گردشگری


2 دقیقه پیش

مناظر بی نظیر زمین‌های گلف در آمریکا

در زندگی چیزهای کمی بهتر از بازی گلف در میان رشته کوه های باشکوه، بیابان های بی ثمر یا اقیانوس های خروشان وجود دارد. هر ایالت آمریکایی حداقل یک زمین گلف با مناظر بی نظیر ...
2 دقیقه پیش

باشکوه‌ترین مراکز خرید در جهان

برای اغلب مردم، خرید کردن بخشی از تفریح آن‌ها و برای‌شان مهم است! برای برخی دیگر، تاریخ و فرهنگ مهمتر است اما در صورتی که دو مورد بالا را باهم ترکیب کنید می‌توانید علاوه ...

چطور برای سفر نوروزی سه سوته چمدان ببندیم؟



چمدان بستن,چمدان بستن برای مسافرت

برای اینکه در سفر راحت باشید باید لباس مناسب بپوشید

 

نوروز و روزهای تعطیل و سفر آغاز شده است. مسلما با لباس پلوخوری که نمی‌شود رفت به دل طبیعت؛ همان‌طور که با لباس کوهنوردی نمی‌توان رفت ماهیگیری.  هرجایی لباس خاص خود را می‌طلبد و برای اینکه در سفر راحت باشید باید لباس مناسب بپوشید. اگر نوروز 95 قصد سفر به هر نقطه‌ای از کشور را دارید در این مطلب به شما می‌گوییم که چه لباسی باید بپوشید و چه وسایلی همراه‌تان باشد. بایدها  و نبایدهای لباس‌ها در سفرها و مقاصد مختلف را از دست ندهید.

چند دست لباس برداریم؟
در فیلم «روی هوا» جورج كلونی نكته‌ای راجع به زندگی می‌گوید:‌ «باید طوری رفتار كنید كه همه زندگی‌تان در یك ساك كوچك سفری جا شود وگرنه همیشه معطل خواهید شد.» آقای كلونی كمی تند رفته اما حداقل می‌شود حرفش را برای زندگی هم كه نه، برای مسافرت كاملا درست دانست. همراه داشتن حداقل وسایل یعنی فراغ بال بیشتر، یعنی دست و بال‌تان همه‌اش‌ گیر این‌ور و آن‌ور كردن ساك و چمدان و بارانی نیست و می‌توانید با یك دست دوربین را بگیرید و از مناظر عكس بیندازید.

یا معطل اینكه اینجا چه بپوشم چه نپوشم نخواهید شد. 2دست لباس که دیگر این بازی‌ها را ندارد. با‌توجه به این موضوع انتخاب لباس مناسب برای هر سفر، اهمیت بیشتری پیدا می‌كند؛ اینكه لباس‌هایی انتخاب كنید كه حداكثر میزان استفاده و راحتی را برای شما داشته باشند.

برای رفتن به شمال...
* به هوای شمال اعتماد نكنید؛ هم لباس گرم بردارید، هم لباس راحت. می‌توانید لباس‌هایی همراه داشته باشید كه بتوان چند لایه روی هم پوشید و درصورت گرم شدن هوا آن را كم و زیاد كرد. شلوار جین بهترین انتخاب برای هوای ابری شمال است تا با نخستین قطرات باران نگران لك شدن آن  نباشید.

* بارانی یا كاورهای نایلونی نازك، همراه‌تان باشد. حتی در روزهای معمولی هم هوای كنار دریا سرد است. گول روزهای آفتابی را نخورید.

* بهتر است در هوای بارانی شمال، لباس‌های نخی نپوشید. لباس‌های نخی تا مدت‌ها سرما و رطوبت را در خود نگه می‌دارند. بهترین انتخاب، لباس‌هایی است كه كمی الیاف صنعتی داشته باشند. بالاپوش مناسب را فراموش نكنید.

* چتر همراه داشته باشید.

