گردشگری


2 دقیقه پیش

مناظر بی نظیر زمین‌های گلف در آمریکا

در زندگی چیزهای کمی بهتر از بازی گلف در میان رشته کوه های باشکوه، بیابان های بی ثمر یا اقیانوس های خروشان وجود دارد. هر ایالت آمریکایی حداقل یک زمین گلف با مناظر بی نظیر ...
2 دقیقه پیش

باشکوه‌ترین مراکز خرید در جهان

برای اغلب مردم، خرید کردن بخشی از تفریح آن‌ها و برای‌شان مهم است! برای برخی دیگر، تاریخ و فرهنگ مهمتر است اما در صورتی که دو مورد بالا را باهم ترکیب کنید می‌توانید علاوه ...

مسجد قرطبه، شاهکار معماری اسلامی در اسپانیا (+تصاویر)



مسجد قرطبه,مسجد قرطبه در اسپانیا,مسجد قرطبه در آندلس

مسجد قرطبه از زیباترین مساجد اندلس

 

مسجد قرطبه سومین بنای بزرگ جهان اسلام

مسجد قرطبه از جمله بزرگ‌ترین و شکیل‌ترین مساجد اندلس در شهر قرطبه یا کوردوبا اسپانیا است که از نظر زیبایى تزئینات و هنر معمارى اندلسى- اسلامى در نوع خود بى‌نظیر و شاید کم‌نظیر است.

مسجد جامع قرطبه

مسجد جامع قرطبه یا مثکیه، در شهر قرطبه واقع در اندلس یا اسپانیای امروزی است. بنای مسجد قرطبه تقریباً دو قرن و نیم به طول انجامید. نام قدیم مسجد قرطبه «جامع حضرة» بود. در زمان عبدالرحمن خلیفهٔ اموی اندلس، مسجد قرطبه ۱۱ رواق داشت. مسجد جامع قرطبه در سال 786 میلادی توسط ((عبدالرحمن اول)) ساخته شد و بعد از تصرف مجدد شهر کوردوا توسط اسپانیایی ها به کلیسا تبدیل شد.

 

مسجد قرطبه,مسجد جامع قرطبه,مسجد قرطبه در آندلس

مسجد جامع قرطبه

 

بنای مسجد قرطبه

ارتفاع مناره مسجد قرطبه ۲۰ متر بوده و نمای این مناره از سنگ‌هاى مرمر منقش به نقش‌هاى اسلامى است، در ضلع جنوبی مسجد قرطبه مناره دیگرى به شکل مربع، به طول ۱۲ متر و ارتفاع ۹۳ متر وجود دارد که متشکل از ۵ طبقه است، در این مناره ۱۹ در از جنس مس محکم و یک گنبد قرار دارد که بر روى ۳۶۵ ستون مرمرى استوار است.

 

مسجد قرطبه,مسجد قرطبه در آندلس,مسجد قرطبه در اسپانیا

نمای داخلی مسجد قرطبه

 

در مسجد قرطبه ۴هزار و ۷۰۰ چلچراغ نور افشانى مى‌کند، این مسجد داراى یک‌هزار و ۲۹۳ ستون از جنس مرمر بوده که از این تعداد تنها یک‌هزار و ۹۳ ستون باقى مانده است. مسجد قرطبه برای مدت سه قرن متوالی اهمیت و جایگاه خود را به عنوان یکی از شاهکارهای معماری اسلامی حفظ کرده است و جزو آثار به ثبت رسیده توسط سازمان جهانی یونسکو است.

 

مسجد قرطبه,بنای مسجد قرطبه,مسجد قرطبه در آندلس

تصاویر مسجد قرطبه

 

آنچه که از بنای مسجد قرطبه طی مدت زمان ۲۰۰ سال باقی مانده است، به عنوان سومین بنای بزرگ جهان اسلام محسوب می‌شود که مساحت کنونی آن یک مستطیل ۱۴۰ در ۱۹۰ متر است که یک سوم آن را حیاطی با درختان پرتغال پوشانده شده و سه جانب آن را نیز رواق‌های تعمیر شده فرا گرفته است.

 

مسجد قرطبه,عکس های مسجد قرطبه در اسپانیا,مسجد قرطبه در آندلس

عکس های مسجد قرطبه

مسجد قرطبه,مسجد قرطبه در اسپانیا,عکس های مسجد قرطبه

در مسجد قرطبه ۴هزار و ۷۰۰ چلچراغ نور افشانى مى‌کند

 

موقعیت مکانی مسجد قرطبه
مسجد قرطبه از نظر موقعیت مکانی در قسمت جنوب غربى شهر قرطبه اسپانیا و در نزدیکى رود بزرگ الوادى قرار دارد که ۴ کوچه باریک از چهار جهت آن را در برگرفته‌اند.
از نکات قابل توجه، شباهت معماری مسجد قرطبه به معماری «مسجد جامع دمشق» است، آن هم به دلیل اینکه از مسجد جامع دمشق» به عنوان مدلی برای ساخت این مسجد استفاده شده است.

