گردشگری


2 دقیقه پیش

مناظر بی نظیر زمین‌های گلف در آمریکا

در زندگی چیزهای کمی بهتر از بازی گلف در میان رشته کوه های باشکوه، بیابان های بی ثمر یا اقیانوس های خروشان وجود دارد. هر ایالت آمریکایی حداقل یک زمین گلف با مناظر بی نظیر ...
2 دقیقه پیش

باشکوه‌ترین مراکز خرید در جهان

برای اغلب مردم، خرید کردن بخشی از تفریح آن‌ها و برای‌شان مهم است! برای برخی دیگر، تاریخ و فرهنگ مهمتر است اما در صورتی که دو مورد بالا را باهم ترکیب کنید می‌توانید علاوه ...

جاذبه های توریستی «فیل‌بند»، بام مازندران


فیل بند معروف به بام مازندران، روستایی است از توابع بخش بندپی غربی شهرستان بابل در استان مازندران ایران.

 
 
 

صبح بخیر: فیل بند معروف به بام مازندران، روستایی است از توابع بخش بندپی غربی شهرستان بابل در استان مازندران ایران.

این روستا با جمعیتی برابر با ۴۲۴۷ نفر جمعیت (جمعیت تابستانی) در جنوب غربی شهرستان بابل واقع شده است. روستای فیلبند واقع در شرق رودخانه هراز با ارتفاع ۲۳۱۶ متر از سطح دریا و در فاصله ۸۱ کیلومتری شهرستان بابل و ۱۸۴ کیلومتری شمال شرقی تهران قرار دارد.

روستای «فیلبند» یکی از مرتفع‌ترین روستای استان مازندران است که با حدود ۲۳۰۰ هزار متر ارتفاع از سطح دریا بر فراز ابرها قرار دارد. در بهار و تابستان در این روستا همه پدیده‌های جوی دیده می‌شود.

1.    روستای «فیلبند» واقع در شهرستان بابل مرتفع‌ترین روستای استان مازندران است. این عکس مربوط به صعود گروه کوه‌نوردی «بامدادان» به قله «فیلبند» در تاریخ ۶ مرداد ۱۳۹۱ است.

فیل‌بند معروف به بام مازندران

2.    گویش محلی فیلبند، از نظر حوزه زبانی، متعلق به شاخه شمال غربی زبان‌های ایرانی نو و زیرگروه گویش‌های کرانه دریای خزر است. بابک مهربانی عکاس این عکس و عضو گروه کوه‌نوردی "بامدادان" ادامه می‌دهد: «این عکس، زمان غروب آفتاب گرفته شده است.

فیل‌بند معروف به بام مازندران

3.    فیلبند در تابستان ها بیش از  هزار ودویست  خانوار  جمعیت دارد. و در زمستان بطور كلی خالی از سكنه است زیرا شدت سوز وسرما و برف امكان زندگی را غیر ممكن می سازد و در سال قریب ۷ ماه پوشیده از برف است.

فیل‌بند معروف به بام مازندران

4.    فیلبند مردمانی بسیار تنومند و قوی هیكل دارد كه از قدرت بدنی زیادی برخودارند. وجود فلور  كافی در آب چشمه های این منطقه در استخوان بندی مردمانش تأثیر بسزایی دارد بهمین دلیل قادر به انجام كارهای بسیار سخت و طاقت فرسا می باشند همت عالی و تعصبات قومی در انجام كارهای اجتماعی وعمرانی و تعهد به دین ومذهب از ویژگیهای دیگر مردم سخت كوش  فیلبند است.

فیل‌بند معروف به بام مازندران

5.    این روستای ییلاقی حدود ۲۳۰۰ هزار متر از سطح دریا ارتفاع دارد.

فیل‌بند معروف به بام مازندران

6.    این عکس از «فیلبند» به «سنگچال» گرفته شده است.

فیل‌بند معروف به بام مازندران

7.    در زمستان اما به دلیل سرمای زیاد، روستای «فیلبند» خالی از سکنه است.

فیل‌بند معروف به بام مازندران

8.    «در فصل بهار و پاییز در این روستا همه پدیده‌های جوی دیده می‌شود!»

فیل‌بند معروف به بام مازندران

9.    در روستای «فیلبند» ممکن است در یک روز ابر و مه و سپس بارش باران و در پی آن تگرگ و برف دیده شود که ناگهان با وزش باد تندی، ابرها دور شده و با نمایان شدن آفتاب، رنگین‌کمان زیبایی پدیدار شود.

فیل‌بند معروف به بام مازندران

10.    بنا به گزارش ها، قدمت تاریخی این روستا حداقل ۷۰۰ سال تخمین زده ‌می شود.

فیل‌بند معروف به بام مازندران

11.    روستای «فیلبند» از جاذبه‌های توریستی استان مازندران در شمال ایران است.

فیل‌بند معروف به بام مازندران


ویدیو مرتبط :
جاذبه های توریستی دبی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

حافظیه یکی از جاذبه های مهم توریستی شیراز



۱۹۱۱۶ حافظیه نام مجموعه آرامگاه شاعر برجسته ایرانی، حافظ شیرازی است که در شهر شیراز قرار دارد.

 

آرامگاه حافظ در شمال شهر شیراز، پایین‌ تر از دروازه قرآن ، در یکی از قبرستان های معروف شیراز به نام خاک مصلی قرار دارد و مساحت آن متر مربع است. این مکان یکی از جاذبه‌های مهم توریستی شهر شیراز به ‌شمار می‌رود.

 

 

حافظیه

 

۶۵ سال پس از درگذشت حافظ، در سال ۸۵۶ هجری قمری (۱۴۵۲ میلادی)، شمس‌الدین محمد یغمایی وزیر میرزا ابوالقاسم بابر گورکانی (پسر میرزا بایسنغر نواده شاهرخ بن تیمور) حاکم فارس، برای اولین بار ساختما نی گنبدی شکل را بر فراز مقبره حافظ بنا کرد و در جلو این ساختمان، حوض بزرگی ساخت که از آب رکن‌آباد پر می‌شد.

 

 

حافظیه

 

 

این بنا یک بار در اوایل قرن یازدهم هجری و در زمان حکومت شاه عباس صفوی، و دیگر بار ۳۵۰ سال پس از وفات حافظ به دستور نادرشاه افشار مرمت شد. در سال ۱۱۸۷ هجری قمری، کریم خان زند بر مقبره حافظ، بارگاهی به سبک بناهای خود،شامل تالاری با چهار ستون سنگی یکپارچه و بلند و باغی بزرگ در جلو آن ساخت و بر مزارش سنگ مرمری نهاد که امروز نیز باقی است.

 

 

 

قبر حافظ

 

بعد از عمارتی که کریم خان زند بر مقبره حافظ ساخت در طول یکصد و شصت سال تعمیرات زیادی به وسیله اشخاص خیرخواه انجام گرفت تا آنکه در سال ۱۳۱۵ به کوشش شادروان علی اصغر حکمت بنای کنونی با بهره گیری از عناصر معماری روزگار کریم خان زند و یادمانهای حافظیه توسط آندره گدار فرانسوی طراحی و اجرا شد.