گردشگری


2 دقیقه پیش

مناظر بی نظیر زمین‌های گلف در آمریکا

در زندگی چیزهای کمی بهتر از بازی گلف در میان رشته کوه های باشکوه، بیابان های بی ثمر یا اقیانوس های خروشان وجود دارد. هر ایالت آمریکایی حداقل یک زمین گلف با مناظر بی نظیر ...
2 دقیقه پیش

باشکوه‌ترین مراکز خرید در جهان

برای اغلب مردم، خرید کردن بخشی از تفریح آن‌ها و برای‌شان مهم است! برای برخی دیگر، تاریخ و فرهنگ مهمتر است اما در صورتی که دو مورد بالا را باهم ترکیب کنید می‌توانید علاوه ...

یک ماجراجویی واقعی در شهر رنگارنگِ «سیم ریپ»


سیم ریپ که در لغت به معنای«شکست سیام‌‌ها» است یکی از مهیج‌ترین مقاصد گردشگری آسیای جنوب‌شرقی محسوب می‌شود. اگر به دنبال یک ماجراجویی واقعی همراه با زیبایی بی‌نظیر می‌گردید بهتر است راهی شهر رنگارنگ سیم ریپ شوید...

وب سایت همشهری شش و هفت - فاطمه عسگری‌آزاد: سیم ریپ که در لغت به معنای «شکست سیام‌‌ها» است یکی از مهیج‌ترین مقاصد گردشگری آسیای جنوب‌شرقی محسوب می‌شود.

 اگر به دنبال یک ماجراجویی واقعی همراه با زیبایی بی‌نظیر می‌گردید بهتر است راهی شهر رنگارنگ سیم ریپ شوید. گرچه امروز این شهر تا حدود زیادی تحت تاثیر فرهنگ فرانسه تغییر شکل داده اما بخش‌های تاریخی آن همچنان دست نخورده بازگوی تاریخ و سنن این منطقه است.

 برای اینکه سیم ریپ را به طور کامل بگردید احتیاج به یک نقشه کامل توریستی دارید. اگر اهل جاذبه‌های تاریخی هستید تا دلتان بخواهد معابد، عمارات و موزه‌های تاریخی در این شهر وجود دارد اما اگر به دنبال خرید هستید نباید از جواهرات دست ساز و بدلی این شهر غافل شوید.

شهـر رنـگارنگ

سیم ریپ که در شمال غربی کامبوج واقع شده به واسطه معابد تاریخی آنگکوروات در بین توریست‌ها مشهور است و همین باعث شده این شهر به پایتخت تجملاتی کامبوج تبدیل شود. امروز سیم ریپ با هتل‌های بین‌المللی و رستوران‌های مدرن و از سوی دیگر چشمه‌های معدنی مجلل به عنوان یکی از مقاصد اصلی توریست‌های اروپایی شناخته می‌شود.

 اما هنوز در گوشه‌های این شهر می‌توانید نمای واقعی از زیبایی زندگی روستایی را ببینید؛ مناطقی با طبیعت بکر که پناهگاه پرندگان نادر است و برای رسیدن به آنها جز دوچرخه سواری راه دیگری ندارید. اگر در زندگی شهری گیر کرده‌اید پادزهر آن قدم زدن در شالیزارهای سیم ریپ است؛ جایی که تماشای غروب آفتاب لذتی وصف ناشدنی دارد.

اگر سه روز را برای سفر به این شهر رویایی اختصاص داده‌اید، بهتر است که در برنامه‌تان تجدید نظر کنید زیرا سیم ریپ را باید آهسته آهسته شناخت و کشف کرد. اگر به سیم ریپ سفر کردید خرید ابریشم‌های ظریف و مرغوب را فراموش نکنید؛ مخصوصا تابلوهای نقاشی روی ابریشم را که سوغات اصلی این شهر است.

فستیوال‌های سیم ریپ

در طول سال سیم ریپ میزبان جشنواره‌ها و رویدادهای فرهنگی بسیاری است که نمایانگر تاریخ، هنر و مذهب مردم این سرزمین است. مردم این سرزمین در زمان جشنواره‌ها لباس نو به تن کرده و آیین‌های خاصی را اجرا می‌کنند. مهم‌ترین جشن مردم سیم ریپ جشن سال نو است که در اواسط ماه آوریل برگزار می‌شود.

 جشن سال نو در کامبوج بسیار مفصل است و شامل برنامه‌های ویژه‌ای مانند آتش بازی و شام خانوادگی است. دومین جشن مهم سیم ریپ در اکتبر برگزار می‌شود؛ جشنی به نام رودخانه تونل ساپ. سومین جشن مطرح در سیم ریپ ادای احترام مردم شهر به اجدادشان است که به عنوان جشنواره چام بن(Pchum Ben) شناخته می‌شود.

