گردشگری


2 دقیقه پیش

مناظر بی نظیر زمین‌های گلف در آمریکا

در زندگی چیزهای کمی بهتر از بازی گلف در میان رشته کوه های باشکوه، بیابان های بی ثمر یا اقیانوس های خروشان وجود دارد. هر ایالت آمریکایی حداقل یک زمین گلف با مناظر بی نظیر ...
2 دقیقه پیش

باشکوه‌ترین مراکز خرید در جهان

برای اغلب مردم، خرید کردن بخشی از تفریح آن‌ها و برای‌شان مهم است! برای برخی دیگر، تاریخ و فرهنگ مهمتر است اما در صورتی که دو مورد بالا را باهم ترکیب کنید می‌توانید علاوه ...

موزه ها را بهتر بشناسیم


موزه ها ازجمله اماكنی هستند كه با شناخت بهتر آنها، علاوه بر آشنایی با روند زندگی پیشینیان، می توان از انهدام فرهنگ بومی جلوگیری و سدی در برابر فرهنگ های نامانوس ایجاد كرد.

در قطعنامه شماره 5 دوازدهمین مجمع عمومی كمیته بین المللی موزه ها ایكوم (ICOM) كه در 28 مه 1977 میلادی در مسكو برپا شد، روز 18 مه برابر با 28 اردیبهشت به عنوان روز جهانی موزه ها اعلام شد و از آن سال در روز یاد شده در همه كشورهای عضو، مراسمی به مورد اجرا گذاشته می شود.



بر مبنای تعریف ایكوم در مورد موزه ها، موزه مكان گردآوری، نگهداری، مطالعه، بررسی كردن و به نمایش گذاشتن داشته های فرهنگی یا طبیعی به منظور آموزش، پژوهش و ارزش دادن به این مجموعه ها و لذت بردن از آنها است.
نام موزه از لغت فرانسوی Musee گرفته شده و به معنی مكانی است كه مجموعه بزرگی از آثار باستانی و صنعتی و چیزهای گرانبها را در آن به معرض نمایش می گذارند و دانشمندان، پژوهشگران و هنرمندان از آن استفاده می كنند.
كلمه موزه را فرانسویان از لغت یونانی گرفته اند؛ موزه نام تپه ای در آتن بود كه در آن عبادتگاهی برای موزه (الهه یونانی) قرار داشت.
به گفته پژوهشگران و متخصصان موزه داری، معبد خدایان هنر شعر و موسیقی كه بر فراز تپه ای در آتن قرار داشت، نخستین موزه ای است كه در تاریخ موزه ها از آن نام برده می شود.
موزه آشمولین در شهر آكسفورد ، نخستین موزه ای است كه آثار مشرق زمین را در خود محفوظ نگه داشته است.



نخستین موزه در قاره آسیا، موزه آرمیتاژ در لنینگراد روسیه است و اولین موزه ایران در سال 1295 هجری شمسی به نام موزه ملی ایران پایه گذاری و افتتاح شده است.
موزه های متعدد آثار باستانی، فرهنگی، مردم شناسی، طبیعی، گیاه شناسی،‌ حیوانات و آثار ارزشمند معاصر، مجموعه تاریخی آن كشورها را بازگو می كنند به گونه ای كه فرهنگ و تمدن هر قوم و ملتی از طریق اشیا و وسایلی كه در موزه ها جمع آوری شده، شناخته می شود.
همچنین موزه ها یكی از راه های عینی شناخت اقوام گذشته و آشنایی با نحوه زندگی آنها به دانش آموزان و دانشجویان به شمار می رود.
نگهداری آثار گذشتگان و نمایش و انتقال آنها به آیندگان، ارزیابی و قیاس میان پدیدارهای تاریخی، عملی، فنی، صنعتی و هنری گذشته و حال، ایجاد و تقویت تفاهم میان ملل و اقوام، شناخت و نمایش سهم اقوال و ملل در فرهنگ و تمدن جهانی، اعتلا و بهبود میزان دانش محصلان، دانشجویان و پژوهشگران و جلوگیری از انهدام فرهنگ بومی و ایجاد سدی در برابر فرهنگ های نامانوس از جمله اهداف تاسیس موزه ها به شمار می رود.



