گردشگری


2 دقیقه پیش

مناظر بی نظیر زمین‌های گلف در آمریکا

در زندگی چیزهای کمی بهتر از بازی گلف در میان رشته کوه های باشکوه، بیابان های بی ثمر یا اقیانوس های خروشان وجود دارد. هر ایالت آمریکایی حداقل یک زمین گلف با مناظر بی نظیر ...
2 دقیقه پیش

باشکوه‌ترین مراکز خرید در جهان

برای اغلب مردم، خرید کردن بخشی از تفریح آن‌ها و برای‌شان مهم است! برای برخی دیگر، تاریخ و فرهنگ مهمتر است اما در صورتی که دو مورد بالا را باهم ترکیب کنید می‌توانید علاوه ...

گشتی در رم، پایتخت گردشگری دنیا


امروز رم بخاطر وجود تعداد بیشمار گنجینه های باستان شناسی و هنری، جذابیت سنت های منحصر بفرد، زیبایی مناظر پانورامیک و شکوه پارک های باطراوتش، یکی از مهمترین مقاصد گردشگری دنیاست.


ویدیو مرتبط :
سفری مجازی به "رم"، پایتخت گردشگری دنیا در 120 ثانیه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

گشتی در دژهای معروف دنیا +عکس



اگر می خواهید با تعدادی از قلعه ها و دژهای معروف جهان که بخش های مهمی از تاریخ در آن رقم خورده است آشنا شوید این مطلب را مطالعه کنید.

 

به گزارش گروه خواندنی های باشگاه خبرنگاران، قلعه ها ، پادگان ها و میادین جنگ از جمله پرطرفدارترین جاذبه های توریستی در جهان هستند. لحضات بسیار مهمی از تاریخ بشریت در این مکان ها شکل گرفته است که درنوع زندگی امروز ما نیز اثر دارد. چه بسا اگر آن وقایع به گونه ای دیگر رقم می خورد زندگی امروز ما نیز به شکل دیگری رقم می خورد. در این مطلب شما را با تعدادی از معروفترین قلعه ها و دژهای نظامی در جهان آشنا کنیم.

 

دژهای معروف,دژهای معروف دنیا

 

د‍ژ Biruaslum

این دژ در مجموع الجزایر "Barra" در غرب منطقه " Vatersay" در کشور انگلستان واقع شده است. این قلعه در یک منطقه صخره ای در نزدیک ساحل دریا واقع شده است که ترکیبی از صخرها و دره های عمیق اطراف آن را پوشانده اند. ارتفاع این صخره در مناطقی به 72 متر نیز می رسد. این قلعه که در لبه این صخره ها قرار گرفته است در دوران کهن و با دیوارهایی به عرض 2 متر و ارتفاع 3 متر ساخته شده اند که در حدود 90 متر در طول سطح صخره ای ادامه دارد.

 

تاریخچه این قلعه و این که دقیقا در چه زمانی و دقیقا به چه منظوری ساخته شده است مشخص نیست. تعدادی از کارشناسان "عصر آهن" را زمان ساخت این برج می دانند. به هر حال این قلعه بارها در زمان محاصره ها و حملات اقوام وایکینگ به اسکاتلند مورد استفاده قرار گرفته است. امروزه بازدید از این قلعه با توجه به شرایط خاص جغرافیایی محل قرار گیری آن کمی مشکل است.

 

دژهای معروف,دژهای معروف دنیا

 

قلعه تغلق آباد

در سال 1321 میلادی مردی با نژاد ترک با نام "قاضی مالک" با تغییر نام خود به " قیاس الدین تغلق" سلسله ای را در شهر دهلی در هندوستان امروزی تاسیس کرد. او پس از به حکومت رسیدن شروع به ساخت استحکامات گسترده دفاعی در جنوب دهلی کرد تا بتواند از شهر در مقابل هجوم مغول ها دفاع کند. او به منظور ساخت این استحکامات تمامی کارگران موجود در دهلی را مورد استفاده قرار داد. این تاسیسات وسیع شامل سه بخش مسکونی، یک دژ نظامی و یک اقامتگاه سلطنتی بود. این تاسیسات دارای تعداد زیادی تونل و راه های زیرزمینی و همچنین 52 دروازه بود که امروزه 13 عدد از آن باقی مانده است. ارتفاع دیوارهای این دژ بین 10 تا 15 متر بوده است.