شهـر رنـگارنگ

علاوه بر این تئاتر عروسکی فرمی سنتی از هنرهای باستانی سیم ریپ است که در طول سال همواره پابرجاست. جشن پیروزی در کامبوج در تاریخ هفتم ژانویه برگزار می‌شود؛ این جشن به مناسبت پایان نفوذ رژیم خمرهای سرخ در سال 1979 پایه گذاری شده است. مردم سیم ریپ آیین‌های سنتی بسیاری را زنده نگه داشته‌اند و یکی از آنها اجرای مراسم خمر سنتی است.

 این مراسم که با لباس‌های محلی انجام می‌شود یکی از محبوب‌ترین مناسک محلی شهر است نیز در ماه نوامبر جشنواره آب و ماه برگزار می‌شود که نشان از اهمیت این دو عنصر در زندگی مردم شهر دارد. جشنواره دریا یکی دیگر از جشنواره‌های محلی سیم ریپ است که در این جشنواره خانواده‌های شهر با نظافت خانه‌های‌شان به استقبال فرشته نگهبان می‌روند.

چگونه برویم؟

برای گرفتن ویزای کامبوج باید دعوتنامه همراه داشته باشید یا از آژانس معتبری در کامبوج معرفی نامه گرفته باشید که در این صورت بلیت رفت و برگشت و برگه اقامت هتل را هم باید ارائه کنید. علاوه بر این کامبوج در ایران سفارتخانه ندارد و همین کار را دشوارتر می‌کند اما نگران نباشید آژانس‌های معتبر می‌توانند به آسانی برایتان درخواست ویزا کنند.

شهـر رنـگارنگ

 برای اخذ ویزای توریستی باید اصل پاسپورت، دو قطعه عکس و تاییدیه‌های مالی و شغلی خود را تحویل آژانس مربوطه دهید. برای رسیدن به کامبوج در حال حاضر پرواز مستقیمی از ایران وجود ندارد به هر حال شما می‌توانید از شرکت هواپیمایی قطر یا جنوب چین با یک توقف برای رسیدن به سیم ریپ اقدام کنید.

از موتورسیکلت تا قایق

برای گردش در سیم ریپ گزینه‌های متفاوتی دارید؛ از موتورسیکلت گرفته تا قایق. ریمورک موتور، یک وسیله جمع و جور و کارآمد در این شهر است که برای زوج‌ها گزینه ایده‌آلی به شمار می‌رود.

واگنی به انتهای موتور وصل شده است که تنها برای دو نفر جا دارد و بهتر است پیش از سوار شدن با راننده در مورد قیمت به توافق برسید زیرا برخی از رانندگان قیمت‌ها را بسیار بالا می‌برند. سیم ریپ به طور کلی یک شهر کوچک به شمار می‌رود که دسترسی به نقاط مختلف آن برای توریست‌ها آسان است. از سوی دیگر بسیاری از جاذبه‌های گردشگری در خارج شهر قرار دارد.

شهـر رنـگارنگ

بنابراین بهتر است برای رسیدن به این مناطق از تاکسی استفاده کنید و نگران قیمت‌ها هم نباشید. قایق در سیم ریپ بیش از آنها تفریحی باشد یک وسیله حمل و نقل عمومی به شمار می‌رود و شما هم باید برای رسیدن به برخی از جاذبه‌های شهر، قایق سواری را تجربه کنید.

طعم متفاوت پاستای ماهی!

اکثر غذاهای سیم ریپ مانند غذاهای تایلندی تندو تیز است. غذاهای اصیل و محلی این شهر غالبا به مذاق توریست‌ها خوش نمی‌آید. درست است که بسیاری از توریست‌ها با غذای مردم ویتنام و تایلند آشنا هستند اما غذای مردم کامبوج ترکیبی از این دو آشپزی ولی با طعمی متفاوت است که غالبا برای توریست‌ها ناآشنا و حتی ناخوشایند است. با این وجود گزینه‌های لذیذ بسیاری در سفر به سیم ریپ روی میزتان است از سوپ رشته غنی برای صبحانه گرفته تا انواع غذاهای بین‌المللی.

مواد غذایی در این شهر طعم شیرین و تند را با هم دارد و شیره نارگیل به عنوان طعم دهنده اصلی در سیم ریپ طرفداران خاص خودش را دارد. اگر اهل ریسک کردن برای تجربه غذاهای جدید نیستید بهتر است سراغ ماهی کبابی و سبزیجات تازه بروید که طعم بسیار لذیذی دارد. مردم سیم ریپ ماهی را به شکل‌های مختلفی می‌پزند. بنابراین از دیدن پاستای ماهی در منوی رستوران‌ها و حتی سس ماهی نباید تعجب کنید.

شهـر رنـگارنگ

یکی از بهترین رستوران‌های محلی شهر که پاتوق ثابت توریست‌هاست رستوران وات دمناک(Wat Damnak) است که باید حتما سری به آن بزنید. رستوران شوگر پالم(The Sugar Palm) هم یکی دیگر از رستوران‌های محلی محبوب است که ماهی را به شکل لذیذی پخت می‌کند.

