گردشگری


2 دقیقه پیش

مناظر بی نظیر زمین‌های گلف در آمریکا

در زندگی چیزهای کمی بهتر از بازی گلف در میان رشته کوه های باشکوه، بیابان های بی ثمر یا اقیانوس های خروشان وجود دارد. هر ایالت آمریکایی حداقل یک زمین گلف با مناظر بی نظیر ...
2 دقیقه پیش

باشکوه‌ترین مراکز خرید در جهان

برای اغلب مردم، خرید کردن بخشی از تفریح آن‌ها و برای‌شان مهم است! برای برخی دیگر، تاریخ و فرهنگ مهمتر است اما در صورتی که دو مورد بالا را باهم ترکیب کنید می‌توانید علاوه ...

پنج پیشنهاد خوردنی برای مسافران مشهد


مشهد توریستی ترین شهر ایران است و همیشه مهمان های حرم امام رضا(ع) در آن روی چشم هستند. نشانه اش همین رستوران‌های درجه یکی است که در کمتر جای ایران آنها را پیدا خواهید کرد.



 صبح بخیر: مشهد توریستی ترین شهر ایران است و همیشه مهمان های حرم امام رضا(ع) در آن روی چشم هستند. نشانه اش همین رستوران‌های درجه یکی است که در کمتر جای ایران آنها را پیدا خواهید کرد.



پدیده

شیشلیک


شاندیز



 اینجا شیشلیک حرف اول را می‌زند و پدرخوانده منو محسوب می‌شود. بعید است کسی به این رستوران پرطمطراق برود و مثلا جوجه سفارش دهد. اینجا اگر قدیمی‌ترین شیشلیک‌پزی منطقه نباشد اما پرطرفدارترین به حساب می‌آید؛ هم به واسطه تبلیغات وحشتناک و هم به‌واسطه تنوع در سرویس‌دهی. شیلیک‌فروشی درمنطقه بی‌شمار است اما نوع سرویس‌دهی و پذیرایی در این رستوان هم مدرن است و هم سریع. ضمن اینکه داشتن میز بار هم از ویژگی‌های این رستوران زنجیره‌ای است.

این شیشلیک‌ها تقریبا قدکشیده‌تر و واقعی‌تر از جاهای دیگر است، یعنی 5 لیک نیست و شما می‌توانید حتی شیشلیک سوپر هم سفارش دهید؛ این یعنی آخر لذت.این رستوران پدیده که به‌نام پدیده قدیم دایر است، مشکل جای پارک دارد. مدیران سعی کردند باتصرف کوچه کناری مشکل را حل کنند اما شما باید کمی استرس برای جای پارک ماشین داشته باشید.

قیمت:

با توجه به اوضاع اقتصادی کشور این غذا درحال تبدیل شدن به غذای پولدارهاست كه هر پرسی 20-25هزارتومان ناقابل است و حتی قیمت با اضافه شدن منو تغییر می‌کند.

ساعت کار:


از 12تا 16 و  از 20تا 24  حتما در تلویزیون تبلیغات عجیب این مجموعه را دیده اید. در پدیده جدید که رکورد بتون‌ریزی دنیا در آن شکسته شده شما برای جای ماشین‌تان ذره‌ای استرس نخواهید داشت.





پسران کریم

ماهیچه

مشهد، بلوار خیام ، داخل فرهاد


هر مشهدی و زائری که دلش ماهیچه تاپ می‌خواهد به «پسران کریم» راهنمایی می‌شود. اینجا چلوماهیچه‌ای میل خواهید کرد که از لحاظ اندازه و لذت کم‌نظیر است.  صف جزو آداب این غذاخوری است. در صف شما مطمئن خواهید شد که جای بسیار خوبی را انتخاب کرده‌اید و بعد  اسید معده‌تان همانطور که در صف انتظار هستید برای بلعیدن ماهیچه و چلوگوشت فوران خواهد کرد.