دلت هوای جنوب دارد؟
برای سفر به جنوب کشور صندل بهتر از كفش چرمی است. اگر كفش ورزشی می‌پوشید، باید هر روز جوراب‌تان را عوض كنید. چون در هوای شرجی جنوب، كاملا داخل كفش بو می‌گیرد.

* چند دست لباس بهاره یا پاییزه، بهتر است. شلوار جین با خودتان برندارید تا در گرمای غیرمنتظره عرق‌سوز نشوید. شلوار جین هم بعد از شست‌وشو خیلی طول می‌كشد تا خشك شود. لباس‌ها و شلوارهای نخی یا كتان بهترین انتخاب هستند.

* با خودتان لباس‌های غیرمحبوب‌تان را بردارید تا درصورت اضافه بار، بتوانید به‌راحتی از شرشان خلاص شوید.

* اگر برای مسافرت به جایی مثل كیش یا قشم می‌روید، بهتر است با خودتان كمترین میزان لباس را بردارید و لباس‌های موردنیازتان را آنجا تهیه كنید.

* لباس‌هایی با خود ببرید كه بتوان با یك چنگ زدن در آب ساده عرقش را گرفت و سه سوت در آفتاب خشك كرد. اگر اهل شنا كردن هستید، مایو را فراموش نكنید.

می‌خواهید طبیعت‌گردی کنید؟
* كفش‌های محكم، ساق بلند و كفش‌هایی بردارید كه زیاد نگران خراب شدن‌شان نباشید.

* كاپشن بادگیر، بالا پوش‌های نایلونی، دستكش و بارانی را فراموش نکنید.

* باید لباس‌های گرم و چسبان زیر لباس‌های‌تان بپوشید و لباس رو بهتر است الیاف مصنوعی باشد كه باد را به داخل راه ندهد.

* كرم مرطوب‌كننده لب، كرم ضد‌آفتاب، كلاه پشمی و دستكش را فراموش نكنید. شال گردن كاربردی‌ترین لباس در هوای سرد است. هم گردن‌تان را گرم نگه می‌دارد و هم درصورت لزوم می‌توانید صورت‌تان را با آن بپوشانید.

* لباس‌هایی با رنگ شاد و روشن یا با تكه‌های براق بپوشید. این برای زمان گم شدن در كوهستان یا برای جا نماندن از اكیپ دوستان مفید است.

* اگر قرار است با كوله‌پشتی به مسافرت بروید، وسایل‌تان را جمع كنید و یك مدت با كوله‌پشتی همان نزدیكی‌های خانه‌تان قدم بزنید و ببینید می‌توانید برای مدت طولانی آن همه وسایل را حمل كنید یا نه. بهتر است شلوارهایی بپوشید كه پایین‌شان كمی تنگ‌تر است یا اینكه می‌توانید از «مچ‌پیچ» استفاده كنید. عینك آفتابی هم با خودتان بردارید.

 

 بزن به دل جنگل
 * لباس‌های جیب‌دار بپوشید تا وسایل مختلف را در آنها جا دهید. بالاپوش‌تان حتما باید طوری باشد كه حداكثر سطح بدن‌تان را بپوشاند. این‌طوری هم از سرما و رطوبت جنگل هم از نیش حشرات و شاخ و برگ درختان در امانید.

* كفش‌های راحت و محكم مثل بوت یا چكمه بپوشید. كفشی را انتخاب كنید كه نگران خراب شدن آن در گل و لای نباشید. به‌طور كلی، شلوار ضد‌آب برای كوه و جنگل مناسب است.

* لباس گرم هم با خودتان بردارید. شب‌های جنگل سرد و نمناك است.

با هواپیما به مسافرت می‌روید؟
لباس دست و پاگیر نپوشید. پوشیدن لباس‌های شل ‌و ول و چند تكه در هواپیما با آن راهروها و صندلی‌های تنگ در مواقع ضروری اشكال ایجاد می‌كند. از لباس‌های بدون زیپ و قطعات فلزی استفاده كنید تا موقع عبور از گیت معطل نشوید. اما بهتر است لباس‌های چند لایه بپوشید، چون هوای كابین هواپیما دمایش گاهی تغییر می‌كند.