تقویم سفر

شما غالبا از آژانس‌های مسافرتی می‌شنوید که زمان بدی برای بازدید از سیم ریپ وجود ندارد که تا حدودی هم درست است اما واقعیت این است که از آغاز پاییز تا ابتدای بهار بهترین زمان برای گردش در این شهر است. از آنجایی که کامبوج در منطقه استوایی قرار دارد، آب و هوای گرم در تمام طول سال همراه با بارش‌های فصلی در این منطقه مورد انتظار است.

 بنابراین بهتر است که در فصل بارش‌ها به این شهر سفر نکنید زیرا لذت گردش در طبیعت را از دست خواهید داد. به هر حال در هر فصلی از سال که به سیم ریپ سفر کردید، همراه داشتن کرم ضد آفتاب و کلاه را فراموش نکنید.

شهـر رنـگارنگ

بهترین مکان اقامت

سیم ریپ بهترین شهر برای اقامت در کامبوج است؛ تعداد زیادی از هتل‌های بین‌المللی و مجلل در این شهر شعبه دارند و از سوی دیگر مسافرخانه‌های مجهز بسیاری در این شهر وجود دارد که با بودجه اندک می‌توانید در آنها اقامت کنید. از آنجایی که رقابت در این شهر بین هتل‌ها بالاست، غالبا خدمات بهتری به نسبت سایر شهرها به مسافران ارائه می‌شود بنابراین در مورد محل اقامت نباید نگرانی به خودتان راه دهید.

طبقه اشرافی

در هتل 5 ستاره بروی آنگکور طبقه‌ ویژه‌ای وجود دارد که خدمات اشرافی به مهمانان عرضه می‌کند. اگر اتاق شما در این طبقه قرار داشته باشد یک راننده شخصی 24 ساعته در مدت اقامت در اختیار خواهید داشت تا شما را به هر نقطه‌ای از شهر که مایلید برساند. اتاق‌های این طبقه با ابریشم و صنایع دستی گران قیمت تزئین شده است.

 این هتل در نزدیکی بازار شبانه سیم ریپ قرار دارد و بسیاری از رستوران‌های محبوب شهر هم در جوار آن است اما اگر دل‌تان غذاهای بین‌المللی می‌خواهد رستوران بوری در خدمت شماست. در این هتل خدمات ماساژ و درمان‌های طبیعی با آبگرم هم ارائه می‌شود. برای اقامت در این هتل باید شبی 220 دلار بپردازید.

شهـر رنـگارنگ

آرامش مطلق

اگر برای یک تعطیلات آرامش بخش به سیم ریپ سفر کرده‌اید، نواتا دریم بهترین انتخاب برای اقامت تان است. هتلی دور از شلوغی‌های شهر که سه استخر و اسپا دارد. علاوه بر این هتل مجهز به مرکز تناسب اندام و یک رستوران مدرن است. در این هتل اینترنت رایگان پر سرعت در اختیار مسافران است.

از هتل تا دریاچه تونل سپ 15 دقیقه و تا آنگكوروات تنها 20 دقیقه با ماشین فاصله است. اتاق‌های این هتل به شکلی مدرن طراحی شده و شما می‌توانید از بالکن‌های اختصاصی، نمای زیبای باغ و استخر را تماشا کنید. این هتل مجهز به اتاق یوگا، مرکز تندرستی، سالن آبگرم و مرکز طب سوزنی و ماساژ است. برای اقامت در این هتل باید شبی 100 دلار بپردازید.

شهـر رنـگارنگ

 هتل استعماری

هتل پاویلون یک عمارت به سبک استعماری است که همراه با یک استخر فضای باز و باغ سرسبز یکی از هتل‌های مناسب شهر است. دکوراسیون داخلی این هتل ترکیبی از مبلمان آسیایی و مدرن است و تمام اتاق‌ها مجهز به تلویزیون صفحه تخت و حمام است.

 مهمانان می‌توانند در ماساژ آبگرم خستگی را از تن به در و در رستوران هتل انواع غذاهای سنتی را در فضای باز میل کنند. برای اقامت در این هتل باید شبی 80 دلار بپردازید.

شهـر رنـگارنگ

هتلی سرسبز

هتل آنگکور هریتیج که با انرژی خورشیدی اداره می‌شود یک هتل مناسب برای اقامت در این شهر است. این هتل 4 ستاره توسط باغ‌های سرسبز گرمسیری احاطه شده است. اتاق‌های این هتل با مبلمان چوبی سنتی و تلویزیون 32 اینچ صفحه تخت تمام امکانات مورد نیاز شما را فراهم می‌كند.

رستوران این هتل در کنار استخر با انواع غذاهای کامبوجی و غربی از مهمانان پذیرایی می‌کند. مهمانان هتل می‌توانند از دوچرخه‌های رایگان هتل برای گردش در محوطه استفاده کنند. برای اقامت در این هتل باید شبی 40 دلار بپردازید.