ماهیچه‌ها را بعید است بتوانید یک نفره بخورید. اندازه ماهیچه‌ها و مقداربرنجی که در بشقاب شما جای می‌گیرد آنقدر هست که نیازی به سرریز نخواهید داشت. اگر پیاز داغ سفارشی هم برایتان بریزند که دیگر معرکه خواهد بود. در شعبه اصلی که جای پارک بسیار بد پیدا می شود. ساکنان این محل قدیمی و اعیان‌نشین مشهد مدت‌هاست که با مشتریان پرشمار این رستوران بر سر پارک کردن مقابل در پارکینگ و پل‌ها دعوا دارند. اما در شعبه 2 تا حدودی این مشکل رفع شده است.

قیمت: هر پرس 20 تا 24 هزارتومان ناقابل است. در حقیقت در بحث قیمت‌ها رقابت تنگاتنگی بین چلو ماهیچه پسران کریم و شیشلیک شاندیز وجود دارد.

ساعت کار:  12 تا 15 و 20 تا 24  پسران کریم بیش ازنیم قرن است که در زمینه ماهیچه و چلو گوشت در مشهد فرمانروایی می‌کنند. آنها فرمول جادویی خاصی را برای طبخ چلو ماهیچه و چلو گوشت دارند.

نکته: در این غذاخوری معروف برای پیازداغ کنار چلو ماهیچه باید پارتی داشته باشید.





دیزی سید

دیزی


مشهد، ابتدای جاده جاغرق


 دیزی‌های سیدآنقدر خوشمزه و لذیذ است که اگر از یک مشهدی آدرس دیزی باحال را سؤال کنید، بی‌تردید به شما آدرس سید را خواهد داد. حتی اگر با مشاهیر مشهدی قرار داشته باشید، قطعا شما را به دیزی سید دعوت خواهند کرد.دیزی سید پرگوشت وچرب است و طعمش در منطقه زبانزد است. گوشت تازه گوسفندی به اضافه پخت مخصوص و البته ظروف سنگی استفاده شده طعمی به این دیزی داده که تا مدت‌ها فراموش نخواهیدکرد.

با دیزی سید هیچی مثل ترشی‌ها و ماست مخصوص خود این رستوران نمی‌چسبد به خصوص ترشی که سرش همیشه دعواست. معضل بزرگ باغ‌رستوران‌ها اینجا هم بدجوری اذیت‌تان خواهد کرد به خصوص روزهای تعطیل. باید شیرینی‌ پارکبان‌ها را بدهید تا جایی برایتان باز کنند.

قیمت:  از دادن 8 هزارتومان برای یک دیزی اینجا ضرر نخواهید کرد، چون منوی آنها هم به اندازه کافی وسوسه‌کننده است و معمولا روی همان 8 هزارتومان حساب می‌شود.

ساعت کار :  12 تا 14 و 20 تا 24  رستوران در میان باغی سرسبز و کوهستانی قرار دارد برای خوردن یک دیزی مشتی كه جان می‌دهد.





بهارستان

شله و حلیم


مشهد، احمدآباد ابتدای بلوار بعثت


قدیمی‌های مشهد و آنهایی که کیفیت شله و حلیم را خوب درک می‌کنند فقط بهارستان را به شما معرفی می‌کنند. حلیم پزی قدیمی که سالیان سال است هر روز صبح و دم افطار جلوی آن صف می‌بندند.  گوشت گوسفندی تازه به اضافه فراوری مطلوب باعث شده که طعم واقعی شله و حلیم را بتوانید اینجا بچشید. در عین حال به باور مشهدی‌ها حلیم بهارستان از لحاظ کیفیت از شله آن بهتر است.

حلیم جزو غذاهایی است که بعضی‌ها می‌گویند، باید با نمک خورده شود و برخی‌ها می‌گویند، بدون شکر این غذا معنا ندارد. شما دو  مزه را تست كرده و خودتان انتخاب کنید چون سر میز هم شکر است و هم نمک.چون معمولا این غذا در رستوران خورده نمی‌شود و به خانه برده می‌شود، بعید است مشکلی داشته باشید.

