوزاد توسط افراد غریبه بتواند این كیفیت پرورشی را بوجود آورد .

 

وی می‌گوید: در كودكان كم سنی كه توسط غریبه‌ها پرورش می‌یابند، احتمالا این كمبود تجربه كه وجود و مفهوم خاصی برای دیگری داشته باشد، وجود دارد.


"آنها می‌آموزند كه باید در انتظار علاقه و توجه دیگران باقی بماند"

 

والدین نیز در سالهای نخستین نیاز به حمایت دیگران دارند، مثلا در صورت وجود مشكلات با كودك به كمكهای روان درمانی یا به موسسات اجتماعی و گروهها و همدردان مشترك احتیاج دارند تا به این وسیله بتوانند از تنهایی و ایزوله شدن خود جلوگیری نمایند .

 

 

چگونگی ابراز محبت به نوزادان


برای نشان دادن محبت به كودكان چندین راه وجود دارد. مسلما شیوه انتخابی ما بستگی به مرحله رشد كودكمان دارد. محبت ما نسبت به نوزاد از راه‌های بسیار مستقیم و فیزیكی ابراز می‌شود. مثل غذا خوردن، بغل كردن، نوازش كردن حرف زدن و بازی با آنها.

 

در بچه‌های نوپا علاوه بر موارد فوق باید بر صحبت كردن با آنها، تشویق به یادگیری مهارت‌هایی مثل راه رفتن، غذا خوردن و لباس پوشیدن تاكید كرد. شروع سن مدرسه مرحله مهمی از مراحل رشد كودك است.

 

در این مرحله می‌توان برای محبت كردن به او، به كارهایی كه در مدرسه انجام می‌دهد توجه كرد و نشان داد كه از خواسته‌های او حمایت می‌شود و برای آنها ارزش قائل هستیم.

 

نباید محبت خود را تنها با بغل كردن، ادای كلمات و الفاظ خوب و رسیدگی به نیازهای فوری و جسمانی كودكان به آنها نشان داد. بلكه محبت واقعی در كمك به آنها برای بیشتر مستقل شدن و انجام كارهای شخصی می‌باشد.

 

محبت توانایی های مغزی کودکان را تقویت می کند

 

محبت به فرزند هیچ وقت زیادی نیست

 

اگر والدین بیشتر به این فكر می كردند كه به فرزندانشان توجه كافی ندارند و كمتر فكر می كردند دارند آنها را لوس می كنند دنیا جای خیلی بهتری می شد.بسیاری كودكان را به یاد می آورم كه در عذاب بودند چون پدر و مادرشان بیش از حد درگیر یا خودخواه بودند یا مشغله ذهنی داشتند كه به نیازهای آنان رسیدگی كنند.

 

اما هیچ وقت كودكی را ندیده ام كه وضع بدتری داشته باشد آن هم به این دلیل كه والدینش او را بیش از حد دوست دارند. صادقانه بگویم امكان ندارد بچه با محبت لوس شود.

 

آنچه معمولاً فكر می كنیم محصول لوس كردن كودك است هیچ وقت نتیجه ابراز محبت بیش از اندازه نیست. بلكه پیامد دادن چیزهای دیگری به جای محبت است. چیزهایی مانند سهل گیری، انتظارت كمتر یا مالكیت مادی. وقتی والدین برای فرزندان حدودی تعیین نمی كنند، وقتی والدین توقع خود را از آنها برای خوب بودن پایین می آورند یا وقتی اسباب بازی، خوراكی یا انواع هدایا جایگزین محبت و توجه خالصانه می شود، آنها آسیب می بینند.

 

وقتی صحبت از عواطف گرم و مهر و محبت می شود هیچ وقت عشق به فرزند زیادی نیست.به عبارت دیگر اگر هر روز به فرزندتان بگویید كه دوستش دارید هیچ آسیبی به او نمی رسد. اگر به او یادآوری كنید كه منبع بی پایان خوشبختی شما است آسیبی نمی بیند.

 

فرزندتان آسیبی نمی بیند اگر به او محبت بدنی ابراز كنید، از او مراقبت كنید و هنگامی كه استحقاقش را دارد به او پاداش بدهید. احساستان را فرو نخورید و درون گرایانه عمل نكنید آن هم با این تفكر كه این همه محبت بچه را لوس می كند.

 

خیلی سال پیش از این مردم بر این باور بودند سركوب عشق و محبت به رشد شخصیت كودك كمك می كند. شاید هنوز كسی دور و بر شما باشد كه به «روش سنتی» پرورش كودك اعتقاد داشته باشد؛ كسی كه به شما درباره محبت بیش از اندازه به كودك هشدار می دهد.

