کودکان


2 دقیقه پیش

با بطری نوشابه برای پسر کوچولو هواپیما بسازید

به جای خریدن اسباب بازی های گران قیمت ، می توانید با استفاده از ابزاری که در خانه در اختیار دارید اسباب بازی هایی با کمک فرزندان خود بسازید که هم در هزینه ها صرفه جویی می ...
2 دقیقه پیش

از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید

آیا شما می خواهید برای مراقبت از نوزاد خود، یک رویکرد جامع تری را انتخاب کنید؟ آیا شما به عنوان یک پدر و مادر به دنبال درمان های طبیعی برای بچه های کوچک خود هستید؟ آیا می ...

آماده‌باشِ نوروزی برای بچه‌دارها



 هر تغییر فصلی، دغدغه‌های متفاوتی برای افراد به همراه دارد به‌ویژه برای پدر و مادرهایی كه به‌شدت به فكر سلامت فرزندان‌شان نیز هستند و مراقبند از آسیب‌های احتمالی كه ممكن است با تغییر شرایط در انتظار كودك‌شان باشد جلوگیری كنند. حالا در آستانه وارد شدن به فصل بهار به‌ویژه دیدوبازدیدها و مسافرت‌هایی كه در تعطیلات عید نوروز صورت می‌گیرد، ممكن است نگرانی بیشتری وجود داشته باشد.

در همین رابطه، دكتر احمدرضا فرسار، متخصص اطفال و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی توصیه‌هایی برای والدین در آستانه فصل بهار دارد. با خواندن این نكته‌ها می‌توانید طوری به استقبال بهار بروید كه فرزندان‌تان هم از این فصل لذت ببرند و هم سالم و تندرست باشند.

غذای کودکان در بهار,دانستنی های سفر,سفر رفتن

مصرف زیاد آجیل اشتها را كور می‌كند و جلوی غذا خوردن درست كودكان را می‌گیرد

 

 1. زیاده‌روی نکنید
از نكات مهمی كه خانواده‌ها در تعطیلات نوروز باید درنظر بگیرند این است كه با تعدد مهمانی‌ها در این روزها، مراقب باشند حد اعتدال در مصرف آجیل و این‌گونه تنقلات نگه داشته شود. مصرف آجیل به‌ویژه آجیل خام تاحدودی برای كودكان لازم است، مثلا روزی نصف گردو، 2بادام یا 2پسته خام كمك‌ می‌كند كه امگا3 و 6 بدن‌شان تامین شود اما آنچه در مهمانی‌های تعطیلات نوروز شاهد آن هستیم این است كه به مقدار زیادی تخمه و آجیل مصرف می‌شود. این افراط عوارض خاص خود را به همراه خواهد داشت، به‌عنوان مثال اینكه چرب است و اشتها را كور می‌كند و جلوی غذا خوردن درست كودكان را می‌گیرد.

2. شیرینی و شکلات چقدر باشد؟
شكلات با آنتی‌اكسیدانی كه دارد، اگر به مقدار كم مصرف شود مفید است ولی اگر در مصرف آن زیاده‌روی شود علاوه بر آنكه احتمال آلرژی‌زایی دارد، با قند زیادی كه در آن موجود است جلوی غذا خوردن كودكان را می‌گیرد و آنها را بی‌اشتها می‌كند، همچنین شیرینی‌ای كه میزان قند آن بالاست زیاد توصیه نمی‌شود. به این نكته نیز باید دقت داشت كه در بعضی شكلات‌ها و تنقلات صنعتی از رنگ‌هایی استفاده می‌شود كه برای بعضی كودكان حساسیت‌زاست و با شناسایی آنها می‌توان از بروز حساسیت جلوگیری كرد.