قیمت:


هلیم و شله کیلویی 3000 تا 4500 تومان فروخته می‌شود، همچنین قیمت آن بسته به درجه‌بندی اتحادیه عرضه می‌شود.

ساعت کار:


 از 4 تا 8  صبح و افطارها از 16 تا لحظه افطار .از آنجایی که حلیم و شله در مشهد جزو پرطرفدارترین و فراگیرترین غذاهاست، مراکز زیادی را برای این غذاها در سطح شهر می‌توانید پیدا کنید.





یاران

آش رشته


مشهد، بلورا معلم نرسیده به میدان دانش

این آشکده جزو جدیدترین رستوران‌هایی است که به تازگی در مشهد فراگیر شده و هر روز بر تعداد آنها افزوده می‌شود. به‌ظاهر ذائقه مشهدی جماعت دوباره به سمت آش رشته برگشته.اینجا می‌توانید انواع آش‌ رشته محلی و قدیم را سفارش دهید. آش هایی که تا به حال لب به آن نزده‌اید و حتی آش‌هایی که نسل آنها رو به انقراض بوده و در حال احیا شدن هستند.


اینجا فقط توصیه این است که با وسواس نوعش را انتخاب کنید چون آش به دلیل نوع طبخش و البته مواد به کار رفته در آن امکان دارد خیلی با ذائقه شما جور در نیاید و البته این امکان می‌تواند محبوب شما باشد.پارکینگی موجود نیست اما چون درخیابان اصلی قرار دارد بعید است برای جای پارک مشکلی پیش بیاید.

قیمت:


به دلیل تنوع آش‌ها قیمت‌ها بسیار بالا و پایین دارد.

ساعت کار:


در ماه رمضان بعد از افطار تا زمانی که مشتری وجود داشته باشد، آش هم هست.هنگام خوردن آش حواستان باشد از مخلفات آن به اندازه کافی در کاسه ریخته باشند.


ویدیو مرتبط :
تصادف مرگبار مسافران پرواز مشهد - ساری هواپیمای ماهان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پنج پیشنهاد خوردنی برای مسافران شیراز


شیرازی ها ذاتا آدم های صاحب سبک و ایده و البته خوش گذرانی هستند و طبیعتا اگر به شیراز بروید، از نظر غذایی به شما بد نخواهد گذشت. به خصوص که حالا بعد از افطار هوا به خنکی می زند...



 
 صبح بخیر: شیرازی ها ذاتا آدم های صاحب سبک و ایده و البته خوش گذرانی هستند و طبیعتا اگر به شیراز بروید، از نظر غذایی به شما بد نخواهد گذشت. به خصوص که حالا بعد از افطار هوا به خنکی می زند...



آش برق

آش و هلیم

خیابان باریک برق


صبح اگر در شیراز باشی و هوس صبحانه کنی تقریبا تمام چهارگوشه شهر جا‌هایی هستند كه‌ آش و حلیم می‌فروشند البته آش و حلیم شیراز از لحاظ طعم با‌ آش و حلیم شهرهای دیگر كمی متفاوت است.

خیابان باریك برق كه به احترام حضور ساختمان شركت برق در میان عوام به خیابان برق مرسوم است، میزبان آش معروفی است كه صبح‌های تمام ایام و عصرهای ماه رمضان صفی طولانی در مقابل آن بسته شده است. شهرت آش برق به پخت ویژه آن است. پرفروش‌ترین محصول این مغازه، آش سبزی است که همیشه خوب عمل آورده شده و مزه فوق‌العاده‌ای دارد. شیرازی‌ها هر جای دنیا که زندگی کنند، نوستالژی آش برق دارند.کنار این مغازه یک نانوایی سنگکی و یک کله پزی و یک کبابی هم وجود دارد و جنس آدم‌های شکمو کاملا جور است.