 

معلوم شده كه این تفكر سنتی غلط است. روانشناسان بی اغراق در هزاران پژوهش ارتباط مقدار محبت والدین به فرزندان و میزان سازگاری آنها را زیر نظر گرفتند. اگر احتمال لوس شدن بچه ها با محبت بیش از حد وجود داشت- یعنی اگر روش سنتی درست بود- پیش بینی می كردید نتیجه این پژوهش ها این باشد كه سازگارترین بچه ها از خانه هایی بیرون می آیند كه در آن والدین تا حدودی خشك هستند و عواطف محبت آمیز خود را مهار می كنند. اما حتی به یك تحقیق كه به چنین یافته ای رسیده باشد برخورد نكرده ام. در همه پژوهش ها درباره والد- كودك، همیشه سازگارترین كودكان بیشترین سطح محبت پدر و مادر را گزارش داده اند.

 

هنوز بعضی والدین به روش سنتی تربیت كودك اعتقاد دارند. بعضی فكر می كنند باید به بچه ها سخت گرفت و محبت بسیار كودك را شكننده و آسیب پذیر می كند. (به این رویكرد در تربیت كودك «مكتب انتقادات جدی» می گویند.) بعضی فكر می كنند فرزندانی كه مورد عواطف بسیار پدر و مادر قرار می گیرند ضعیف بار می آیند. (گاهی اوقات این حرف را از پدرانی می شنوید كه نگرانند محبت زیاد در مردانگی پسرشان اختلال ایجاد می كند.) بعضی دیگر از پدر و مادرها معتقدند احساسات، تحسین یا توجه آنها به نوعی فرزندشان را نیازمند بار می آورد و وقتی بزرگ شد درخواست های بسیار و غیرمعمول و نیاز به توجه و مراقبت خواهد داشت. آ

 

آنها متقاعد شده اند كه با مضایقه محبت به نوعی فرزندی تربیت می كنند كه نیازش به مورد محبت قرار گرفتن كمتر است.

 

در واقع درست برعكسش صادق است. هنگامی كه كودكان عشق صادقانه دریافت كنند چنان حس عمیقی از امنیت در آنها ایجاد می شود كه تقریباً همیشه كمتر نیازمند دیگری هستند. در نتیجه بزرگسالانی كه از لحاظ عاطفی نیازمند هستند عمدتاً آنهایی هستند كه هنگام رشد محبت كافی از پدر و مادر ندیده اند یا كسانی هستند كه محبت والدینشان یا متغیر بوده یا خالصانه نبوده است.

 

سالمترین بزرگسالان و آنهایی كه خودشان توانایی دارند محبت خود را به دیگران ابراز كنند همواره كسانی هستند كه والدینشان آنها را با احساسات صریح و بی قید و شرط بزرگ كرده اند نه آنها كه مجبور بوده اند با چیزی كمتر از محبت كامل سر كنند.

 

پژوهش مشهوری درباره اینكه آیا والدین باید به گریه نیمه شبانه نوزاد واكنش نشان بدهند یا نه این نكته را خیلی خوب نشان می دهد. برعكس كسانی كه فكر می كنند آرام كردن نوزادی كه گریه می كند پاداشی به رفتار او است و باعث بیشتر گریه كردن او می شود، پژوهشگران دریافتند خلاف آن صادق است. میل به گریه در میان نوزادانی كه گریه شبانه شان با آرام كردن همراه می شود به مرور زمان كمتر می شود نه بیشتر. خیلی ساده است نوزادانی كه در طول شب بیدار می شوند وقتی گریه می كنند كه ترسیده و سرگشته باشند. آرام كردن به آنها احساس امنیت بیشتری می دهد و این كار باعث می شود بهتر بخوابند.

 

مطمئن ترین روش برای اینكه بچه هر شب گریه كند این است كه به نیازهای عاطفی او بی توجهی كنید و مطمئن ترین روش برای اینكه كودكی با كمبود محبت تربیت كنید این است كه عشق و محبت خود را از او دریغ كنید.

 

اینكه باید به فرزندتان محبت كنید را با اینكه چگونه این كار را انجام دهید اشتباه نگیرید. حمام كردن كودك با محبت جسمی، تعریف، تحسین، توجه و تائید كلامی اینكه چقدر از گذران وقت با او لذت می برید همه خوب است و بیشتر اوقات بهترین كار است. اگر می خواهید برای فرزندتان هدایای رویایی بخرید او را به گردش های پرهزینه ببرید، به او غذای دلخواهش را بدهید یا به او امتیاز ویژه ای ببخشید. این كارها هم خوب هستند تا زمانی كه در حد اعتدال باشند و تا زمانی كه آنها را جایگزین ابراز محبت خالصانه نكنید. (اگر این كار را بكنید هیچ كس جز خودتان را گول نزده اید. بچه ها تفاوت بین عشق ورزیدن حقیقی و حق و حساب دادن را می فهمند.) یكی از استادانم روانشناس برجسته كودك یوری برونفنبرنر زمانی گفت هر كودكی حداقل به یك بزرگسال نیاز دارد كه به او «به طور غیرمنطقی متعهد باشد».

 

چنین پیوند عاطفی ای باعث می شود كه كودكان با سلامت روانی رشد كنند. از نشان دادن «تعهد غیرمنطقی» به دختر یا پسرتان نترسید. وقتی سخن از ابراز عشق خالصانه به فرزند پیش می آید زیاده از حد مفهومی ندارد.