گردشگری


2 دقیقه پیش

مناظر بی نظیر زمین‌های گلف در آمریکا

در زندگی چیزهای کمی بهتر از بازی گلف در میان رشته کوه های باشکوه، بیابان های بی ثمر یا اقیانوس های خروشان وجود دارد. هر ایالت آمریکایی حداقل یک زمین گلف با مناظر بی نظیر ...
2 دقیقه پیش

باشکوه‌ترین مراکز خرید در جهان

برای اغلب مردم، خرید کردن بخشی از تفریح آن‌ها و برای‌شان مهم است! برای برخی دیگر، تاریخ و فرهنگ مهمتر است اما در صورتی که دو مورد بالا را باهم ترکیب کنید می‌توانید علاوه ...

مساجد تاریخی شیراز (آثار تاریخی شیراز)



مسجد شاهچراغ,اماکن زیارتی شیراز

مسجد شاهچراغ از زیارتگاه های شهر شیراز و جز اثار تاریخی شیراز می باشد

مساجد تاریخی شیراز
شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت(ع) در ایران همواره میزبان زائران سراسر کشور بوده است و مساجد تاریخی شیراز نیز جاذبه های بی نظیر شیراز را تشکیل می دهند.
مهمترین زیارتگاه شهر شیراز بقعه حضرت احمد ابن موسی "شاهچراغ"(ع) است كه نزدیك مسجد نو قرار دارد.
سید میر احمد بین سالهای 210 تا 193 هجری قمری در زمان خلافت مامون، برای دیدار برادرش حضرت امام رضا ( ع) از راه فارس و شیراز عازم خراسان بودند كه در شیراز شهید شدند.

 

مساجد تاریخی شیراز,مسجد شاهچراغ

مهمترین زیارتگاه شهر شیراز بقعه حضرت احمد ابن موسی "شاهچراغ"(ع) است

 

آستانه سید علاء الدین حسین(ع)
آستان سید علاءالدین حسین(ع) برادر شاهچراغ(ع) در میدان آستانه شیراز جای دارد.
بنای نخستین این آرامگاه در زمان قتلغ‌خان والی فارس ساخته شد ولی بنای اساسی آن در دوران صفویه فردی به نام میرزا علی که اهل مدینه منوره بوده ساخت.

 

آستان سید علاءالدین حسین(ع),مسجد تاریخی شیراز

اثار تاریخی شیراز-مسجد های تاریخی شیراز- آستان سید علاءالدین حسین(ع) برادر شاهچراغ(ع)

 
علی بن حمزه(ع)
در کنار پل دروازه اصفهان، آرامگاه یکی از امامزادگان به نام علی بن حمزه بن موسی‌الکاظم(ع) قرار دارد.

 

علی بن حمزه(ع),مساجد تاریخی شیراز

علی بن حمزه (ع) از اثار تاریخی شیراز و جز مساجد شیراز می باشد

 
ضریح مطهر، در زیر گنبد اصلی قرار گرفته و تزئینات کاشی‌کاری، آیینه‌کاری و شیشه‌های رنگی بر عظمت و شکوه این بنا افزوده است.


مسجد نو (مسجد شهدا)
مسجد نو در غرب میدان احمدی و روبروی آرامگاه شاهچراغ(ع) قرار دارد. این مسجد پس از مسجد جامع عتیق، کهن‌ترین مسجد شیراز و از اثار تاریخی شیراز به شمار می رود.
مسجد نو در زمان اتابک سعدبن زنگی، حاکم وقت فارس در بین سال‌های 598 تا 615 هجری قمری ساخته شده و در گذشته «مسجد اتابک» نامیده می‌شده است.


مسجد وکیل
این مسجد در شرق عمارت کلاه‌فرنگی و بین حمام و بازار وکیل جای گرفته و از شاهکارهای دوره زندیه به شمار می‌آید. مسجد وکیل به دستور کریم‌خان زند و در سال 1187هجری قمری ساخته شد.

