کودکان


2 دقیقه پیش

با بطری نوشابه برای پسر کوچولو هواپیما بسازید

به جای خریدن اسباب بازی های گران قیمت ، می توانید با استفاده از ابزاری که در خانه در اختیار دارید اسباب بازی هایی با کمک فرزندان خود بسازید که هم در هزینه ها صرفه جویی می ...
2 دقیقه پیش

از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید

آیا شما می خواهید برای مراقبت از نوزاد خود، یک رویکرد جامع تری را انتخاب کنید؟ آیا شما به عنوان یک پدر و مادر به دنبال درمان های طبیعی برای بچه های کوچک خود هستید؟ آیا می ...

بـازی‌های خـلاق برای كودكان خلاق


وقتی كودك برای نشستن آماده می‌شود، حدود 6 ماهگی، هرچیزی كه در میدان دید او قرار دارد، برایش منبع كنجكاوی و شادی است و در پی اكتشاف آن برمی‌‌‌آید. پس از آن می‌خزد، راه می‌رود و می‌دود. به‌تدریج كه وارد بازی می‌شود، تمایلش برای كشف اشیا بیشتر می‌شود.

 بعضی از كودكان آزادانه، به آرامی و به صورت موزون حركت می‌كنند و برخی دیگر استفاده محدودتر یا تندتری از بدن‌شان دارند. این قسمت، تمریناتی را  ارائه می‌دهد تا به كودكان كمك كنید وقتی حركت می‌كنند و بازی‌های تخیلی انجام می‌دهند، با بدن خود راحت باشند. كودكانی كه بیشتر بر بدن خود كنترل دارند، نوجوانان چابك و پرتحركی خواهند شد، وقتی در مهارت‌هایی مثل پریدن،‌ جست‌‌و‌خیزكردن، تاب بازی كردن، سه‌چرخه‌سواری و... مهارت كافی كسب كنند،‌ اعتمادبه‌نفس بیشتری به دست می‌آورند. فعالیت‌های تخیلی با بازی انگشتان شروع می‌شود و به حركت‌های عمده‌تری منتهی می‌شود كه كل بدن را دربر می‌گیرد.




بازی‌های انگشت

انگشتان برای كودكان پیش‌دبستانی وقتی شروع به نقاشی كردن، دردست گرفتن مداد، بستن بندكفش و دكمه می‌كنند حتی وقتی شمردن را یاد می‌گیرند، اهمیت بسیاری دارد. رشد مهارت‌های ظریف طی سال‌های پیش از دبستان، هنگامی كه تمرین چنین مهارت‌هایی را شروع می‌كنند و بعدا وقتی وارد مدرسه می‌شوند و حروف را می‌نویسند، با قیچی چیزی می‌برند، می‌چسبانند، پازل می‌چینند و خودشان لباس می‌پوشند،‌ كارایی بسیار دارد و می‌تواند كودك را به خودكفایی لازم برساند. در این قسمت، تمرینات ارائه شده از كوچك‌ترین بخش بدن یعنی انگشتان شروع می‌شود و در قسمت‌های بعدی به كل بدن منتهی می‌شود.



شمارش انگشتان

انگشتان برای شمردن ساده به كار می‌روند. پس بهتر است به بازی‌هایی بپردازیم كه در آن‌ها همزمان كه كودك با انگشتانش بازی می‌كند اعداد را هم به او معرفی كنیم. سرودهای قدیمی و آوازهایی درباره انگشتان مثل (لی‌لی حوضك) شمردن را لذت‌بخش‌تر می‌كند. دست‌تان را بالا بگیرید تا كودكان بتوانند حركات انگشتان شما را تقلید كنند. همان‌طور كه سرود می‌خوانید یكی از انگشتان دستی را كه باز است بلند كنید. ساده‌ترین روش این است كه از انگشت اشاره شروع و به شست ختم كنید: یك گنجشك روی درخت نشسته، 2 گنجشك، حالا شدن 3 تا، حالا 4تا، نگاه كن یكی دیگه اومد، حالا شدن 5 تا گنجشك. (تمام انگشتان را به نشانه پرواز تكان دهید)یك پیشی تنها نشسته،‌ یكی دیگه اونور نشسته، حالا شدن 3 تا... 5 تا پیشی كنار هم نشستن (تمام انگشتان را جمع كنید تا دست‌تان كاملا بسته شود)



خمیربازی یا گل مجسمه‌سازی

كودك را پشت میز یا سطحی كه قابل شست‌و‌شو باشد بنشانید و مقداری خمیر یا گِل بازی به او بدهید و اجازه دهید كودك خمیر را به اشكال مختلف دردست بچرخاند. می‌توانید برای فعالیت بیشتر او موسیقی نیز پخش كنید.





