گردشگری


2 دقیقه پیش

مناظر بی نظیر زمین‌های گلف در آمریکا

در زندگی چیزهای کمی بهتر از بازی گلف در میان رشته کوه های باشکوه، بیابان های بی ثمر یا اقیانوس های خروشان وجود دارد. هر ایالت آمریکایی حداقل یک زمین گلف با مناظر بی نظیر ...
2 دقیقه پیش

باشکوه‌ترین مراکز خرید در جهان

برای اغلب مردم، خرید کردن بخشی از تفریح آن‌ها و برای‌شان مهم است! برای برخی دیگر، تاریخ و فرهنگ مهمتر است اما در صورتی که دو مورد بالا را باهم ترکیب کنید می‌توانید علاوه ...

طبیعت گردی در نوروز



مکان های دیدنی ایران, مکان های تفریحی ایران

نوروز بهترین زمان برای بازدید از جاذبه‌های طبیعی ایران است كه هر یك به نوعی در حال تغییر و تحول هستند. البته باید توجه داشت هریك از این پدیده‌ها در این هنگام، مرحله حساس زیستی خود را پشت‌سر می‌گذارند و كوچك‌ترین ناملایمت و بی‌توجهی می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری به آنها وارد كند.

 آبشار‌رنگ‌ به‌رنگ
كهگیلویه و بویراحمد استانی است كه هنوز ناشناخته مانده حتی برای اهالی‌اش! چرا كه فصل به فصل این استان رنگ به رنگ می‌شود. شگفتی طبیعت در این استان دوچندان است. یكی از زیباترین‌های این استان هم آبشار مارگون است. ‌مارگون كه حاصل آب رودخانه كمهر و حوضه آبخیز آن است، تنها آبشار موجود در ایران است كه زمستان‌ها با وجود یخ‌ بستن همچنان جریان دارد (پدیده یخ‌شار). این آبشار در تنگه‌ای همنام خود و در مرز بین دو استان فارس و كهگیلویه و بویراحمد قرار گرفته است.

مکان های دیدنی ایران, مکان های تفریحی ایران


 اما زیبایی‌های این آبشار تنها به خودش محدود نمی‌شود، چرا كه دشت‌های لاله واژگون، گل‌های ختمی و وحشی، چشمه‌ها وجریان رودخانه، به همراه زیبایی عجیبی كه این آبشار بلند و زیبا همچون ماری در دل كوه ایجاد كرده، این منطقه را به یكی از جاذبه‌های بی‌نظیر گردشگری تبدیل كرده است.
نشانی: غرب شهرستان سپیدان، روستای مارگون

 دریاچه دوقلوی سیاه‌گاو
دشت‌های ایلام هم مقصد مناسبی برای دید و بازدید با طبیعت این منطقه است. اما دریاچه‌ای در ایلام وجود دارد با نام سیاه‌گاو. ویژگی منحصر به فرد این دریاچه هم دوقلو بودن آن است كه آن را به یكی از نادرترین آثار طبیعی دنیا تبدیل كرده است.

 

مکان های دیدنی ایران, مکان های تفریحی ایران


رودخانه سیاه‌گاو پس از عبور از میان صخره‌ها و دره كبیركوه، وارد دشت وسیع مورموری شده و به دو دریاچه دوقلو می‌ریزد. دریاچه نخست با اختلاف سطحی اندك در بالادست دریاچه دوم قرار گرفته است. متاسفانه با وجود پتانسیل بالای گردشگری، این منطقه از گردشگر ملی عاری است و بیشتر گردشگرانش محدود به سطح استانی می‌شوند. زلالی آب این دریاچه، وجود ماهیان متنوع و رنگارنگ همراه با نیزارهای كنار این رودخانه وسوسه‌ای است كه مسافرانش را حسابی درگیر خود می‌كند.
نشانی: 45 كیلومتری جنوب‌ شرقی شهر آبدانان

 
بدون شك معروف‌ترین جاذبه گردشگری همدان غار علیصدر است. غاری كه هر ساله تعداد زیادی گردشگر را به خود می‌كشاند. این غار به دلیل وجود گذرگاه‌های آبی ممتد به همراه دریاچه‌های وسیع قابل قایقرانی، یكی از پدیده‌های نادر طبیعی ایران و جهان محسوب می‌شود


مکان های دیدنی ایران, مکان های تفریحی ایران

 

شهری‌درون‌غار
بدون شك معروف‌ترین جاذبه گردشگری همدان غار علیصدر است. غاری كه هر ساله تعداد زیادی گردشگر را به خود می‌كشاند. این غار به دلیل وجود گذرگاه‌های آبی ممتد به همراه دریاچه‌های وسیع قابل قایقرانی، یكی از پدیده‌های نادر طبیعی ایران و جهان محسوب می‌شود.