 

در درون این مجموعه خانه های سنگی بسیار بزرگی و همچنین تعدادی مقبره وجود دارد که مهمترین آنها مربوط به خود قاضی مالک است. بر اساس اطلاعات موجود او در سال 1324 بر اثر سقوط سایبان بالای سرش بر روی او کشته می شود. این حادثه باعث می شود تا مردم این مکان را نفرین شده به حساب آورند و تا سال 1327 این مکان به طور کامل تخلیه می شود. بخش های زیادی از این قلعه در طول زمان تخریب شده و یا به دلیل رشد بیش از حد گیاهان قابل دسترسی نیست اما سایر بخش های آن همچنان در دسترس بوده و یکی از بهترین جاذبه های توریستی کشور هند است.

 

دژهای معروف,دژهای معروف دنیا

 

قلعه de San Marcos

ایالت فلوریدا در سواحل شرقی آمریکا سالهای زیادی تحت کنترل امپراتوری اسپانیا بوده است. در شمال شرق این ایالت شهری به نام سنت آگوستین وجود دارد که در سال 1565 ساخته شده است و هنوز هم وجود داشته و زندگی در آن جریان دارد. این شهر در حال حاضر قدیمی ترین شهر دارای سکنه در آمریکا است که توسط اروپایی ها ساخته شده است. در طول سالهای پس از ساخته شدن این شهر مواردی از حملات مثل حمله دزدان دریایی انگلیسی در سال 1668 به این شهر باعث شد تا مسئولین به فکر ساخت استحکامات دفاعی برای این شهر بیافتند.

 

این قلعه با چهار باروی اصلی در 4 گوشه آن بعلاوه تعداد زیادی جایگاه مخصوص شلیک توپ به همراه تاسیساتی برای زندگی نیروهای پیاده نظام ساخته شد. در سال 1702 میلادی انگلیسی ها به این قلعه حمله کردند که در نتیجه آن کلیه اهالی شهر و نیروهای نظامی به درون این قلعه پناه بردند. پس از بمباران سنگین این قلعه انگلیسی ها نتوانستند این مکان را تصرف کرده و به ناچار از آن عقب نشینی کردند. در سال 1763 این قلعه توسط انگلیسی ها فتح شد. در سال 1819 نیز ایالت فلوریدا از کنترل اسپانیا خارج شده به آمریکا پیوست.

 

دژهای معروف,دژهای معروف دنیا

 

خانه پاولو

نبرد استالینگراد در طول جنگ دوم جهانی یکی از مهمترین نبردها بود که با شکست آلمان ها پایان یافت و به قول بسیاری از مورخان سر آغاز فروپاشی آلمان نازی از این نبرد به بعد بود. در طول این جنگ شهری خونبار دو طرف شدیدا به دنبال نقاط استراتژیک و مرتفع بودند که به آنان توانایی تسلط بر میدان نبرد را بدهد. یکی از این نقاط خانه ای 4 طبقه مشرف به رود ولگا بود که میدان دیدی در حدود 1 کیلومتر به سمت شمال ، جنوب و غرب شهر داشت. آلمان با یک حمله توانسته بودند تا این شهر را خانه را تصرف کنند.

 

در سپتامبر 1942 میلادی یک دسته 30 نفره از سربازان روسی به فرماندهی گروهبان یاکو پاپلو به این خانه حمله کردند و پس از از دست دادن 26 نفر از سربازان توانستند این ساختمان را پس بگیرند. روسها این خانه را با حجم زیادی از انواع سلاح های سبک و سنگین مجهز کردند و به شدت به دفاع مشغول شدند. پشتیبانی از این مکان نیز توسط راه های زیرزمینی صورت می گرفت. آلمانی ها با وجود تلاش های فراوان نتوانستند این ساختمان را تصرف کنند و البته متحمل تلفات سنگین نیز شدند. ژنرال ژوکوف فرمانده نیروهای شوروی در نبرد استالینگراد گفته بود: آلمانی ها بیش از تلفاتی که برای تصرف شهر پاریس متحمل شدند در برابر خانه پاپلو متحمل شدند. در نهایت و پس از پایان جنگ گروهبان پاپلو به عنوان "قهرمان اتحاد شوروی" شناخته شده و خانه مذکور نیز پس از مرمت با نشانه هایی از آن دوران تزئین شد.

