گردشگری


2 دقیقه پیش

مناظر بی نظیر زمین‌های گلف در آمریکا

در زندگی چیزهای کمی بهتر از بازی گلف در میان رشته کوه های باشکوه، بیابان های بی ثمر یا اقیانوس های خروشان وجود دارد. هر ایالت آمریکایی حداقل یک زمین گلف با مناظر بی نظیر ...
2 دقیقه پیش

باشکوه‌ترین مراکز خرید در جهان

برای اغلب مردم، خرید کردن بخشی از تفریح آن‌ها و برای‌شان مهم است! برای برخی دیگر، تاریخ و فرهنگ مهمتر است اما در صورتی که دو مورد بالا را باهم ترکیب کنید می‌توانید علاوه ...

خانه‌ی عامری‌ها، خانه‌ی تاریخی خوش‌شانس!



 کاشان، محله‌ی «سلطان میراحمد»، خیابان علوی، سرراست‌ترین آدرس برای رسیدن به بیش از نیمی از بناها و خانه‌های تاریخی این شهر است، خانه‌ی «طباطبایی‌ها»، «بروجردی‌ها»، «احسان»، «عباسیان»، «منوچهری» و «عامری‌ها».

خانه‌هایی که اگر بخواهید هریک را به‌عنوان خانه‌ی برتر از نظر معماری، هنر و زیبایی انتخاب کنید، ریسک بزرگی است، چون معماری، تزیینات، نحوه‌ی ساخت و هنر به‌کار رفته در هریک، ارزش خاصی دارد.

اما تفاوت این خانه‌های ارزشمند با خانه‌های تاریخی شهرهایی مانند تهران، شیراز و اصفهان قابل تأمل است؛ تفاوتی از زمین تا آسمان، در توجه و نوع استفاده‌ای که اکنون از آن‌ها می‌شود؛ هتل و موزه، در مقابل منقل‌خانه و خرابه!

  خانه‌ی عامری‌ها,بنای تاریخی خانه‌ی عامری‌ها

حیاط در دست مرمت خانه‌

«خانه‌ی عامری‌ها» نمونه‌ی شاخصی از خانه‌های تاریخی خوش‌شانس در کاشان است که هرچند حدود 30 سال پیش، 10 حیاط آن به زباله‌دانی مردم محله، محل فروش سیمان یا مکانی برای ماشین‌های قراضه تبدیل شده بود، اما حالا به‌خاطر توجه و مرمت، زیبایی به حیاط‌ها بازگشته و کاربری‌های متفاوتی به هر کدام از حیاط‌ها، اتاق‌ها و بخش‌های مختلف خانه داده شده است.‌

  خانه‌ی عامری‌ها,بنای تاریخی خانه‌ی عامری‌ها

خانه‌ی عامری‌ها

آنچه را که از این عمارت باقی مانده، به دوره‌ی قاجار متعلق می‌دانند، اما براساس منابع و شواهدی که در بخش‌های کوچکی از خانه وجود دارد، بنای اصلی خانه‌ی «عامری‌ها» در دوران زندیه ساخته شده، اما پس از زلزله‌ی بزرگی که در اواخر آن دوره‌ی تاریخی در کاشان رخ داد، تقریبا همه‌ی خانه‌های این شهر با خاک یکسان شدند و فقط چند بنا و چند ستون اصلی خانه‌ی «عامری‌ها» در دل خاک سالم ماندند. این خانه در دوره‌ی قاجار (قرن 13 هجری قمری) توسط مرحوم «سهام‌السلطنه عامری» به‌عنوان محل سکونت فامیلی انتخاب و ساخته شد و توسعه یافت و بناهای دیگری هم به آن اضافه شدند. البته نشانه‌های باقی‌مانده از دوره‌ی زندیه، اکنون در حیاط «خورشیدکلا» به‌عنوان شاهدی از آن زمان نگهداری می‌شوند.

  خانه‌ی عامری‌ها,بنای تاریخی خانه‌ی عامری‌ها

یکی از حمام‌های خانه‌ی عامری‌ها

از سوی دیگر، نباید از دیوارهایی که با نقاشی‌های شاگردان «صنیع‌الملک» در زیرزمین حیاط «خورشیدکلا» وجود دارند، چشم پوشید که تا 15 سال پیش، زباله‌دانی بود.

  خانه‌ی عامری‌ها,بنای تاریخی خانه‌ی عامری‌ها

نصب آسانسور

اگر قصد دیدن خانه‌های تاریخی کاشان را دارید، با وجود تغییر کاربری خانه‌ی عامری‌ها به هتل، هنوز هم می‌توانید بدون یک شب ماندن در این بنای تاریخی، مانند دیگر خانه‌های قرارگرفته در محله‌ی «سلطان میراحمد» از آن دیدن کنید، فقط سه حیاط از دسترس گردشگران خارج شده و هفت حیاط برای ورود گردشگران آماده‌اند، البته در صورت خریدن بلیت ورودی.