سفر نوروزی,مسافرت رفتن در نوروز،تعطیلات نوروز

هنگام سفر با هواپیما، از لباس‌های بدون زیپ و قطعات فلزی استفاده كنید


با ماشین شخصی مسافرت می‌روید؟
* لباس سبك بپوشید با بالاپوش گرم تا بعد از مدتی كه داخل ماشین گرم شد، فقط آن‌ را در بیاورید و دوباره موقع پیاده شدن بپوشید. هوای ماشین ممكن است به‌دلیل گرمای موتور كه به داخل می‌آید، گرم باشد.

* شلوارهای كتانی و راحت برای نشستن‌های طولانی در ماشین، مناسبند. سعی كنید شلوار جین نپوشید.

با قطار مسافرت می‌روید؟
 * كفش راحت بدون بند كه بتوانید به‌راحتی آن را بپوشید و بعد برای خوابیدن در تخت طبقه بالا آن را از پا دربیاورید و بعد هم سریع بپوشید.

* لباس قطار باید لباس سبك و راحتی باشد تا برای خوابیدن مجبور به عوض كردن آن نباشید. می‌توانید از گرمكن‌های ورزشی تیره استفاده كنید كه ظاهری نیمه‌رسمی دارند و دیگر لازم نباشد برای استفاده از رستوران قطار یك‌بار دیگر لبا‌س‌تان را عوض كنید.

* با خود یك روانداز سبك بردارید. بالش‌های دور گردنی لایكو كه هم برای زمان نشستن خوبند و هم برای زمان خواب.

با اتوبوس مسافرت می‌روید؟
* وضع اتوبوس با قطار و ماشین كاملا فرق می‌كند. گاهی ممكن است خیلی گرم و گاهی خیلی سرد باشد. لباس گرم همراه ببرید. كفش راحت با جوراب تمیز بپوشید تا زمانی كه خواستید كفش‌تان را درآورید، بوی كفش و جوراب باعث آزار دیگران نشود.

* یك بالش كوچك یا یك پتوی سفری برای زمانی كه در جاده‌های سرد مسافرت می‌كنید، می‌تواند كمك كند تا به‌خوبی از زمان داخل اتوبوس برای استراحت استفاده كنید. 

 

 برای لباس‌تان برنامه‌ریزی کنید

متناسب لباس بپوشید
مقصدتان، جاهایی كه قرار است بروید و لباس‌هایی كه احتمالا مجبورید، بپوشید را كاملا درنظر بگیرید. اگر مهمانی خاصی باید بروید، اول لباس آن ‌را كنار بگذارید. متناسب با فرهنگ منطقه‌ای كه به آنجا سفر می‌كنید لباس‌تان را انتخاب كنید.

لباس زیاد ممنوع!
 بهتر است در كل لباس كم همراه ببرید یا لباس‌هایی را انتخاب كنید كه جای كمی می‌گیرند، مثل لباس‌های نخی و ابریشمی. از لباس‌هایی استفاده كنید كه كاربردهای مختلفی داشته و برای آب‌وهواهای مختلف مناسب باشند و بتوان با تركیب آنها با هم مدل متفاوتی به‌دست آورد.

چمدان بستن,چمدان بستن برای مسافرت

هنگام سفر، لباس كم همراه ببرید یا لباس‌هایی را انتخاب كنید كه جای كمی می‌گیرند


غیرضروری‌ها حذف شوند!
در مناطقی که برای خرید  مناسب هستند ،‌به خریدهای‌تان فکر کرده و تصور کنید بارتان موقع بازگشت سنگین تر می شود. لباس هایی که فکر می‌کنید داشتن‌شان لزومی ندارد را در سفر بخرید. مثلا در هر شهری یک تی شرت سبک پیدا می‌شود.