 

دژهای معروف,دژهای معروف دنیا

 

لانه گرگ

در سالهای آغازین جنگ دوم جهانی و با توجه به افزایش سریع قلمرو آلمان ها هیتلر دستور داد تا در نقاط مختلفی از سرزمین های اشغالی در اروپا ستادها و مراکز فرماندهی خاصی برای او و دستیارانش ساخته شود. با شروع عملیات نظامی بر علیه اتحاد شوروی سابق یک مجموعه مخصوص در داخل خاک لهستان اشغالی و در منطقه پروس شرقی ساخته شده که به نام "لانه گرگ" شهرت یافت. هیتلر از 23 ژوئن 1941 تا 20 نوامبر 1944 در مجموع 800 روز را در این محل گذراند. این محل تعداد بسیار زیادی راهرو و اتاق مخفی بود و در اطراف آن چیزی در حدود 54 هزار مین کاشته شده بود.

 

در هر زمان چیزی در حدود 2000 نفر در این مکان کار و زندگی می کردند. در 20 جولای 1944 این مکان محلی بود که سوء قصدی نافرجامی بر علیه هیتلر در آن رخ داد . در 25 ژانویه 1945 و به دلیل نزدیک شدن واحدهای ارتش شوروی به این محل این مکان توسط نازی ها منفجر شد. با وجود استفاده از حجم زیادی از مواد منفجره بسیاری از تاسیسات موجود در این محل سالم باقی ماندند. این محل دو روز پس از آن توسط ارتش سرخ تصرف شد. این مکان در حال حاضر سالیانه پذیرای 180 هزار توریست است.

 

دژهای معروف,دژهای معروف دنیا

 

قلعه Berezhany

در سال 1534 میلادی فرمانده نظامی و سیاستمدار لهستانی "Mikołaj Sieniawski " تصمیم گرفت تا در ناحیه "Berezhany" در غرب اوکراین امروزی یک دژ مستحکم و به نوعی غیرقابل نفوذ را بسازد. او به این منظور یک منطقه باتلاقی در جزیره ای کوچک در نزدیک رود "Złota Lipa " نزدیک به بیست سال برای ساخت زمان برد و به نظر بسیاری از کارشناسان یکی از برترین بناهای ساخته شده در قرن شانزدهم میلادی بود. قطر دیوارهای این قلعه 6 متر بود. این بنا در طول تاریخ بارها مورد تاخت و تاز اقوام بسیاری قرار گرفت اما همچنان پابرجا باقی ماند. جنگ اول جهانی آسیب شدیدی به این بنا وارد کرد و در زمانی که شوروی آن را تصرف کرد نیز بخش زیادی از آن از بین رفت. امروزه باقی مانده های این بنا در کشور اوکراین قرار دارد.

 

دژهای معروف,دژهای معروف دنیا

 

قلعه Corfe

در کشور انگلستان قلعه های زیادی وجود دارد که یکی از آنها قلعه " Corfe" است. در سال 1066 ویلیام فاتح پس از تصرف انگلستان دستور داد تا در سراسر قلمرو او در اروپا قلعه هایی ساخت شود. در مجموعه 36 قلعه ساخته شد. یکی از این قلعه ها که توسط اقوام نورمن ساخته شد " Corfe" نام دارد که در زبان اقوام ساکسون به معنی "شکاف" است.

 

این قلعه بر روی تپهای پوربک ساخته شده بود تا امنیت مسیرهای مواصلاتی در آن منطقه را تامین کند. این قلعه برخلاف بسیاری از قلعه های انگلیسی که در آن دوران در کنار رودها و در درون دره ها ساخته می شدند بر بالای تپه ها ساخته شده است. در طول جنگهای داخلی انگلستان بین سالهای 1642 تا 1651 میلادی این قلعه محل تجمع نیروی های وفادار به سلطنت بود و دو بار به محاصره درآمد. در طول این درگیری ها بخش های زیادی از این قلعه تخریب شد. در حال حاضر این قلعه سالانه مورد بازدید 200 هزار توریست قرار می گیرد./باشگاه خبرنگاران