 آب جاری در این غار بی‌رنگ و بو و مزه آن طبیعی است و هیچ گونه حیات جانوری در آن وجود ندارد. هوای داخل غار سبك و به حالت سكون مطلق است؛ به طوری كه اگر شمعی در آن روشن كنند، شعله آن هیچ حركتی نخواهد داشت.

از امكانات رفاهی موجود در كنار غار علیصدر می‌توان به مهمانسرا، سوئیت‌های ویلایی و اقامتی، رستوران، مراكز خرید صنایع دستی و مواد خوراكی، سرویس بهداشتی، پاركینگ، فضای سبز، محل بازی كودكان و امكانات كوهنوردی اشاره كرد.
نشانی: 75 كیلومتری شمال‌غربی شهر همدان، روستای علیصدر
 
جنگلی میان دریا
جنگل‌های حرا را هر كس دیده باشد حتما در همان دیدارش قرار دیدار دوباره را می‌گذارد. جنگل‌های حرا از نادرترین پوشش گیاهی ایران و جهان است. به دلیل جزر و مدی بودن این ناحیه، هم زیبایی این جنگل‌ها چند برابر می‌شود و هم زیستگاه مناسبی برای ماهیان، نرم‌تنان و سخت‌پوستان به شمار می‌رود كه خود منبع غذایی مهمی برای ماهیان و پرندگان وحشی است.

 

مکان های دیدنی ایران, مکان های تفریحی ایران


بسیاری از پرندگان مهاجر از گونه‌ پرندگان آسیایی ـ اروپایی كه به آفریقا مهاجرت می‌كنند در طول مسیر خود دوره‌ای را در این جنگل‌ها می‌گذرانند.

نوروز یكی از بهترین زمان‌ها برای قایق‌سواری در حرا و پرنده‌نگری است. اما توجه به برهم نزدن آرامش منطقه و حفظ شرایط زیستی پرندگان باید مدنظر گردشگران واقع شود.
نشانی: خلیج‌فارس، كرانه شمالی جزیره قشم

 دیدار با پرنده‌های شمال
استان‌های شمالی همیشه اولین مقصد مسافران نوروزی است، شمال ایران همیشه برای ایرانیان دوست داشتنی بوده است و همچنان هم انتخاب اول بسیاری از گردشگران است (‌البته اگر حوصله ترافیك جاده‌ای را داشته باشند)‌ یكی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی شمال ایران تالاب 1230 هكتاری امیركلایه است كه محل زمستان‌گذرانی صدها پرنده مهاجر از گونه‌های مختلفی چون پلیكان، فلامینگو، كاكائی، خوتكا، قو و انواع مرغابی است.

 

مکان های دیدنی ایران, مکان های تفریحی ایران


پس اگر نوروز به گیلان سفر می‌كنید، امكان تماشای این پرندگان مهاجر را در تالاب امیركلایه دارید. عمق متوسط قسمت عمده امیركلایه 160 سانتی‌متر است. از گونه‌های آبزی موجود در این تالاب می‌توان به اردك‌ماهی، اسبله، كاراس و سیم‌نما اشاره كرد. كنار دیدار از این تالاب می‌توانید گشتی هم در روستای امیركلایه بزنید.
نشانی: 46كیلومتری شمال شهرستان لاهیجان، روستای امیركلایه

منبع:tebyan.net


ویدیو مرتبط :
تور چنده روزه داخلی / تور داخلی طبیعت گردی و ایرانی گردی / تور تنگه دم اسب

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خارجه گردی در نوروز ۹۲ چقدر آب می خورد؟



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

 

خارجه گردی در نوروز ۹۲ چقدر آب می خورد؟

 بررسی برخی نمونه از نرخهای گردشگری خارجی نشان می دهد حداقل نرخ گردشگری برخی تورهای تایلند در مقایسه با دو سال پیش، 5 برابر شده است. مسافران ترکیه نیز در صورتی که بخواهند سرویسی مشابه دو سال پیش دریافت کنند، حداقل باید 3 برابر نوروز 90، هزینه کنند.