شهـر رنـگارنگ

72 ساعت در تاج گردشگری کامبوج

سیم ریپ با معابد پر زرق و برق، خیابان‌های بزرگ و بازار شلوغ یک شهر ایده آل برای گردشگرانی است که به اکتشاف در شهرهای کهن علاقه دارند. گرچه معروف‌ترین جاذبه این شهر معبد آنگکوروات است اما واقعیت این است که سایر نقاط گردشگری این شهر هم دیدنی است.

 سیم ریپ در واقع تاج گردشگری کامبوج است و برای گردش در این شهر باید با وسواس زیادی برنامه سفرتان را تنظیم کنید. با ما همراه باشید تا شما را در این امر یاری کنیم.

گردش تاریخی

بقایای به جای مانده از قرن 12 در سیم ریپ مهم‌ترین جاذبه گردشگری این شهر است. قدم زدن در محدوده تاریخی این شهر به معنای سفر در تونل زمان است.

آنگکوروات

معابد آنگکوروات که جزو میراث جهانی یونسکوست، بهترین و مشهورترین نقطه تاریخی این شهر است. این معابد در قرن 12 توسط مردم خمر ساخته شده و معماری عجیب آنها هنوز هم گردشگران را به حیرت وا می‌دارد. برخی از این معابد ترمیم شده اما رشد جنگل در این منطقه باعث تخریب بافت اصلی برخی از معابد شده که خود این امر بر جذابیت معابد افزوده است.

شهـر رنـگارنگ

 معابد به قدری بزرگ هستند که بازدید از تمام آنها در یک روز ممکن نیست. توصیه ما این است که یک تور سه روزه به قیمت 40 دلار تهیه کنید تا به درستی بتوانید این جاذبه خارق العاده و نقوش برجسته را که کمی دورتر از معبد اصلی هستند ببینید.

موزه ملی آنگکور

موزه ملی آنگکور خانه هزاران قطعه از آثار مکشوفه از معابد آنگکوروات و مناطق تاریخی اطراف آن است. در این موزه شما می‌توانید به خوبی هنر باستانی مردم این سرزمین را در مجسمه‌ها و ظروف به جای مانده ببینید. ورودی موزه 12 دلار برایتان هزینه برمی‌دارد اما تماشای تاریخ تمدن خمر و سفر به دوران باستان این سرزمین بیش از اینها می‌ارزد.

شهـر رنـگارنگ

موزه مین

سیم ریپ معنای جنگ را به خوبی می‌داند؛ خمرهای سرخ در سال 1957 و اشغال ویتنام در سال 1979 سیم ریپ را به یک شهر جنگ زده تبدیل کردند و تا سال 1990 این شهر به اندازه کافی امن نبود تا گردشگران را به سفر ترغیب کند.

 میلیون‌ها مین زمینی و منفجر نشده از دوران جنگ به یادگار مانده که هنوز هم برای مردم محلی دردسر ساز است. موزه مین سیم ریپ توسط فرزند یک سرباز جنگجو که والدینش توسط خمرهای سرخ کشته شده تاسیس شد و بازدید از این موزه بازگو کننده حوادث تلخی است که این شهر در دهه‌های گذشته پشت سر گذاشته است.

تجربه زندگی

زندگی در سیم ریپ جور دیگری جریان دارد؛ شهری که سال‌ها سایه سنگین جنگ را تجربه کرده است و هنوز هم با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند.

شهـر رنـگارنگ

کنسرت مجانی

دکتر ریچنر که اصالت سوئیسی دارد از سال 1992 زندگی اش را وقف کمک به کودکان کامبوج کرد و فیلمی هم از زندگی او ساخته شده است. شما می‌توانید هر شنبه شب حدود ساعت هفت دکتر ریچنر را در بیمارستان کودکان جایاوارمان ملاقات کنید که به طور رایگان کنسرت ویولن برگزار می‌کند. هدف او از برگزاری این کنسرت جمع‌آوری کمک‌ها از مردم و توریست‌ها برای ساختن آینده بهتر فرزندان این سرزمین است.

 کامپونگ فولک

حدود 13 کیلومتر که از سیم ریپ دور شوید به دهکده ماهیگیری کامپونگ فولک خواهید رسید. دهکده‌ای که در مرداب اطراف دریاچه تونل سپ؛ بزرگ‌ترین دریاچه کامبوج واقع شده است. تعداد انگشت شماری از توریست‌ها به این منطقه سفر می‌کنند.

 زیرا اطلاعات درستی در مورد این مکان در بین توریست‌ها وجود ندارد. اما واقعیت این است که برای تجربه زندگی خمرها مکانی بهتر از اینجا وجود ندارد. در این دهکده شما می‌توانید زندگی روزمره مردم روستایی را از نزدیک تجربه کنید.

