گردشگری


2 دقیقه پیش

مناظر بی نظیر زمین‌های گلف در آمریکا

در زندگی چیزهای کمی بهتر از بازی گلف در میان رشته کوه های باشکوه، بیابان های بی ثمر یا اقیانوس های خروشان وجود دارد. هر ایالت آمریکایی حداقل یک زمین گلف با مناظر بی نظیر ...
2 دقیقه پیش

باشکوه‌ترین مراکز خرید در جهان

برای اغلب مردم، خرید کردن بخشی از تفریح آن‌ها و برای‌شان مهم است! برای برخی دیگر، تاریخ و فرهنگ مهمتر است اما در صورتی که دو مورد بالا را باهم ترکیب کنید می‌توانید علاوه ...

فرهنگ چینی ها شما را شوکه می کند!


هر کشوری سنت و فرهنگ های مخصوص به خود را دارد و این وظیفه توریست هاست که قبل از سفر در مورد عادات خاص آن منطقه خوب تحقیق کنند تنها در این صورت است که تجربه های فوق العاده در انتظارشان خواهد بود. ما در اینجا 13 فرهنگ خاص چینی را برایتان آورده ایم.





صبح بخیر: هر کشوری سنت و فرهنگ های مخصوص به خود را دارد و این وظیفه توریست هاست که قبل از سفر در مورد عادات خاص آن منطقه خوب تحقیق کنند تنها در این صورت است که تجربه های فوق العاده در انتظارشان خواهد بود. ما در اینجا 13 فرهنگ خاص چینی را برایتان آورده ایم.

چاپستیک به طور عمودی در ظرف برنج قرار نمی گیرد

قرار دادن چاپستیک به طور عمودی در ظرف برنج، نشانه مرگ است. به علاوه یادتان باشد که هنگام تکان دادن یا اشاره کردن با دست، چاپستیک در دستانتان نباشد.

این فرهنگ های چینی شما را شوکه می کند!

آروغ زدن نشانه تشکر است

آروغ زدن در چین نشانه تشکر از آشپز و رضایت از غذایی است که مصرف کرده اید. بنابراین اگر این رفتار را در مکان های عمومی مشاهده کردید، تعجب نکنید.

فنجان های چای به طور مدام پر می شوند

میهمان ها مطمئن هستند که فنجان های چای آنها هیچوقت خالی نمی ماند. افرادی هم که فنجان های آنها پر می شود، برای تشکر و قدردانی ضربه ای روی میز می زنند.

این فرهنگ های چینی شما را شوکه می کند!

هدیه پس از چند بار ردشدن، پذیرفته می شود

اگر به فردی هدیه ای دادید و او آن را رد کرد، ناراحت نشوید. رد کردن هدیه برای بار اول در میان مردم چین مرسوم است و حتی گاهی به 3 بار هم می رسد. در واقع رد کردن آن برای بار اول نشانه تشکر و احترام است حتی اگر مورد پسند واقع شود.

تف کردن در ملا عام رایج است

اگر در چین افرادی را دیدید که هنگام پیاده روی در مکان های عمومی تف می کنند، تعجب نکنید زیرا این کار در فرهنگ چینی بی ادبی محسوب نمی شود.

پلیس ها به جای سگ از غاز استفاده می کنند

مجریان قانون در برخی مناطق مانند استان سین کیانگ به جای سگ های پلیسی از غازها استفاده می کنند زیرا اعتقاد دارند که آنها قوه بینایی قوی و صدایی بلند دارند و تهاجمی هستند.

این فرهنگ های چینی شما را شوکه می کند!

اشاره کردن بی ادبی است

در بخشی مناطق چین مانند اطراف تبت اشاره کردن با دست، بی ادبی محسوب می شود. هنگام اشاره به شخص یا شی ای، به جای استفاده از انگشتانتان، از کل دست تان استفاده کنید. به این صورت که کف دست تان به سمت بالا و انگشتان تان تخت باشد.

تعارف قابل قبول نیست

اگر چه رد کردن تعارف برای شما عجیب است اما در چین طبیعی است زیرا قبول کردن آن از ابتدا تکبر و خودخواهی قلمداد می شود.

انعام دادن اهانت محسوب می شود

شاید انعام دادن در بسیاری از رستوران ها جهان طبیعی و نشانه احترام باشد اما در چین اهانت محسوب می شود. انعام تنها در هتل ها و فعالیت های مرتبط با تورها داده می شود.

این فرهنگ های چینی شما را شوکه می کند!

می توانید با محلی ها عکس بیاندازید

ممکن است در مکان های عمومی چینی ها از شما درخواست کنند که با آنها عکس بگیرید. متقابلا شما هم می توانید از آنها چنین درخواستی داشته باشید.