عروسی که نمی‌روید
 در كل كسی از شما به‌عنوان مسافر انتظار ندارد كه لباس رسمی در جاهای مختلف داشته باشید. از  دیدن كسانی كه در مسافرت‌ها ناگهان یك ست كامل لباس رسمی با كفش واكس خورده در یك مهمانی رو می‌كنند، جای تعجب دارد.

شست‌وشوی آسان
 لباس‌های نخی و ابریشمی و لباس‌های با الیاف مصنوعی معمولا كمترین جای ممكن را می‌گیرند. لباس‌هایی را انتخاب كنید كه می‌توان آنها را درصورت لزوم با دست شست.

خوش‌پوشی را فدای راحتی نکنید
به زیبایی عکس‌های‌تان فکر کنید. عکس یادگاری هم جزئی از ‌سفر است. پس به بهانه راحتی در سفر، لباس‌های کهنه یا  ناهماهنگ انتخاب نکنید که بعدا از دیدن عکس‌های‌تان ناراحت شوید. خوش‌پوشی یک اصل است که همه‌جا باید رعایت شود.

كجا قرار است بمانید؟
هتل: لباس خواب مناسب با خود ببرید؛ با گرمكن ورزشی می‌توانید به لابی هتل بروید اما با شلوارك نه. به خاطر امكان استفاده از خشك‌شویی هتل می‌توانید خیلی از لباس‌های رسمی را هم بدون ترس از چروك ماندن با خود ببرید.

خانه اقوام: یك لباس نیمه‌رسمی برای اینكه همیشه با لباس راحتی نباشید. یك شلوار جین یا شلوار كتان گشاد با تی‌شرت مناسب برای مواقعی كه نمی‌خواهید لباس مهمانی بپوشید با خود ببرید. می‌توانید خیلی از لباس‌های‌تان را اینجا بشویید، به‌همین دلیل امكان بردن لباس‌های مختلف را دارید.

چادر: لباس‌های گرم و ضد‌آب با خود ببرید. زیرانداز و پتو به اندازه لازم همراه داشته باشید. لباس‌هایی با خود ببرید كه بتوانید 2روز بدون عوض كردن، بپوشید.  

سفر نوروزی,مسافرت رفتن در نوروز،تعطیلات نوروز

برای بسته‌بندی لباس‌ها آنها را تا نكنید، چون پف می‌كنند و بیشتر جا می‌گیرند

 
وسایل دیگری كه نباید فراموش کنید
باتری قلمی شارژر موبایل، آی‌پاد با موزیك‌های متنوع، دوربین عكاسی، رادیو، چراغ قوه، چاقو سوئیسی چندكاره، چای كیسه‌ای، بیسكویت دایجستیو، فلاسك آب‌جوش و سرد، نقشه، داروهای موردنیاز، وسایل كمك‌های اولیه، شماره تلفن‌های ضروری و كارت‌های شناسایی همگی از‌جمله مواردی هستند که باید در چمدان‌تان موجود باشد.

نکات مهم سفر کردن

چطور بسته‌بندی کنید؟
* برای بسته‌بندی لباس‌ها آنها را تا نكنید، چون پف می‌كنند و بیشتر جا می‌گیرند یا زیر فشار لباس‌ها چروك می‌شوند. بهتر است لباس‌ها را مثل سوسیس بلغاری لوله كنید. چیدن این لوله‌های لباس كنار هم راحت‌تر است و برداشتن هر كدام ترتیب همه لباس‌ها را به‌هم نمی‌زند. برای بسته‌بندی، لباس‌هایی را كه ابتدا یا حین سفر احتیاج دارید، روی ساك بگذارید تا مجبور نشوید همه ساك را به‌هم بریزید. موقع بسته‌بندی یك نظم كلی را رعایت كنید تا بدانید، مثلا كجای چمدان باید دنبال جوراب بگردید.

استفاده از وکیوم
* اگر خیلی اصرار به بردن لباس‌های مختلف دارید و در مقصدتان هم دسترسی به اتو بخار دارید، می‌توانید از كیسه‌های وكیوم استفاده كنید. این كار برای بسته‌بندی لباس‌های پشمی كه جای زیادی می‌گیرند، ایده‌آل است.