زمان انتشار این گزارش، دلار با نرخ آزاد روی مرز 4 هزار تومان بالا و پایین می شود. ممکن است تا نوروز، کمتر شود یا بیشتر. احتمالات و محاسبات دلاری را برای اقتصاددانها بگذارید و اگر عزم خارجه در تعطیلات نوروز دارید، حواستان جمع باشد، اگر قرارداد سفر را قطعی نکنید، ممکن است باز هم بسرفید، هر چند تورهایی که از حالا برای نوروز نامنویسی می کنند، بیشتر ترجیح می دهند قرارداد را باز بگذارند با این تبصره که: در صورت افزایش هزینه سفر تا سقف (فلان) درصد، گردشگر موظف به پرداخت است. بیشتر تورگردانها البته ترجیح می دهند اندکی از خرج راه را به تومان بگیرند و الباقی را به دلار.

اینطور خیالشان تخت است که اگر نرخ دلار بالا و پایین رفت، آب تو دلشان تکان نمی خورد. برای همین است که مثلا آگهی می کنند اگر می خواهید به تایلند بروید یک میلیون و 700 هزار تومان به ریال بدهند و 700 دلار هم به ارز. ولی پیش بینی سفر نوروز برای کسانی که عزم خارجه دارند و یا تورگردانان داخلی که دلشان را خوش کرده اند به مسافران فرنگی، چگونه است؟

ارز گران شد و تعطیلات نوروز، زمان میهن گردی

کارشناسانی که با خبرآنلاین درباره پیش بینی بازار گردشگری خارجی در تعطیلات نوروز گفتگو کردند، عمدتا دو نظر دارند: گروه اول می گویند نوروز، وقت سفر "از ما بهتران" به خارجه است. کسانی که درآمدشان هم به دلار است و اگر ارز از این هم گرانتر شود، باز هم خیلی برایشان توفیقی نمی کند دلار بشود هزار و 500 یا دو برابر مبلغ فعلی. برای همین، بازار تورهای گردشگری خارجی، همچنان در نوروز امسال هم داغ است.

درست پایان تعطیلات نوروز 90 بود که کشور همسایه، ترکیه اعلام کرد بیش از 4 میلیون ایرانی را پذیرایی کرده. سفیر تایلند در ایران هم پارسال گفت سالی 162 هزار ایرانی از این کشور دیدار می کنند. کار به جایی رسید که سفیر برزیل هم از مسافرت سالانه 3 هزار ایرانی به برزیل خبر داد و در عوض گفت تعداد گردشگرانی که با هدف تفرج از سرزمین قهوه و فوتبال به فلات ایران می آیند، صفر است.

در این بین، بازار داغ گردشگری ایرانی ها در کشورهای حاشیه خلیج فارس و آسیای مرکزی هم آنقدر داغ بود که سخن از گشت و گذار میلیونی ایرانیها در بندرهای دبی و شارجه و باتومی گرجستان به میان آمد.

حتی جزایر سوایزلند که باید با میکروسکوپ روی نقشه به دنبالش گشت نیز مدعی شد سالانه مهمان های زیادی از ایران می پذیرد، مهمانهایی که با چمدان های دلار می آیند و با آلبوم عکسهای یادگاری در آن آفاق به میهن برمی گردند.

ولی بعد از گرانی ارز، ناگهان، بازار گردشگری ترکها و عربها و چشم بادامیهای جنوب شرق آسیا، زمین خورد. انگار، گرانی دلار، نان تورگردانان ترکیه و تایلند و اماراتی را حسابی بریده بود.

اکنون در آستانه نوروزی دیگر، عده ای از فعالان صنعت گردشگری می گویند چون دلار گران شده، مقاصد گردشگری خارجی ارزان مانند ترکیه و حاشیه خلیج فارس، از منوی گردشگری ایرانیها خارج شده و گردشگران با توان متوسط ترجیح می دهند در داخل کشور بمانند.

دو نظریه بالا، نشان می دهد هنوز بازار گردشگری خارجی در نوروز 92، گیج است و نمی داند به کدام سو خواهد رفت. هر چند در این بین، صاحب یک آژانس گردشگری به خبرآنلاین می گوید چون به این جمع بندی رسیده که مسافران متوسط ایرانی، پولی برای دلار خارجی نمی دهند، بیشتر تورهایش را برای مقاصد داخلی تنظیم کرده است.

به گفته حسن سرلک، تعداد محدودی از مسافران پولدار تورهای خارجی که به کشورهای اروپایی، آفریقایی و آمریکای جنوبی می روند، چون مشکلی در خرج کردن ندارند، باز هم به آنجا خواهند رفت. ولی مسافران متوسط کشورهای خارجی در سالهای گذشته، چون امسال گران شدن تورها را به چشم دیده اند، به سمت بازارهای داخلی گردشگری می آیند.