 

گردآوری : بخش گردشگری صبح بخیر

 

منابع :

fa.abna24.com

fa.wikipedia.org


ویدیو مرتبط :
‫مسجد امام، شاهکار معماری ایرانی-اسلامی‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مسجد النبی؛ شاهکار معماری اسلامی


پیامبر خدا (ص) در نخستین روز ورود به مدینه به ساختن مسجدی پرداخت که نخستین تجربه ی جمعی اعراب در معماری بود. حضرت رسول (ص) در حقیقت طراح مسجد و به عبارتی ناظر و همکار در معماری آن محسوب می شوند.





وب سایت چیدانه: پیامبر خدا (ص) در نخستین روز ورود به مدینه به ساختن مسجدی پرداخت که نخستین تجربه ی جمعی اعراب در معماری بود. حضرت رسول (ص) در حقیقت طراح مسجد و به عبارتی ناظر و همکار در معماری آن محسوب می شوند، زیرا ایشان با دستان مبارک خود، خطی بر روی زمین به صورت مستطیل کشیدند و حد مسجد را تعیین کردند.

مسجد النبی شاهکار معماری اسلامی

مسجد النبی شاهکار معماری اسلامی

با یک نیزه و یک خط به تقسیم زمین به مکانی برای زیستن (خانه اش در کنار مسجد) و فضایی برای نیایش به تعبیری، زندگی مادی و معنوی را با هم توأم ساخت و دین و دنیا را با هم مرتبط کرد و مرکزیتی مقدس برای برپایی و شکل گیری شهری اسلامی و مذهبی فراهم ساخت. امروز می خواهیم با چیدانه سری بزنیم به این شاهکار و سرچشمه ی معماری اسلامی و با ویژگی های معمارانه ی آن بیشتر آشنا شویم. با ما همراه شوید...

ادامه مطلب را در چیدانه بخوانید ...


۷ پیشنهاد کاربردی برای فرو رفتگی های دیوار

همه ما به خوبی می دانیم که با کمی خلاقیت و حوصله می توانیم هر قسمتی از خانه را تبدیل به فضایی هیجان انگیز، کاربردی و زیبا کنیم، فقط باید بدانیم که دقیقا می خواهیم چه کار کنیم.

مسجد النبی شاهکار معماری اسلامی

چیدانه سعی کرده است تا در مطالب ارائه شده در قسمت ترفندهای دکوراسیون به شما راه حل های کاربردی برای قسمت های مختلف خانه ارائه دهد تا شما طراحی دکوراسیون داخلی جذاب و هم چنین فضای داخلی کاربردی و ارزشمندی را تجربه کنید، این بار هم می خواهیم به سراغ فرورفتگی های داخل دیوار برویم و ببینیم که چگونه می توانیم از این فضا به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم پس چیدانه را همراهی کنید.

ادامه مطلب را در چیدانه بخوانید ...


طراحی بام سبز در ساختمان های نوساز و قدیمی

در خانه های کوچک آپارتمانی امروزی مان دیگر خبری از حیاط های با صفا و بزرگ قدیمی نیست. فضای شهر پر شده از اتومبیل و شلوغی ساخت و ساز های پی در پی! حتی شاید برای بعضی از ما با وجود مشغله های زندگی، دیدن هر روزه فضای سبز، درختان و گیاهان تازه و سر سبز تبدیل به حسرتی دائمی شده است. اما این روزها طراحان و معماران ساختمان، راه حل هایی برای این موضوع پیدا کرده اند.

مسجد النبی شاهکار معماری اسلامی

یکی از این راه حل های کارآمد و مفید، ساخت بام های سبز است. حالا که دیگر فرصت این را نداریم که سراغ فضاهای سبز بر روی زمین برویم، چه خوب است که در بلندترین نقطه از ساختمان در نزدیکی خودمان آن را در اختیار داشته باشیم. همراه با چیدانه در این مطلب خواهید دید که برای داشتن بام سبز باید به چه نکاتی توجه کنید.

ادامه مطلب را در چیدانه بخوانید ...


استنسیل راه حلی آسان برای نقاشی روی دیوار

مسجد النبی شاهکار معماری اسلامی

دیوار خانه تان یک رنگ و بی روح است؟ از دکوراسیون داخلی خود خسته شده اید؟ می خواهید از یک تغییر دکوراسیون فوری فوتی و مقرون به صرفه داشته باشید؟ به جای درستی سر زدید امروز در چیدانه  به دیوار شما روح می بخشیم با ما همرا ه باشید.

ادامه مطلب را در چیدانه بخوانید ...


۱۰ آشپزخانه خارق العاده با رنگ سیاه

چندین سال است که آشپزخانه های سفید به شدت در حال تاختن در میدان طراحی داخلی هستند، اما آشپزخانه های سیاه نیز دارند وارد بازی می شوند. آن ها می توانند حسی صیقلی گونه و براق به فضا دهند و ظاهر آن را برجسته کرده و کنتراست فوق العاده ای با مصالح ایجاد کنند.

مسجد النبی شاهکار معماری اسلامی

این آشپزخانه های سیاه چه در دکوراسیون صنعتی به کار روند، چه در دکوراسیون مدرن یا حتی در ویلایی میان درخت های انبوه جنگل، می توانند اثرات خوبی در هر دکوراسیونی ایجاد نمایند. چیدانه در این مطلب می خواهد شما را با ۱۰ نمونه آشپزخانه با دکوراسیون سیاه آشنا کند که مطمئنم برای تان جالب خواهد بود. با ما همراه باشید...

ادامه مطلب را در چیدانه بخوانید ...