شهـر رنـگارنگ

پناهگاه پرندگان

پناهگاه پرندگان سیم ریپ یکی از مهم‌ترین مراکز پرورش و نگهداری پرندگان در جنوب شرقی آسیاست. پرک تول(Prek Toal) که در باتلاق دریاچه «تونل سپ» واقع شده یک مکان ایده آل برای یک گردش خانوادگی است؛ شما برای بازدید از پرندگان نادر که در فضای محافظت شده وسیعی نگهداری می‌شوند باید سوار قایق شوید. راهنماهای مسلط به زبان انگلیسی شما را در درک بیشتر گونه‌های حیوانات و تفاوت‌های آنها یاری می‌کنند.

شهـر رنـگارنگ

پیش به سوی هیجان

سیم ریپ امکانات هیجان انگیزی را پیش روی توریست‌ها گذاشته است؛ از بالن سواری گرفته تا پرتاب موشک!

بالن سواری

در سمت غربی آنگکوروات یک شرکت گردشگری تور هیجان انگیز و متفاوت بالن سواری را بر فراز این معابد فوق العاده برگزار می‌کند که فرصت تماشای این مکان تاریخی را از ارتفاع دو متری برایتان فراهم می‌کند.

 از این فاصله شما می‌توانید عظمت این معابد را به درستی درک کنید. قیمت تورهای بالن سواری بسته به جایی که از آن خرید می‌کنید متفاوت است اما قیمت پایه آن حدود 35 دلار است.

شهـر رنـگارنگ

تیراندازی

اگر اهل فیلم‌های اکشن هستید حتما دوست دارید که تیراندازی با یک تفنگ حرفه‌ای را امتحان کنید. 40 دقیقه که از شهر سیم ریپ دور شوید به بخش تیراندازی نظامی خواهید رسید؛ جایی که می‌توانید با تفنگ‌های قدیمی تیراندازی و حتی نارنجک دستی پرتاب و صدای انفجارش را حس کنید.

 قیمت‌ها در این باشگاه تیراندازی چندان ارزان نیست اما امکانات این محوطه برای دوستداران هیجان فوق‌العاده است. در این محوطه بسته به پولتان می‌توانید سلاح‌های مختلف را امتحان کنید از تفنگ گرفته تا مسلسل و حتی موشک قدیمی ساخته شده توسط اتحاد جماهیر شوروی!

شهـر رنـگارنگ

ورزش‌های آبی

در طول ماه‌های فروردین، اردیبهشت و خرداد که دمای هوا گاهی به بیش از 100 درجه هم می‌رسد بهترین وسیله برای فرار از آفتاب و رطوبت نفس گیر جنگل، ورزش‌های آبی است. پارک آبی سیم ریپ که توسط یک مرد استرالیایی اداره می‌شود یکی از مکان‌های ایده‌آل برای فراموش کردن گرمی هواست. علاوه بر این اکثر هتل‌های این شهر مجهز به استخر روباز و سرپوشیده است.

شهـر رنـگارنگ


ویدیو مرتبط :
بتسدا Dishonored 2 ماجراجویی دیگری در شهر کهن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

معرفی 10 شهر برتر فناوری دنیا/ کدام شهرها اینترنت بی‌سیم رایگان دارند



سرعت اینترنت در حد نور، دسترسی بی فناوری اینترنت بی سیم با سرعت بالا، آموزش و فرهنگ فناوری، پتانسیل آینده و محل تولد گجتهای محبوب فناوری از ویژگی 10 شهری هستند که جلوه های فناوری مدرن در آن به اوج خود رسیده است.

معرفی 10 شهر برتر فناوری دنیا

 

به گزارش خبرنگار مهر، دانلود روزنامه صبح امروز با سرعت نور، انجام کارهای معوق هنگام صرف یک فنجان قهوه در کافی شاپ، رفتن خرید و پرشدن حافظه گجت همراهتان با برنامه های سودمند تنها جلوه های کوچکی از شهرهایی هستند که سرعت اینترنت در آنها در بالاترین حد قرار دارد، در این شهرها فروشگاه ها پراز گجتها و برنامه های اجرایی و نرم افزارهایی است که حتی گجتهای جیمزباند در مقابل آن هیجان چندانی ندارد.

 

باید این نکته مورد توجه قرار گیرد که این فهرست 10 شهر برتر فناورانه در جهان به ترتیب خاصی ارائه نشده است، این فهرست معیارهایی چون سرعت اینترنت، هزینه، دسترس پذیری، دسترسی به اینترنت بی سیم، انطباق با فناوری و حمایت از فناوری، آموزش و فرهنگ فناوری، پتانسیل آینده، در دسترس بودن گجتها و معیارهای دیگری را در نظر گرفته و براساس آن بزرگترین شهرهای فناورانه در دنیا را معرفی کرده است.