یادگیری نام انگشت‌ها

بازی با انگشتان، روش خوبی برای آموزش نام هرانگشت به كودك است. كودكان باید سرمشقی را كه به آن‌ها می‌دهید دنبال
كنند.
مثال: در هر نوبت از یك دست استفاده كنید و ترانه زیر را بخوانید: همه انگشتان بسته و خمند یكی یكی بیدارشان كن (یكی یكی انگشتان را باز كنید)، انگشت كوچك، انگشت انگشتر، انگشت وسط، اشاره و شست. بعد از این‌كه همه بیدار شدند این‌بار دوباره همه را بخوابانید. (یكی یكی انگشتان را مانند قبل صدا زده و بخوابانید)
سپس دست دیگر و بعد از آن هر دو را به صورت مشت بالا آورده بیدار كنید و بخوابانید. (با ذكر نام‌شان) این تمرین‌ را بارها تكرار كنید تا كودك نام‌ها را كاملا یاد بگیرد و روی دست شما و دوستان‌اش آن‌ها را بگوید. وقتی ترتیب را یاد گرفت، بدون ترتیب نام انگشتان را از او بخواهید.



حلقه‌های رنگی

از كودك بخواهید 5 تكه نخی از هررنگی كه می‌خواهد انتخاب كند و به او كمك كنید تا با آن‌ها، حلقه‌هایی را دورهرانگشت یك دست درست كند. هر انگشت باید رنگی متفاوت داشته باشد. به او بگویید رنگ قرمز بخوابد (كودك باید بتواند انگشتی را كه نخ قرمز دور آن پیچیده خم كند.) همین‌طور تمام رنگ‌ها را نام ببرید تا كودك فقط آن انگشت را خم كند.
این كار به كودكانی كه هنوز رنگ‌ها را نمی‌شناسند كمك می‌كند تا در حالی كه انگشتان‌شان را بلند یا خم می‌كنند، رنگ‌ها را نیز یاد بگیرند.



نقاشی انگشتی

برای تنوع كار، می‌توانید از نقاشی انگشتی استفاده كنید. بیشتر كودكان لمس كردن اشیا، پارچه، شیشه و... را با رنگ دوست دارند. چراكه به آنان قدرت ابراز وجود بیشتری می‌دهد. بعد از نقاشی با دست، كودك می‌تواند نقاشی را با تمام انگشتان دست به صورت تك‌رنگ یا رنگ تركیبی اجرا كند و اشكال جادویی بسازد. برای این كار می‌توانید روی زمین روزنامه پهن كنید یا كاغذها را به دیوار چسبانده تا كودك به راحتی نقاشی كند. می‌توانید با این كار، عضلات كوچك دست كودك را تقویت كنید. این نوع نقاشی روی سفال، پارچه، شیشه، مقوا و... نیز درست می‌شود. می‌توانید از نتایج آن آرشیو درست كنید.

منبع : مجله شهرزاد


ویدیو مرتبط :
همه كودكان نیاز به حمایت دارند اما كودكان سرطانی...

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

لجاجت و كج خلقی در كودكان: هیجانی ، لجبازی



مشكلات اجتماعی


کودک سه ساله کج خلق

 

وقتی كه كودك راه رفتن و تكلم را بیاموزد، روش های بیان مشكلات هیجانی وی توسعه می یابد. در این حال ممكن است مشكلات هیجانی خود را از راه تخریب و عدم تحرك و مخالفت جویی و منفی كاری و مانند اینها ابراز كند.در دو تا سه سالگی كودك گاهی رفتارهایی دارد كه مورد قبول خانواده نیست. والدین باید پیروی از مقررات اجتماعی را به كودك بیاموزند .