کیسه مخصوص لباس‌های چرک
* همیشه به تعداد مناسب، لباس زیر همراه داشته باشید. بهترین حالت به اندازه نصف تعداد روزهایی است كه در مسافرت هستید. كیسه مخصوص لباس‌های چرك را هم فراموش نكنید. داشتن ساك‌های چند لایه و چند قسمت كه بتوان لباس‌ها را دسته‌بندی كرد برای مسافرت‌های نیمه‌طولانی عالی است. اگر لباسی را در مسافرت‌تان نیاز ندارید لازم نیست با امکانات کم آنجا آنها را بشویید، زیرا مشکلات زیادی ممکن است وجود داشته باشد. می‌توانید تا برگشتن‌تان به منزل صبر کنید و با خیال راحت آنها را بشویید.

کفش راحت
 برای سفری سبک بهتر است كفش كم بردارید. كفش جاگیر و برای بسته‌بندی بسیار سخت است. به علاوه كثیف بودن آن باعث می‌شود نتوانید راحت آن را كنار هر لباسی بگذارید. سعی کنید کفشی انتخاب کنید که راحت باشد و كفش پاشنه بلند و لژدار با خود نبرید. اول اینكه جاگیر هستند و هماهنگ كردن لباس با آنها سخت است و دیگر اینكه راه رفتن با آنها مشكل است. بهترین انتخاب، كفش اسپرت مشكی است كه با همه لباس‌ها می‌آید.

اگر احتمال دارد یك مهمانی نیمه‌رسمی هم بروید، بهتر است یك كفش نیمه‌رسمی هم همراه داشته باشید. اگر كفشتان نو است بهتر است آن را قبل از مسافرت چندبار بپوشید تا در سفر پای‌تان را اذیت نكند. نکته مهمی که باید در انتخاب کفش به آن دقت داشته باشید این است که در سفر ممکن است مجبور شوید پیاده روی بیشتری داشته باشید،‌به طبیعت بروید و تپه و پستی و بلندی را بالا پایین بروید. حال با این پیش فرض انتخاب کنید کدام کفش مناسب شماست.

وسایل اولیه دوخت و دوز
برداشتن یک عدد نخ و سوزن و چند عدد سنجاق قفلی جای زیادی از چمدان‌تان نخواهد گرفت. در سفر خصوصا سفرهای جنگل‌نوردی و کوهنوردی امکان زیادی برای آسیب‌دیدن یا پاره شدن لباس‌های‌تان وجود دارد. گاهی هم ممکن است دکمه لباس‌تان بیفتد و تا رسیدن به مقصد باید بتوانید چاره‌ای بیندیشید. مسلما یک نخ و سوزن و سنجاق کمک بزرگی برای‌تان خواهد بود. این وسایل را از منزل بردارید زیرا ممکن است در نزدیکی‌تان فروشگاه وجود نداشته باشد.

منبع: مجله سیب سبز/برترین ها


ویدیو مرتبط :
چطور چمدان خود را ببندیم؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نحوه مرتب کردن سه سوته خانه تان بعد از مسافرت نوروزی



تمیزکاری خانه بعد از مسافرت,اصول جمع کردن وسایل بعد از مسافرت

بعد از برگشتن از مسافرت و باز کردن چمدان ها ابتدا لباس ها را از هم تفکیک کنید

 

بعد از برگشتن از مسافرت های نوروزی یکی از سخت ترین کارها جمع کردن وسایل مسافرت و مرتب کردن خانه است. با روشهای زیر به سرعت خانه تان را مرتب و وسایل تان را جمع کنید.