3. از دور محبت كنید!
بچه‌ها به تماس با پدرومادر بسیار نیاز دارند و از نظر رشد عاطفی و روانی احتیاج دارند كه نوازش شده و در آغوش گرفته شوند. با اینكه این مسئله درمورد پدرومادر و اعضای نزدیك خانواده صدق می‌كند، گاهی دیده می‌شود كه غریبه‌ها و افراد فامیل نیز با بوسیدن و در آغوش گرفتن‌های طولانی كودكان می‌خواهند به آنها ابراز محبت كنند كه این كار هم از بعد فرهنگی و هم از بعد سلامت مناسب نیست. از نظر شخصیتی، كودكان باید حفظ حریم‌ها را یاد بگیرند و از نظر سلامت، بوسیدن كودكان می‌تواند بیماری‌های گوناگونی به آنها منتقل كند.

باتوجه به سیستم ایمنی ضعیف بچه‌ها به‌ویژه نوزادان، بوسیدن دهان و بینی آنها باعث انتقال سریع بیماری‌ها به آنها می‌شود یا به‌دلیل پوست حساسی كه دارند، بوسیدن صورت‌شان می‌تواند پوست‌شان را به سرعت تحریك كرده و انواع حساسیت‌های پوستی را به‌همراه داشته باشد. به‌همین دلیل در دیدوبازدیدها تا حد امكان باید از دوستان و آشنایان خواست كه این نكات را رعایت كنند.

4. ویروس‌ها را دست کم نگیرید!
از آنجا كه در 2فصل پاییز و بهار با نوسانات سریع درجه حرارت هوا مواجه هستیم، یكی از مسائل مهم در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مختلف به‌ویژه سرماخوردگی، انتخاب پوشش مناسب است.

تغییرات دمایی بدن شرایط را برای فعالیت ویروس‌ها مساعد می‌كند، بنابراین بهتر است برای بهار لباسی انتخاب شود كه كودك به‌راحتی بتواند آن را از تنش درآورد و دوباره با سرد شدن هوا آن را بپوشد. انتخاب لباس بسیار گرم باعث اذیت كودك و بهانه‌گیری او می‌شود و لباس نازك نیز او را در معرض بیماری قرار می‌دهد ولی به‌عنوان مثال یك لباس سبك و در كنار آن همراه داشتن یك لباس گرم‌تر كه درمواقع سرد شدن هوا روی آن پوشیده شود هم به كودك اجازه تحرك می‌دهد و هم او را از تغییرات دمایی مصون نگه می‌دارد. 

غذای کودکان در بهار,دانستنی های سفر,سفر رفتن

تغییرات دمایی بدن شرایط را برای فعالیت ویروس‌ها مساعد می‌كند

 
5. كودكان را تنبل نكنید!
استراحت بچه‌ها به اندازه یك فرد بالغ نیست بلكه آنها جنب‌وجوش بیشتری دارند و اصلا با همین جنب‌وجوش‌ها و فعالیت‌هاست كه سلامت روحی و جسمی آنها تامین می‌شود.

آنها بسیاری از اصول زندگی را از طریق بازی‌های دسته‌جمعی و فعالیت‌های گروهی یاد می‌گیرند، بنابراین نباید آنها را محدود كرد و از آنها خواست كه مانند بزرگ‌ترها تنها یك گوشه بنشینند.

مهمانی‌های عید فرصت خوبی است كه كودكان به‌جای نشستن پای تلویزیون و انواع بازی‌های كامپیوتری كه عواقبی چون چاقی، اختلالات روانی و تیك‌های عصبی برای‌شان دارد، فارغ از تكالیف مدرسه در كنار سایر كودكان هم‌سن‌وسال اقوام و آشنایان با بازی كردن و تبادل فكر و نظر با یكدیگر اوقات شادی را بگذرانند.

6 . بیماری‌های خاص كودكان
والدین كودكانی كه بیماری‌های خاص دارند  باید مراقبت‌های بیشتری نسبت به فرزندشان داشته باشند. بهتر است پیش از شروع ایام عید با مشاوره با پزشك فرزندشان توصیه‌های لازم را از او بگیرند كه اگر در تعطیلات به دكتر فرزندشان دسترسی نداشتند، نگرانی برای‌شان پیش نیاید.