 

توکیو، ژاپن

 

توکیو یک تابلو نقاشی از زندگی با فناوری بالا و بی تردید درمیان مهمترین شهرهایی است که از بالاترین فناوریهای موجود بهره می گیرند. از گجتهای فناورانه گرفته تا نسل آینده تماسهای تلفنی، سیستم سریع حمل و نقل عمومی، دستگاه های الکترونیک پیشرفته، ریزتراشه های کوچکتر، پارک اتومبیل رباتیک، سیستم حمل و نقل با معیارهای جهانی و ویژگیهایی است که همه آنها در توکیو مشاهده می شود.

معرفی 10 شهر برتر فناوری دنیا

 

نکته ای که اشاره به آن می تواند قابل توجه باشد سرویسهای بهداشتی دیجیتال است که امروزه حتی آنلاین هم شده اند. این شهر محل تولد و خانه صنایع فناوری بزرگ چون سونی، نیکون و پاناسونیک است.

 

مسئله اتصال در این شهر به نوعی است که استفاده آن توسط ده ها میلیون نفر از دفاتر اداری تا خانه ها بی نقص است و در همین نقاط، توکیه ذائقه شگفت انگیزی برای فناوری دارد و از سوی دیگر از زیرساختی برخوردار است که از توسعه سریع پشتیبانی می کند.

 

دسترسی به اینترنت با توجه به سرعت آن ارزان و برای همه اقشار جامعه قابل پرداخت است. محبوب ترین گزینه اینترنت در ژاپن VDSL از نیپون تلگراف و تلفن است که اینترنت 100 مگابایت در ثانیه را با قیمت 50 دلار در ماه فراهم می کند. گزینه داشتن یک فیبر یک گیگابایتی برای یک منزل مسکونی از سوی شرکت کانسای الکتریک پاور به مبلغ 90 دلار در ماه ارائه می شود.

 

توکیو در جهان مدعی داشتن بیشترین تعداد کاربر پهنای باند خام است.

 

خلیج سانفرانسیسکو ، کالیفرنیا

 

این شهر شاخصی در نقشه فناوری جهان است. سیلیکون ولی " Silicon Valley " می تواند شهر مورد توجه علاقمندان فناوری باشد، چراکه میکروپردازشگرها و میکرورایانه ها نخستین بار در این شهر تولید شد.

معرفی 10 شهر برتر فناوری دنیا

 

ساکنان این شهر به اتوبوسهایی دسترسی دارند که به اینترنت متصل است و هنگامی که سوار این اتوبوسها می شوند، می توانند از WiFi رایگان و نقشه های که صفحه های لمسی دارند، استفاده کنند. سیلیکون ولی که بزرگترین پروژه بی سیم تلقی می شود دربرگیرنده محدوده 42 منطقه شهرداری و حدود 4 هزار کیلومتر مربع در کالیفرنیا است. این شهر درنظر دارد برای 4.2 میلیون نفری که در آن زندگی می کند WiFi رایگان فراهم کند. این پروژه هدف ارائه اینترنت 1 مگابایت در ثانیه سرعت رایگان را دارد که درحال حاضر با نظارت شرکت IBM و Cisco صورت می گیرد.

 

سئول، کره جنوبی

 

هنگام اشاره به 10 شهر برتر در عرصه فناوری، نام سئول پایتخت و بزرگترین شهر کره از جمله نامهایی است که به ذهن متبادر می شود. سامسونگ، ال جی، هیوندای، کیا، اس کی تلکام از جمله صنایع فناوری بزرگ است که مقر آنها در سئول قرار داشته و اکنون به عنوان قطب بزرگ تجارت فناوری تلقی می شوند. به سادگی می توان گفت این شهر بالهای فناوری خود را با سرعت هرچه تمام تر گسترده کرده است.

 

امروز با داشتن جمعیت 20 میلیون نفری در سیستم متر، سئول به خوبی در عرصه اقتصاد جهانی به رقابت پرداخته است. این شهر درحال حاضر برحسب نفوذ پهنای باند، خدمات، سرعت و ظرفیت دانلود در جهان یکی از شهرهای پیشرو تلقی می شود. سرعت فناوری در این شهر بسیار بالا است و دستگاه های قابل حمل و قابل اتصال به اینترنت ضربان قلب شهر را تشکیل داده اند.

معرفی 10 شهر برتر فناوری دنیا

 

سئول با داشتن آپارتمانهایی که دارای کابل فیبر نوری هستند، وسایل آنها قابلیت دریافت برنامه از دستگاه های موبایل را دارند، سرعت سریع تلویزیونهای دیجیتال قابل حمل و دسترسی به اینترنت در سیستم مترو درمیان شهرهای بزرگ فناورانه در جهان جای می گیرد. کره جنوبی از نظر نفوذ پهنای باند در صدر جدول جهانی قرار گرفته است و ضریب نفوذ آن 83 درصد تلقی می شود. سئول شهری پر از کافی نت، هات اسپاتهای بی سیم و محوطه های بازی آنلاین است.

