کودکان


2 دقیقه پیش

با بطری نوشابه برای پسر کوچولو هواپیما بسازید

به جای خریدن اسباب بازی های گران قیمت ، می توانید با استفاده از ابزاری که در خانه در اختیار دارید اسباب بازی هایی با کمک فرزندان خود بسازید که هم در هزینه ها صرفه جویی می ...
2 دقیقه پیش

از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید

آیا شما می خواهید برای مراقبت از نوزاد خود، یک رویکرد جامع تری را انتخاب کنید؟ آیا شما به عنوان یک پدر و مادر به دنبال درمان های طبیعی برای بچه های کوچک خود هستید؟ آیا می ...

آیا می‌دانید نوزاد شما موقع تولد باید چند کیلو باشد؟


وزن هنگام تولد یكی از عوامل تعیین كننده سلامت نوزادان است. اگر دقت كرده باشید یكی از اولین پرسش‌ها بعد از دانستن جنس نوزاد این است كه چقدر وزن دارد.






 صبح بخیر: وزن هنگام تولد یكی از عوامل تعیین كننده سلامت نوزادان است. اگر دقت كرده باشید یكی از اولین پرسش‌ها بعد از دانستن جنس نوزاد این است كه چقدر وزن دارد. به همین دلیل حفظ سلامت نوزاد قبل از به دنیا آمدن و بعد از تولد او اهمیت زیادی دارد زیرا مصون ماندن نوزاد از هرگونه بیماری در دوران جنینی و بعد از آن از عوامل رشد جسمانی مناسب او خواهد بود. در واقع عوامل زیادی وزن نوزاد را تحت تاثیر قرار می‌دهند، از جمله سلامت مادر هنگام تولد، تغذیه مناسب مادر، ژنتیك و جنس و نژاد.



وزن طبیعی چه وزنی است؟

وزن طبیعی نوزاد پسر در صورتی كه به آخرین روزهای بارداری و  به هفته سی و هشتم یا سی و نهم برسد بین 3000 تا 3400 گرم و نوزاد دختر 3000 تا 3200  گرم است. سلامت نوزاد هنگام تولد علاوه بر وزن به قد و دور سر نیز بستگی دارد. معمولا قد نوزاد در بدو تولد 50 سانتی‌متر است كه گاهی اوقات مشاهده می‌شود برخی نوزادان یك تا 2 سانتی‌متر بلندتر هستند. دور سر نوزاد نیز به طور طبیعی باید 35 سانتی‌متر باشد. وزن و دور سر طبیعی شاخص رشد طبیعی و سلامت نوزاد است. علاوه بر این، قسمت‌های مختلف بدن نیز باید به رشد طبیعی رسیده باشد و رشد مغزی نیز كامل شده باشد. از آنجا كه نوزاد در هفته‌های آخر آهن جذب می‌كند و تعداد گلبول‌های سفید و قرمزش به حد طبیعی می‌رسد، در صورت به موقع به دنیا آمدنش كم‌خونی متوجهش نخواهد شد. بنابراین نوزادی كه در هفته‌های سی و هشتم و سی و نهم به دنیا می‌آید با رشد استخوانی و جمجمه مناسب نوزاد سالمی است.



چه نوزادی را كم وزن می‌گوییم؟

چنانچه به دلایل مختلف زایمان زودرس و با عمل سزارین اتفاق بیفتد، نوزاد نورس است. این احتمال وجود دارد كه نوزاد 2 هفته یا حتی یك ماه زودتر به دنیا بیاید. در این حالت شاخص‌های رشد نوزاد كمتر از میزان طبیعی است و ممكن است وزنش كم باشد. معمولا نوزاد كمتر از 2500 گرم كم وزن قلمداد می‌شود و به مراتب قد و دور سرش هم كمتر از میزان طبیعی است. وزن کم هنگام تولد با مدت زمان بارداری رابطه مستقیم دارد، چراکه هر چه تعداد هفته‌های بارداری نسبت به مدت طبیعی کمتر باشد، وزن کم هنگام تولد در نوزادان شایع‌تر است. از سوی دیگر هرچه وزن نوزاد هنگام تولد كمتر باشد احتمال این‌كه صدماتی به او برسد، بیشتر است. در این صدمات مهم‌ترین مسئله رشد مغزی ناكافی است كه عوارض مغزی مانند تشنج را به همراه دارد. یكی دیگر از عوارض تولد زود هنگام كم خونی است. اگر نوزاد ذخیره آهن كافی در هفته‌های پایانی دریافت نكند ممكن است كم خون شود. علاوه بر این رشد قفسه سینه در این نوزادان اغلب ناكافی است و چون انرژی كافی ندارند اغلب این نوزادان بیشتر می‌خوابند و قدرت مكیدن خوب را هم ندارند و سینه مادر را خوب نمی‌گیرد. به همین دلیل به مادرانی كه نوزاد نارس دارند توصیه می‌شود به تغذیه نوزاد بیشتر توجه كنند و با بیدار كردن آن‌ها به تغذیه كافی آن‌ها كمك كنند.