قیمت:


هر کیلو هلیم و آش این مغازه قدیمی شیرازی 1400 تومان به فروش می‌رسد.

ساعت كار:


ماه رمضان، ماه ویژه این مغازه است. آش برق از افطار تا سحر یکسره مشتری‌ها را رفع و رجوع می‌کند.

اصولا آش در شیراز مقوله مهمی است و شیرازی ها مخصوصا در روزهای سرد سال، آش مورد علاقه‌شان را که شامل سبزی و گوشت و حبوبات است، با روغن و آبلیمو سر صبح میل می‌کنند.





بابا بستنی

بستنی


تپه تلویزیون


اصلا امكان ندارد به شیراز بیایی ولی بستنی‌های بابا بستنی رو نخوری...  از محالات است که وارد شیراز بشی و از كسی سراغ بستنی و فالوده بگیری و كسی نگه برو بابا بستنی...

این برند اصیلی است که یکی از دلایل محبوبیتش را می شود در سادگی نامش جست وجو کرد. شیرازی ها اصولا به نام بابا به عنوان یک پیشوند روی مغازه‌های فروش اغذیه علاقه دارند.

گرمای شیراز همواره به شهرت بابابستنی کمک کرده است. شما هم سعی کنید جمعی و بعد از افطار سری به اینجا بزنید و بستنی سنتی را با آبلیمو امتحان کنید.

منوی این مغازه بستنی‌فروشی به‌صورت فصلی تغییر می‌كند. البته بابابستنی همیشه بستنی در طعم‌های مختلف دارد. بابا بستنی به‌رغم داشتن مشتری‌های زیاد سر ساعت 12 مغازه خود را تعطیل می‌كند.

قیمت:


نكته قابل توجه اینكه وجود و راه‌اندازی بستنی‌فروشی‌های زنجیره‌ای مختلف نتوانسته ذره‌ای از محبوبیت بابابستنی كم كند.در این مغازه بستنی خامه ای را کیلویی 3 هزار تومان تهیه کنید.

ساعت كار


در روزهای عادی ساعت کاری به این شرح است: 10 صبح تا 1 بعدازظهر 5 بعدازظهر تا 12 شب. اما در ماه رمضان بعد از افطار به این بستنی‌فروشی سر بزنید.

قیمتش زیاد گرون نیست اگرچه به دلیل نبود صندلی برای نشستن جوان‌ها بیشتر به این محل مراجعه می‌كنند. جالب اینكه به‌رغم قرار گرفتن بابابستنی در یكی از نقاط خوش آب و هوا و پولدارنشین شیراز قیمت بستنی در این مغازه ارزان‌تر از جا‌های دیگر است.





فالوده شیرازی

فالوده


پشت ارگ کریم‌خان


طعم فالوده شیرازی با آبلیمو طعمی متفاوت از طعم تمام فالوده‌های دنیاست...اگر دنبال طعم کلاسیک فالوده شیرازی هستید، به این مکان سر بزنید. جایی که شما را به هیجان خواهد آورد.

از آنجا که شیرازی ها اهل صبر و طمانینه هستند، فالوده آنها که با نهایت دقت تولید می شود، طعم اسثتنایی و خاصی دارد. این فالوده‌فروشی در بافت قدیمی شیراز واقع است و سر زدن به آنجا، علاوه بر امتیاز شکمی، امتیاز فرهنگی هم دارد.

اگر شانس‌تان بزند و فصل، فصل لیموی تازه باشد، کنار یک کاسه فالوده تر و تمیز، یک عدد لیموی درجه یک نیز نصیبتان خواهد شد.بعضی‌ها فالوده را با عرقی‌جات سنتی مصرف می کنند و بعضی‌ها با آبلیمو و عده‌ای هم با آب آلبالو. شما هم هر طعمی که دوست داشتید، سفارش بدهید.