7. مراقب آلرژی باشید
یكی از مواردی كه با شروع فصل بهار ممكن است كودكان را درگیر كند، آلرژی‌ و حساسیت‌های مربوط به این فصل است. آلرژی‌ها با شروع فصل بهار و با ورود میوه‌های جدید و نوبرانه‌ها، گرده گل‌ها و گیاهان بیشتر دیده می‌شود. این حساسیت‌ها موضوع پیچیده‌ای است و نمی‌توان آن را به‌طور كلی از بین برد اما با شناخت منبع حساسیت و دوری از آن، می‌توان این حساسیت‌ها را كنترل كرد. 

 
 8. مراقبت در سفر
اگر در مسافرت‌هایی كه در تعطیلات نوروز انجام می‌شود نیز دقت كافی صورت نگیرد، ممكن است بیماری افراد به‌ویژه كودكان كه حساس‌ترند را شاهد باشیم. توجه به آب آشامیدنی، شست‌وشوی مرتب و مداوم دست‌ها، جلوگیری از گرمازدگی و دقت برای مسموم نبودن مواد‌غذایی است، بنابراین بهتر است استفاده از سس مایونز، شیر و موادی که به‌راحتی خراب می‌شوند، در سفر محدود شود.

 9.  مسافرت خارجی
 تغییرات آب‌وهوایی سریع می‌تواند بیماری‌های ویروسی یا تنفسی را شیوع بدهد، بنابراین لازم است خانواده‌ها به توصیه‌هایی كه توسط مسئولان بهداشت صورت می‌گیرد، توجه كنند. گاهی گفته می‌شود، در بعضی كشورها بیماری‌های خاص شایع است كه بعضی از این بیماری‌ها واكسن دارند، به‌عنوان مثال واكسن تب زرد، آنفلوآنزا، مننژیت و...که بهتر است واکسن آن را تزریق کنید. درباره بیماری‌های مهم باید با مشورت پزشک باشد.

غذای کودکان در بهار,دانستنی های سفر,سفر رفتن

 تغییرات آب‌وهوایی سریع می‌تواند بیماری‌های ویروسی یا تنفسی را شیوع بدهد


10. خواب را تنظیم كنید
در مهمانی‌هایی كه صورت می‌گیرد گاهی شب‌نشینی‌ها طولانی شده و ساعت خواب كودكان به هم می‌ریزد. والدین بهتر است به این نكته دقت كنند كه بچه‌ها در سنین حساسی هستند و اگر روال زندگی و ساعت خواب و بیداری‌شان تغییر پیدا كند، علاوه بر خستگی روزانه‌ای كه خواهند داشت، تنظیم كردن مجدد ساعت خوابیدن‌شان كار سختی خواهد بود و برای دوران مدرسه رفتن به مشكل برمی‌خورند.

11. درمان‌های خودسرانه
  دل‌درد و حالت تهوع ناشی از پرخوری یا سایر بیماری‌ها كه برای كودكان اتفاق می‌افتد، ممكن است والدین را به استفاده خودسرانه از داروها   سوق دهد. این كار، گاهی عواقب ناخوشایند و حتی جبران‌ناپذیر دارد به همین دلیل به آنها توصیه می‌شود كه از هرگونه خوددرمانی بپرهیزند و درمان‌های خانگی را نیز در حدی كه پایه علمی دارد و در علم امروز وارد شده، انجام دهند نه آنهایی كه جزء خرافات محسوب شده و نسبت به آن مطمئن نیستند.

 12. با اضافه وزن كودكان چه كنیم؟
زندگی شهرنشینی امروز و تغذیه ناسالم خانواده‌ها باعث شده با چاقی كودكان بیش از گذشته مواجه باشیم و پدرومادرها به‌دنبال راهكارهای مقابله با این چاقی باشند. آنچه در این میان مهم است، این است كه پدرومادرها بدانند منطق كودكان با منطق بزرگ‌سالان فرق دارد و باید به‌درستی و به زبان خودشان قضایا را برای آنها توضیح داد نه این‌كه صرفا آنها را تهدید كرد.