برای اقامت در هر کدام از 11 اتاق (کاشانک) و 4 سوییت (کاشانه) آماده‌شده در مرحله‌ی نخست مرمت خانه‌ی تاریخی عامری‌ها، با توجه به بالا و پایین رفتن قیمت دلار، هر شب باید معادل 450هزار تا یک‌میلیون تومان پرداخت کنید. البته با وجود اعلام این قیمت‌ها هنوز باید تا قطعی شدن قیمت اتاق‌های این هتل پنج ستاره صبور باشید.

  خانه‌ی عامری‌ها,بنای تاریخی خانه‌ی عامری‌ها

 تاسیسات در حال نصب

  خانه‌ی عامری‌ها,بنای تاریخی خانه‌ی عامری‌ها

حیاط در دست مرمت

 

منبع:isna.ir


ویدیو مرتبط :
خانه عامری ها، هتلی بی نظیر در ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بیتوته گردشگران در خانه تاریخی عامری‌ها


خانه تاریخی عامری‌ها در كاشان تا پیش از پایان امسال تبدیل به هتلی برای اقامت گردشگران می‌شود. خانه عامری‌ها با 9 هزار متر مربع عرصه و 12 هزار متر مربع اعیانی، 80 تا 85 اتاق و 7 حیاط، بزرگترین خانه تاریخی ایران به شمار می‌رود.




صندوق احیاء و بهره برداری از اماكن تاریخی و فرهنگی قرار است "زنجیره پردیس " شامل بیش از 140 بنای تاریخی در محورهای اصلی كشور را جهت ساماندهی، مرمت، احیاء و بهره برداری مناسب از آن، مطابق با استانداردهای بین المللی، برای مشاركت با بخش خصوصی، معرفی كند كه یكی از این پردیس‌های واگذار شده به بخش خصوصی "خانه تاریخی عامری‌ها " است.

طبق ماده 114 قانون برنامه چهارم توسعه به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اجازه داده می‌شود به منظور اعطای مجوز كاربری و بهره‌برداری مناسب از بناها و اماكن تاریخی قابل احیاء با هدف سرمایه‌گذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی صندوق احیاء و بهره‌برداری از بناها و اماكن تاریخی و فرهنگی را ایجاد كند. بناها و اماكن تاریخی قابل احیاء به استثنای نفایس (املاك و اموال) ملی به تشخیص سازمان میراث فرهنگی از این قانون خارج است.

بزرگترین خانه تاریخی ایران؛ نخستین هتل طرح پردیس
-----------------------------------------------------------------

خانه عامری‌ها با 9 هزار متر مربع عرصه و 12 هزار متر مربع اعیانی، 80 تا 85 اتاق و 7 حیاط، بزرگترین خانه تاریخی ایران به شمار می‌رود كه طی سال‌های گذشته با نظارت طرح پردیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری كشور مرمت و بازسازی شد و ظاهراً‌ قرار است تبدیل به 45 سوئیت شود.

بازسازی و مرمت این مجموعه با هدف احیای آن از سوی هیئت امنای مرمت و بازسازی ابنیه تاریخی كاشان و با همكاری شهرداری و میراث فرهنگی این شهر در سال 1373 آغاز شد و با ادامه روند بازسازی این بنا در طرح پردیس سازمان میراث فرهنگی كشور قرار گرفت تا به عنوان پروژه اقامتگاه گردشگری مورد بهره برداری قرار گیرد.

در میان خانه‌های تاریخی كاشان، مجموعه خانه تاریخی عامری‌ها بدون اغراق جزء با ارزش ترین نمونه‌ها به شمار می‌آید. خانه در خیابان علوی، محله سلطان میر احمد در شهر كاشان واقع است. در میانه محوری تاریخی كه مسجد و مدرسه آقا بزرگ و آن سوتر بازار كاشان را به مجموعه‌ای از خانه‌های بسیار با ارزش دوره قاجار متصل می كند.

علی‌رغم گمانه‌هایی مبنی بر وجود ریشه اصلی بنا در دوره سلجوقی و صفویه آنچه امروز بنام مجموعه خانه های تاریخی عامری شناخته می شود در اواخر دوره زندیه و ابتدای شكل گیری سلسله قاجار پدید آمده است. مالك نخستین بنا فردی بنام سهام السلطنه عرب بوده است كه این بنا را به پاس حمایت از حاكم وقت كاشان و دفع محاصره آقا محمد خان از وی به هدیه می گیرد. اما بنا شهرت خود را از فرزند وی ابراهیم خلیل خان عامری از اعیان بانفوذ گرفته است كه در میان دیگر برادران خود از نفوذ و اعتبار بیشتری برخوردار بوده است.