اصول جمع کردن خانه بعد از مسافرت های نوروزی
نوروز امسال هم با همه شیرینی هایش تمام شد، خیلی از ما سال نو را با سفرهای نوروزی آغاز کردیم، جدا از لذت بخش بودن این سفرها آنچه پس از سفر حائز اهمیت است طبقه بندی و نظم دهی اسباب سفر و شستشوی لباس هاست، پس اگر هنوز چمدان های خود را باز نکرده اید پیشنهاد می کنم با این مطلب همراه باشید تا راه کارهای ساده تر کردن شستشوی لباس ها را با هم مرور کنیم.

بعد از برگشتن از مسافرت چمدان خود را در فضایی مانند آشپزخانه و حمام باز کنید
چرا که به دلیل حمل و نقل آن امکان آلودگی در آن وجود دارد پس یک پارچه بزرگ پهن کنید و چمدان های خود را روی آن باز کنید. ابتدا لوازم اولیه آرایشی و بهداشتی خود را به محل اصلی آن ها منتقل کنید تا اطراف شما خلوت تر شود.

بعد از برگشتن از مسافرت لباس ها از هم تفکیک کنید
این تفکیک شما می تواند بر اساس جنس، رنگ لباس و یا میزان تمیزی و کثیفی آن ها می تواند صورت گیرید، توجه داشته باشید که به دلیل بالا بودن و تعدد لباس ها شما مجبور هستید در چند نوبت شستشوی لباس ها را انجام دهید پس عجله نکنید و سر فرصت به تفکیک لباس ها بپردازید.

سبدهای نظم دهی لباس های چرک را فراموش نکنید
اگر زمان کافی برای شستشوی کامل لباس ها ندارید به سادگی می توانید از سبدهای نظم دهی لباس های چرک استفاده کنید. این سبدها به خوبی در فضای کابینت های رخت شوی خانه یا حمام شما جای می گیرند و به سادگی به فضای دکوراسیون داخلی شما نظم می بخشند.

طبق دستور مربوط به هر لباس آن را بشویید
پس از جدا سازی البسه برای شست و شو حتما به دستور العمل های آن ها توجه نمایید، و دستور مناسب شست هر یک را در نظیر بگیرید و سپس شستشو را آغاز کنید.
نکته مهمی که در زمان شستشوی البسه باید به آن دقت کنید لباس های نوزاد است برای شستشوی آن ها حتما از کیسه های مخصوص البسه نوزاد استفاده کنید و آن ها را جدا از سایر لباس ها بشویید.

در خشک کردن لباس ها دقت کنید
اگر فضایی برای خشک کردن البسه در فضای آزاد ندارید خشک کن ها بهترین گزینه برای شما محسوب می شوند که اکثر ماشین های لباس شویی امروزی این خاصیت را نیز با خود دارند، با استفاده از آن به راحتی می توانید لباس های خود را خشک نمایید.


جهت نم گیری از البسه شسته شده می تونید از رگال های خشک کن یا حوله خشک کن ها در داخل فضای حمام یا رخت شوی خانه ی خود استفاده نمایید، این رگال ها به خوبی می تواند روی دیوار تعبیه شوند که فضای زیادی را نیز اشغال نکنند.


میله های خشک کن یکی دیگر از مواردی است که می توانید از آن ها برای خشک کردن البسه خود استفاده کنید، این میله ها روند خشک شدن البسه را تسریع می کنند و برای فضاهای کوچک که فاقد ایوان و یا بالکن هستند بسیار مناسب اند.

اتوکشی لباس های مختلف را فراموش نکنید
فضای حمام یا رخت شوی خانه خود را برای نظم دهی البسه شسته شده که نیاز به اتو کشی دارند آماده کنید، با استفاده از رگال های نظم دهی به خوبی می توانید البسه ی خود را دسته بندی کنید و آن ها را برای اتوکشی آمده نمایید.


جای میز اتو را در منزل دکوراسیون منزل خود بیابید! میزهای اتو یکی از وسایل پرکاربرد اما دست و پا گیر است که می توانید به خوبی از انواع تاشو آن در فضای رخت شوی خانه یا حتی اتاق خواب خود استفاده کنید و به سادگی به اتوکشی البسه ی خود بپردازید.

منبع : chidaneh.com