از شلوار خشتک باز به جای پوشک استفاده می کنند

در چین معمولا به جای پوشک از شلوارک خشتک باز استفاده می شود تا کودکان در مواقع نیاز به راحتی بتوانند کار خود را انجام دهند.

استفاده از ماسک های تمام صورت در ساحل رایج است

این نوع ماسک که در سال 2004 اختراع شد، از پوست صورت در مقابل آفتاب و نیش ستاره دریایی محافظت می کند.

این فرهنگ های چینی شما را شوکه می کند!

چرت زدن در خیابان رایج است

در چین شما اغلب افرادی را می بینید که در گوشه و کنار خیابان، ماشین، قطار و اتوبوس در حال چرت زدن هستند. این عمل کاملا رایج است و حتی یک وب سایتی وجود دارد که خواب افراد را در مکان های عجیب و غریب نشان می دهد. 


ویدیو مرتبط :
فرهنگ چینی:))

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

فرهنگ شهرنشینی - اجتماعی



 

 

 

رشد شهرنشيني و صنعتي شدن ، جوامع شهري و فرهنگ جامعه را به سرعت از اعتقادها و آداب و سنن دور کرد و تمايل به زندگي امروزي و استفاده از رفاه و ارزش هاي مادي به نوعي ارزش اجتماعي تبديل شد به گونه اي که رشد تجملات و تزئينات در سيماي شهر و خانه ها از

هميشه نمايان تر شد و جامعه ها را از پايبندي به يکديگر و مناسبات خانوادگي و خويشاوندي دور کرد. در جوامع سنتي و روابط اجتماعي به هم پيوسته بود و باورهاي مشترک و مشخصي وجود داشت و افراد همديگر را مي شناختند و اعتماد ميان افراد بيشتر بود و روابط اجتماعي بر اساس آشنايي هاي درازمدت و دوستي و مناسبات فاميلي و خانوادگي استوار و پايدار بود. ولي جوامع بزرگ شهري امروز به خاطر وجود شرايطي خاص، فرصتي براي شناختن افراد نگذاشته است. افراد به جاي خانه و محيط زندگي در محيط کار با افراد بسياري روابط برقرار مي کنند و اما به دليل شغل هاي متفاوت و موقعيت اجتماعي افراد و روابط با روابط سنتي متفاوت است که در اين ارتباط بيشتر به جاي وجود علايق و احساسات، غلبه با موقعيت اجتماعي افراد است. در شهرهاي بزرگ تحرک اجتماعي و تغيير پايگاه طبقاتي به راحتي صورت مي گيرد و ضمن آنکه نامتجانس بودن فرهنگ شهري بيشتر مواقع، سازمان شکني اجتماعي و تغيير ساختار سنتي را به همراه دارد. اين موضوع بيشتر ناشي از تراکم بالاي جمعيت و وجود فرهنگ هاي گوناگون و رنگ باختن برخي از آن ها و اختلاط با هويت شهري و گسترش منطقه هاي حاشيه نشين و در نتيجه ايجاد فاصله ميان قشرهاي مختلف در اين جوامع است. امروزه شهرها بيگانگي را در انسان ها تقويت مي کنند و احساس تنهايي و جدايي و تمايل به تنهايي را در ميان طبقات مختلف جامعه رشد مي دهند. وجود معضل هاي بزرگ شهري مانند ترافيک هاي سنگين و گسترده، بيکاري، کمبود و يا گراني مسکن، گسترش جرم و جنايت و آلودگي هاي زيست محيطي و فرهنگي علاوه بر گسترش زمينه هاي بي اعتمادي ميان انسان ها، اين احساس را در شهرنشينان ايجاد مي کند که شايد مسئولان شهري قادر به اداره شهر نيستند و اين امر در پاره اي مواقع ميل به قانون گريزي را در جامعه دامن مي زند و جلوگيري از اين کار نيازمند برنامه ريزي هاي فرهنگي و ايجاد بستر فعاليت هاي سالم و سازگار از سوي مديران و مسئولان است.

 

 