ضمن اینكه نباید كاری كنند كه فرزندان احساس محرومیت داشته باشند زیرا به محض اینكه چشم بزرگ‌ترها را دور ببینند سراغ همان خوراكی‌های ممنوع می‌روند. برای اینکه کودک‌تان بتواند از پرخوری پرهیز کند باید خود پدر و مادر نیز در خوردن خوراکی‌ها اعتدال را رعایت کنند، همچنین هنگام خرید مایحتاج خانه سراغ خوراكی‌های سالم بروند تا انتخاب كودك برای میان‌وعده‌ها از بین مواد‌غذایی سالم باشد نه غذاهای سرشار از كالری و بدون ارزش تغذیه‌ای.

منبع: مجله سیب سبز/ برترین ها


ویدیو مرتبط :
سرعین آماده پذیرایی از مهمانان نوروزی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آیا برای بچه‌دار شدن آماده هستید؟



 

 

مجبور نیستید بچه‌دار شوید!این سئوال برای برخی از افراد، ساده‌ترین سئوالی است كه می تواند مطرح شود: آنها همواره آمادگی آن را داشته‌اند كه صاحب فرزند شوند، زندگیشان بر همان منوالی می‌گذرد كه دوست دارند و واقعا می‌توانند یك كودك را به زندگی خود راه بدهند.

 

اما برخی دیگر ممكن است چندین سال برای آماده شدن جهت ورود یك كودك به زندگی خود تلاش كنند، یا احساس كنند كه پیش از بچه‌دار شدن بهتر است كمی تمرین كنند. كسانی هم هستند كه هیچ وقت به فكر بچه‌دار شدن نمی‌افتند. وضعیت شما هر چه كه باشد، حتی اگر می‌دانید كه می خواهید بچه‌دار شوید، باز هم می‌توانید تصمیم آگاهانه‌تری بگیرید.

 

قبل از هر چیز در یك مورد می‌توانید مطمئن باشید: هیچ كسی مجبور نیست بچه‌دار شود! انسا‌نها به تعداد كافی روی زمین زندگی می‌كنند و با كمبود آدم مواجه نیستیم كه شما بخواهید آن را جبران كنید! پس بچه‌دار شدن به شما مربوط می‌شود و همچنین به امیدها یا رویاهایی كه برای زندگیتان دارید.

 

چرا موضوع تا این حد «دشوار» است؟


تصمیم برای بچه‌دار شدن، تصمیم مهمی است كه نباید آن را دست كم بگیرید. داشتن یك نوزاد كوچولو می‌تواند جالب و مفرح باشد؛ حتی می‌تواند برخی نیازهای درونی شما را برطرف كند، به نحوی كه قبل از بچه‌دار شدن شاید تصور آن را هم نمی‌كرده‌اید. اما از سوی دیگر، پذیرش مسئولیت یك نوزاد می‌تواند بسیار دشوار هم باشد؛ آنقدر دشوار كه فكرش را هم نمی‌توانید بكنید.

 

این اتفاق از آن رو دشوار است كه وقت و انرژی زیادی از شما گرفته و زمان كمی را برای استراحت و تجدید قوا باقی می‌گذارد. از آن رو دشوار است كه پدران و مادران معمولا زمان، پول، حمایت عاطفی، آموزش یا آمادگی لازم برای كارهایی را كه باید انجام دهند، ندارند و از آن رو دشوار است كه اشتباهات احتمالی شما، بر عزیزترین فرد زندگیتان اثر می‌گذارد: بر كودكتان.

 

تاثیر بچه بر زندگی مادران!


بچه‌دار شدن، تغییرات مهمی در زندگی ایجاد می‌كند و از آنجا كه عمده مسئولیت بزرگ كردن كودك در اكثر نقاط دنیا بر عهده مادران است، پس بچه‌دار شدن بیش از آنكه بر زندگی مردان اثر بگذارد، زندگی مادران را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در دیدگاه اقتصادی، با بزرگ كردن و تربیت فرزندان، یعنی وظیفه بسیار مهم تربیت نسل آینده، مانند یك سرگرمی برخورد می‌شود.