نخستین گونه بندی موزه ای كه در اسامی كمیته های تخصصی ایكوم انعكاس دارد، تمایز بین موزه های هنری ظریفه، هنرهای كاربردی، باستان شناسی، تاریخ، مردم شناسی، علوم طبیعی، دانش و تكنولوژی، موزه های منطقه ای محلی و موزه های تخصصی است.
موزه های هنری، تاریخی، تخصصی، علمی، فنی و صنعتی آثار و اشیای قدیمی را كه می توانند گویای زمینه و پیشینه مردم شناسی، باستان شناسی و تاریخی باشند؛ درخود جای داده اند.
موزه های تخصصی آثار تاریخی، هنری و فنی را به مناسبت های ویژه، در معرض دید مردم قرار می دهند. دو نوع این موزه ها را به موزه ها در هوای آزاد و موزه محلی مرسوم كرده اند.
در موزه های علمی نیز گونه های مختلف گیاهان، جانوران، سنگها، خاكها، سنگواره ها و آنچه را كه دست بشر در خلق آنها دخالت نداشته است، تهیه و نگهداری می شود كه به انواع موزه های تاریخی طبیعی، جانوران زمینی، گیاهان، ماهی ها و جانوران دریایی طبقه بندی می شوند.
'موزه های علوم طبیعی' باید نقش ویژه ای در آگاه سازی و متقاعد كردن مردم ایفا كنند؛ این موزه ها دارای اسنادی بالغ بر میلیون ها نمونه هستند كه پیشرفت دانش را از دیدگاه رشته های متعدد میسر می سازند و در اختیار پژوهشگران می گذارند.



'موزه های فنی و صنعتی' ساخته های فنی و صنعتی انسان را در زمینه های اختراعات، اكتشافات، وسایل نقلیه، ماشین آلات و مانند آنها به نمایش می گذارند و به نام های موزه اختراعات، موزه اكتشافات، موزه ماشین آلات و موزه وسایل نقلیه موسوم شده اند.
'موزه های هنری' آثار و اشیای زیبایی درباره نقاشی، معماری و مجسمه سازی، هنرهای تزیینی و صنایع دستی، لوازم خانگی، موزه خط و خطاطی، كتاب و صحافی، موزه سرامیك و كاشی، موزه قالی و قالیبافی، موزه كنده كاری و منبت كاری و صنایع چوبی، موزه گوهری و گوهرها و موزه منسوجات، ارایه می كنند.
در جهان موزه های معروف بسیاری همچون موزه 'لوور' در فرانسه، موزه 'بریتانیا' در لندن، موزه 'بررا' در میلان، موزه 'متروپولیتن' در آمریكا، موزه 'لنین گراد' در روسیه، موزه 'ایتالیا' در رم و 'ایران باستان' در تهران وجود دارد.
موزه ایران باستان در سال های 16-1314 هجری شمسی برای حفظ آثار ملی، اشیای تاریخی و عتیقه ایران تاسیس شد. این موزه دارای آثار گرانبهایی از تمدن ایران از هزاران سال پیش از میلاد تا زمان حاضر است.
موزه آستان قدس مشهد نیز در سال 1324 تاسیس شد؛ مساحت آن 9 هزار و 398 مترمربع و دارای آثار نفیس بسیاری است؛ كتابخانه های این موزه از كتابخانه های درجه اول ایران است و از حیث نسخ نفیس خطی قدیمی و نسخ منحصر به فرد كه در طول چند صد سال اخیر گردآوی شده، كم نظیر است.



موزه مردم شناسی در تهران در سال 1315 هجری شمسی تاسیس شد. معرفی زندگی طبقات مختلف ایران از دو قرن پیش تا امروز، نمایش آثار هنری، صنایع دستی، نوع كار و پیشه های ایرانیان از جمله اهداف راه اندازی این موزه عنوان شده است.
موزه پارس در شیراز، همان باغ حكومتی است كه طرح آن را كریمخان زند ریخته بود. در سال 1314 هجری شمسی، اداره كل باستان شناسی، قسمت شمال و شرق باغ را نرده های آهنی كشید و كم كم اشیا، آثار تاریخی و نفیس فارس و شیراز را در آن گردآوری كردند.
علاوه بر موزه های یادشده، در رشت، اصفهان، كرمان و سایر استان ها و شهرستانهای ایران نیز، موزه هایی به وجود آمده است كه هر یك از آنها تاریخ مفصل و ارزنده ای از زندگی پیشینیان همان نقطه را دربردارد و تمدن اقوام گذشته را روشن می سازد.
موزه های مردم شناسی در ایران نیز از دیگر موزه های كشورمان به شمار می روند، سابقه مجموعه های مردم شناسی در ایران به سال 1314 هجری شمسی بازمی گردد. در آن زمان دایره ای به نام انسان شناسی در وزارت معارف و اوقاف و صنایع مستظرفه وجود داشت كه بعدها با مشاوره فرهنگستان ایران به موسسه انسان شناسی، سپس بنگاه مردم شناسی و سرانجام به موزه مردم شناسی تغییر نام یافت.