قیمت :


نرخ فالوده در شیراز معمولا مثل نرخ ارز و طلا نیست و خوشبختانه قیمت این دسر خوشمزه آنقدر است كه هركس با هر جیبی بتواند روزانه حداقل یك لیوان با آبلیمو یا گلاب نوش جان كند آن هم در روزهای گرم تابستانی.

ساعات کار:

فالوده‌فروشی‌های شیراز ساعت خاصی ندارند، حتی می‌شود گفت 24 ساعته...

شیراز را اگر با حافظ و سعدی نشناسند به فالوده شیرازی خوب می‌شناسند... فالوده‌ای كه البته شهرهای دیگه هم تابلو آن را دارند و هم با عزت و احترام در كافه‌های زیبا می‌فروشند.





صوفی

رستوران

بلوار ستارخان، رو به روی مسکن و شهرسازی


رستوران صوفی بیش از 20 سال است که در شیراز فعالیت می‌کند و حسابی در بین شیرازی‌ها و البته توریست های این شهر، معروف است. رستورانی که در یک زیرزمین بزرگ در خیابان ستارخان واقع شدهاست. صوفی طراحی سنتی دارد و دکوراسیون داخلی‌اش براساس آجرهای زرد سه سانتی و طاقدیس‌های سنتی بنا شده است. بیشتر مشتریان صوفی آدم‌هایی هستند که دستشان به دهانشان می‌رسد.

در رستوران صوفی از میز اردور استفاده كنید و كشك و بادمجان و سالاد شیرازی‌اش را نخورده نگذارید. از میان غذاها هم شاتوبریان با میگوپلو می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. صاحبان این رستوران در تبلیغات اینترنتی آن را جای مناسب برای مهمان‌های خارجی معرفی کرده‌اند که این نشان از اعتماد به نفس آنها دارد...

قیمت:

صوفی رستوران ارزان قیمتی نیست و اگر شما یک جمع 4 نفره باشید، 70 تا 100 هزار تومان هزینه یک وعده غذای اساسی در این رستوران خواهد شد. البته همیشه راه‌شهایی برای کم کردن هزینه هست!

ساعات کار:

طبیعتا در ماه رمضان بعد از افطار تا حوالی ساعت 12 به شما سرویس خواهند داد. در روزهای شلوغ حتما قبل از حضور، تماس بگیرید. تمام غذاهای سنتی شهر مثل كلم‌پلو، شكرپلو، آش سبزی، نان یوخه و نان شیری در همین رستوران صوفی پیدا می‌شود.





هفت خوان

رستوران


بلوار جدید قرآن، نبش کوچه هفدهم


هفت خوان یک مجموعه بزرگ و مشهور در شیراز است که به دلیل شکل تازه پذیرایی، حسابی اسم در کرده است. هفت خوان جایی است که با یک ورودی هر چقدر بخواهید می توانید غذا میل کنید.

هفت خوان رستوران های مختلفی را براساس اسامی شاهنامه،  نامگذای کرده که هر بخش یک نوع غذا را سرو می کنند. از فست فود گرفته تا چلوکباب و دل و جگر و غیره...

 در این رستوران با خیالت راحت می‌توانی پشت میز بنشینی، غذا میل کنی و هر وقت خواستی می‌توانی گارسون را صدا بزنی. رستوران آنقدر بزرگ است كه عذاب وجدان نداری غذایت را زود بخوری و بلند شوی تا نوبت بقیه شود.

مشكل پارك ماشین جلوی این رستوران وجود ندارد و جای پارك زیاد است.

قیمت :


ورودی هفت خوان 32 هزار تومان است. بنابراین اگر خواستید به این رستوران سر بزنید، از قبل، یکی دو روزی به معده خود استراحت بدهید تا آنجا عوضش در بیاید!

ساعات کار :

در روزهای عادی از طلوع تا غروب خورشید، اما در روزهای ماه رمضان از افطار تا سحر می توانیدبه هفت‌خوان بروید.