گردشگری


2 دقیقه پیش

مناظر بی نظیر زمین‌های گلف در آمریکا

در زندگی چیزهای کمی بهتر از بازی گلف در میان رشته کوه های باشکوه، بیابان های بی ثمر یا اقیانوس های خروشان وجود دارد. هر ایالت آمریکایی حداقل یک زمین گلف با مناظر بی نظیر ...
2 دقیقه پیش

باشکوه‌ترین مراکز خرید در جهان

برای اغلب مردم، خرید کردن بخشی از تفریح آن‌ها و برای‌شان مهم است! برای برخی دیگر، تاریخ و فرهنگ مهمتر است اما در صورتی که دو مورد بالا را باهم ترکیب کنید می‌توانید علاوه ...

شهرهای زیرزمینی در ایران و جهان + تصاویر



شهرهای زیرزمینی, شهرهای زیرزمینی ایران, شهرهای زیرزمینی جهان

 تمامی شهرهای دنیا در سطح زمین ساخته شده اند ولی در زیر این کره خاکی چه می گذرد و آیا در زیر آن نیز شهرهای وجود دارد که مردم در آن زندگی کنند؟
زندگی انسان ها در تمام طول تاریخ بر روی سطح زمین بوده است و شهرهای خودشان را در آنجا ساخته اند اما در این میان بوده اند قوم ها یا افرادی که به دنبال زندگی زیر زمینی بوده اند  و شهرهای را در زیر پوست شهرهای دیگر ساخته اند.

 شهرهای زیرزمینی, شهرهای زیرزمینی ایران, شهرهای زیرزمینی جهان

 یکی از شهرهای زیرزمینی شگفت انگیز دنیا را می توانید در جزیره کیش و در کشور خودمان دیدن کنید. شهر زیر زمینی کاریز بسیار رازآلود است و البته نزدیک به 2500 سال قدمت دارد. این شهر زیر زمینی سالانه محلی برای گردشگران از سراسر دنیا است و البته به علت قدمت زیاد آن بسیاری از بخش هایش از بین رفته است و این روزها بار دیگر مسئولین در حال بازسازی آن هستند.

 شهرهای زیرزمینی, شهرهای زیرزمینی ایران, شهرهای زیرزمینی جهان

 در جنوب لهستان یک معدن نمک وجود دارد که در زیر زمین قرار گرفته است و البته از قرن 13 تا سال 2007 در حال کار بوده است. این معدن نزدیک به 300 کیلومتر طول دارد و به غیر از استخراج نمک از آن برای زندگی معدنچیان و خانواده هایشان نیز استفاده می شده است. این معدن به قدری بزرگ است که از زیر چندین شهر در این کشور نیز می گذرد و به تنهای تمامی امکانات زندگی دارد. این شهر زیر زمینی سالانه 1 میلیون نفر را به خود جذب می کند.

 شهرهای زیرزمینی, شهرهای زیرزمینی ایران, شهرهای زیرزمینی جهان

 یکی از شهرهای زیر زمینی که همچنان نیز کار می کند در استرالیا قرار دارد. این روزها نزدیک به 1600 نفر در آن زندگی می کنند و به عنوان مرکز عقیق دنیا شناخته می شود چرا که بیشتری میزان تولید عقیق را در دنیا دارد. در این شهر در سال 1915 ساخته شده است و سیستم آن کاملا شبیه به شهرهای عادی است و شما می توانید خانه ها و کوچه های مختلفی را در این شهر ببینید. این شهر مغازه های مختلف، کلیسا و حتی قبرستان نیز دارد.

 شهرهای زیرزمینی, شهرهای زیرزمینی ایران, شهرهای زیرزمینی جهان

 یکی از معروف ترین و البته جالب ترین شهرهای زیرزمینی دنیا در منطقه ای به نام " Cappadocia" در ترکیه قرار دارد. این شهر مربوط به قرن های پیش و زمان حکومت رومی های باستان در این منطقه است. این شهر از  7 طبقه تشکیل شده است و تمامی امکانات رفاهی نیز در آن یافت می شود. خانه های آن ها تنها غارهای کوچک نبوده است بلکه کاملا مهندسی شده و به مانند خانه های امروزی بوده است. ان ها در زیر زمین مغازه، کلیسا و حتی مدرسه داشته اند. به نظر می رسد این شهر محلی برای زندگی مسیحیانی بوده است که قصد فرار از دست حکومت رومی را داشته اند.