 

دسترسی به اینترنت در این شهر بسیار ارزان است. اینترنت با سرعت 10 مگابایت در ثانیه در این شهر 20 دلار در ماه هزینه دارد که این سرعت بیش از 4 برابر و این قیمت نیمی از آن چیزی است است که یک اتصال پهن باند در ایالات متحده سرعت و هزینه دارد. برخی از مناطق سئول سرعت اینترنت تجاری را به بیش از 100 مگابایت در ساعت با قیمت 30 دلار در ماه رسانده اند به طوری که با این سرعت می توان یک فیلم با کیفیت دو ساعته را در عرض 5 دقیقه دانلود کرد.

 

این شهر در جدیدترین پروژه خود که با بودجه 439 میلیون دلار اجرایی می شود، قصد دارد دسترسی اینترنت/ شبکه WiFi را به متروها با هزینه 20 دلار در ماه بیافزاید.

 

سیاتل، واشنگتن

 

وقتی پای پیشرفتهای فناوری به میان می آید نمی توان از شهر سیاتل به عنوان یکی از شهرهای بزرگ آمریکا نام نبرد. تنها داشتن موزه های برتر علمی تخیلی در این شهر دستاورد فناوری محسوب نمی شود، بلکه کل شهر مقصد مطلوبی برای دوستداران فناوری و گجتها محسوب می شود.

معرفی 10 شهر برتر فناوری دنیا

 

بیل گیتس مایکروسافت را از این شهر آغاز کرد و دفاتر آن را در سراسر شهر تأسیس کرد که به دنبال آن آمازون، تی موبایل راه خود را به صفحات سفید سیاتل باز کردند. محبوبیت شرکتهای فناوری در دهه نود به قدری زیاد بود که موجب شد 50 هزار نفر به این شهر مهاجرت کنند، از این رو، ساکنان شهر مشکلی برای یافتن یک شبکه بی سیم ندارند و این دسترسی در تمام رستورانها و قهوه فروشی ها وجود دارد.

 

در تمام ساعات روز و شب سیاتل می توان آنلاین بود و این شهر یکی از شهرها مهم فناورانه در آمریکای شمالی توصیف شده است.

 

تایپه، تایوان

 

تایپه یکی از بهترین شهرهای سایبری دنیا است. این شهر دارای بزرگترین شبکه WiFi است.

 

شرکت کیو ویر کراپ، یک شبکه بی سیم با هزینه 70 میلیون دلار متشکل از 20 هزار نقطه دسترسی و برد کافی ساخته تا برای 90 درصد جمعیت شهر تایپه خدمات ارائه کند. درحال حاضر در یک محوطه 270 متر مربعی در تایپه بیش از 2.6 میلیون نفر زندگی می کنند. دسترسی سراسر شهر به شبکه WiFi با یک هزینه اندک ماهانه که از 4.50 تا 12 دلار متغیر است، صورت می گیرد.

معرفی 10 شهر برتر فناوری دنیا

 

زندگی در شهر تایپه به این معنا است که نیازی ندارید برای چک کردن اطلاعات اقتصادی ضروری به خانه، اداره و یا کافی نت بروید، بزرگترین مزیت دسترسی به WiFi در شهر این است که همواره در هر نقطه ای که باشید به ارتباط اینترنتی دسترسی دارید.

 

هنگ کنگ، چین

 

شهر هنگ کنگ، چین برای دوستداران فناوری می تواند محلی برای برآورده کردن تمام انتظاراتشان باشد. این شهر از سیستم کارتهای هوشمند برای شبکه تراموای استفاده می کند تا حمل و نقل و ارتباطات ساده تر باشد.

معرفی 10 شهر برتر فناوری دنیا

 

پهنای باند در هنگ کنگ بسیار ارزان قیمت است و اینترنت 10 مگابایت در ثانیه ماهانه 16 دلار هزینه دارد. اینترنت 100 مگابایتی در ثانیه ماهانه 34 دلار است و این مسئله هنگ کنگ را در میان معدود شهرهایی قرار می دهد که توانایی ارائه چنین سرعت بالایی را با قیمت قابل پرداخت برای شهروندان دارند.

 

هنگ کنگ همچنین دارای خدمات تلویزیون پهن باند است که این خدمات توسط HKBN ارائه می شود و بیش از 70 شبکه تلویزیونی با کیفیت دی وی دی با هر موضوع دارد. رستورانهایی که اداره آن به رباتها سپرده شده، چندین منطقه دارای WiFi، اینترنت پرسرعت تنها برخی از فناوریهای بالا در این شهر محصوب می شود. این شهر همچنین دارای یک منطقه های – تک با عنوان سایبر پورت است که تمام آپارتمانها و فروشگاه های آن تحت پوشش WiFi هستند.