موزه مذكور در سال 1314 بنیان گذاشته شد و محل آن ساختمانی در خیابان بوعلی (ارامنه) بود كه آثار گردآوری شده به این ساختمان انتقال داده شد و به تدریج حالت موزه به خود گرفت.
علاوه بر موزه مردم شناسی تهران كه همه سطح كشور را ازنظر مردم نگاری زیر پوشش خود دارد، موزه های مردم نگاری منطقه ای نیز در نقاط مختلف كشور تاسیس شده است كه اختصاص به نمایش زندگی و فرهنگ همان منطقه دارد و در قالب موزه های مختلط به فعالیت های فرهنگی خود ادامه می دهند.
هم اكنون تعداد موزه های موجود در ایران 414 موزه است.










منبع :
ایرنا


ویدیو مرتبط :
مشایی را بهتر بشناسیم (1)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

برج زیبای آزادی را بهتر بشناسیم



برج آزادی نماد شهر تهران است که در سال ۱۳۴۹توسط معمار ایرانی، حسین امانت به یادبودجشن‌های ۲۵۰۰ساله شاهنشاهی ایران طراحی و ساخته‌شد. این برج، تا قبل از انقلاب ۱۳۵۷ به نام «برج شهیاد» معروف بود هم اکنون به «برج آزادی» معروف گردیده‌است.

در مراسم آغاز به کار این برج که در سمت غرب شهر تهران قرار دارد محمدرضا شاه پهلوی و همسرش شهربانو فرح دیبا حضور داشتند و منشور حقوق بشر کوروش بزرگ (نخستین نوشته حقوق بشر از کوروش کبیر، پادشاه هخامنشی) برای نخستین بار در این مکان پرده‌برداری شد.

میدان آزادی

برج آزادی در ا یران، نمونه ‌ای از نماد و نشانه‌های شهری به طراحی و اجرای حسین امانت است که معماری شاخص آن، تلفیق طاق‌های معماری قبل و بعد از اسلام و تبدیل آن به نمادی زیبا به لحاظ معماری است. در این طرح، معمار حتی به جزئیات اجرای بنا و نحوه چیدمان سنگ‌های نماد دقت وافری مبذول داشته تا در نهایت جز جز اجزا به کل واحدی بدل گردند

تاریخچه


تاریخچه برج آزادی به سال ۱۳۴۵ هجری شمسی بر می‌گردد. در این سال طرح یک نماد معرف ایران بین معماران ایرانی به مسابقه گذاشته شد و در نهایت طرح مهندس حسین امانت‌، بیست و چهار ساله و فارغ‌التحصیل دانشگاه تهران برنده و برای ساخت انتخاب شد.

عملیات بنا برج آزادی در یازدهم آبان ۱۳۴۸ خورشیدی آغاز شد و پس از بیست و هشت ماه کار، در ۲۴ دیماه ۱۳۵۰ با نام برج شهیاد به بهره برداری رسید.

میدان آزادی

معماری برج آزادی تلفیقی از معماری دوران هخامنشی، ساسا نی و اسلامی است. این بنای سه طبقه دارای چهار آسانسور و دو راه پله و ۲۸۶ پلکان است. در محوطه زیرین آزادی چندین سالن نمایش، نگارخانه، کتابخانه، موزه و... قرار دارد. طول این بنا ۶۳ متر، ارتفاع آن از سطح زمین ۴۵ و ارتفاع از کف موزه ۵ متر است. [۴] گفته می‌شود در ساخت برج آزادی چهل و شش هزار قطعه سنک بریده و پرداخت شده به کار رفته‌است.


نمای برج آزادی


میدان آزادی از نمای قائم (تصویر ماهواره‌ای) دارای نمایی مستطیل شکل است. در تصویر افقی از روبرو، به مانند یک سرباز هخامنشی تصور می‌شود.

میدان آزادی