 

زنان در حالت عادی نیز درآمد، حمایت و ارزش واقعی خود را در مقابل كمك‌هایی كه به جامعه می‌كنند دریافت نمی‌دارند و مادر شدن، مشكلات آنان را دو چندان می‌كند تا جایی كه مجبور می‌شوند از شغل خود چشم‌پوشی كرده تا به وظیفه مادری خود برسند. در یك نگاه كلی می‌توان گفت كه امروزه مردان نقش بیشتری در مقایسه با گذشته، در تربیت فرزندان بر عهده می‌گیرند، اما كارهای روزمره خانه، پخت غذا، حمایت عاطفی، نگهداری از كودكان، خرید و دیگر جزییات زندگی، همگی بر دوش مادران قرار گرفته است، بدون اینكه راهی برای جبران این تلاش‌ها اندیشیده شود.

 

آیا آمادگی لازم را برای داشتن فرزند، دارید؟


روش‌های مختلفی وجود دارد كه یك فرد بتواند به این سئوال جواب دهد. ممكن است هرگز پاسخ روشنی برای آن پیدا نكنید اما می‌توانید با فكر كردن به این موضوع بر شك و دودلی خود پیروز شوید. تصمیم‌گیری در این مورد به فاكتورهای متعددی مربوط می‌شود كه ممكن است برخی از آنها هرگز برای شما روشن نشود یا نتوانید به درستی نظر درست و دقیق خود را در بعضی از این موارد بازگو كنید. اما اگر به خودتان كمك كنید تا بر این مسئله تمركز بیشتری داشته باشید، می‌توانید علت تردیدهای خود را درك كرده و به تصمیم‌گیری نهایی كه به نفع شما و خانواده‌تان خواهد بود نزدیك شوید. ممكن است این تردیدها ناشی از برخی مسایل عاطفی باشند كه خود فرد نیز كاملا از آنها اطلاع ندارد، مثلا ناشی از یك مشكل حل نشده در دوران كودكی.


می‌توانید این تحقیق را با این سئوال آغاز كنید: «چه چیزهایی در زندگی برای خودتان می‌خواهید؟» پاسخ این سئوال را فارغ از وضعیت فعلی خودتان و بدون توجه به كارهایی كه برای تحقق رویاهایتان یا رسیدن به وضعیت مطلوبتان باید انجام دهید، بدهید. پرسش‌های دیگری نیز می‌تواند در این مسیر به شما كمك كند.

 

سئوالات زیر بدین منظور طراحی شده‌اند كه بتوانید در مورد آنها با همسر یا دوست خود صحبت كنید، به آنها فكر كنید، در مورد آنها بنویسید یا با مشاور خود صحبت كنید یا هر كار دیگری كه موجب شود نگاه دقیقی به آنها بیندازید را انجام دهید. بهتر است این سئوالات را به همسرتان نیز نشان بدهید تا متوجه شوید كه پاسخ‌های او برای این سئوالات چیست و آیا پاسخ‌های او برایش راضی‌كننده هستند یا خیر؟ این سئوالات به گونه‌ای طراحی شده‌اند كه هم مردان و هم زنان بتوانند به آنها پاسخ دهند.

 


آیا شما زمانی را به گذراندن با كودكان اختصاص می‌دهید؟ آیا از این كار لذت می‌برید؟


از چه چیزهایی در دوران كودكی خود لذت می‌برده‌اید؟ چه چیزهایی از آن دوران را دوست نداشته‌اید؟


كدام كارها یا رفتارهای والدینتان در ارتباط با خودتان را درست می‌دانستید؟ كدام كارهایشان به نظر شما خوب نبود؟


یك پدر یا مادر چگونه باید باشد و چه كارهایی باید انجام بدهد؟ تا كنون چه درس‌ها یا پیغام‌هایی در این باره از محیط اطرافتان دریافت كرده‌اید؟


هنگام پاسخ دادن به این سئوالات، چه احساسی دارید؟