بررسی تنها یک نمونه از نرخ های گردشگری خارجی نشان می دهد حداقل نرخ گردشگری برخی تورهای کشور تایلند در مقایسه با دو سال پیش، 5 برابر شده است. مسافران ترکیه نیز در صورتی که بخواهند سرویسی مشابه دو سال پیش دریافت کنند، حداقل باید 3 برابر نوروز 90، هزینه کنند.

ولی طرفداران نظریه اول می گویند این سخنان درست نیست. به گفته آنان، مردم متوسط در سالهای گذشته نیز کمتر نوروزشان را در کشورهای خارجی سر می کردند، آنها در طول سال برنامه ریزی می کردند تا یک هفته ای در کسادی تورهای خارجی، سری به آن سوی آب بزنند و در فصل نوروز، کمتر تمایلی داشتند تا تورهای گران را بخرند. به همین دلیل، نوروز 92 نیز مسافران همیشگی خود، یعنی گردشگران ثروتمند را دارد و کمتر دچار تلاطم بازار می شود. اردشیر اروجی، فعال صنعت گردشگری یکی از طرفداران این نظریه است.

به گفته او، به دلیل کسادی بازار ترکها و اعراب، آنها مجبور شده اند در نرخهای خود تجدید نظر کنند تا مسافران ایرانی را باز هم به خاک خود بکشانند. برای همین، انتظار کم رونقی از گردشگری خارجی در نوروز، به نتیجه نمی رسد.

اروجی البته درباره مقاصد گرانتر سفر خارجی، مطمئن است رونق همیشگی نوروزی خود را خواهند داشت: "کسی که 12 میلیون تومان برای مسافرت به برزیل می داد، امسال 20 میلیون تومان هم می دهد، چون گران شدن ارز برای او بیشتر سودآور بوده تا زیان آور. برای همین بازار تورهای اروپایی و آمریکایی در نوروز، مانند سالهای گذشته خواهد بود."

در این بین، یکی از تورگردانان که با خبرآنلاین گفتگو کرد، نظر بینابینی دارد. به گفته امامی، بهترین راهکار برای مسافرانی که قصد رفتن به تورهای نوروزی خارجی را دارند این است: در خانه بمانید، پول متوسطی را کنار بگذارید، چمدانها را ببندید و منتظر باشید تا در دقیقه 90، تورها به خاطر پرنشدن ظرفیت، قیمت را کاهش دهند. آن وقت بلیط رفتن به آن طرف مرز را بخرید."

امامی البته، می گوید این روشی است که بارها مسافران نوروزی کشورهای خارجی، تمرین کرده اند: "ایرانیها یاد گرفته اند دقیقه 90 تصمیم بگیرند. برای همین، تعجبی ندارد اگر شماره تلفن خود را به آژانسهای متعدد بدهند برای اینکه یکی دو روز مانده به شروع تعطیلات و با نزدیک شدن زمان برگزاری تور، نرخها بشکند و آنها بتوانند با هزینه کمتری به مسافرت بروند."

ترکیه و برنامه 34 میلیون نفری

واقعیت این است در دنیای نزدیک رقابتهای تجاری، کشورهای مختلف سعی دارند با افزایش جاذبه های گردشگری خود، مسافران بیشتری را از سایر ممالک جلب کنند. خیز 7 و نیم میلیونی برای جذب گردشگر خارجی در ایران که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برداشته بود نیز از این برنامه هاست.

هر چند تاکنون آمارهای غیر رسمی تایید نکرده گردشگران خارجی بیشتری نسبت به سال های گذشته به ایران آمده باشند، ولی کشورهایی که دارای نگاه واقع بینانه هستند، می گویند به خاطر بحران مالی جهانی، نمی توان انتظار زیادی از گردشگری خارجی داشت. ترکیه، یکی از این کشورهاست که توانسته صنعت گردشگری خود را به عنوان یکی از چهار صنعت برتر و پولسازش معرفی کند.

وزارت گردشگری ترکیه اعلام کرده برای سال 2013 قرار است برای جذب 33 میلیون گردشگر خارجی و بیش از 25.5 میلیارد دلار درآمد مالی از راه جذب توریست برنامه ریزی کند.

کارشناسان گردشگری در این کشور می گویند با توجه شرایط رکود اقتصادی و کسادی برخی بازارهای گردشگری، تعداد گردشگرانی که از این کشور بازدید می‎کنند، طبق پیش بینی‎هاتا پایان سال آینده از مرز 33 میلیون نفر می‌گذرد.

باساران اولوسوی" مدیر اتحادیه آژانس های گردشگری ترکیه (TURSAB) به خبرگزاری آناتولی گفته استان آنتالیا و سپس استانبول بیشترین تعداد گردشگر را در سال میلادی آینده به خود جذب می‎کند و سپس شهرها و استان‎های واقع در کناره اژه ، همانند "موگلا "و "آیدین" و" کاپادوکیا "بیشترین تعداد گردشگر را خواهند داشت.