اگر خواسته والدین عاقلانه و متناسب باشد و نیاز كودك به محبت را ارضاء كند ، كودك به تدریج تحت كنترل درخواهد آمد. اما اگر الزام والدین شدید و ابراز محبت آنها به صورت صحیحی نباشد ، طفل ممكن است كه رفتارهای ناهنجار این دوره را تشدید كند و امكان دارد كه این ناهنجاری ها در او تثبیت شوند.

طفل خردسالی كه از او انتظارات زیادی دارند و یا نسبت به وی محبت كمی ابرازشده به دو شكل واكنش نشان می دهد :

اولاً ممكن است نهایت كوشش خود را با توانایی محدودی كه دارد، برای انجام تقاضاهای والدین به كار برد و به یك كودك در خود فرو رفته مبدل شود .

ثانیاً امكان دارد كودك سركشی بار آید. سركش بودن طفل ممكن است به شكل غیر فعال و یا به صورت پرخاشگری باشد.هرگاه از طفلی كه به شكل غیر فعال سركش باشدبخواهند تا كاری را انجام دهد، با خوشرویی قبول می كند ولی به حدی در انجام آن كار تعلل می ورزد كه هرگز آن كار انجام نمی شود. در صورتی كه بیشتر اطفال سركش مهاجم آشكارا از دستورات سرپیچی می كنند .

ولی در هر دو حال ، والدین نمی توانند به انتظارات خود در مورد كودكشان جامه ی عمل بپوشانند. كودك سركش مهاجم در مورد هر چیز كه از وی خواسته شود، مخالفت شدید نشان می دهد و به نظر می رسد كه مجازات برای چنین كودكی مؤثر نخواهد بود.او در قبال كوشش هایی كه برای اصلاحش به كار می رود، مقاومت نشان می دهد و ظاهراً در برابر خشم والدین بی اعتناست.

منفی كاری او به صورت فعالیت های خرابكارانه خود نمایی می كند. به نحوی كه اعمال مزبور به مراتب شدیدتر از اعمال كودكانه همسن وسالان وی است . رابطه اش با سایر كودكان دشوار است و اغلب منجر به زد و خورد و كشمكش می شود. چنین كودكی بیش از اندازه ، خودبین و قدرت طلب است .

كودك غیرفعال سركش ظاهراً مطیع بوده و در رابطه اش با دیگران اشكالات كمتری به بار می آورد ولی بالاخره به همان نتیجه عدم سازش می رسد ؛ بدین معنی كه در حرف تسلیم شده اما درعمل آنچه را كه از او خواسته اند انجام نمی دهد. پیوسته موجب ناراحتی والدین می شود ؛ اما به آن اندازه كه طفل سركش مهاجم مورد تنبیه و مجازات قرار می گیرد، او مجازات نمی شود .

 

لجاجت و كج خلقی

لجبازی كودك ممكن است واكنشی باشد كه كودك در قبال كوچكترین سرخوردگی از خود نشان می دهد. ممكن است مانع كاری كه كودك میل دارد انجام دهد، شوند، در این حال كودك تحریك وعصبانی می شود و چیزهایی از این قبیل می گوید: "هیچ كس مرا دوست ندارد هیچ وقت كسی چیزی به من نمی دهد. اماهمه از من انتظاراتی دارند كه انجامش ازعهده ام خارج است".

 

کودک عصبانی

 

ممكن است كودك دراین حال خود را به زمین بكوبد ، سرش را به زمین بزند، لگد بزند و توجهی به محیط اطراف نداشته باشد. در عصبانیت های معمولی ، این حالت فقط یكی دو دقیقه طول می كشد و با خسته شدن طفل برطرف می شود و بعد از آن به مدت چند دقیقه به آهستگی هق هق می كند و حتی اغلب ممكن است از حركتی كه كرده و عدم كنترلی كه نشان داده است ، پشیمان شود . ولی در حین عصبانیت نمی توان با استدلال طفل را آرام كرد ؛ زیرا در این لحظات تماس كودك با محیط تا حدود زیادی قطع شده است. برای فهم لجاجت و بدخلقی كودكان و درمان آن بایستی تمایل كودك و انتظارات والدین را به خوبی شناخت و در جهت هماهنگ كردن آن اقدام كرد. حالت بد خلقی وعصبانیت كودك را می توان به منزله دریچه اطمینانی دانست برای برطرف كردن هیجانات شدیدی كه طفل نمی تواند آنها را كنترل كند.