وزن کم هنگام تولد با مدت زمان بارداری رابطه مستقیم دارد چراکه هر چه تعداد هفته‌های بارداری نسبت به مدت طبیعی کمتر باشد، وزن کم هنگام تولد در نوزادان شایع‌تر است. از سوی دیگر هرچه وزن نوزاد هنگام تولد كمتر باشد احتمال این‌كه صدماتی به او برسد، بیشتر است



چاق به دنیا آمدن چه عوارضی دارد؟

تولد نوزادان با وزن زیاد كمتر است. اما وزن بالای نوزاد موقع تولد به وزن بیش از 4000 یا 4500 گرم گفته می‌شود. در مادران دیابتی نوزاد معمولا با وزن بالا به دنیا می‌آید. علل وزن بالای نوزاد هنگام تولد را می‌توان چاقی مادر و بیماری دیابت در او ذکر کرد.  در این مواقع باید آزمایش خون گرفته شود تا از سلامت نوزاد اطمینان حاصل شود. عامل وراثتی زایمان در خانواده و به دنیا آوردن نوزاد با وزن بالا یكی دیگر از فاكتورهایی است كه باید به آن توجه كرد.

وزن و تغذیه مناسب مادر در به دنیا آمدن نوزادی با وزن طبیعی بسیار مهم است. بالابردن کیفیت مراقبت‌های دوران بارداری و رعایت بهداشت و تغذیه مادر، پیشگیری از زایمان زودرس، طرح و اجرای برنامه‌های آموزشی برای مادران جوان در تولد نوزاد با وزن طبیعی موثر است. می‌توان با آشنا كردن مادران با عوارض زایمان سزارین به آن‌ها این آگاهی را داد كه در تمام دنیا تنها در 10 درصد موارد زایمان سزارین انجام می‌شود. مادران می‌توانند مطمئن باشند با تولد طبیعی نوزاد در سلامت او گام موثری برداشته‌اند.



ویدیو مرتبط :
تولد نوزاد دختر ( تم نوزاد صورتی )

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تولد نوزاد ۶ کیلو و ۳۰۰ گرمی در آمریکا + عکس



اخبار,اخبار گوناگون ,تولد نوزاد شش کیلویی,تصاویر نوزاد شش کیلویی

 

اخبار گوناگون - تولد نوزاد ۶ کیلو و ۳۰۰ گرمی در آمریکا + عکس
یک پدر و مادر میانسال آمریکایی، صاحب نوزادی درشت و سنگین وزن شدند. این نوزاد تپل، شش کیلو و سیصد و چهل و پنج گرم وزن دارد و در ماساچوست به دنیا آمده است. تولد این نورسیده، آن قدر مهم بود که خبرگزاری ها از آن عکس تهیه کردند.


نوزاد این زوج که روز چهارشنبه، 23 آوریل 2014، 3 اردیبهشت 1393 ، در بیمارستانی در ایالت ماساچوست آمریکا، پا به جهان گذاشت، شش کیلو و 345 گرم وزن دارد. برابر گزارش ها، حال نوزاد و مادرش خوب است.

 

اخبار,اخبار گوناگون ,تولد نوزاد شش کیلویی,تصاویر نوزاد شش کیلویی


این خانم و آقا با بچه شان مقابل دوربین قرار گرفتند و خبرگزاری ها نیز عکس آنها را منتشر کردند.

اخبار گوناگون - شبکه خبر