 

سنگاپور

 

سنگاپور مدینه فاضله فناوری است. پهنای باند بی سیم در این شهر برای همه رایگان و بی هزینه است. این شهر قرار است به زودی به نخستین شهر دنیا تبدیل شوند که با زیرساخت کابل نوری پوشیده خواهد شد و در نتیجه آن اتصالات اینترنتی به قدری سرعت می یابد که دانلود یک دی وی دی ظرف چند ثانیه صورت می گیرد.

معرفی 10 شهر برتر فناوری دنیا

 

این شبکه جدید با هزینه 700 میلیون دلاری دولت صورت می گیرد و به این کشور کمک می کند در رقابتهای بین المللی برای ارائه سرعت بیشتر پهنای باند که درحال حاضر میان چند کشور آسیایی درجریان است، رتبه اول را از آن خود کند.

 

سنگاپور یکی از نقاط مهم در عرصه جهش فناوری در دنیا است و انتظار دارد که بالهای آی تی خود را طی ده سال آینده گشوده تر کند که در نتیجه آن مشاغل جدید، نفوذ پهنای باند بیشتر و بهبود ابزارهای فناوری اطلاعات و تجدید و افزایش تواناییهای زیرساختهای پهن باند برای افزایش سرعت به 1 گیگابایت در ثانیه شکل می گیرند.

 

از سوی دیگر جای تعجب ندارد که شرکتهای چند ملیتی چون HP، Fuji، IBM و مایکروسافت در این جزیره فناورانه حضور خود را مستحکم کرده اند.

 

استکهلم ، سوئد

 

اینترنت در استکهلم با سرعت بالا در همه جا وجود دارد. این شهر نقطه اوج بازار اینترنت اروپای شمالی است.

 

تلیاسونرا، شرکت پیشگام ارتباطات راه دور در سوئد ارائه کننده خدمات اینترنت 24 مگابایت در ثانیه با قیمت 50 دلار در ماه است. در شهری چون استکهلم سوئد که هزینه های زندگی نسبتاً بالا است پرداخت چنین مبالغ ماهانه ای برای داشتن اینترنت با سرعت بالا بسیار به صرفه محسوب می شود.

معرفی 10 شهر برتر فناوری دنیا

 

نکته جالب درباره این شهر وجود بزرگترین سایبرکافه های بازی در دنیا است. مسئله استثنائی درباره این شهر اروپایی نوع متفاوت فناوری اینترنت بی سیم است، این شهر به جای استفاده از هات اسپاتهای WiFi از وایمکس استفاده می کند و راه ها قرار دادن تمام شهر در یک شبکه وایمکس را مورد بررسی قرار داده است.

 

بنگالور، هندوستان

 

بنگالور سیلیکون ولی هندوستان است، این شهر مرکز فناوری هندوستان محسوب می شود و پوشش اینترنت WiFi در قسمت اعظم شهر وجود دارد. بنگالور دارای تعداد بیشماری دانشکده مهندسی برجسته است که اقتصاد فناوری اطلاعات این شهر را تغذیه می کنند.

معرفی 10 شهر برتر فناوری دنیا

 

شرکتهای برجسته و صاحب نامی چون مایکروسافت، اینوسیس، WIPRO، اچ پی و 3M دفاتر مهم خود را در این شهر راه اندازی کرده اند. زیست فناوری از دیگر ویژگیهای این شهر است که درمیان شرکتهای بزرگ بنگالور درحال پیشرفت و گسترش است.

 

این کلان شهر در مسیر تبدیل شدن به یک شهر الکترونیک قرار دارد، چرا که درحال حاضر نیز طوفان شرکتهای آی تی و نرم افزاری این شهر را دربرگرفته است. بین 35 تا 45 درصد از استعدادهای فناوری اطلاعات هندوستان در این شهر فعالیت می کند. سهم بزرگی از تولید ناخالص ملی هندوستان در دستان بنگالور است.

 

این شهر برای نخستین بار از سه دهه پیش شکوفایی را آغاز کرد و اکنون با بازارهای جهانی و شهرهای بزرگ فناوری رقابت می کند.

 

نیویورک

 

نیویورک به طور کامل به اینترنت WiFi متصل است و هزینه این اتصال رایگان است. این شهر می تواند نقطه مناسبی برای علاقمندان فناوری و یافتن مشاغل مورد نظرشان در عرصه فناوری باشد. نیویورک مقر شرکتهای بین المللی فناوری اطلاعات است و شخصیتهای مهمی در این عرصه در نیویورک به سر می برند.

معرفی 10 شهر برتر فناوری دنیا

 

نرخ موفقیت فناوری در نیویورک به سرعت بالا می رود و نیازی به گفتن نیست كه دانلود کردن فایلهایی با حجم بالا در این شهر تنها طی دقایقی صورت می گیرد.

 

نکته حائز اهمیت کالجها و دانشگاه های مهم نیویورک در عرصه فناوری است که در آن میان می توان به موسسه فناوری نیویورک و کالج فناوری نیویورک اشاره کرد.