  شهرهای زیرزمینی جهان

 یکی از راز آلودترین شهرهای دنیا را می توانید در انگلستان پیدا کنید جایی که شهری بسیار پیچیده برای جنگ سرد ساخته شده است. این شهر زیرزمینی در سال 1950 ساخته شده است و قرار بود تا در صورت بروز خطر پناهگاهی برای سران انگلیسی باشد. این شهر بسیار پیچیده است و دارای تمامی امکانات رفاهی و حتی یک دریاچه مصنوعی نیز هست. دیواره های آن از چندین جداره سنگ پوشیده شده است و آسیبی به افراد داخل آن در هر حمله ای وارد نخواهد شد.
 منبع: yjc.ir


ویدیو مرتبط :
واکنش آمریکا نسبت به پخش تصاویر زیرزمینی موشک های ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سازمان بهداشت جهانی: شهرهای ایران آلوده ترین شهرهای جهان



 

 

سازمان بهداشت جهانی: شهرهای ایران آلوده ترین شهرهای جهان

 

بر اساس گزارش جدید سازمان بهداشت جهانی از وضعیت آلودگی شهرهای جهان شهرهای ایران ، هند و پاكستان در میان آلوده ترین شهرهای جهان و شهرهای ایالات متحده و كانادا جزء پاك ترین شهرهای جهان از نظر وضعیت آلودگی هوا قرار گرفتند.

سازمان بهداشت جهانی در تازه ترین گزارش خود به بررسی وضعیت شهرهای جهان از نظر آلودگی هوا پرداخته است .

در این گزارش كلان شهرهای ایران جزء آلوده ترین شهرهای جهان و شهر اهواز از نظر وجود ذرات معلق در هوا كه كوچك تر از 10 میكرومتر هستند ، آلوده ترین شهر جهان شناخته شده است .

در این گزارش با اشاره به اینكه آلودگی هوا مسئول مرگ و میر سالانه بیش از 2 میلیون نفر انسان در كره زمین است تاكید شده كه سرمایه گذاری دولت ها در كاهش آلودگی هوا یك سرمایه گذاری زودبازده است كه تاثیرات آن به صورت كاهش مرگ و میر ها و بیماری های ناشی از آلودگی هوا و در نتیجه كاهش هزینه های درمان و دیگر هزینه ها ، به سرعت در جوامع درگیر با این پدیده قابل مشاهده خواهد بود.

در این گزارش كه بر مبنای اطلاعات آماری دولت ها بر اساس وضعیت وجود گرد و غبار و ذرات معلق كمتر از 10 میكرو متر در آسمان شهرهای بیش از 1100 شهر جهان تهیه شده ، شهر اهواز با میانگین وجود 372 میكرو گرم ذرات معلق كمتر از 10 میكرومتر در هر متر مكعب از هوا در صدر آلوده ترین شهرهای جهان قرار گرفته است.

در گزارش سازمان بهداشت جهانی دلیل اصلی آلودگی هوا در اهواز 1 میلیون و سیصد هزار نفری ، استانداردهای پایین خودروها و سوخت های مورد مصرف در آنها ، و آلودگی ناشی از كارخانجات صنعتی عنوان شده است.

شهر اولان باتور ( پایتخت مغولستان ) پس از اهواز دومین شهر آلوده جهان معرفی شده است . اولان باتور با دارا بودن 279 میكرو گرم ذرات معلق كمتر از 10 میكرومتر در هر متر مكعب از هوا در مكان دوم قرار دارد.

سنندج دیگر شهر آلوده جهان است كه با دارا بودن 254 میكرو گرم ذرات معلق كمتر از 10 میكرو متر در هر متر مكعب از هوا در مكان سومین شهر آلوده جهان قرار گرفته است.

در گزارش سازمان بهداشت جهانی دلیل اصلی آلودگی هوا در شهرهای ایران ، هند پاكستان و برخی دیگر از كشورهای در حال توسعه رشد صنعتی شدن ، كیفیت نامرغوب سوخت و خودروها و نیز آلودگی ناشی از نیروگاه های تولید برق عنوان شده است.

دو شهر كوچك از كانادا و آمریكا ( شهر وایت هورس كانادا و سانتا فه در ایالت نیو مكزیكو آمریكا) به ترتیب با دارا بودن 3 و 6 میكرو گرم ذرات معلق كمتر از 10 میكرو متر در یك متر مكعب از هوا جزء پاك ترین شهرهای جهان شناخته شده اند.

همچنین در این گزارش واشنگتن با دارا بودن 18 میكرو گرم ، توكیو با 23 و پاریس با 38 میكرو گرم ذرات معلق كمتر از 10 میكرو متر در هر متر مكعب از هوا جزء شهرهای نسبتا پاكیزه جهان طبقه بندی شده اند.../تحلیل:عصرایران