 

مسجد وکیل,اثار تاریخی ایران

نمایی از مسجد وکیل ار اثار تاریخی شیراز و جز مساجد شیراز از قدیم تا کنون

 

بنای مسجد با مساحتی در حدود 11 هزار متر مربع دربرگیرنده سردر مجلل، صحن، ایوان‌های شمالی و جنوبی، شبستان‌های جنوبی و شرقی، رواق‌های شرقی و غربی و حیاط کوچک کناری است. شبستان مسجد وکیل با کاشی‌کاری‌های زیبا، ستونهای حجاری شده و منبر چهارده پله یکپارچه مرمرین آن از شاهکارهای دوران زندیه به شمار می‌رود. این منبر به نشانه چهارده معصوم، 14پله دارد و سنگ آن از مراغه به شیراز آورده شده است.


مسجد نصیرالملک
مسجد نصیرالملک یكی از زیباترین مسجدهای تاریخی دوران قاجار شیراز و از مسجدهای تاریخی شیراز است که در محله گودعربان و خیابان لطفعلی‌خان زند قرار گرفته است.
این مسجد در فاصله سال‌های 1293 تا 1305 هجری قمری به دستور حسن علی نصیرالملک و به معماری میرزا محمد حسن معمار و کاشی‌پزی استاد محمدرضا از بزرگان دوران قاجار ساخته شده است. این مسجد دارای صحنی وسیع، دو ایوان شمالی و جنوبی، دو شبستان شرقی و غربی و سردر ورودی زیبایی است. این مكان دارای مساحتی برابر با 2980 متر مربع و زیر بنای 2216 متر مربع است.
شبستان غربی مسجد، دارای هفت در چوبی بزرگ مزین به شیشه‌های رنگی و 12 ستون سنگی یکپارچه با شیارهای مارپیچ در دو ردیف شش‌تایی به نیت دوازده امام است. سقف شبستان نیز با نقش‌های گل و بوته، خطوط اسلیمی و آیات قرآنی به خط ثلث عالی تزیین شده است.


مسجد جامع عتیق
مسجد جامع عتیق، کهن‌ترین مسجد شیراز است که به آن مسجد جمعه، مسجد آدینه و مسجد جامع نیز می‌گویند.این مسجد در شرق حرم شاهچراغ(ع) قرار دارد. مسجد جامع عتیق در دوره 200 ساله سلطنت عمرو لیث صفاری در سال 281 هجری قمری ساخته شده است.
این مسجد دارای شش در ورودی و خروجی است. در ورودی ضلع شمالی به دروازه امام معروف است و کتیبه بالای آن در دوران صفوی در سال 1031 هجری قمری به خط علی جوهری نگاشته شده است.از اثار تاریخی شیراز می توان مسجد جامع عتیق را نام برد.

 

مسجد جامع عتیق,کهن ترین مساجد شیراز

مسجد جامع عتیق از کهن ترین مساجد شیراز و مساجد تاریخی ایران به شمار می رود

 در وسط صحن، بنایی مکعب شکل همانند خانه کعبه از گچ و سنگ ساخته شده که نزدیک به یک متر از سطح زمین بلندتر است وگرداگرد آن را ایوانی به عرض دو متر فراگرفته است.
این بنا که در سال 752 هجری قمری به دستور شاه شیخ ابو اسحاق اینجو حاکم فارس ساخته شده، دارالمصحف، بیت‌المصحف و خدای‌خانه خوانده می‌شود و این بدین رو است که این مکان علاوه بر نگاهداری قرآن‌های تاریخی به خط امیرالمومنین(ع)، امام حسن(ع)، امام صادق(ع) و چند تن از یاران پیامبر و پیروان او محل تلاوت قرآن نیز بوده است. هم اینک برخی از این قرآن‌ها در موزه پارس نگاهداری می شوند.