مديريت فرهنگي نياز ضروري


در اين چند سال افزايش جمعيت، گسترش ترافيک، آلودگي هاي زيست محيطي و کمبود و گراني مسکن ذهن بسياري از برنامه ريزان شهري و مديران اجرايي شهر را بيش از پيش به خود مشغول کرده بود و جلسه هاي بسياري هم براي حل آن ها تشکيل شده و مي شود، ولي همه اين ها بيشتر با فيزيک و ظاهر شهرها در ارتباط است و ضمن اينکه هنوز پاسخ منطقي و مناسب براي اين مسائل پيشنهاد نشده است ولي آنچه فراموش شده نيازهاي فرهنگي و رسيدگي به آرمان ها و خواست هاي دروني جامعه است. هر شهري در کنار ساخت فضاها و کالبد شهر و نيازمند برقراري روابط معقول بين محيط طبيعي و فيزيکي با وضع اجتماعي و فرهنگي است. به طور معمول در کلانشهرها و شهر هاي بزرگ، ريشه بسياري از بحران هاي بزرگ و زنجيره اي را بايد در ضعف فرهنگ بومي و محله اي دنبال کرد. در شهر هايي که زندگي ماشيني و روابط مجازي غربي، فروشگاه هاي بزرگ، مراکز فروش دور از منزل و نبود يا کمبود فضاها و عرصه هاي عمومي در محدوده محله ها و نواحي، منجر به از بين رفتن روابط محله اي و منطقه اي شده است، خصوصي شدن اوقات فراقت، گذراندن زمان زياد در منزل، کاهش ارتباط ميان همسايگان، نبود زمان و فرصت کافي براي تخليه فشارهاي ناشي از مشکلات زندگي روزانه و مانند اين ها گسترش يافته و بر ايجاد و تشديد بحران هاي شهري موثر واقع شده است. ضمن آنکه بي توجهي و آگاهي نداشتن حکومت هاي محلي يا همان شهرداري ها به مسائل اجتماعي و فرهنگي روز زمينه را براي افزايش اين بحران ها و نابساماني هاي شهري هموار کرده است. اين امر دليل محکمي بر نياز ضروري شهرها به مديريت کامل و جامع شهري در همه مسائل بويژه مسائل فرهنگي و اجتماعي است.

 

 

فقر فضاهاي فرهنگي در شهر ها


هرچند وظايف شهرداري ها براي ما بيشتر در ظاهر شهر ها خلاصه و نمود داشته است، اما وظايف ديگري هم بر عهده شهرداري ها قرار دارد و حمايت از نهاد هاي متولي فعاليت هاي هنري، سرگرم کننده، تفريحات جمعي، شهري و نظاير آن ها، حمايت و تقويت فعاليت هاي فرهنگي و اجتماعي از آن جمله است. در طول سه چهار سال گذشته توجهاتي به خرده فرهنگ هاي موجود در شهر بويژه در محله ها شده است، اما بايد گفت که بي توجهي به اين خرده فرهنگ ها و تلاش نکردن براي بالابردن کيفيت شاخص هاي فرهنگي موجب شده برنامه هاي فرهنگي به نتيجه نرسد. در کنار همه اين موارد وقتي فضاهاي فرهنگي ايجاد مي شود توجه به دو نکته ضروري است:

1) شرايط جغرافيايي و بومي محله.

2) توجه به نياز منطقه با در نظر گرفتن استاندارد هاي موجود.

 

 

اصلاح فرهنگ شهري راه حل بحران ها


برنامه ريزي شهرها نيازمند ايجاد هماهنگي ميان دستگاه هاي تصميم گيرنده در حوزه فرهنگي و اجتماعي است يعني شهرداري ها، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، وزارت مسکن و شهرسازي، صدا و سيما، سازمان ميراث فرهنگي، سازمان تربيت بدني و برخي ديگر از دستگاه ها که هر کدام به گونه اي داراي تجربياتي در برنامه هاي فرهنگي، اجتماعي و تفريحي هستند. البته لازمه حل مسائل شهري و بحران ها اصلاح رفتار شهروندان و وجود فرهنگ مناسب شهرنشيني است، دو مقوله اي که پايه و اساس پايداري و دوام هر شهر است. فرهنگ در اينجا شامل موضوع هاي اجتماعي، هنري، ورزش همگاني، محيط زيست، محصولات فرهنگي، صوتي تصويري و خدمات آموزشي است. در چارچوب اين حرکت، ايجاد تعادل، تناسب و هماهنگي در برنامه ريزي هاي کلان شهري ضروري است و همه اجزاي شهر بايد با در نظر گرفتن نقش فرهنگ در مناسبت هاي اجتماعي شهر، تاسيسات شهري، نظام حمل و نقل و کالبد شهر و کاربري هاي شهري سعي کنند تعادل لازم را بوجود آورند. تبيين و تعيين مباني فرهنگ شهرنشيني براي همه مردم بويژه قشر جوان و نوجوان، برقراري زمينه مناسب براي رشد و اعتلاي اين فرهنگ و ارتقا» و اصلاح فرهنگ همگاني با تکيه بر مساجد و محله هاي شهر، که پايگاه اصلي فعاليت هاي فرهنگي و آموزشي شهري است، گامي موثر در دستيابي به شهر فرهنگي است. البته ناگفته نماند ايجاد توسعه فضاهاي فرهنگي مانند فرهنگسراها، خانه هاي فرهنگ، کتابخانه هاي عمومي و تخصصي، نگار خانه ها، موزه ها و بنا هاي فرهنگي به فراخور جمعيت محله ها و منطقه هاي شهري در حوزه فعاليت ها و برنامه هاي شهرداري هاست.