به گفته او، ترکیه 64 مقصد جدید گردشگری را برای خارجیان رونمایی می کند و سعی دارد با تبلیغات، گردشگران را به سوی مقاصد جدید ببرد.

کشور تایلند نیز بازاریابی خود را برای جذب گردشگران نوروزی ایران آغاز کرده. سفیر این کشور در ایران می گوید با توجه به آنکه بیشترین تعداد مسافر از حوزه خاورمیانه را ایرانیان تشکیل می دهند توسعه تبلیغات و بدست آوردن تعداد بیشتر گردشران ایرانی برای تایلند بسیار اهمیت دارد. "آدام ساک سریتانگوس" می گوید کشورش تایلند، سرزمین لبخندهاست و برای ایرانیان دوست داشتنی است.

او تاکید دارد وظیفه اش به عنوان سفیر تایلند این است که درخصوص فرهنگ و مردم خود تبلیغ کند و دولت تایلند موافق است تا با کمک رسانه، تصویر سازی خوبی نسبت به گردشگری ایران انجام دهد و در صدد جذب گردشگران ایرانی است.

با وجود لبخند تایلندی ها و ترک ها به بازار تعطیلات نوروزی ایرانی ها، هنوز به نظر می رسد مردم علاقمند به سفر خارجه، دوست دارند تا لحظه آخر سال 91، چرتکه بیندازند در ایران بمانند به صرفه تر است یا عزم سرزمین های دوردست کنند./خبرانلاین

 

مقصد
شرایط
قیمت اعلام شده
امارات متحده عربی
مسافرت هوایی- ویزا-اقامت توریستی- هتل 2 و3 ستاره با پذیرایی برای 5 روز
از 900 هزار تا یک میلیون و 200 هزار تومان
امارات متحده عربی
مسافرت هوایی- ویزا-اقامت توریستی- هتل 4 و5 ستاره با پذیرایی برای 5 روز
از یک میلیون و 400 تا دو میلیون تومان
بخش ترکیه ای قبرس-سواحل مدیترانه
مسافرت هوایی- ویزا-اقامت توریستی- هتل 4 و5 ستاره با پذیرایی برای 7 روز
از یک میلیون و 500 هزار تومان تا دو میلیون تومان
عمان-قطر
مسافرت هوایی- ویزا-اقامت توریستی- هتل با پذیرایی برای یک هفته
از یک و نیم میلیون تومان تا یک میلیون و 800 هزار تومان
ویتنام
مسافرت هوایی- ویزا-اقامت توریستی- هتل با پذیرایی و سرویس ویژه برای یک هفته
از یک میلیون و 700 هزار تومان+ 700 دلار تا دو میلیون و 500 هزار تومان +800 دلار
ترکیه
مسافرت زمینی- هتل 3 ستاره- بدون پذیرایی برای 5 روز اقامت
از 550 هزار تومان تا 800 هزار تومان
ترکیه (سواحل)
مسافرت هوایی-ویزا- هتل 4 و 5 ستاره با پذیرایی –اقامت برای حدود یک هفته
از 900 هزار تومان تا یک میلیون و 400 هزار تومان
اندونزی-مالزی
مسافرت هوایی-ویزا- هتل 4 و 5 ستاره با پذیرایی کامل- اقامت برای یک هفته
از یک میلیون و 300 هزار تومان+300 دلار تا یک میلیون و 500 تومان+700 دلار
گرجستان
ارمنستان
آذربایجان
مسافرت زمینی-هتل 4 ستاره- پذیرایی برای یک هفته
از 600 هزار تومان تا یک میلیون و 200هزار تومان(بندر باتومی)
گرجستان
مسافرت هوایی-هتل 5 ستاره-پذیرایی کامل
از یک میلیون و 300 هزارتومان تا یک میلیون و 800 هزار تومان
تور اروپاگردی
ایتالیا-اسپانیا-فرانسه- پذیرایی کامل برای دو هفته نوروز
از 4و نیم میلیون تومان +3هزار یورو تا 4 میلیون و 300 هزار تومان +3500 یورو
آفریقای جنوبی
دو هفته نوروز-پذیرایی کامل
از حدود 4 و نیم میلیون تومان +2600 یورو به بالا
برزیل
دوهفته نوروز+تورکامل
از حدود 5 میلیون تومان+3هزار یورو به بالا
استرالیا
دوهفته نوروز+تورکامل
از حدود 4 و نیم میلیون تومان+4هزار یورو به بالا