مسجد مشیرالملک
این مسجد از اثار تاریخی شیراز و بناهای دوران قاجار است که در محله قدیمی «سنگ سیاه»شیراز، در خیابان قاآنی قرار گرفته است. ساخت این مسجد به دستور حاج میرزا ابوالحسن‌خان مشیرالملک والی فارس در سال 1264 هجری قمری آغاز و در سال 1274 هجری قمری پس از 10 سال به پایان رسید.

 

مسجد مشیرالملک,اثار تاریخی شیراز

مسجد مشیر الملک - اثار تاریخی شیراز- مسجد های تاریخی شیراز

 
این مسجد از دید استحکام و معماری مانند مسجد وکیل است. ساختمان مسجد دارای چند شبستان و چند حجره دو طبقه است. در ناحیه غربی مسجد، طاق نمایی بلند وجود دارد و در پشت آن، شبستان اصلی مسجد قرار دارد.
منبع:mehrnews.com


ویدیو مرتبط :
گلشن از آثار تاریخی شیراز

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

با خانه های تاریخی شیراز آشنا شوید!



 خانه زینت‌الملك, خانه صابر, خانه فروغ‌الملك شیراز

خانه‌های تاریخی شیراز

 

هرچه از شیراز و زیبایی‌هایش دیده‌اید یا شنیده‌اید را باید كنار بگذارید و یك‌بار فقط به قصد دیدن خانه‌های تاریخی به این شهر سفر كنید. داخل تك‌تك این خانه‌ها كه شوید، حس آدمی را دارید كه چشمانش را بسته و خانه‌ای رویایی پر از آینه‌كاری و كاشی‌های رنگارنگ را در ذهنش ترسیم كرده است. نقش و نگارهای ظریفی كه روی دیوارهای خانه‌ها كشیده شده‌اند انگار داستانی دنباله‌دار را از گذشته‌ شهر برای‌تان روایت می‌كنند.

این نقش‌ها را كه در ذهن‌تان به هم بچسبانید، گوشه‌ای از ذوق و هنری را كه در این شهر نهفته است، درك خواهید كرد؛ هنری كه روایت‌كننده داستان مردمان این شهر است. در خانه‌های شیراز هر كاشی داستان كسی را تعریف می‌كند كه روزگاری در این شهر تاریخی زندگی می‌كرده و خوشی‌ها و ناخوشی‌های زیادی را از سر گذرانده است.

خانه سعادت؛ دعوت به تماشای خاتم‌ها

خانه زینت‌الملك, خانه صابر, خانه فروغ‌الملك شیراز

 ارزش تاریخی و فرهنگی خانه سعادت، باعث شده این خانه یكی از مهم‌ترین خانه‌های تاریخی شیراز شود

 
وارد حیاط خانه كه می‌شوید رخ‌بام خورشیدی آن شگفت‌زده‌تان می‌كند. این رخ‌بام بی‌نظیر چیزی شبیه مجسمه‌های سردر تخت جمشید است كه در بالای قسمت شاه‌نشین خانه ساخته شده است. در تزیین داخل خانه سعادت تنها از كاشی‌های رنگارنگ و پرنقش استفاده شده است.

فضای بزرگ این خانه و ارزش تاریخی و فرهنگی‌اش باعث شده این عمارت به یكی از مهم‌ترین خانه‌های تاریخی شیراز تبدیل شود. خانه سعادت، موزه خاتم شیراز هم هست و زیباترین آثار خاتم شیراز در آن نمایش داده می‌شود.

آدرس: بافت قدیم، خیابان دستغیب، گذر سنگ‌سیاه، روبه‌روی آرامگاه سیبویه

 

خانه زینت‌الملك؛ كاشی‌ها در نور به حرف می‌آیند  

jwh,dv عکس خانه ضیاییان, تصاویر خانه ضیاییان

یکی از ویژگی‌های مهم خانه زینت‌الملك، آینه‌كاری‌های منحصر به فرد آن است


روزگاری زینت‌الملك، دختر قوام‌الملك چهارم در این خانه زندگی می‌كرده است. معماری و تزیینات گچبری‌ها و كاشیكاری‌ها همه سلیقه زینت‌الملك است. اینطور می‌گویند كه او در انتخاب نقش تك‌تك كاشی‌ها و گچبری‌ها دخالت داشته است.