مجموعه عامری ها تا حدود دهه 30 قرن حاضر مورد استفاده مالكان اصلی بوده است اما بتدریج بعد از این تاریخ در سراشیبی فراموشی قرار می گیرد. عدم نگهداری مناسب و شیوه بهره بری غیر اصولی از بنا لطمات شدیدی به پیكره بنا بعد از این تاریخ وارد می‌كند تا اینكه به سازمان میراث فرهنگی واگذار می‌شود و در فهرست بناهای طرح "پردیس " قرار می‌گیرد و كاربری "اقامتی " برای آن تعریف می‌شود.

ارتقاء‌ سطح كالبدی بنا؛ خواسته مسئولان میراث فرهنگی از سرمایه‌گذار
--------------------------------------------------------------------------------------

آبان‌ماه سال گذشته واگذاری خانه عامری‌های كاشان به بخش خصوصی برای تبدیل به مركز اقامتی همزمان با واگذاری پردیس‌های تاریخی مسعودیه تهران و كاروانسرای وكیل كرمان اعلام شد.

به گفته سید مسعود علویان صدر؛ معاون حفظ و احیای آثار تاریخی سازمان میراث فرهنگی، نوروز امسال به علت اینكه ارتباط این مجموعه تاریخی با گردشگران و علاقمندان به آثار تاریخی قطع نشود، درهای مجموعه به روی گردشگران باز بود.

علویان صدر با بیان این‌كه بررسی كارشناسان سازمان نشان می‌دهد كه آثار فرهنگی_تاریخی بابهره‌گیری هوشمندانه از دانش‌روز مكان‌یابی شده و ارزش‌های فرهنگی، تاریخی، مردم‌شناسی و ارزش‌های برگرفته از رشته اندیشه‌‌ مردم، در آن رشد یافته و نهایتا در قالب فضاهایی ظهور پیدا كرده است، می‌گوید: نكته مهم آن است كه در سیر تحول تاریخی همیشه پایه مردمی به عنوان ركن اصلی در مدیریت، ‌هدایت و كنترل موضوعات نقش داشته است.

وی انتظارش از بخش خصوصی را ارتقاء‌ سطح كالبدی بناها، ارزش‌های فعالیتی و ارزش‌های رفتاری مردم به عنوان سه رویكرد اساسی در ارتقاء ارزش‌های فرهنگی و تاریخی اعلام می‌كند و می‌گوید: انتظار داریم فعالیتی كه در شأن و منزلت بنا بوده و موجب ارتقاء سطح فرهنگی جامعه می‌شود در این پردیس‌ها انجام گیرد.

بهره‌برداری از هتل "خانه عامری‌ها "
------------------------------------------------------------------------------

در حالی‌كه فاز نخست بهره‌برداری از خانه عامری‌ها كه شامل تعدادی از حیاط‌ها و آشپزخانه و رستوران می‌شود قرار است تا نیمه‌های شهریور انجام شود، احمد میرزا كوچك خوشنویس؛ سرپرست صندوق احیاء و بهره‌برداری از اماكن تاریخی و فرهنگی درباره زمان بهره‌برداری از هتل "خانه عامری‌ها " به خبرنگار فارس می‌گوید: این هتل تا پیش از پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی می‌افزاید: گردشگران می‌توانند از زمان افتتاح هتل، در این هتل اقامت داشته باشند.

به گفته خوشنویس، فاز نخست بهره‌برداری از مجموعه تاریخی عامری‌ها كه شامل حیاط بیرونی و اندرونی ( یوسفیان )، حیاط فرهنگی، حیاط خدماتی، آشپزخانه و رستوران می‌شود نیمه شهریورماه انجام می‌شود.

از جمله جاذبه‌های پیرامونی خانه عامری‌ها كه برای گردشگران دارای جذابیت است می‌توان به كاروانسرای مرنجاب، آب سرخ فریزهند، غار نیاسر، خانه بروجردی‌ها، آرامگاه سهراب سپهری، آرامگاه بابا افضل كاشانی، آرامگاه محتشم كاشانی، آرامگاه فیض كاشانی، مدرسه آقا بزرگ كاشان، حمام عبدالرزاق خان، حمام مجموعه اردهال، مسجد میرعماد، امامزاده حبیب بن موسی، امامزاده شاهزاده عیسی و یحیی ، بقعه ابولؤلؤ ( باباشجاع الدین )، باغ و كاخ تاریخی فین، روستای ابیانه، تپه‌های سیلك و ... اشاره كرد.

در حالی‌كه نگرانی‌ها از تخریب بناهای تاریخی در تبدیل آن‌ها به هتل و رستوران وجود دارد، مسئولان سازمان میراث فرهنگی كشور بر این اعتقاد هستند كه تبدیل بناهای تاریخی به اقامتگاه، مهمانپذیر، رستوران و... با نظارت سازمان میراث فرهنگی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی انجام می‌شود در نتیجه آسیبی به اصل بنا وارد نخواهد شد و حتی این اقدام باعث می‌شود كه زندگی به بناهای تاریخی بازگردد.

منبع : خبرگزاری فارس