خانه زینت‌الملك هم مانند خانه‌های دوران قاجار اندرونی و بیرونی كاملا مجزایی از هم دارد. از ویژگی‌های مهم این خانه آینه‌كاری‌های منحصر به فرد آن است كه در روز با تابش نور خورشید زیبایی‌شان چند برابر می‌شود. سقف بیشتر اتاق‌های این خانه چوبی است كه با نقاشی حیوانات، پرندگان و گل و بوته تزیین شده ‌است. تالار شاه‌نشین در بخش غربی خانه ساخته شده است. آینه‌كاری و گچبری این تالار با نقاشی‌هایی به سبك اروپا تزیین شده است.

آدرس: شیراز، خیابان لطفعلی خان زند، ضلع غربی نارنجستان قوام


خانه ضیاییان؛ هفت‌رنگ‌های دیدنی 

jwh,dv خانه سعادت, خانه سعادت شیراز

خانه قاجاری ضیاییان از پربازدیدترین خانه‌های شیراز است

 
خانه قاجاری ضیاییان از پربازدیدترین خانه‌های شیراز است. اگر برای مدت كمی در شیراز هستید، حتما سری به این خانه بزنید. بازدیدكننده‌ها بیشتر برای تماشای كاشی‌های هفت رنگ این خانه سراغ آن می‌آیند.

آدرس: خیابان قاآنی، كوچه مقنی‌ها، پلاك ۱۲

 

خانه فروغ‌الملك؛ هنر معاصر در خانه قاجاری     

jwh,dv عکس خانه فروغ‌الملك, تصاویر خانه فروغ‌الملك

خانه فروغ‌الملك چند سالی است كه به موزه هنرهای معاصر شیراز تبدیل شده است


چند سالی است كه این عمارت به موزه هنرهای معاصر شیراز تبدیل شده است. این خانه از آن دست عمارت‌های تاریخی است كه می‌شود چند ساعتی در آن خرامان خرامان گشت و به هر گوشه‌اش سر كشید. نكته‌ای كه در تزیینات داخلی خانه بیش از هر چیز چشم را خیره می‌كند، معرق‌ها و گره‌چینی‌های آجری‌ است كه با دیدن‌شان فكر می‌كنید ساخت هر كدام از آنها به اندازه یك عمر زمان برده است.
 
آدرس: بافت قدیم، نزدیك بقعه بی‌بی دختران

 
خانه صابر؛ خانه‌ای به قدمت شیراز 

jwh,dv عکس خانه صابر, تصاویرخانه صابر

خانه صابر از قدیمی‌ترین خانه‌های تاریخی شیراز است

 
این خانه از قدیمی‌ترین خانه‌های تاریخی شیراز است. در اواخر دوره زندیه تاجری معروف به نام حسن‌علی صابر سنگری در شیراز خانه‌اش را به سبك جدیدی ساخت؛ سبكی كه معماران شیراز را انگشت به دهان می‌كند.

 

او در ساخت خانه‌اش اصل قرینه‌سازی را با دقت و وسواس خاصی رعایت كرده است؛ به‌طوری كه اگر از پشت‌بام نگاهی به داخل خانه بیندازید، همه اجزای خانه درست به موازات هم و به صورت قرار گرفتند و حتی خطای دید هم تاثیری در موازات اجزای خانه ندارد. علاوه بر این قرینه‌سازی تزیینات و گچبری‌های داخل خانه بی‌نظیر است و در طول سال‌ها به همان شكل اولیه‌اش باقی مانده است.

آدرس: كوچه محله سرباغ، بن‌بست كدخدا، پلاك ۶۲

 

منبع:مجله منزل/برترین ها